[oud] Experia Wifi / SuperWifi updates

  • 20 November 2019
  • 961 reacties
  • 51844 keer bekeken

Huidige updates

Zie hiervoor ons forumonderdeel Product Updates.

 

Vorige Update oktober 2022

Voor discussie, zie het losse topic:

 

Vorige update januari 2022

 

Vorige update juli 2021

Dit betreft een update naar versie nummers 1.00.11v1 (Superwifi) en 1.00.31v1 (Experia Wifi). Deze update heeft geen functionele wijzigingen. Hij dient alleen om de Superwifi en Experia Wifi voor te bereiden op mesh-integratie met de Box 12 later dit jaar. 

 

Vorige update maart/april 2021

 

Vorige update oktober 2020

Van 30 september t/m 7 oktober worden de Experia Wifi, Superwifi en Wifi Versterkers voorzien van nieuwe software. Voor de Experia Wifi zal dit versie 1.00.29 zijn en voor de Superwifi versie 1.00.09 zijn. De Wifi Versterker gaat naar 001.007.88.

  • Soms crashte het mesh proces waardoor het roaming/bandsteering deel niet meer reageerde (internetverkeer zelf liep wel gewoon door). Dit is verholpen.
  • Weergaveprobleem met het SSID invoerveld verholpen waardoor deze nu correct alle 32 tekens laat zien i.p,v. maximaal 27.
  • Op de overzichtspagina is nu duidelijk zichtbaar welke apparaten via ethernet (solide lijn) of wifi (stippellijn) verbonden zijn. Tevens staat nu bij elk verbonden apparaat de verbindingssnelheid.
  • Ook is op de overzichtspagina een weergaveprobleem verholpen waarbij er soms een rode lijn zichtbaar was (meestal na een verandering in het netwerk) waardoor het leek alsof er geen verbinding is, terwijl dat wel zo is.
  • Onder water aanpassing in het configureren/beheer van de apparaten. Hier merk je als klant niets van.
  • Het certificaat van de update server wordt vernieuwd, die hebben we alvast toegevoegd aan de software van de wifi-apparaten. Hier merk je als klant ook niets van.

 

Vorige update februari 2020

Dit betrof versienummer 1.00.28. De belangrijkste verbeteringen hierin waren:

  • Streams via Chromecast kunnen weer bediend worden (play/pauze e.d.)
  • De lijst met verbonden apparaten wordt nu correct opgeschoond zodat apparaten die niet langer verbonden zijn ook na 72 uur uit de lijst verdwijnen.
  • Het indrukken van de WPS knop in de interface zorgt niet meer voor een witte pagina
  • Sommige apparaten konden niet handmatig geüpdatet worden, dit is nu opgelost.
  • De lengte van de namen die je de apparaten in je netwerk kunt geven is verhoogd naar 32 karakters.
  • Verbeteringen in de werking tussen de Experia Box als master-apparaat en de Experia Wifi als slave-apparaat.

 

Nieuw in deze versie is gastnetwerk! Dit is nu beschikbaar in de Experia Wifi. Je kunt dit via de interface aan- en uitzetten en het SSID van het gastnetwerk aanpassen. Voor degenen die ook een V10 hebben en de gastwifi daarop actief hebben, deze werkt op een iets andere manier dan de gastwifi in de Experia Wifi. De Experia Wifi neemt het gastnetwerk van de V10 dan ook niet over. Deze twee kunnen naast elkaar bestaan.

​​

Vorige update november 2019

Dit betrof versie 1.00.26v3 en hiermee werd de lang verwachte mesh functionaliteit geïntroduceerd. Dat creëert een deken van wifi door je hele huis. Dankzij mesh-technologie verbindt je toestel altijd met het meest optimale wifipunt en wordt de wifisnelheid in huis gelijkmatig verdeeld.

Bijkomend voordeel is dat de Experia Wifi's nu ook samenwerken met het Superwifi punt voor een nog betere dekking.

