[oud] Experia Wifi / SuperWifi updates

  • 20 November 2019
  • 961 reacties
  • 51839 keer bekeken

Huidige updates

Zie hiervoor ons forumonderdeel Product Updates.

 

Vorige Update oktober 2022

Voor discussie, zie het losse topic:

 

Vorige update januari 2022

 

Vorige update juli 2021

Dit betreft een update naar versie nummers 1.00.11v1 (Superwifi) en 1.00.31v1 (Experia Wifi). Deze update heeft geen functionele wijzigingen. Hij dient alleen om de Superwifi en Experia Wifi voor te bereiden op mesh-integratie met de Box 12 later dit jaar. 

 

Vorige update maart/april 2021

 

Vorige update oktober 2020

Van 30 september t/m 7 oktober worden de Experia Wifi, Superwifi en Wifi Versterkers voorzien van nieuwe software. Voor de Experia Wifi zal dit versie 1.00.29 zijn en voor de Superwifi versie 1.00.09 zijn. De Wifi Versterker gaat naar 001.007.88.

  • Soms crashte het mesh proces waardoor het roaming/bandsteering deel niet meer reageerde (internetverkeer zelf liep wel gewoon door). Dit is verholpen.
  • Weergaveprobleem met het SSID invoerveld verholpen waardoor deze nu correct alle 32 tekens laat zien i.p,v. maximaal 27.
  • Op de overzichtspagina is nu duidelijk zichtbaar welke apparaten via ethernet (solide lijn) of wifi (stippellijn) verbonden zijn. Tevens staat nu bij elk verbonden apparaat de verbindingssnelheid.
  • Ook is op de overzichtspagina een weergaveprobleem verholpen waarbij er soms een rode lijn zichtbaar was (meestal na een verandering in het netwerk) waardoor het leek alsof er geen verbinding is, terwijl dat wel zo is.
  • Onder water aanpassing in het configureren/beheer van de apparaten. Hier merk je als klant niets van.
  • Het certificaat van de update server wordt vernieuwd, die hebben we alvast toegevoegd aan de software van de wifi-apparaten. Hier merk je als klant ook niets van.

 

Vorige update februari 2020

Dit betrof versienummer 1.00.28. De belangrijkste verbeteringen hierin waren:

  • Streams via Chromecast kunnen weer bediend worden (play/pauze e.d.)
  • De lijst met verbonden apparaten wordt nu correct opgeschoond zodat apparaten die niet langer verbonden zijn ook na 72 uur uit de lijst verdwijnen.
  • Het indrukken van de WPS knop in de interface zorgt niet meer voor een witte pagina
  • Sommige apparaten konden niet handmatig geüpdatet worden, dit is nu opgelost.
  • De lengte van de namen die je de apparaten in je netwerk kunt geven is verhoogd naar 32 karakters.
  • Verbeteringen in de werking tussen de Experia Box als master-apparaat en de Experia Wifi als slave-apparaat.

 

Nieuw in deze versie is gastnetwerk! Dit is nu beschikbaar in de Experia Wifi. Je kunt dit via de interface aan- en uitzetten en het SSID van het gastnetwerk aanpassen. Voor degenen die ook een V10 hebben en de gastwifi daarop actief hebben, deze werkt op een iets andere manier dan de gastwifi in de Experia Wifi. De Experia Wifi neemt het gastnetwerk van de V10 dan ook niet over. Deze twee kunnen naast elkaar bestaan.

​​

Vorige update november 2019

Dit betrof versie 1.00.26v3 en hiermee werd de lang verwachte mesh functionaliteit geïntroduceerd. Dat creëert een deken van wifi door je hele huis. Dankzij mesh-technologie verbindt je toestel altijd met het meest optimale wifipunt en wordt de wifisnelheid in huis gelijkmatig verdeeld.

Bijkomend voordeel is dat de Experia Wifi's nu ook samenwerken met het Superwifi punt voor een nog betere dekking.

