[oud] Experia Wifi / SuperWifi updates

  • 20 November 2019
  • 961 reacties
  • 51842 keer bekeken

Huidige updates

Zie hiervoor ons forumonderdeel Product Updates.

 

Vorige Update oktober 2022

Voor discussie, zie het losse topic:

 

Vorige update januari 2022

 

Vorige update juli 2021

Dit betreft een update naar versie nummers 1.00.11v1 (Superwifi) en 1.00.31v1 (Experia Wifi). Deze update heeft geen functionele wijzigingen. Hij dient alleen om de Superwifi en Experia Wifi voor te bereiden op mesh-integratie met de Box 12 later dit jaar. 

 

Vorige update maart/april 2021

 

Vorige update oktober 2020

Van 30 september t/m 7 oktober worden de Experia Wifi, Superwifi en Wifi Versterkers voorzien van nieuwe software. Voor de Experia Wifi zal dit versie 1.00.29 zijn en voor de Superwifi versie 1.00.09 zijn. De Wifi Versterker gaat naar 001.007.88.

  • Soms crashte het mesh proces waardoor het roaming/bandsteering deel niet meer reageerde (internetverkeer zelf liep wel gewoon door). Dit is verholpen.
  • Weergaveprobleem met het SSID invoerveld verholpen waardoor deze nu correct alle 32 tekens laat zien i.p,v. maximaal 27.
  • Op de overzichtspagina is nu duidelijk zichtbaar welke apparaten via ethernet (solide lijn) of wifi (stippellijn) verbonden zijn. Tevens staat nu bij elk verbonden apparaat de verbindingssnelheid.
  • Ook is op de overzichtspagina een weergaveprobleem verholpen waarbij er soms een rode lijn zichtbaar was (meestal na een verandering in het netwerk) waardoor het leek alsof er geen verbinding is, terwijl dat wel zo is.
  • Onder water aanpassing in het configureren/beheer van de apparaten. Hier merk je als klant niets van.
  • Het certificaat van de update server wordt vernieuwd, die hebben we alvast toegevoegd aan de software van de wifi-apparaten. Hier merk je als klant ook niets van.

 

Vorige update februari 2020

Dit betrof versienummer 1.00.28. De belangrijkste verbeteringen hierin waren:

  • Streams via Chromecast kunnen weer bediend worden (play/pauze e.d.)
  • De lijst met verbonden apparaten wordt nu correct opgeschoond zodat apparaten die niet langer verbonden zijn ook na 72 uur uit de lijst verdwijnen.
  • Het indrukken van de WPS knop in de interface zorgt niet meer voor een witte pagina
  • Sommige apparaten konden niet handmatig geüpdatet worden, dit is nu opgelost.
  • De lengte van de namen die je de apparaten in je netwerk kunt geven is verhoogd naar 32 karakters.
  • Verbeteringen in de werking tussen de Experia Box als master-apparaat en de Experia Wifi als slave-apparaat.

 

Nieuw in deze versie is gastnetwerk! Dit is nu beschikbaar in de Experia Wifi. Je kunt dit via de interface aan- en uitzetten en het SSID van het gastnetwerk aanpassen. Voor degenen die ook een V10 hebben en de gastwifi daarop actief hebben, deze werkt op een iets andere manier dan de gastwifi in de Experia Wifi. De Experia Wifi neemt het gastnetwerk van de V10 dan ook niet over. Deze twee kunnen naast elkaar bestaan.

​​

Vorige update november 2019

Dit betrof versie 1.00.26v3 en hiermee werd de lang verwachte mesh functionaliteit geïntroduceerd. Dat creëert een deken van wifi door je hele huis. Dankzij mesh-technologie verbindt je toestel altijd met het meest optimale wifipunt en wordt de wifisnelheid in huis gelijkmatig verdeeld.

Bijkomend voordeel is dat de Experia Wifi's nu ook samenwerken met het Superwifi punt voor een nog betere dekking.

Wel is het vanaf dit versienummer niet meer mogelijk om het SSID te splitsen, of selectief de 2,4 of 5Ghz uit te zetten.