Wel is het vanaf dit versienummer niet meer mogelijk om het SSID te splitsen, of selectief de 2,4 of 5Ghz uit te zetten.


 

KPN Thuis app

Het is met de update vanaf 11-2019 ook mogelijk om de Experia Wifi's via de KPN Thuis app te bedienen. Met de Thuis app sluit je in een paar stappen de Experia Box en de wifiversterkers aan. Via de app kun je deze dan ook beheren en wijzigen.

  • Je kunt de app direct gebruiken zonder inlog.
  • Wijzig je wifi-instellingen zoals netwerknaam en wachtwoord.
  • Stap voor stap hulp bij aansluiten.

 

Veelgestelde vragen (FAQ):
 

Mijn Experia Wifi / SuperWifi zit achter een eigen router. Krijg ik nu wel de update?

Zo lang er een internetverbinding is, wel. Het kan voorkomen dat er een firewall of eigen acceslist roet in het eten gooit. We kunnen hier geen garanties geven maar in veel gevallen zal het gewoon lukken.  Zo niet, update dan handmatig.
 

Mijn Experia Wifi / SuperWifi heb ik in gebruik op een niet-KPN netwerk. Krijg ik nu wel de update?

Ja, de wifipunten checken zelf regelmatig of er een update is. De server waarmee ze daarbij contact leggen is ook bereikbaar vanaf andere netwerken dan KPN. Verder geldt hetzelfde als bij de vraag hierboven: Het kan voorkomen dat er een firewall of eigen acceslist roet in het eten gooit. We kunnen hier geen garanties geven maar in veel gevallen zal het gewoon lukken.  Zo niet, update dan handmatig.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

961 reacties

Ik heb dus ook problemen met de experia wifi. 

Ik heb nu dus helemaal niks geen wifi meer thuis. 

Is dit nu op te lossen of moet ik gewoon dom wachten. Aangezien dit al vanaf vanmorgen is, en veel dingen hier op internet draaien. 

Reputatie 7

Echt weer een fantastische actie van KPN.

De nieuwe versie van de firmware zet de naam van de 5GHz wifi gelijk aan die van de 2.4GHz wifi en dus wacht alle abonnees die de namen van 2.4GHz en 5GHz verschillend hadden ingesteld een vervelende verrassing.

@MarkR1992 : Heb jij ook geprobeerd om de experia wifi's te resetten?

“De fysieke knop op de Experia WiFi moet ingedrukt blijven tot alle LED's uitgaan en dan loslaten. De knop is te herkennen aan de grote letters "RESET" die erbij staan; er is geen paperclip nodig.”

We zullen wel moeten de Telfort versie is er niet meer. Omdat we de ssid en dergelijke niet via die app kunnen aanpassen heeft deze weinig meerwaarde heel eerlijk gezegd.

Inderdaad

Reputatie 4
Badge +3

Ik heb dus ook problemen met de experia wifi. 

Ik heb nu dus helemaal niks geen wifi meer thuis. 

Is dit nu op te lossen of moet ik gewoon dom wachten. Aangezien dit al vanaf vanmorgen is, en veel dingen hier op internet draaien. 

Als dit door de firmware update komt, zal je wat moeten doen. Dit komt niet uit zich zelf goed.

Wat je moet doen hangt af van je wifi netwerk. Als je de oude instellingen weer terug kan zetten op de Experia-wifi is dat genoeg. Inloggen lukt waarschijnlijk pas na een reset.

Als je verschillende SSID’s had voor beide wifi banden is dit niet genoeg. Je zal dan ook op je devices  SSID en wachtwoord aan moeten passen naar één SSID voor je hele netwerk.

Ik heb beide wifi experias gereset. Ik kan ze niet meer terug vinden in mijn wifi lijst. 

Wel zie ik mijn oude SSID staan. Daar krijg ik geen verbinding mee en kan ik dus niet inloggen op de wifi om iets aan te passen. 