Wel is het vanaf dit versienummer niet meer mogelijk om het SSID te splitsen, of selectief de 2,4 of 5Ghz uit te zetten.


 

KPN Thuis app

Het is met de update vanaf 11-2019 ook mogelijk om de Experia Wifi's via de KPN Thuis app te bedienen. Met de Thuis app sluit je in een paar stappen de Experia Box en de wifiversterkers aan. Via de app kun je deze dan ook beheren en wijzigen.

  • Je kunt de app direct gebruiken zonder inlog.
  • Wijzig je wifi-instellingen zoals netwerknaam en wachtwoord.
  • Stap voor stap hulp bij aansluiten.

 

Veelgestelde vragen (FAQ):
 

Mijn Experia Wifi / SuperWifi zit achter een eigen router. Krijg ik nu wel de update?

Zo lang er een internetverbinding is, wel. Het kan voorkomen dat er een firewall of eigen acceslist roet in het eten gooit. We kunnen hier geen garanties geven maar in veel gevallen zal het gewoon lukken.  Zo niet, update dan handmatig.
 

Mijn Experia Wifi / SuperWifi heb ik in gebruik op een niet-KPN netwerk. Krijg ik nu wel de update?

Ja, de wifipunten checken zelf regelmatig of er een update is. De server waarmee ze daarbij contact leggen is ook bereikbaar vanaf andere netwerken dan KPN. Verder geldt hetzelfde als bij de vraag hierboven: Het kan voorkomen dat er een firewall of eigen acceslist roet in het eten gooit. We kunnen hier geen garanties geven maar in veel gevallen zal het gewoon lukken.  Zo niet, update dan handmatig.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

961 reacties

Reputatie 7
Badge +24

maar bij een fritzbox kun je na een update geen oude inschieten 7.12 naar 7.13

Als dat zo is, dan is dat wel flink waardeloos.

Reputatie 7
Badge +24

Waarom zou je een Excel bestandje willen bijhouden van al je apparaten als je datzelfde lijstje gewoon in jouw DHCP server kunt hebben staan?

Misschien omdat je een Experiabox hebt, en dat ding wel eens gereset moet worden. Of op wonderbaarlijke wijze plots uit zichzelf gereset blijkt te zijn.

@Nick83 

het backup bestand werkt niet helaas bij de fritzbox na een firmware update

nee wjb heeft de v11 toch of heet het edge lite router

Reputatie 7

Waarom zou je een Excel bestandje willen bijhouden van al je apparaten als je datzelfde lijstje gewoon in jouw DHCP server kunt hebben staan?

Misschien omdat je een Experiabox hebt, en dat ding wel eens gereset moet worden. Of op wonderbaarlijke wijze plots uit zichzelf gereset blijkt te zijn.

Ik heb vele jaren Experia Boxen gebruikt en ik heb het één keer mogen meemaken dat de Experia Box gereset werd en dat was bij een firmware update.

Voor die paar minuten die ik toen kwijt was om de DHCP bindings weer terug te zetten ga ik mij echt de moeite niet op de hals halen om zo'n Excel bestand bij te houden. :wink:

 

nee wjb heeft de v11 toch of heet het edge lite router

Er bestaat geen V11.

@wjb blijkbaar weet je zelf niet meer dat je zelf de voorkeur had bij een v11 (wat er niet is)

wat blijkbaar nu een edge router is geworden bij jou

https://forum.kpn.com/internet-9/experia-box-v11-meer-met-minder-en-dat-is-precies-goed-fictief-374344

excel bestand 1 keer gemaakt hoezo bijhouden lezen zou ik zeggen

het is trouwens niet meer up to date

nogmaals als jij niet de apparatuur een vast ip adres geeft

gaan deze overal zitten bij vervangen van een router

als je 100 apparaten hebt kost dit nogal tijd

maar ja zakelijke zet je ook alles vast printers plotters enz. hadden allemaal toen een vast ip

