[oud] Experia Wifi / SuperWifi updates

  • 20 November 2019
  • 961 reacties
  • 51840 keer bekeken

Huidige updates

Zie hiervoor ons forumonderdeel Product Updates.

 

Vorige Update oktober 2022

Voor discussie, zie het losse topic:

 

Vorige update januari 2022

 

Vorige update juli 2021

Dit betreft een update naar versie nummers 1.00.11v1 (Superwifi) en 1.00.31v1 (Experia Wifi). Deze update heeft geen functionele wijzigingen. Hij dient alleen om de Superwifi en Experia Wifi voor te bereiden op mesh-integratie met de Box 12 later dit jaar. 

 

Vorige update maart/april 2021

 

Vorige update oktober 2020

Van 30 september t/m 7 oktober worden de Experia Wifi, Superwifi en Wifi Versterkers voorzien van nieuwe software. Voor de Experia Wifi zal dit versie 1.00.29 zijn en voor de Superwifi versie 1.00.09 zijn. De Wifi Versterker gaat naar 001.007.88.

  • Soms crashte het mesh proces waardoor het roaming/bandsteering deel niet meer reageerde (internetverkeer zelf liep wel gewoon door). Dit is verholpen.
  • Weergaveprobleem met het SSID invoerveld verholpen waardoor deze nu correct alle 32 tekens laat zien i.p,v. maximaal 27.
  • Op de overzichtspagina is nu duidelijk zichtbaar welke apparaten via ethernet (solide lijn) of wifi (stippellijn) verbonden zijn. Tevens staat nu bij elk verbonden apparaat de verbindingssnelheid.
  • Ook is op de overzichtspagina een weergaveprobleem verholpen waarbij er soms een rode lijn zichtbaar was (meestal na een verandering in het netwerk) waardoor het leek alsof er geen verbinding is, terwijl dat wel zo is.
  • Onder water aanpassing in het configureren/beheer van de apparaten. Hier merk je als klant niets van.
  • Het certificaat van de update server wordt vernieuwd, die hebben we alvast toegevoegd aan de software van de wifi-apparaten. Hier merk je als klant ook niets van.

 

Vorige update februari 2020

Dit betrof versienummer 1.00.28. De belangrijkste verbeteringen hierin waren:

  • Streams via Chromecast kunnen weer bediend worden (play/pauze e.d.)
  • De lijst met verbonden apparaten wordt nu correct opgeschoond zodat apparaten die niet langer verbonden zijn ook na 72 uur uit de lijst verdwijnen.
  • Het indrukken van de WPS knop in de interface zorgt niet meer voor een witte pagina
  • Sommige apparaten konden niet handmatig geüpdatet worden, dit is nu opgelost.
  • De lengte van de namen die je de apparaten in je netwerk kunt geven is verhoogd naar 32 karakters.
  • Verbeteringen in de werking tussen de Experia Box als master-apparaat en de Experia Wifi als slave-apparaat.

 

Nieuw in deze versie is gastnetwerk! Dit is nu beschikbaar in de Experia Wifi. Je kunt dit via de interface aan- en uitzetten en het SSID van het gastnetwerk aanpassen. Voor degenen die ook een V10 hebben en de gastwifi daarop actief hebben, deze werkt op een iets andere manier dan de gastwifi in de Experia Wifi. De Experia Wifi neemt het gastnetwerk van de V10 dan ook niet over. Deze twee kunnen naast elkaar bestaan.

​​

Vorige update november 2019

Dit betrof versie 1.00.26v3 en hiermee werd de lang verwachte mesh functionaliteit geïntroduceerd. Dat creëert een deken van wifi door je hele huis. Dankzij mesh-technologie verbindt je toestel altijd met het meest optimale wifipunt en wordt de wifisnelheid in huis gelijkmatig verdeeld.

Bijkomend voordeel is dat de Experia Wifi's nu ook samenwerken met het Superwifi punt voor een nog betere dekking.

Wel is het vanaf dit versienummer niet meer mogelijk om het SSID te splitsen, of selectief de 2,4 of 5Ghz uit te zetten.


