[oud] Experia Wifi / SuperWifi updates

  • 20 November 2019
  • 961 reacties
  • 51885 keer bekeken

Huidige updates

Zie hiervoor ons forumonderdeel Product Updates.

 

Vorige Update oktober 2022

Voor discussie, zie het losse topic:

 

Vorige update januari 2022

 

Vorige update juli 2021

Dit betreft een update naar versie nummers 1.00.11v1 (Superwifi) en 1.00.31v1 (Experia Wifi). Deze update heeft geen functionele wijzigingen. Hij dient alleen om de Superwifi en Experia Wifi voor te bereiden op mesh-integratie met de Box 12 later dit jaar. 

 

Vorige update maart/april 2021

 

Vorige update oktober 2020

Van 30 september t/m 7 oktober worden de Experia Wifi, Superwifi en Wifi Versterkers voorzien van nieuwe software. Voor de Experia Wifi zal dit versie 1.00.29 zijn en voor de Superwifi versie 1.00.09 zijn. De Wifi Versterker gaat naar 001.007.88.

  • Soms crashte het mesh proces waardoor het roaming/bandsteering deel niet meer reageerde (internetverkeer zelf liep wel gewoon door). Dit is verholpen.
  • Weergaveprobleem met het SSID invoerveld verholpen waardoor deze nu correct alle 32 tekens laat zien i.p,v. maximaal 27.
  • Op de overzichtspagina is nu duidelijk zichtbaar welke apparaten via ethernet (solide lijn) of wifi (stippellijn) verbonden zijn. Tevens staat nu bij elk verbonden apparaat de verbindingssnelheid.
  • Ook is op de overzichtspagina een weergaveprobleem verholpen waarbij er soms een rode lijn zichtbaar was (meestal na een verandering in het netwerk) waardoor het leek alsof er geen verbinding is, terwijl dat wel zo is.
  • Onder water aanpassing in het configureren/beheer van de apparaten. Hier merk je als klant niets van.
  • Het certificaat van de update server wordt vernieuwd, die hebben we alvast toegevoegd aan de software van de wifi-apparaten. Hier merk je als klant ook niets van.

 

Vorige update februari 2020

Dit betrof versienummer 1.00.28. De belangrijkste verbeteringen hierin waren:

  • Streams via Chromecast kunnen weer bediend worden (play/pauze e.d.)
  • De lijst met verbonden apparaten wordt nu correct opgeschoond zodat apparaten die niet langer verbonden zijn ook na 72 uur uit de lijst verdwijnen.
  • Het indrukken van de WPS knop in de interface zorgt niet meer voor een witte pagina
  • Sommige apparaten konden niet handmatig geüpdatet worden, dit is nu opgelost.
  • De lengte van de namen die je de apparaten in je netwerk kunt geven is verhoogd naar 32 karakters.
  • Verbeteringen in de werking tussen de Experia Box als master-apparaat en de Experia Wifi als slave-apparaat.

 

Nieuw in deze versie is gastnetwerk! Dit is nu beschikbaar in de Experia Wifi. Je kunt dit via de interface aan- en uitzetten en het SSID van het gastnetwerk aanpassen. Voor degenen die ook een V10 hebben en de gastwifi daarop actief hebben, deze werkt op een iets andere manier dan de gastwifi in de Experia Wifi. De Experia Wifi neemt het gastnetwerk van de V10 dan ook niet over. Deze twee kunnen naast elkaar bestaan.

​​

Vorige update november 2019

Dit betrof versie 1.00.26v3 en hiermee werd de lang verwachte mesh functionaliteit geïntroduceerd. Dat creëert een deken van wifi door je hele huis. Dankzij mesh-technologie verbindt je toestel altijd met het meest optimale wifipunt en wordt de wifisnelheid in huis gelijkmatig verdeeld.

Bijkomend voordeel is dat de Experia Wifi's nu ook samenwerken met het Superwifi punt voor een nog betere dekking.

Wel is het vanaf dit versienummer niet meer mogelijk om het SSID te splitsen, of selectief de 2,4 of 5Ghz uit te zetten.


 

KPN Thuis app

Het is met de update vanaf 11-2019 ook mogelijk om de Experia Wifi's via de KPN Thuis app te bedienen. Met de Thuis app sluit je in een paar stappen de Experia Box en de wifiversterkers aan. Via de app kun je deze dan ook beheren en wijzigen.