 

maar bij een fritzbox kun je na een update geen oude inschieten 7.12 naar 7.13

Als dat zo is, dan is dat wel flink waardeloos.


ja dat is zo ik had een backup bestand van 7.12 en wou deze gebruiken bij de nieuwe update van de 7590 en dat ging niet downgraden naar 7.12 en dan wil het wel en dan weer naar 7.13 gaan

hoezo waardeloos bij een experiabox kan je helemaal geen backup bestand maken

dat noem ik pas waardeloos

 

Reputatie 7

@wjb blijkbaar weet je zelf niet meer dat je zelf de voorkeur had bij een v11 (wat er niet is)

wat blijkbaar nu een edge router is geworden bij jou

https://forum.kpn.com/internet-9/experia-box-v11-meer-met-minder-en-dat-is-precies-goed-fictief-374344

Die fictieve V11 is bij mij altijd al een EdgeRouter geweest. :wink:

 

excel bestand 1 keer gemaakt hoezo bijhouden lezen zou ik zeggen

het is trouwens niet meer up to date

Tja, als je hem niet bijhoudt dan is die niet meer up to date en heb je er dus vrij weinig aan.

Waarom houd je hem niet bij?

 

nogmaals als jij niet de apparatuur een vast ip adres geeft

gaan deze overal zitten bij vervangen van een router

als je 100 apparaten hebt kost dit nogal tijd

Dat kost mij bij 100 apparaten net zoveel tijd als bij 1 apparaat.

Even de configuratie terugzetten vanuit de backup en klaar is kees. Twee minuutjes. :wink:

 

maar ja zakelijke zet je ook alles vast printers plotters enz. hadden allemaal toen een vast ip

Zakelijk heb ik één Hyper-V server voorzien van een vast IP adres maar alle andere apparaten met een vast IP adres hebben die via een DHCP binding verkregen.

@wjb

Stel je zou jou edge router vervangen door een ander merk noem maar wat netgear

dan moet je je hele netwerk toch weer opnieuw gaan indelen en alle apparaten opnieuw gaan zoeken

kost heelveel tijd

lijstje hou ik niet meer bij omdat ik er geen zin meer in heb en ik uit de kop wel weet waar alles staat servers in de 100 reeks ip camera's in de 80 reeks vaste pc 110 reeks

en wat knx toepassing in de 10 reeks enz.

En dan zou jij wel zeggen waarom niet alles aan het begin waar ik dan weer op zal reageren

het staat al jaren zo

bij bv camera vervangen aan de paarden stal krijgt die nieuwe camera het zelfde ip nummer als de oude

Reputatie 7

Stel je zou jou edge router vervangen door een ander merk noem maar wat netgear

dan moet je je hele netwerk toch weer opnieuw gaan indelen en alle apparaten opnieuw gaan zoeken

kost heelveel tijd

Laat ik nu eens eens in de drie tot vijf jaar mijn router vervangen, dan ben ik waarschijnlijk niet meer dan een kwartiertje kwijt om om die DHCP bindings in te stellen. Overigens zal dat dan zeer waarschijnlijk weer een EdgeRouter zijn en dan ben ik daaraan dus nauwelijks tijd kwijt.

Ik weet zeker dat ik in die drie tot vijf jaar meer tijd kwijt zou zijn geweest aan het bijhouden van dat Excel lijstje.

 

En daarbij komt dat het instellen van de DHCP bindings maar een fractie van het werk is bij het vervangen van een router. De andere noodzakelijke configuraties zijn veel arbeidsintensiever.

Feitelijk voeren we hier dus een nutteloze discussie die ook nog eens far off-topic is.

Nogmaals, ieder moet het voor zich weten, maar ik gebruik DHCP bindings en mijn persoonlijke advies is om geen vaste IP adressen op een apparaat zelf in te stellen. Dat jij een ander idee daarover hebt is uitstekend, maar het zal mijn advies niet veranderen.

