[oud] Experia Wifi / SuperWifi updates

  • 20 November 2019
  • 961 reacties
  • 51840 keer bekeken

Huidige updates

Zie hiervoor ons forumonderdeel Product Updates.

 

Vorige Update oktober 2022

Voor discussie, zie het losse topic:

 

Vorige update januari 2022

 

Vorige update juli 2021

Dit betreft een update naar versie nummers 1.00.11v1 (Superwifi) en 1.00.31v1 (Experia Wifi). Deze update heeft geen functionele wijzigingen. Hij dient alleen om de Superwifi en Experia Wifi voor te bereiden op mesh-integratie met de Box 12 later dit jaar. 

 

Vorige update maart/april 2021

 

Vorige update oktober 2020

Van 30 september t/m 7 oktober worden de Experia Wifi, Superwifi en Wifi Versterkers voorzien van nieuwe software. Voor de Experia Wifi zal dit versie 1.00.29 zijn en voor de Superwifi versie 1.00.09 zijn. De Wifi Versterker gaat naar 001.007.88.

  • Soms crashte het mesh proces waardoor het roaming/bandsteering deel niet meer reageerde (internetverkeer zelf liep wel gewoon door). Dit is verholpen.
  • Weergaveprobleem met het SSID invoerveld verholpen waardoor deze nu correct alle 32 tekens laat zien i.p,v. maximaal 27.
  • Op de overzichtspagina is nu duidelijk zichtbaar welke apparaten via ethernet (solide lijn) of wifi (stippellijn) verbonden zijn. Tevens staat nu bij elk verbonden apparaat de verbindingssnelheid.
  • Ook is op de overzichtspagina een weergaveprobleem verholpen waarbij er soms een rode lijn zichtbaar was (meestal na een verandering in het netwerk) waardoor het leek alsof er geen verbinding is, terwijl dat wel zo is.
  • Onder water aanpassing in het configureren/beheer van de apparaten. Hier merk je als klant niets van.
  • Het certificaat van de update server wordt vernieuwd, die hebben we alvast toegevoegd aan de software van de wifi-apparaten. Hier merk je als klant ook niets van.

 

Vorige update februari 2020

Dit betrof versienummer 1.00.28. De belangrijkste verbeteringen hierin waren:

  • Streams via Chromecast kunnen weer bediend worden (play/pauze e.d.)
  • De lijst met verbonden apparaten wordt nu correct opgeschoond zodat apparaten die niet langer verbonden zijn ook na 72 uur uit de lijst verdwijnen.
  • Het indrukken van de WPS knop in de interface zorgt niet meer voor een witte pagina
  • Sommige apparaten konden niet handmatig geüpdatet worden, dit is nu opgelost.
  • De lengte van de namen die je de apparaten in je netwerk kunt geven is verhoogd naar 32 karakters.
  • Verbeteringen in de werking tussen de Experia Box als master-apparaat en de Experia Wifi als slave-apparaat.

 

Nieuw in deze versie is gastnetwerk! Dit is nu beschikbaar in de Experia Wifi. Je kunt dit via de interface aan- en uitzetten en het SSID van het gastnetwerk aanpassen. Voor degenen die ook een V10 hebben en de gastwifi daarop actief hebben, deze werkt op een iets andere manier dan de gastwifi in de Experia Wifi. De Experia Wifi neemt het gastnetwerk van de V10 dan ook niet over. Deze twee kunnen naast elkaar bestaan.

​​

Vorige update november 2019

Dit betrof versie 1.00.26v3 en hiermee werd de lang verwachte mesh functionaliteit geïntroduceerd. Dat creëert een deken van wifi door je hele huis. Dankzij mesh-technologie verbindt je toestel altijd met het meest optimale wifipunt en wordt de wifisnelheid in huis gelijkmatig verdeeld.

Bijkomend voordeel is dat de Experia Wifi's nu ook samenwerken met het Superwifi punt voor een nog betere dekking.

Wel is het vanaf dit versienummer niet meer mogelijk om het SSID te splitsen, of selectief de 2,4 of 5Ghz uit te zetten.


 

KPN Thuis app

Het is met de update vanaf 11-2019 ook mogelijk om de Experia Wifi's via de KPN Thuis app te bedienen. Met de Thuis app sluit je in een paar stappen de Experia Box en de wifiversterkers aan. Via de app kun je deze dan ook beheren en wijzigen.

  • Je kunt de app direct gebruiken zonder inlog.
  • Wijzig je wifi-instellingen zoals netwerknaam en wachtwoord.
  • Stap voor stap hulp bij aansluiten.