  • Je kunt de app direct gebruiken zonder inlog.
  • Wijzig je wifi-instellingen zoals netwerknaam en wachtwoord.
  • Stap voor stap hulp bij aansluiten.

 

Veelgestelde vragen (FAQ):
 

Mijn Experia Wifi / SuperWifi zit achter een eigen router. Krijg ik nu wel de update?

Zo lang er een internetverbinding is, wel. Het kan voorkomen dat er een firewall of eigen acceslist roet in het eten gooit. We kunnen hier geen garanties geven maar in veel gevallen zal het gewoon lukken.  Zo niet, update dan handmatig.
 

Mijn Experia Wifi / SuperWifi heb ik in gebruik op een niet-KPN netwerk. Krijg ik nu wel de update?

Ja, de wifipunten checken zelf regelmatig of er een update is. De server waarmee ze daarbij contact leggen is ook bereikbaar vanaf andere netwerken dan KPN. Verder geldt hetzelfde als bij de vraag hierboven: Het kan voorkomen dat er een firewall of eigen acceslist roet in het eten gooit. We kunnen hier geen garanties geven maar in veel gevallen zal het gewoon lukken.  Zo niet, update dan handmatig.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

961 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Ze ondersteunen wel hoger. Maar je kunt ze niet vast zetten op hoger dan 48. Als je hem op auto laat staan, dan gaat die hoger.

Je wilt toch niet echt beweren dat de Experia WiFi's alleen kanaal 36 t/m 48 ondersteunen?

Kan je eens een screenshot tonen van bet scherm waar je het kanaal kunt instellen?

 

Ze ondersteunen wel hoger. Maar je kunt ze niet vast zetten op hoger dan 48. Als je hem op auto laat staan, dan gaat die hoger.


Ah oke bedankt. Weet je waarom dit zo is?

Reputatie 7
Badge +24

Ze ondersteunen wel hoger. Maar je kunt ze niet vast zetten op hoger dan 48. Als je hem op auto laat staan, dan gaat die hoger.


Ah oke bedankt. Weet je waarom dit zo is?

http://www.multicap.be/technologie/dynamic-frequency-selection-dfs

Google op "wifi 5ghz dfs".

Ze ondersteunen wel hoger. Maar je kunt ze niet vast zetten op hoger dan 48. Als je hem op auto laat staan, dan gaat die hoger.


Ah oke bedankt. Weet je waarom dit zo is?

http://www.multicap.be/technologie/dynamic-frequency-selection-dfs

Google op "wifi 5ghz dfs".


En waar in dat verhaal staat de redenering waarom KPN de keuze voor DFS heeft uitgezet?

Reputatie 7

En waar in dat verhaal staat de redenering waarom KPN de keuze voor DFS heeft uitgezet?

Dat heeft KPN helemaal niet. Als jij voor "auto" kiest dan zullen ook de hogere DFS kanalen gebruikt worden.

En waar in dat verhaal staat de redenering waarom KPN de keuze voor DFS heeft uitgezet?

Dat heeft KPN helemaal niet. Als jij voor "auto" kiest dan zullen ook de hogere DFS kanalen gebruikt worden.


Dit blijkt niet uit mijn ervaringen. Er is geen keuze voor DFS kanalen. En om te testen had ik 2 routers uit de kast gehaald en op de NON DFS kanalen laten uitzenden, daarnaast heb ik 1 buur die ook daarop uitzend met zijn Ziggo router. Ik heb een paar nachten de Experia Wifi laten nadenken maar desondanks blijft die op de non DFS kanalen, terwijl er dus al 3 routers dat kanaal gebruiken. (De V10A heb ik vanaf het begin al handmatig op 100 gezet en buiten deze test gelaten)

Reputatie 7

Dit blijkt niet uit mijn ervaringen. Er is geen keuze voor DFS kanalen.

Ik heb vrijwel geen ervaring met de Experia WiFi's omdat ik ze tijdens de pilot na een paar dagen de deur heb moeten wijzen aangezien ze de stabiliteit van mijn wifi netwerk volledig om zeep hielpen.

Ik hoop dat iemand van KPN uitleg kan geven t.a.v. dit fenomeen dat jij ervaart.