 

KPN Thuis app

Het is met de update vanaf 11-2019 ook mogelijk om de Experia Wifi's via de KPN Thuis app te bedienen. Met de Thuis app sluit je in een paar stappen de Experia Box en de wifiversterkers aan. Via de app kun je deze dan ook beheren en wijzigen.

  • Je kunt de app direct gebruiken zonder inlog.
  • Wijzig je wifi-instellingen zoals netwerknaam en wachtwoord.
  • Stap voor stap hulp bij aansluiten.

 

Veelgestelde vragen (FAQ):
 

Mijn Experia Wifi / SuperWifi zit achter een eigen router. Krijg ik nu wel de update?

Zo lang er een internetverbinding is, wel. Het kan voorkomen dat er een firewall of eigen acceslist roet in het eten gooit. We kunnen hier geen garanties geven maar in veel gevallen zal het gewoon lukken.  Zo niet, update dan handmatig.
 

Mijn Experia Wifi / SuperWifi heb ik in gebruik op een niet-KPN netwerk. Krijg ik nu wel de update?

Ja, de wifipunten checken zelf regelmatig of er een update is. De server waarmee ze daarbij contact leggen is ook bereikbaar vanaf andere netwerken dan KPN. Verder geldt hetzelfde als bij de vraag hierboven: Het kan voorkomen dat er een firewall of eigen acceslist roet in het eten gooit. We kunnen hier geen garanties geven maar in veel gevallen zal het gewoon lukken.  Zo niet, update dan handmatig.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

961 reacties

dat is inderdaad niet goed

kun je er nieuwe rj45 stekkers aan zetten (pin verbinding slecht /niet)

ik neem aan dat dit een cat5e of hoger kabel is anders nieuwe kabel er in trekken

niet besparen op utp kabel ga voor 100% koper

kun je deze kabel eens testen met zo,n 8 led lampjes ding

en of een pc / laptop of deze kabel wel 1gbit heeft en of de experia wifi even omruilen van plek om de ew te testen

 

Reputatie 5
Badge +6

Naar aanleiding van de opmerking van @paalbovenwater.

Kan iemand aangeven of het inderdaad zo zou moeten zijn dat de 2e Experia Wifi evenals de 1e (primary) zou moeten aangeven dat het een 1Gbps verbinding heeft? Bij mij geeft de 2e 100 Mbps aan. Dat is overigens ook de snelheid van mijn abonnement. De 2e is voorzien van de juiste bekabeling.

Reputatie 7

De snelheid die aangegeven hoort te worden is de "link-speed" van de aansluiting, de snelheid van de netwerkkabel dus. Met correcte bekabeling en gebruik makend van Gigabit switches (indien van toepassing) zou deze dus altijd 1Gbps moeten zijn.

 Ik heb hier hetzelfde beiden direct op de v10 beiden zijn eind apparaat beiden cat5e kabels geen breuk is op getest. Toch zie ik ondestaand het blauwe lijntje is de feitelijke situatie. Heel vreemd dat het weergegeven wordt alsof boven aangesloten is op beneden. Een andere poort gebruiken maakt niks uit met twee korte kabeltjes direct op de v10 maakt ook niks uit. Met 50/50 glas kan ik er mee leven toch wil ik intern uiteraard wel de maximaal mogelijke snelheid halen.

 

 

Reputatie 5
Badge +6

@wjb 

Dank voor je snelle en heldere reactie. Het probleem (beperking tot 100mbps) zit dan waarschijnlijk in de  kabel tussen de utp wandcontactdoos en de Experia Wifi. Ga ik eens een andere op zetten.

Reputatie 7
Badge +24

...beiden direct op de v10 beiden zijn eind apparaat beiden cat5e kabels geen breuk is op getest. Toch zie ik ondestaand het blauwe lijntje is de feitelijke situatie. Heel vreemd dat het weergegeven wordt alsof boven aangesloten is op beneden.