 

Veelgestelde vragen (FAQ):
 

Mijn Experia Wifi / SuperWifi zit achter een eigen router. Krijg ik nu wel de update?

Zo lang er een internetverbinding is, wel. Het kan voorkomen dat er een firewall of eigen acceslist roet in het eten gooit. We kunnen hier geen garanties geven maar in veel gevallen zal het gewoon lukken.  Zo niet, update dan handmatig.
 

Mijn Experia Wifi / SuperWifi heb ik in gebruik op een niet-KPN netwerk. Krijg ik nu wel de update?

Ja, de wifipunten checken zelf regelmatig of er een update is. De server waarmee ze daarbij contact leggen is ook bereikbaar vanaf andere netwerken dan KPN. Verder geldt hetzelfde als bij de vraag hierboven: Het kan voorkomen dat er een firewall of eigen acceslist roet in het eten gooit. We kunnen hier geen garanties geven maar in veel gevallen zal het gewoon lukken.  Zo niet, update dan handmatig.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

961 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Dankjewel voor de info. Ik heb je een e-mail verstuurd met een link naar een online service tool. Ik wil je vragen om dit te doorlopen, niet om je onnodig aan het werk te zetten maar omdat ik dan de resultaten van die meting hier in kan zien en op basis daarvan een inschatting kan maken van de omgeving. Zou je dit ajb voor me willen doen? Dat helpt mij namelijk ontzettend wat vervolgstappen betreft. 

Dankjewel voor de info. Ik heb je een e-mail verstuurd met een link naar een online service tool. Ik wil je vragen om dit te doorlopen, niet om je onnodig aan het werk te zetten maar omdat ik dan de resultaten van die meting hier in kan zien en op basis daarvan een inschatting kan maken van de omgeving. Zou je dit ajb voor me willen doen? Dat helpt mij namelijk ontzettend wat vervolgstappen betreft. 

Ja oké die tool ken ik. Dan gaat ie misschien weer een ander kanaal kiezen terwijl ik 1, 6 en 11 al heb geprobeerd en op 5ghz is 36 en 48 helemaal vrij. Ik heb dat met inSSIDer helemaal uitgezocht, maar prima ik doorloop ‘m wel een keer.

Reputatie 7

Wat opvalt in het screenshot op de vorige pagina is dat er een verbinding tot stand is gekomen met een linksnelheid van 26Mbps.

Dat is schrikbarend laag, een linksnelheid van 433 of zelfs 866Mbps zou toch eigenlijk haalbaar moeten zijn.

Installeer eens de app WiFi Analyzer op Android en meet eens de veldsterkte van jouw 5GHz wifi op verschillende plaatsen in jouw woning waar je gebruik wilt maken van die wifi. Hoeveel dBm meet je?

Dankjewel voor de info. Ik heb je een e-mail verstuurd met een link naar een online service tool. Ik wil je vragen om dit te doorlopen, niet om je onnodig aan het werk te zetten maar omdat ik dan de resultaten van die meting hier in kan zien en op basis daarvan een inschatting kan maken van de omgeving. Zou je dit ajb voor me willen doen? Dat helpt mij namelijk ontzettend wat vervolgstappen betreft. 

Heb ‘m doorlopen. Op dat moment was het wel toevallig even goed. Nadeel is dus dat zo’n online tool het ook niet doet als het echt even wegvalt. Er is overigens niks aan de instellingen in de EW’s veranderd zag ik. Wel heeft ie wat in de wifi instellingen van de EB veranderd, maar daarop staat het wifi automatisch uit dus denk niet dat dat effect heeft.

Wat opvalt in het screenshot op de vorige pagina is dat er een verbinding tot stand is gekomen met een linksnelheid van 26Mbps.

Dat is schrikbarend laag, een linksnelheid van 433 of zelfs 866Mbps zou toch eigenlijk haalbaar moeten zijn.

Installeer eens de app WiFi Analyzer op Android en meet eens de veldsterkte van jouw 5GHz wifi op verschillende plaatsen in jouw woning waar je gebruik wilt maken van die wifi. Hoeveel dBm meet je?

Met inSSIDer op mijn windows laptop meet ik -40dBm op het 5ghz en -35dBm op 2.4ghz

Zal Wifi Analyzer eens op mijn android werktelefoon installeren, kijken wat die zegt

Reputatie 7

Met inSSIDer op mijn windows laptop meet ik -40dBm op het 5ghz en -35dBm op 2.4ghz

Dat zijn fantastische waarden en als je bij die waarden dan toch maar een linksnelheid krijgt van 26Mbps dan is er iets goed mis.