 

Ja ieder zijn keus

Maar waar ik dit advies gaf omdat de dhcp binding lijst van de experiabox vol is en er geen dhcp binding meer mogelijk is

daarom mijn voorstel een vast ip adres in het apparaat te zetten.

einde discussie

LEZEN wjb een keer een lijstje gemaakt

Ik hou het niet bij

dus kost mij geen tijd

Weer lekker opgang deze discussie

Beetje ik weet het wel beter en mijn advies is beter

Ik kan zeggen dat mijn netwerk goed draait met vaste ip adressen in de vaste apparatuur

En ii denk dat er veel meer mensen zijn die het zo doen en geen dhcp binding

Toen ik nog voor een bedrijf werkte 15 jaar terug moet ik elk apparaat een vast ip geven

 

 

Reputatie 7

Maar waar ik dit advies gaf omdat de dhcp binding lijst van de experiabox vol is en er geen dhcp binding meer mogelijk is

daarom mijn voorstel een vast ip adres in het apparaat te zetten.

Daarom mijn verzoek aan KPN om eindelijk haar belofte eens na te komen en het maximum aantal DHCP bindings te verhogen. (25 is beloofd, maar 253 is natuurlijk beter.)

Wat zou jouw advies dan zijn als de DHCP binding lijst van de Experia Box niet vol zou raken?

 

LEZEN wjb een keer een lijstje gemaakt

Ik hou het niet bij

dus kost mij geen tijd

En heb je ook geen up-to-date lijstje met het gevaar dat je duplicate IP adressen krijgt als je een nieuw apparaat met een hard ingesteld IP adres aan jouw netwerk toevoegt. Dat jij de IP adressen van al jouw apparaten uit je hoofd weet is knap van je, maar van de gemiddelde Nederlander kan je dat niet verwachten en die zal daar dan dus een goede administratie van moeten bijhouden. Mijn opmerking t.a.v. het "meer tijd kwijt zijn" is dus niet in vergelijk tot de tijd die jij kwijt bent maar tot de tijd die de gemiddelde Nederlander kwijt zou zijn om overzicht te behouden over zijn/haar netwerk.

 

Ik kan zeggen dat mijn netwerk goed draait met vaste ip adressen in de vaste apparatuur

Natuurlijk, er is ook niets mis mee, maar ik zou het niet adviseren.

 

En ii denk dat er veel meer mensen zijn die het zo doen en geen dhcp binding

Ik weet wel zeker van niet :wink:, het overgrote meerendeel van de abonnees gebruikt DHCP bindings voor die paar apparaten die een vast IP adres moeten krijgen. Een heel groot deel van de abonnees heeft aan die 10 DHCP bindings ook meer dan genoeg.

ik stop met deze discussie

ik heb mijn punt als ik een andere router plaats netgear naar asus enz.

hoef ik niet alles opnieuw

ik pass nu en laten we one topic doen nu

 

Laat ik dan maar weer eens een on topic reactie plaatsen (redelijk zinloze discussie heren, doe lekker wat je zelf wil).

Anyhow, ik ben er nu achter wat het continu switchen tussen wifi en 4g veroorzaakt op de 1e verdieping. Hij probeert op de Experia Wifi op zolder te komen, maar daar klopt het wifi-wachtwoord zogenaamd niet van zegt ie.

Dan moet ik die EW op zolder dus uit en weer aanzetten en dan doet ie het wel weer met het hetzelfde wachtwoord als beneden.

Er gaat hier dus echt iets niet goed, misschien dat het te maken heeft met als backup opgeslagen dingen bij kpn of het in serie aan elkaar gekoppeld zijn van de EW’s, of de thuis app (want die veranderd de namen van de EW’s ook automatisch terug na een reset)... ik weet het niet meer. Heb nu genoeg geprobeerd en gereset. Het is om moedeloos van te worden en zoals voorspeld bloedt dit topic toch dood op een enkele off-topic discussie na.