Reputatie 7
Badge +30

Bedankt voor je uitgebreide toelichting, @AZalkmaar! Ik ga dit uit laten zoeken, want ik weet ook niet anders dan dat je met ‘Auto’ de hogere kanalen kunt gebruiken. Zodra ik meer weet, kom ik erop terug! 

Reputatie 7
Badge +24

Ze ondersteunen wel hoger. Maar je kunt ze niet vast zetten op hoger dan 48. Als je hem op auto laat staan, dan gaat die hoger.


Ah oke bedankt. Weet je waarom dit zo is?

http://www.multicap.be/technologie/dynamic-frequency-selection-dfs

Google op "wifi 5ghz dfs".


En waar in dat verhaal staat de redenering waarom KPN de keuze voor DFS heeft uitgezet?

DFS kanalen worden ook voor andere toepassingen gebruikt. Onderandere buienradar. Daarom moet wifi apparatuur eerst testen of een bepaald kanaal vrij is om te gebruiken. Dat staat in die link en in heel veel andere informatie op internet te lezen. Als blijkt dat een bepaald kanaal in gebruik is, dan moet een ander kanaal gekozen worden. Daarom kan je de DFS kanalen niet vastzetten. Omdat je nooit kan weten of dat kanaal wel vrij is.

Bij sommige apparatuur van andere fabrikanten kan het wel, het kanaal vastzetten ip een DFS kanaal, maar wellicht is dat zo gemaakt om lastige vragen van klanten zoals u te vermijden. Ook andere fabrikanten zullen zich aan dezelfde protocollen moeten houden als waar de apparatuur van KPN mee werkt.

Reputatie 7

DFS kanalen worden ook voor andere toepassingen gebruikt. Onderandere buienradar.

Ik neem aan dat je de weerradar bedoelt waar buienradar gebruik van maakt. :wink:

Bij sommige apparatuur van andere fabrikanten kan het wel, het kanaal vastzetten ip een DFS kanaal, 

Ook op die apparatuur kan je het kanaal niet vastzetten maar kan je alleen het voorkeurskanaal opgeven. Alle DFS gecertificeerde apparatuur zal altijd van kanaal moeten switchen als er radarsignalen gedetecteerd worden. In Nederland mogen alleen DFS gecertificeerde wifi accesspoints verkocht worden.

Wel is het zo dat KPN apparatuur zich vaak gedraagt als "het braafste jongetje van de klas" en zal vrijwel altijd als eerste van kanaal wisselen als er een ander wifi accesspoint op het oorspronkelijke kanaal gedetecteerd wordt. Dit opzich heeft niets met DFS te maken, maar met Internationale afspraken/richtlijnen voor het optimaliseren van het gebruik de beschikbare wifi kanalen.

Mijn V10 (zonder a) sprong om de haverklap van kanaal 100-112 naar 36-48 terwijl mijn drie EDIMAX CAP1200's nu al vele maanden keurig op kanaal 100-112 blijven staan. Ook mijn KPN WiFi "versterker" (de oude vierkante witte) blijft nooit op kanaal 100-112 staan, maar draait ondertussen gelukkig wel al vele maanden op kanaal 52-64.

Ik heb hier thuis 3 stuks staan. Twee zijn een tijdje geleden geupdate, de derde niet. Dit levert een slecht dekkend netwerk op. Een handmatige update van de firmware wil niet lukken. Na de update kom ik terug in het inlogscherm en is de firmware weer gewoon zoals die was. Iemand enig idee? 

@LarryK . Dat is apart en bovendien heel hinderlijk. Hoe ga je precies te werk bij het updaten? Onderstaande stappen kun jij dus zonder problemen doorlopen maar het heeft alleen geen effect?

Heb je ook geprobeerd om de EW met een ander kabeltje aan te sluiten?

System → Firmware update → Check knop. Als hier vervolgens  1.00.26v3  tevoorschijn komt kun je ‘upgrade’ klikken. 

 

 

 

@LarryK . Dat is apart en bovendien heel hinderlijk. Hoe ga je precies te werk bij het updaten? Onderstaande stappen kun jij dus zonder problemen doorlopen maar het heeft alleen geen effect?

Heb je ook geprobeerd om de EW met een ander kabeltje aan te sluiten?

System → Firmware update → Check knop. Als hier vervolgens  1.00.26v3  tevoorschijn komt kun je ‘upgrade’ klikken. 