Kan jij in zo'n situatie eens kijken met welke Experia WiFi het mobiele apparaat verbonden is.

Ik heb tijdens de pilot met de Experia WiFi's regelmatig ervaren dat mijn tablet en telefoon met de Experia WiFi op de 2e verdieping verbonden werden terwijl op anderhalve meter een Experia WiFi in de woonkamer op de begane grond stond.

Ik heb het gevoel dat jij last hebt van hetzelfde fenomeen.

Met inSSIDer op mijn windows laptop meet ik -40dBm op het 5ghz en -35dBm op 2.4ghz

Dat zijn fantastische waarden en als je bij die waarden dan toch maar een linksnelheid krijgt van 26Mbps dan is er iets goed mis.

Kan jij in zo'n situatie eens kijken met welke Experia WiFi het mobiele apparaat verbonden is.

Ik heb tijdens de pilot met de Experia WiFi's regelmatig ervaren dat mijn tablet en telefoon met de Experia WiFi op de 2e verdieping verbonden werd terwijl op anderhalve meter een Experia WiFi in de woonkamer op de begane grond stond.

Ik heb het gevoel dat jij last hebt van hetzelfde fenomeen hebt.

Ja dat zijn zeker fantastische waarden, daarom werkte het ook perfect voorheen. Op de slechte momenten check ik regelmatig met welke EW ik verbinding heb en dat is dan (als de thuis app op dat moment werkt) altijd degene die het moet zijn.

Overigens is die 26mbit volgens mij echt de snelheid op dat moment en niet de max snelheid van de link.

Reputatie 7

Toch baart die linksnelheid van 26Mbps mij zorgen. Die komt namelijk overeen met een verbinding op een lokatie met een met een zeer lage veldsterkte.

Kan jij ook eens meten wat de veldsterkte is als jij zo'n lage linksnelheid hebt.

Installeer eens de app WiFi Analyzer op Android

Van welke fabrikant, want zie er heel veel in de play store

Toch baart die linksnelheid van 26Mbps mij zorgen. Die komt namelijk overeen met een verbinding op een lokatie met een met een zeer lage veldsterkte.

Kan jij ook eens meten wat de veldsterkte is als jij zo'n lage linksbelheid hebt.

Die veldsterkte fluctueert niet, ook niet op die momenten. Ik heb ook altijd wel gewoon volle wifi streepjes op die momenten. Daarom snap ik er ook niks van.

Reputatie 7

Installeer eens de app WiFi Analyzer op Android

Van welke fabrikant, want zie er heel veel in de play store

 

Installeer eens de app WiFi Analyzer op Android

Van welke fabrikant, want zie er heel veel in de play store

 

Die laat dezelfde stabiele waarden als inSSIDer. 

Reputatie 2

Als je meer dan ėėn exp WiFi hebt zitten ze elkaar in de weg, heb ik ervaren. mijn telefoon schakelt voortdurend tussen twee access points, en inderdaad kost het dan zo 10 seconden of meer  om een website te laden... Ook logisch ze zitten op het zelfde kanaal, maar niet gesynchroniseerd... Zie het maar als twee FM zenders die vlak bij elkaar zitten, beide zijn slecht te verstaan. Zet er maar eens eentje uit en je zult verbetering zien als je tenminste in de buurt van de andere blijft....  Bij een echte mesh praten de verschillende access points met elkaar, overduidelijk gebeurt dat hier niet. De KPN is hier wat te kort door de bocht gegaan door alles op één naam en zendfrequentie te zetten.... Ik ga op zoek naar alternatieven, iemand tips... En wie wil er drie experia wifi's overnemen?

Als je meer dan ėėn exp WiFi hebt zitten ze elkaar in de weg, heb ik ervaren. mijn telefoon schakelt voortdurend tussen twee access points, en inderdaad kost het dan zo 10 seconden of meer  om een website te laden... Ook logisch ze zitten op het zelfde kanaal, maar niet gesynchroniseerd... Zie het maar als twee FM zenders die vlak bij elkaar zitten, beide zijn slecht te verstaan. Zet er maar eens eentje uit en je zult verbetering zien als je tenminste in de buurt van de andere blijft....  Bij een echte mesh praten de verschillende access points met elkaar, overduidelijk gebeurt dat hier niet. De KPN is hier wat te kort door de bocht gegaan door alles op één naam en zendfrequentie te zetten.... Ik ga op zoek naar alternatieven, iemand tips... En wie wil er drie experia wifi's overnemen?