Ik ga maar eens bellen met KPN en kijken of ze me andere versterkers kunnen sturen en anders knal ik al die KPN hardware op marktplaats en ga ik er toch maar wat geld tegenaan gooien en zelf wel knap spul aanschaffen, kunnen ze meteen niet meer al mijn instellingen en verbonden apparaten vastleggen. Jammer dat het nodig is terwijl er voor de update niks aan de hand was.

Reputatie 7

Ik ga maar eens bellen met KPN en kijken of ze me andere versterkers kunnen sturen en anders knal ik al die KPN hardware op marktplaats en ga ik er toch maar wat geld tegenaan gooien en zelf wel knap spul aanschaffen, kunnen ze meteen niet meer al mijn instellingen en verbonden apparaten vastleggen. Jammer dat het nodig is terwijl er voor de update niks aan de hand was.

Wellicht dat het sowieso verstandig is om zo weinig mogelijk apparatuur van KPN te gebruiken. Ik gebruik alleen nog de TV ontvangers van KPN, alle andere apparatuur heb ik in eigen beheer.

Lijkt erop dat als je op afstand zit een redelijke verbinding hebt op de 2.4GHz

http://Mijn Speedtest resultaten Bekijk mijn resultaat van de Speedtest! Hoe snel is jouw internetverbinding? https://www.speedtest.net/my-result/a/5644850165

@paalbovenwater : Voor een extreem klein deel van onze klanten is er iets misgegaan op KPN server niveau.

In de meeste gevallen is dit de waterdichte manier om de experiabox + EW's  weer stabiel te krijgen

-Experiabox loskoppelen en resetten (beide manieren proberen, eerst paperclip, als dat niet werkt, via de webinterface)

gevolg: experiabox is weer de baas (qua wifi)

-EW's aansluiten en resetten (10 seconden resetknopje)

gevolg: EW neemt de settings van de experiabox over

-Verwijder bestaande draadloze verbindingen en zet ze op nieuw op.

 

Als bovenstaande stappen bij jou geen effect hebben en jouw settings telkens ‘uit het niets’ teruggezet worden naar andere waarden wil ik graag je gegevens hebben zodat ik er iemand op server niveau naar kan laten kijken (en hopelijk oplossen) Zou je in dat geval je profiel kunnen aanvullen en mij hier een seintje geven?

@Erwin_

Komt er nog een mogelijkheid om naar 19 terug te gaan

er zijn nog problemen bij de Speedtest 1e goed maar nu klapt het helemaal dicht

Is er al iets bekend bij een nieuwe firmware

 

 

Hoi @peter-keetfm . Terug naar 19 zal niet gebeuren. Mede omdat de ‘rust’ na een vervelende start lijkt teruggekeerd en veel gebruikers nu een stabiel wifi ervaren.  Ik hoop wel dat er in een nieuwe update rekening gehouden wordt met jullie wensen en er meer flexibiliteit komt, maar hier is totaal niks over bekend.

Echt jammer de experia wifi werkte redelijk goed met 19

Het gaat mij voornamelijk het energie verbruik en de doorlus mogelijkheid en hoe compact de expera wifi is

ik vond het altijd een mooi kastje

maar dat een firmware het verpest is jammer voor dit apparaat

mijn opstelling is echter wel achter een netgear r9000 router

@paalbovenwater : Voor een extreem klein deel van onze klanten is er iets misgegaan op KPN server niveau.

In de meeste gevallen is dit de waterdichte manier om de experiabox + EW's  weer stabiel te krijgen

-Experiabox loskoppelen en resetten (beide manieren proberen, eerst paperclip, als dat niet werkt, via de webinterface)

gevolg: experiabox is weer de baas (qua wifi)

-EW's aansluiten en resetten (10 seconden resetknopje)

gevolg: EW neemt de settings van de experiabox over

-Verwijder bestaande draadloze verbindingen en zet ze op nieuw op.