De Experia WiFi in de tuinkamer zal master zijn, en boven zal een slave van de Experia WiFi in de tuinkamer zijn. Daarom is het zo weer gegeven. Je kunt als ik het het goed heb ook alleen maar op de master, tuinkamer dus, inloggen. Niet op die van boven.

 

 

...beiden direct op de v10 beiden zijn eind apparaat beiden cat5e kabels geen breuk is op getest. Toch zie ik ondestaand het blauwe lijntje is de feitelijke situatie. Heel vreemd dat het weergegeven wordt alsof boven aangesloten is op beneden.

De Experia WiFi in de tuinkamer zal master zijn, en boven zal een slave van de Experia WiFi in de tuinkamer zijn. Daarom is het zo weer gegeven. Je kunt als ik het het goed heb ook alleen maar op de master, tuinkamer dus, inloggen. Niet op die van boven.

 

 

Dat klopt bij een poort wisseling is dat veranderd eerst was boven de master dat doet er niet zo toe het zal wel de reden voor deze weergave zijn. Mij gaat het om de 100Mb welke van de twee master is boeit mij niet zo bar eerlijk gezegd.

de experia wifis even met elkaar ruilen en kijken wat de verbinding is

ik kijk er niet raar van op dat dit nog een firmware bug is

 

de experia wifis even met elkaar ruilen en kijken wat de verbinding is

ik kijk er niet raar van op dat dit nog een firmware bug is

 

Dat heb ik gedaan eerst door de poorten om te steken en daarna fysiek van plaats wisselen. 

Met een eigen router heb ik via elke in gebruik zijnde kabel gewoon 1GB link snelheid bekabeld dus mijn conclusie kabels en stekkers zijn goed de poorten van de v10 zijn goed enkel de weergave lijkt niet te kloppen. 

De redenatie van een bug is goed mogelijk ik weet vrij zeker dat beide toestellen voorheen gewoon 1Gb link snelheid aangaven toen we nog afzonderlijk konden inloggen.

 

Ik was al blij dat ik niet de enige ben die dit zag Ik ben benieuwd of het bij @r_k  gaat veranderen en zo ja wat er aan gedaan is om beiden op 1Gb te krijgen.

ff mijn experia wifi er achter gedaan 1e geeft 3 apparaten aan zit er maar 1 achter

2e staat nog 19 firmware op wel 1gbit verbinding

 

@peter-keetfm de vraag is nu wat gebeurt er als je deze update.

De firmware is nu van de website te halen als zip bestand helemaal naar beneden scrollen op deze pagina.

https://www.kpn.com//internet/wifi-versterker.htm

Of direct deze link

https://www.kpn.com/w3/file?uuid=c8c9f6bf-b5e6-471a-a6c9-29ed3f54249c&owner=8de86c61-bdc8-4848-872e-e5b380e682fc&contentid=39897

@Galdor68 

bedankt voor de link jammer dat er geen 19 versie bij staat

maar goed ik wil het gaan updaten en kijken wat hij doet

ik heb het dus aangesloten netgear r9000 naar een netgear 24p switch experia wifi

van de experia wifi naar de andere experia wifi

ik heb 1gbit verbinding op beide

 

Thnx @peter-keetfm  dan zal ik toch de kabels hier nog eens testen. Je hebt je tweede doorgelinkt vanaf de eerste? Mogelijk toch ergens een vals contact gesleten stekker oid.

ja klopt de 2e via de 1e

wel een korte utp kabel er tussen dat kun jij ook ff doen om te testen

 

Vandaag even niet zal de rest hier thuis niet leuk vinden maar wel iets om te bekijken. Het is van mij ook luiheid om het te laten zoals het is. Je hebt in ieder geval laten zien dat er gewoon 1G binnen moet komen.

de experia wifis even met elkaar ruilen en kijken wat de verbinding is

ik kijk er niet raar van op dat dit nog een firmware bug is

Of een ‘feature’. Als het mesh systeem dusdanig intelligent is dat het ‘weet’ wat Galdor68 voor intern verkeer (LAN/WLAN) nooit boven de 100Mbps zal uitkomen, is Gbps linkspeed niet nodig. Zou vroeger nog wat besparen kwa warmteonwikkeling in (oudere) chips, maar zal nu doorgaans onmeetbaar zijn denk ik, helemaal als alles via 230V loopt.