Ja misschien is dat het dan toch, aangezien @wjb dat ook al als waarschijnlijke oorzaak noemde. Maar hoe constateerden jullie dat dan precies? Want ik heb sowieso idd het idee dat ze elkaar in de weg zitten ipv samenwerken, maar ik zou dan ook minder wifi streepjes verwachten als ik op de begane grond verbinding maak met de EW op zolder. Verder kan ik vaak ook ff niet in de user interface of thuisapp op die momenten dat het ‘hangt’ en als dat wel weer kan zit ik toch echt op de dichtstbijzijnde EW. Als ik op de eerste verdieping ben zie ik wel echt dat continue switchen, want dan gaat ie de hele tijd van wifi naar 4g en terug.

Ik zou het liefst een goede meshset van Fritz!box kopen (7590 met 1750E ofzo), maar dan kan je wel weer ff 245 stukgooien. Heb liever dat KPN dit gewoon snel terugdraait of anderzijds oplost. Echt gevalletje ‘don’t fix it if it aint broken’ weer dit.

Reputatie 7

Ook logisch ze zitten op het zelfde kanaal, maar niet gesynchroniseerd... Zie het maar als twee FM zenders die vlak bij elkaar zitten, beide zijn slecht te verstaan. Zet er maar eens eentje uit en je zult verbetering zien als je tenminste in de buurt van de andere blijft....

Ook mijn drie EDIMAX CAP1200's gebruiken op 5GHz allemaal kanaal 100-112. Deze wifi accesspoints staan in de woonkamer, in de tuinkamer en op de 1e verdieping. Op de tweede verdieping staat nog een oude vertrouwde KPN WiFi "versterker" (die vierkante witte) en die staat op kanaal 52-64.

Het bovenstaande plaatje is de wifi dekking in onze tuinkamer.

De hoogste parabool (-37dBm) is de CAP1200 in de tuinkamer, de middelste parabool (-70dBm) die in de woonkamer zo'n 15 meter verderop en de onderste parabool die op de 1e verdieping.

Ik heb door mijn hele woning en in een groot gedeelte van de tuin perfecte wifi.

Het kan dus best dat wifi accesspoints op dezelfde frequentie afgesteld staan als ze maar niet allemaal een sterk signaal hebben op de plek van gebruik.

Daarnaast is een goede inrichting van fast/smart roaming (802.11k/r) essentieel om apparaten snel naar het beste wifi toegangspunt te laten schakelen. Ik heb het vermoeden dat het daar fout gaat bij die zwarte Experia WiFi's.

Dit heeft overigens niets met "mesh" van doen.

 

Die 802.11 k/r kunnen we  hoe dan ook niet meer bij in tegenstelling tot de vorige firmware. Zie een eerdere screenshot in dit topic.

 

Ps @paalbovenwater als je thuis de data uitzet heb je dan af en toe helemaal geen verbinding? Naast de eigen acces punten hoe druk is de hele omgeving ? Hoeveel wifi netwerken staan er in het lijstje van beschikbare netwerken. Zijn er andere storings bronnen , het is echt niet alleen deze update.

Welke snelheden haal je bedraad en welke snelheid neem je af is dat al genoemd?

Ik haal via 5ghz 433Mb link snelheid dat lijkt mij prima met een 50/50 glasvezel verbinding. De speedtest zit gemiddeld op 49/62 via wifi gemeten niks mis mee.

Die 802.11 k/r kunnen we  hoe dan ook niet meer bij in tegenstelling tot de vorige firmware. Zie een eerdere screenshot in dit topic.

 

Ps @paalbovenwater als je thuis de data uitzet heb je dan af en toe helemaal geen verbinding? Naast de eigen acces punten hoe druk is de hele omgeving ? Hoeveel wifi netwerken staan er in het lijstje van beschikbare netwerken. Zijn er andere storings bronnen , het is echt niet alleen deze update.

Welke snelheden haal je bedraad en welke snelheid neem je af is dat al genoemd?

Ik haal via 5ghz 433Mb link snelheid dat lijkt mij prima met een 50/50 glasvezel verbinding. De speedtest zit gemiddeld op 49/62 via wifi gemeten niks mis mee.

Ja met 802.11k/r aan in de vorige firmware had ik nul problemen.

Wat bedoel je met thuis de data uitzetten? Het is op 2.4 redelijk druk op 1, 6 en 11 en helaas mensen die op tussenliggende kanalen zitten waardoor er overlap is, daarom had ik het 2.4 netwerk ook in zijn geheel uit staan in de vorige firmware versie. Maar zoals in het screenshot te zien was heb ik ook als ik op 5ghz ac only zit die lage linksnelheid en daar zit ik compleet vrij op kanaal 48. De linksnelheid van 433 heb ik nog niet gezien hier sinds de nieuwe versie, ook niet op 1 meter afstand.