Of moet dit via de kabel ? 

@wjb : intern is aangegeven dat de klanten waarbij de SSID's aangepast zijn, eerst aangeschreven worden om ze voor te bereiden op de update.  Ik vrees dat hier nog wel de nodige dingen mis zullen gaan maar hoop dat het leeuwendeel eerst netjes op de hoogte wordt gebracht. 

@MarkR1992 : De experia wifi's zijn bedraad aangesloten neem ik aan? 

Ik zou het proces vanaf het begin opnieuw doorlopen. Koppel de experia wifi's los. Reset je experiabox. Op dat moment is je experiabox weer het centrale wifi punt.

Als je zeker weet dat deze werkt koppel vervolgens je experia wifi's weer aan. Die zouden dan jouw wifi gegevens over moeten nemen. 

Best omslachtig allemaal maar ik hoop dat het voor een oplossing gaat zorgen. 

Reputatie 7
Badge +22

Ik heb ook een mail gehad over de Experia WiFi, maar ik heb die 2 zwarte kastjes niet meer. ik heb nog steeds de Experia WiFi-versterker. Dus vroeg me al af waarom dit mailtje ook heb gehad, en zelfs 2x!

Beetje vreemd! :thinking::wink:

Via een kabel mijn laptop aangesloten op de experia box V10. 

Van daaruit in kunnen loggen in het systeem. 198.168.2.150

Alles weer opnieuw ingesteld, ssid en wachtwoord. We hebben weer verbinding. 

Nu maar even verder met het instellen van de kanalen. Aangezien het wifi verkeer hier best druk is. 

 

Thnx voor de info @Erwin_  @Tanoor 

Reputatie 7

@wjb : intern is aangegeven dat de klanten waarbij de SSID's aangepast zijn, eerst aangeschreven worden om ze voor te bereiden op de update.  Ik vrees dat hier nog wel de nodige dingen mis zullen gaan maar hoop dat het leeuwendeel eerst netjes op de hoogte wordt gebracht. 

Dat hoop ik ook, maar als ik dat mailtje lees dat Dennis gekregen heeft, dan gaat daar toch wel iets verkeerd.

Aangegeven wordt dat alleen het 5GHz netwerk nog zichtbaar zal zijn...

...om vervolgens te zeggen dat apparaten op het 5GHz netwerk wellicht geen verbinding meer zullen hebben en opnieuw verbonden moeten worden.

 

Volgens mij klopt het tweede deel, maar de eerste dus niet want ik heb zo'n vermoeden dat juist het het 5GHz netwerk de naam van het 2.4GHz netwerk heeft gekregen en dat daarmee dus alleen de naam van het 2.4GHz netwerk zichtbaar zal blijven.

Reputatie 4
Badge +3

 

Volgens mij klopt het tweede deel, maar de eerste dus niet want ik heb zo'n vermoeden dat juist het het 5GHz netwerk de naam van het 2.4GHz netwerk heeft gekregen en dat daarmee dus alleen de naam van het 2.4GHz netwerk zichtbaar zal blijven.

Bij mij kreeg inderdaad het 5GHz netwerk ook de SSID van 2.4GHz.

Reputatie 2
Badge +1

Ik kreeg de update niet automatisch.

Ik heb 2 experia-wifi apparaten, beiden met een andere naam en vast ip-adres. Na herstel van de fabrieksinstellingen bij de eerste (meterkast) ging hij de update binnenhalen. Dat ging goed en hij wist zelfs vast te stellen dat dit de meterkast wifi was. Wel met een ander ip-adres .150. Dat heb ik verbonden en gewijzigd naar het juiste adres. 