Bij een FritzBox was er dit powersave gebeuren m.b.t. 1Gbps/100Mbps, dan heb ik het over een kabel-model van jaar of 8 geleden.

als je snelheden van bijvoorbeeld een nas haalt heb je echt de 1gbit nodig hoor

anders kom je niet boven de 12,5MB per sec. en dat is erg langzaam als je bijvoorbeeld een bestand van 10GB over wil zetten van nas naar laptop bijvoorbeeld

dus die 1gbit verbinding is zeker belangrijk

zie mijn test foto dat ze beide 1gbit hebben

Reputatie 5
Badge +6

@Galdor68 

Het probleem bij mij lijkt in de bekabeling te zitten. Als ik in de meterkast de 2e EW met een korte kabel aansluit op de Experiabox V10 geeft hij ook 1 Gpbs aan.

Het probleem zit dus in de kabel tussen de Experiabox en de wandcontactdoos op de andere locatie in mijn woning. Ik ga dat nog eens doormeten en hoop dat het alleen maar een “stekker/aansluitingprobleem is en geen probleem in de getrokken kabel zelf.

ik denk ook dat 1 adertje geen contact maakt in de wcd of de utp stekker bij de experiabox

dat verklaart de max 100mbit je moet alle 8 aders gebruiken

als je snelheden van bijvoorbeeld een nas haalt heb je echt de 1gbit nodig hoor

anders kom je niet boven de 12,5MB per sec. en dat is erg langzaam als je bijvoorbeeld een bestand van 10GB over wil zetten van nas naar laptop bijvoorbeeld

dus die 1gbit verbinding is zeker belangrijk

zie mijn test foto dat ze beide 1gbit hebben

Helemaal mee eens, als je in het thuisnetwerk b.v. met draadloze laptop vaak bestandskopieer acties doet zorg je wel dat je Gbps links hebt en ook zo hoog mogelijke snelheid op 802.11ac.

Maar ik heb zo’n vermoeden dat Galdor68 geen NAS heeft, vandaar de opmerking.

 

Weet iemand trouwens of de nu toegevoegde mesh functionaliteit aan enige (open) standaard voldoet?

Dus als ik b.v. 2 stuks EW koop, krijg ik die dan werkend met een Microtik wAP G-5HacT2HnD ?

@tmoesel  Ik verwacht niet dat Experia wifi Firmware zo intelligent is. Het zal eerder toch in de bedrading zitten. Is het iets in de firmware dan zou de andere ook 100Mb of zo mogelijk zelfs minder aangeven. 

Ps hoe bedoel je dat als alles via 230v loopt?

Open standaard met alle dichtgetimmerde KPN Firmware? De twee EW zullen werken met elkaar niet met de Microtik niet als 1 geheel de wifi van een v10 wordt niet voor niks uitgeschakeld.

ik denk dat hij bedoeld van die stekker dingen dat je internet via het lichtnet gaat

maar @Galdor68 even je connectoren na kijken daar zit waarschijnlijk het probleem

ik denk dat hij bedoeld van die stekker dingen dat je internet via het lichtnet gaat

maar @Galdor68 even je connectoren na kijken daar zit waarschijnlijk het probleem

Dat vermoeden heb ik ook echter dat gaat voor de EW's niet op het is geen DVS er gaat niks via het lichtnet vandaar graag opheldering over die opmerking.

Inderdaad moet het een connector zijn was vergeten dat ik precies bij die bewuste kabel er een ander op geknepen heb. Op de boven verdieping gaat het enkel om wifi wat betreft is die 100Mb prima zat.

als het een 8 ader kabel is zou ik die rj45 plug vervangen

is geen 2 min. werk en heb je mooi een 1gbit verbinding

maar als je het niet nodig vind kun je het ook zo laten