 

KPN Thuis app

Het is met de update vanaf 11-2019 ook mogelijk om de Experia Wifi's via de KPN Thuis app te bedienen. Met de Thuis app sluit je in een paar stappen de Experia Box en de wifiversterkers aan. Via de app kun je deze dan ook beheren en wijzigen.

  • Je kunt de app direct gebruiken zonder inlog.
  • Wijzig je wifi-instellingen zoals netwerknaam en wachtwoord.
  • Stap voor stap hulp bij aansluiten.

 

Veelgestelde vragen (FAQ):
 

Mijn Experia Wifi / SuperWifi zit achter een eigen router. Krijg ik nu wel de update?

Zo lang er een internetverbinding is, wel. Het kan voorkomen dat er een firewall of eigen acceslist roet in het eten gooit. We kunnen hier geen garanties geven maar in veel gevallen zal het gewoon lukken.  Zo niet, update dan handmatig.
 

Mijn Experia Wifi / SuperWifi heb ik in gebruik op een niet-KPN netwerk. Krijg ik nu wel de update?

Ja, de wifipunten checken zelf regelmatig of er een update is. De server waarmee ze daarbij contact leggen is ook bereikbaar vanaf andere netwerken dan KPN. Verder geldt hetzelfde als bij de vraag hierboven: Het kan voorkomen dat er een firewall of eigen acceslist roet in het eten gooit. We kunnen hier geen garanties geven maar in veel gevallen zal het gewoon lukken.  Zo niet, update dan handmatig.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

961 reacties

Badge

@Peter-keetfm,

Ik heb mijn dhcp server lopen van 1-252 en dus ook 10 apparaten een vast ip-adres gegeven waaronder de 3 stuks dv650 en 2 stuks arris hd-tv kastjes, hp-netwerkprinter, Dyson ventilator en enkele laptops. Maar die gaan dus via dhcp-binding en toen ik gisteren mijn nieuwe Philips sleep-awake light ook een vast 2,4 wifi wilde geven moest ik een apparaat uit de lijst halen!? 

Volgens mij is mijn laagste ip 192.168.2.7 en hoogste 192.168.2.230.

? Helaas niet meer dan 10 apparaten krijg ik erin.

PUNK

Als je de dhcp server vanaf 192.168.2.20 zet

Geef je laatste apparaat bv 192.168.2.2

In het apparaat zelf dus niet via dhcp binding

En doe het alleen met apparatuur wat vast in huis staat

het is niet handig als je dat bv met een laptop zou doen als je deze ook buiten huis gebruikt

Op korte termijn wordt ook vrije modemkeuze een realiteit. 

Hallo @Erwin_ , wat noem jij ‘op korte termijn’?

Dit jaar nog, dit 1e halfjaar nog of dit 1e kwartaal nog?

 

Reputatie 7

Op korte termijn wordt ook vrije modemkeuze een realiteit. 

Hallo @Erwin_ , wat noem jij ‘op korte termijn’?

Dit jaar nog, dit 1e halfjaar nog of dit 1e kwartaal nog?

Ik denk niet dat @Erwin_ daar een uitspraak over mag doen, maar misschien is het zelfs deze maand al, wie zal het zeggen. :sunglasses:

Badge

@peter-keetfm

Je schrijft ‘In het apparaat zelf dus niet via dhcp binding’. Deze snap ik even niet?

In een dv650 of arris hd-tv kastje of Dyson ventilator of Philips sleep-awakelight kan ik toch nergens in het apparaat een intern ip-adres ingeven? Dat doe ik in de Experia box v10. De HP-printer heb ik op 230 staan in de v10 en misschien dat ik het ook in de printer in heb kunnen geven maar dat is dan al ca.4jaar geleden. De laptops en/of smartphones met vast ip-adres zijn die van mijn kinderen of oude laptops van mij die het huis niet meer uitgaan om gebruikt te worden. Zo kan ik mijn kinderen aan en uitzetten maar helaas niet zoals in de Experia box v8 elk MAC-adres apart alleen iedereen of niemand. Mijn eigen smartphones en laptops hebben geen vast ip-adres in de v10. 