 

 

 

Dan krijg ik deze melding:

Als ik het firmware bestand vanaf de KPN website download, lijkt het alsof het goed gaat, maar na de update kom ik weer in de 'oude' omgeving.

Is deze EW rechtstreeks op de experiabox aangesloten? Of doorgelust via een andere EW?

@Erwin_  Rechtstreeks op de experiabox. 

Deze update is ook als Zipfile downloadbaar!!

https://www.kpn.com//internet/wifi-versterker.htm

Even naar beneden scrollen mogelijk werkt het dan wel.

@Galdor68 Al geprobeerd, lijkt te werken, maar komt daarna terug in oude firmware omgeving.

@Galdor68 Al geprobeerd, lijkt te werken, maar komt daarna terug in oude firmware omgeving.

Dat is vreemd, zo is het een andere gebruiker wel gelukt. Die kreeg de firmware niet gepushed en de methode zoals de screenshots  werkte ook niet. Na ontdekking van deze zipfile lukte het wel.

Reputatie 1

Ik lees dat met deze software update nu mesh functionaliteit beschikbaar is, en dat ze daarmee kunnen samenwerken met de draadloze WiFi versterker van KPN, de ronde witte. Betekent dat dan ook dat het hierdoor niet meer nodig is om 1 van de draadloze WiFi versterkers bedraad aan te sluiten, als je reeds 1 of meerdere Expedia WiFi versterkers actief hebt?

Hele goede vraag en het antwoord hierop is naar alle waarschijnlijkheid neen. Zeker weten doe ik het niet en interne documentatie ontbreekt. Ik ga het voor je navragen. 


Dat zou heel jammer zijn, omdat ik nu al met een aantal Experia WiFi’s in huis goede WiFi heb, maar net niet overal, toevallig daar waar ik geen kabel naartoe kan trekken. Hier houd ik nu de WiFi redelijk op orde met de oude witte wifiversterker, die wél zelfstandig draadloos verbonden is met de experia wifi. Maar eigenlijk wil ik van die oude WiFi versterker af, maar als dat betekent dat ik gelijk een set van de ronde WiFi versterkers moet kopen (vind ik zonde van het geld, ze zijn ook niet bepaald goedkoop, zeker niet ivm mesh systemen met vergelijkbare functionaliteit) en dus de experia WiFi’s gedeeltelijk moet worden vervangen, denk ik dat ik toch maar pas. Ik ben benieuwd naar wat er na navraag bovenkomt.

Reputatie 7

Waarom wil je van die oude KPN WiFi "versterker" af?

Ik heb op de begane grond twee EDIMAX CAP1200's en op de eerste verdieping één EDIMAX CAP1200. Die zijn allemaal voorzien van smart/fast roaming voor een naadloze overgang als je door de woning loopt.

Op de tweede verdieping staat een oude KPN WiFi "versterker" en die verzorgt de wifi daar op twee slaapkamers. Ja, het duurt ietsje langer voordat een mobiel apparaat omschakelt naar de KPN WiFi "versterker" maar het blijft uitstekend werken.

Reputatie 1

@wjb ik merk dat hij af en toe wel wat lang blijft “hangen” op de experia WiFi en juist niet overschakelt. In principe niet het grootste probleem, behalve dan als je vervolgens nog maar op 10 mbit zit.

@wjb ik merk dat hij af en toe wel wat lang blijft “hangen” op de experia WiFi en juist niet overschakelt. In principe niet het grootste probleem, behalve dan als je vervolgens nog maar op 10 mbit zit.

Heb je de ExperiaWifi's zelf aangeschaft? Investeer anders in een niet KPN mesh systeem.

Reputatie 1

…….

Mooi dat KPN nu ook de mesh functionaliteit levert. Maar waarom niet ook alvast voorsorteren op wifi 6 (ax)? Deze zal in het vervolg van dit jaar een steeds grotere rol gaan spelen.

*Admin: bericht aangepast om het topic overzichtelijk te houden

Hoeveel apparatuur met ax ondersteuning op client nivo Tablets/Smartphone's/Laptop's zijn er al op de markt en daadwerkelijk in gebruik? Nog vrij nihil zover ik weet. De nieuwste iphone's en als ik goed op de hoogte ben heeft de Samsung 10 een draft versie. Die steeds grotere rol zal pas over 1 of 2 jaar of nog verder zijn.