Bij het updaten van de woonkamer deed ik hetzelfde, en toen ik daar wilde verbinden kreeg ik het inlog scherm van de meterkast, 🤓 en dat zette me op het verkeerde been. In het hoofdscherm staan nu beide experia-wifi apparaten. Het aanpassen van het ip-adres verliep moeizaaam.  Ik het de meterkast uitgezet om de woonkamer te herstellen. 
Echter het lijkt erop dat er ergens een backup terug gehaald wordt, omdat hij de oude naam pakte (studeerkamer) ipv woonkamer. Daarnaast ziet hij de meterkast als primair en de woonkamer als secondair. Je kunt niets apart instellen, hij zet het gelijk om voor beide apparaten.

waarom is er een primary device? op de V10 zitten ze op ieder een eigen bedrade aansluiting, dus ik snap niet waarom. 

bijzonder is nu wel dat in kpn thuis app, na inloggen met het wachtwoord van de experia-wifi, ineens je wel de instellingen van de afzonderlijke experia’s kunt zien en je zelfs de lampjes via de app kan aan/uitzetten. 

Geen idee waarom maar ineens klapte mijn ups uit na het herstarten van de experiawifi in de woonkamer, waardoor mijn nas abrupt herstarte. De experia wifi zit wel op de ups aangesloten, maar kan me slecht voorstellen dat herstarten een powerfout geeft. Ik hou het maar op een toevallige samenloop van omstandigheden🤔

 

@wjb : intern is aangegeven dat de klanten waarbij de SSID's aangepast zijn, eerst aangeschreven worden om ze voor te bereiden op de update.  Ik vrees dat hier nog wel de nodige dingen mis zullen gaan maar hoop dat het leeuwendeel eerst netjes op de hoogte wordt gebracht. 

Deze reactie laat wel weer zien dat KPN veel te veel weet. Het gaat KPN niks aan of ik mijn SSID heb veranderd en dat soort info hoort wat mij betreft niet op een KPN server te worden opgeslagen.

 

Worden de Telfort klanten ook benaderd ik ga er voor het gemak vanuit, dat dit niet zal gebeuren. Behalve de eerder aangegeven opmerkingen geen problemen met deze  dat zal hoofdzakelijk zijn omdat ik bewust één SSID in gebruik heb, en zelf de update toegepast.

 

 

@marceltervoert dat .150 is standaard die krijgt het eerst aangesloten exemplaar automatisch toegewezen en die zal altijd de primare blijven is mij opgevallen. Zelfs als je ze ooit uitzet en in omgekeerde volgorde aanzet en her installeert blijft het toestel wat ooit als eerste is aangesloten de primaire. Dat zit blijkbaar ingeprogrammeerd, wat de benaming betreft er staat inderdaad een backup in het KPN systeem met meer info dan een aantal klanten bij Telfort lief is.

Reputatie 5
Badge +6

Naast de V10 sinds vorig jaar zomer in bezit van 2 Experia Wifi's door deelname aan pilot. Sinds gisteren zijn ze (eindelijk) geupdated. Omdat het niet allemaal van een leien dakje ging heb ik op enig moment de Ew's losgekoppeld om beide een schone installatie te geven. Vervolgens ging er vanalles met de Experiabox (V10) fout. Hoewel wifi weer aanstond hadden een aantal apparaten aantal geen wifi. Een aantal andere dus wel. Eerst een herstel en daarna een reset van de Experiabox konden dit niet oplossen. Instellingen 2,4 en 5 Ghz stonden goed, maar een aantal apparaten kon toch geen verbinding krijgen. Is er in de Experiabox instellingen ook iets veranderd? Heeft dit te maken met de laatste aanpassing voor band-steering??

Uiteindelijk weer de 2 Experia Wifi's geinstalleerd. Toen hadden alle apparaten dus wel wifi contact.

Wat zou de reden kunnen zijn dat de Experiabox nu dit probleem heeft.