@paalbovenwater ik vraag me af of je zonder data verbinding(4G) aan af en toe helemaal geen verbinding hebt.  Ik vroeg eerder naar de verbinding die je afneemt, ik besef me nu dat die verbinding los staat van de link snelheid. 

Als een fabrieks reset dit niet verhelpt dan is de boel stuk. 

Ik heb een TP-Link EAP225. Werkt echt super. .....   

........Met de apparatuur van KPN is dat onmogelijk.

Dat is een leuk ding en niet eens schrikbarend duur.  Een overweging waard.

Reputatie 7
Badge +24

Ik heb een TP-Link EAP225. Werkt echt super. .....   

........Met de apparatuur van KPN is dat onmogelijk.

Dat is een leuk ding en niet eens schrikbarend duur.  Een overweging waard.

Heb er inmiddels 2. Met Omada controller software draaiend op een CentOS virtuele machine.

 

Ik heb inmiddels een nieuwe experia wifi mogen ontvangen en nu werkt alles weer zoals het hoort. Ook bij mij kon ik geen verbinding meer krijgen met de ew nu met de nieuwe alles weer ok 

Ik heb inmiddels een nieuwe experia wifi mogen ontvangen en nu werkt alles weer zoals het hoort. Ook bij mij kon ik geen verbinding meer krijgen met de ew nu met de nieuwe alles weer ok 

Edit: met dezelfde firmware als de oude die na die update dus niet meer werkte  1.0.0. 26v3 en de nieuwe ew dus wel werkt met die versie

What a mess (mesh)! Noodgedwongen een week of twee geleden twee arcadyan Experia WiFi af moeten koppelen. WiFi-verbinding met diverse apparaten was totaal fucked up: continu automatisch verbinding aan het verbreken en weer proberen te herstellen….instabiel als de pest.

De twee arcadyan Experia WiFi destijds gratis ontvangen vanwege beperkte WiFi-dekking door de Experia Box V10 vanuit de meterkast naar verderweg gelegen zones in huis. Een gegeven paard mag je best in de bek kijken, zeker als ‘ie rotte kiezen heeft!

Vreselijk irritant om een update te pushen en er niet eerst over te informeren. Je bent zo een uur of wat aan het prutsen omdat je de oorzaak ergens anders zoekt :-( 

Ben zeer ontevreden over de gang van zaken. Als overstappen niet zo'n gedoe was (met name wijziging mailadres communiceren naar jan-en-alleman) was ik al vertrokken.

KPN, kom eens met een oplossing en communiceer eens naar je klanten!!!!

@Polliemans Jammer dat het allemaal zo loopt. Ik ben het met je eens dat dit, voorafgaande aan de update, duidelijk gecommuniceerd had moeten worden.

De update heeft bij veel klanten voor een verbetering gezorgd en wellicht is dat bij jou ook nog haalbaar.

Mocht je onderstaande stappen al hebben doorlopen wil ik dat graag weten. Zo niet, zou het voor een stabiele, goede dekking in jouw woning kunnen zorgen:

 

disclaimer: mocht je eigen aanpassingen hebben gedaan in de v10 zal die niet bewaard blijven. Poorten zullen opnieuw open gezet moeten worden.

 

-koppel alles los van de v10

-reset de v10 ( factory default)

-koppel de experia wifi's weer aan en reset ze ( 10seconden reset knopje)

-verwijder bestaande draadloze verbindingen op je draadloze apparaten en stel ze opnieuw in.

 

Reputatie 2

Hallo.

Sinds de upgrade heb ik bijna dagelijks last dat de 2 thuis laptops geen draadloos netwerk zien. Ze hebben er niet beide op dezelfde tijd last van. De simpelste oplossing is op de laptop de probleemoplosser er op los laten. Als uitkomst krijg ik dan dat de kabel niet goed is!!! (absoluut geen kabel aangesloten) en dar de gateway ingesteld is. Voor alle zekerheid op de experia modem de DHCP scope nagekeken maar daar is niets aan gewijzigd. Dus nog steeds goed. Ook al een keer beide wifi zenders laten rebooten. Helaas ook zonder resultaat. Heeft iemand (vooral de KPN) een idee waar dit aan kan liggen?. Ik maak gebruik van een experia 9 modem met 2 experia wifi AP's (de zwarte) 1 Lenovo (realtek wifi adapter) laptop en een HP laptop (geen idee wat voor wifi adapter).

Groeten