Al lezende vandaag krijg ik mee dat zoals ik het wil met een eigen nieuw aan te schaffen router moet gaan uitvoeren die via een LAN- aansluiting op de Exp.box v10 staat aangesloten.

Ook de firmware update van de KPN op de Experia boxen (in mijn geval de v10) is geen succes overal en misschien zelfs beter niet te installeren!

Is dat mogelijk deze firmware update af te houden?

Is het mogelijk een Experia box v8 achter een v10 te installeren?

Krijgt de Experia box v8 ook deze laatste firmware update?

Indien ja, is deze dan ook tegen te houden, af te houden of te weigeren?

Komt KPN binnenkort nog met een andere modemretour?

Of een betere firmware voor mijn v10 (en v8)?

 

PUNK

Reputatie 7
Badge +24

 

Is dat mogelijk deze firmware update af te houden?

Grote kans dat je de update al gekregen hebt, en terug draaien kan niet. Ik heb de Experia WiFi's achter een eigen router, dan krijg je de update niet. Dat gebeurt alleen als je ze rechtstreeks achter een Experiabox hebt.

Is het mogelijk een Experia box v8 achter een v10 te installeren?

Nee.

Krijgt de Experia box v8 ook deze laatste firmware update?

Nee

 

als je bv die printer in logt via ip adres in je browser

daar kun je handmatig een ip adres in zetten

hou deze wel buiten de dhcp server zoals ik mijn voorbeeld gaf

anders kun je een ip conflict krijgen

maar waarom zou je al je apparaten een dhcp binding willen geven

 

Reputatie 7

Ik ben een pertinent tegenstander van het vast instellen van IP adressen op een apparaat zelf en wel om de onderstaande punten.

1) Decentraal beheer.

2) Mogelijkheid tot duplicate IP adressen.

3) DNS server moet op elk apparaat handmatig ingesteld worden.

4) Apparaat moet opnieuw ingesteld worden als deze op een ander subnet gebruikt wordt.

 

Het is mijns inziens gewoon veel makkelijk om centraal DHCP bindings vast te leggen.

Dan is het aansluiten van een apparaat verder zo ongeveer plug & play.

 

Ik ben dan ook blij dat de EdgeRouter Lite 3, die mijn Experia Box vervangen heeft, geen beperkingen oplegt t.a.v. het aantal DHCP bindings.

Zoals je in het screenshot kunt zien loopt de DHCP range van .1 t/m .253.

De .254 is de EdgeRouter zelf en de .255 is het broadcast adres.

ja dat is hoe je het in deelt

en hoe je netwerk er uit ziet

maar ik ben ouderwets en doe dit al jaren zo

ik heb een schema tabel met alle ip adressen

en welk apparaat zelfs heb ik apparaten dat dit moet en niet anders kan

maar wjb voor een klein thuisnetwerkje moet je dhcp binding gebruiken

en bij meer als 10 moet je helaas het wel in de apparaten vast zetten als de dhcp binding lijst vol is

als er om wat voor rede de experiabox alles kwijt zou zijn

moet je elk apparaat veer dhcp binding doen

dat is ook de rede dat ik vaste ip adressen heb in de vaste apparaten die vast in huis staan

of aan de muur hangen

Reputatie 7

en bij meer als 10 moet je helaas het wel in de apparaten vast zetten als de dhcp binding lijst vol is

En dat is dus precies waar het om gaat, die 10 is gewoon te weinig.

KPN heeft, jaren geleden, tijdens de pilot met de V10 (zonder a) al beloofd het maximum aantal DHCP bindings te verhogen van 10 naar 25 maar helaas is dat nog altijd niet het geval.

 

Het vast instellen van IP adressen op een apparaat zelf is het aller allerlaatste dat ik iemand zal adviseren.