 

Reputatie 2
Badge +1

 

@marceltervoert dat .150 is standaard die krijgt het eerst aangesloten exemplaar automatisch toegewezen en die zal altijd de primare blijven is mij opgevallen. Zelfs als je ze ooit uitzet en in omgekeerde volgorde aanzet en her installeert blijft het toestel wat ooit als eerste is aangesloten de primaire. Dat zit blijkbaar ingeprogrammeerd, wat de benaming betreft er staat inderdaad een backup in het KPN systeem met meer info dan een aantal klanten bij Telfort lief is

 

ik was er al bang voor met dat primaire. 

Nadat er een update is gekomen werkt mijn wifi echt slecht, sidd naam  kwijd, na aanpassen gooien de versterkers er weer alles uit. Na 2 uur en 3 gesprekken verder bij kpn, verteld eindelijk een medewerker dat er een storing is door de update, ik meld dit zodat andere klanten niet zolang hoeven te zoeken. Versterkers zal ik uit moeten laten tot het opgelost is.

Vanmorgen geen verbinding meer met mijn netwerk. Mijn aangepaste SSID was terug naar default evenals het wifi wachtwoord. Uiteindelijk ingelogd op het wifi netwerk door middel van het wifi wachtwoord wat achterop de experiabox staat. En vervolgens via de kpn thuis app de configuratie gedaan. Ook het exeria wifi web wachtwoord was weer teruggezet naar default.

Alles werkt nu weer naar behoren. 

Ik heb vooraf geen mail bericht gehad dat e.e.a ging wijzigen. Beetje vreemd dat je, zonder aankondiging, al je settings kwijt bent en je thuisnetwerk er daardoor geheel uit ligt. Ook al was het wel aangekondigd, een firmware update mag dit niet wijzigen... 

 

 

Zoals jullie misschien gemerkt hebben, heb ik alle reply's naar een centraal topic verplaatst. Ik heb geprobeerd de meest prangende vragen te beantwoorden. 

Ondanks de chaotische start is dit een update die voor een aanzienlijke verbetering van wifi kan zorgen. Uiteraard zijn we benieuwd naar alle feedback. 

Wat in de startpost over de app staat klopt niet.

  • Je kunt de app direct gebruiken zonder inlog.

Je moet wel in je netwerk inloggen om iets met de app te kunnen, alleen als hulpmiddel voor het aansluiten hoeft dit niet. Ben je niet aangemeld op een experia wifi maar een eigen router met een eigen ip range kan je niet aanmelden via de thuis app. Ben ik verbonden via een eigen router zie ik onderstaande bij het openen van de thuis app

 

mijn verhaal kan uit de wereld

de experia wifi kan wel updaten achter een andere router

zelfs achter een 2e router mijn opstelling

NT glasvezel kastje < switch < fritzbox < netgear r9000 < 24 poort switch < experia wifi

 

wel heel jammer is dat mijn wifi huis-2.4GHz en huis-5GHz is nu weg en kan ik ook niet terug zetten

nu zijn ze beide huis-2.4GHz heel jammer niet gescheiden meer in te stellen

@peter-keetfm heeft deze automatisch de update gekregen of handmatig gezocht?

Ik ben nog steeds benieuwd naar een (te downloaden) duidelijke uitleg/handleiding over de (nieuwe) (on)mogelijkheden.

 

@Galdor68

Nee is vanzelf gebeurd

ik had de e wifi tijdelijk achter de switch gedukt

maar met die nieuwe firmware word het er niet beter op zoals het scheiden van de 2.4 en 5GHz wil niet meer

Reputatie 7

Het is inderdaad jammer dat 2.4GHz niet onafhankelijk van 5GHz ingesteld kan worden.

Zelf gebruiken wij geen 2.4GHz meer, behalve voor de bewakingscamera's en de omvormer van de zonnerpanelen.

2.4GHz staat dan ook op twee van onze onze wifi accesspoints uit en op de andere twee als onzichtbaar.

Bandsteering is voor ons ook geen belangrijk punt meer immers wij gebruiken geen 2.4GHz meer.