 

Als bovenstaande stappen bij jou geen effect hebben en jouw settings telkens ‘uit het niets’ teruggezet worden naar andere waarden wil ik graag je gegevens hebben zodat ik er iemand op server niveau naar kan laten kijken (en hopelijk oplossen) Zou je in dat geval je profiel kunnen aanvullen en mij hier een seintje geven?

Klinkt dan inderdaad alsof ik bij dat extreem kleine deel zit. Ik heb de hele reset procedure meerdere malen op die manier en ook andere manieren geprobeerd, niks helpt.

Dus zeer graag iemand ernaar laten kijken op serverniveau als dat kan. Welke gegevens moet ik daarvoor precies aanvullen in mijn profiel?

Is voldoende zo, @paalbovenwater .  Ik ga mijn collega mailen. Ik verwacht in de loop van de volgende week een reactie. Ik houd je sowieso op de hoogte. 

 

Is er inmiddels ook een gastnetwerk toegevoegd?

Maanden geleden blijkbaar al gedachtegoed geweest over een gastnetwerk op de Experia wifi versterker bedraad. Heb deze ontvangen en geïnstalleerd. Dat laatste is en groot woord, want het is aan de kabeltjes hangen en aanzetten en alles werkt. Pluim hiervoor.
Minder te spreken ben ik inderdaad dat er dan geen gastnetwerk meer is. Jammer dat de helpdesk hier niet van op de hoogte is, want die gaven met zekerheid aan dat er zeker een gastnetwerk op zit. De wifi op de V10 weer aanzetten is geen oplossing, want die wordt binnen no time weer uitgezet.
Bij deze wil ik pleiten bij KPN om z.s.m. een gastnetwerk toe te voegen of in te regelen dat bij de V10 de wifi aan kan blijven. Gastnetwerk is een noodzaak voor zoals het woord al zegt je gasten een beveiligde wifi aan te bieden, en daarnaast gebruik ik het voor de domotica. Dit om reden dat die apparaten niet veilig zijn, en ik mijn bankzaken wel op een veilig netwerk wil uitvoeren.
Heb de wifi versterkers dus weer uit het netwerk gehaald en wacht op verbetering van de functionaliteit.
Aanvullend puntje wat mij opviel, dichtbij de versterker web je een goed en sterk signaal, maar het valt eerder en abrupter weg dan de V10. Wellicht kan met een update hier ook verbetering in aangebracht worden? 
Wordt graag op de hoogte gehouden. Zoals gezegd nu niet in gebruik, dus updates zullen niet binnenkomen.

Mm gast netwerk voor domotica

Ik doe dat juist niet

mijn knx gaat via mijn eigen netwerk en juist niet via gast netwerk

niet dat gasten ooit in mijn knx toepassingen zullen kunnen komen

maar de domotica via een gastnetwerk nee nooit doen

 

Is voldoende zo, @paalbovenwater .  Ik ga mijn collega mailen. Ik verwacht in de loop van de volgende week een reactie. Ik houd je sowieso op de hoogte. 

 

Erwin_ het volgende op onderstaand screenshot viel me eigenlijk nu pas op, beetje dom, helemaal niet op gelet of me opgevallen, maar de EW op zolder heeft blijkbaar maar een 10mbps ethernet verbinding met de primary EW beneden. Nou is dat volgens mij nog geen verklaring voor instabiele en continu haperende wifi beneden, maar dit zou toch een ook een 1gbps ethernet verbinding moeten zijn? Mogelijk kabel dus niet helemaal lekker meer. Kan jij misschien fixen dat er een gratis monteur langskomt om nieuwe kabel naar boven te trekken? En met gratis bedoel ik dat het langskomen gratis is, niet de aanleg of werkzaamheden.