Wjb ik ga niet weer deze discussie aan

Wat ik in een paar jaar geleden ook al met jou had

je moet weten wat je doet en weten waar je alles hebt staan

geloof me maar bij vervangen router dat het makkelijk is

ik hoef als ik de netgear r9000 zou vervangen door de fritzbox als router alleen maar 192.168.0.x in de fritzbox hoef te zetten

Reputatie 7

Wjb ik ga niet weer deze discussie aan

Hoeft ook niet, ik vermeld dit alleen voor anderen die dit topic lezen opdat zij een weloverwogen keuze kunnen en zullen maken hoe zij hun netwerk inrichten.

Nee alleen als je de dhcp binding lijst vol hebt staan daarop gaf ik dit als optie

 

Reputatie 7
Badge +24

Ik zie ook het probleem niet. In een thuisnetwerk is het geen enkel probleem om bijv. in een printer zelf het ip vast te zetten. Zolang je gebruikt maakt van de Experiabox zal het subnet niet veranderen. Ook niet als deze vervangen word. En om dubbele ip's te voorkomen met je gewoon je administratie op orde houden. Een briefje bij de pc met alle uitgedeelde ip's of een tekstbestandje. Voor een thuisnetwerk werkt dat prima.

@Nick83

Klopt ik heb gewoon een bestand in excel met alle apparaten met ip adres in een lijst

Reputatie 7

Waarom zou je een Excel bestandje willen bijhouden van al je apparaten als je datzelfde lijstje gewoon in jouw DHCP server kunt hebben staan?

Iedereen moet uiteraard zelf weten hoe zijn/haar netwerk in te richten, maar ik raad niemand aan om IP adressen hard op apparaten zelf in te stellen.

 

Wjb dat lijstje heb ik al jaren zo

Een keer aangemaakt

Dat lijstje heb je niet als je een andere router er achter doet

Maar alles staat wel zoals van ouds

Op volgorde

Als ik alles dhcp binding doe ben ik uren bezig bij een andere router

 

Reputatie 7

Wjb dat lijstje heb ik al jaren zo

Prima peter-keetfm, your choice not mine!

Iedereen zijn ding

Ik hoef in ieder geval niet alle apparaten te organiseren bij vervangen router

Ik vind het heel makkelijk zo

 

Reputatie 7

Ik hoef in ieder geval niet alle apparaten te organiseren bij vervangen router

Ik ook niet. :wink:

Als ik vragen mag wjb je moet toch ieder een ip toewijzing doen met dhcp binding ook in jou Edgerouter

 

Reputatie 7

Als ik vragen mag wjb je moet toch ieder een ip toewijzing doen met dhcp binding ook in jou Edgerouter

Klopt.

Oke dan begrijp ik mij zelf dus en is mijn opstelling goed

4 oude routers

En een netgear r7000 r7500 r7800 r8000 r8500 en nu de r9000 ik hoef maar een paar wijzigingen te doen in de router omdat de randapparatuur een vast ip adres heeft

 

Reputatie 7

Oke dan begrijp ik mij zelf dus en is mijn opstelling goed

4 oude routers

En een netgear r7000 r7500 r7800 r8000 r8500 en nu de r9000 ik hoef maar een paar wijzigingen te doen in de router omdat de randapparatuur een vast ip adres heeft

Ik heb laatst mijn EdgeRouter nog vervangen en het enige dat ik heb hoeven doen is de backup even terugplaatsen. Mijn hele netwerk was weer precies zoals voorheen, DHCP bindings, port-forwardings, firewall, vlans, VPN instellingen, etc., etc.

Het laatste waar ik mij overigens zorgen over maak bij het vervangen van een router zijn de DHCP bindings, die kosten hooguit een paar minuutjes. Al die andere zaken die ik noem kosten veel meer tijd. Vandaar ook dat ik kies voor een router met een gedegen backup faciliteit, dan kost het vervangen van de router vrijwel helemaal geen tijd meer.

Na een firmware update kan het niet eens

Bij netgear weet ik niet eens nooit nodig

maar bij een fritzbox kun je na een update geen oude inschieten 7.12 naar 7.13