[oud] Experia Wifi / SuperWifi updates

  • 20 November 2019
  • 961 reacties
  • 51839 keer bekeken

Huidige updates

Zie hiervoor ons forumonderdeel Product Updates.

 

Vorige Update oktober 2022

Voor discussie, zie het losse topic:

 

Vorige update januari 2022

 

Vorige update juli 2021

Dit betreft een update naar versie nummers 1.00.11v1 (Superwifi) en 1.00.31v1 (Experia Wifi). Deze update heeft geen functionele wijzigingen. Hij dient alleen om de Superwifi en Experia Wifi voor te bereiden op mesh-integratie met de Box 12 later dit jaar. 

 

Vorige update maart/april 2021

 

Vorige update oktober 2020

Van 30 september t/m 7 oktober worden de Experia Wifi, Superwifi en Wifi Versterkers voorzien van nieuwe software. Voor de Experia Wifi zal dit versie 1.00.29 zijn en voor de Superwifi versie 1.00.09 zijn. De Wifi Versterker gaat naar 001.007.88.

  • Soms crashte het mesh proces waardoor het roaming/bandsteering deel niet meer reageerde (internetverkeer zelf liep wel gewoon door). Dit is verholpen.
  • Weergaveprobleem met het SSID invoerveld verholpen waardoor deze nu correct alle 32 tekens laat zien i.p,v. maximaal 27.
  • Op de overzichtspagina is nu duidelijk zichtbaar welke apparaten via ethernet (solide lijn) of wifi (stippellijn) verbonden zijn. Tevens staat nu bij elk verbonden apparaat de verbindingssnelheid.
  • Ook is op de overzichtspagina een weergaveprobleem verholpen waarbij er soms een rode lijn zichtbaar was (meestal na een verandering in het netwerk) waardoor het leek alsof er geen verbinding is, terwijl dat wel zo is.
  • Onder water aanpassing in het configureren/beheer van de apparaten. Hier merk je als klant niets van.
  • Het certificaat van de update server wordt vernieuwd, die hebben we alvast toegevoegd aan de software van de wifi-apparaten. Hier merk je als klant ook niets van.

 

Vorige update februari 2020

Dit betrof versienummer 1.00.28. De belangrijkste verbeteringen hierin waren:

  • Streams via Chromecast kunnen weer bediend worden (play/pauze e.d.)
  • De lijst met verbonden apparaten wordt nu correct opgeschoond zodat apparaten die niet langer verbonden zijn ook na 72 uur uit de lijst verdwijnen.
  • Het indrukken van de WPS knop in de interface zorgt niet meer voor een witte pagina
  • Sommige apparaten konden niet handmatig geüpdatet worden, dit is nu opgelost.
  • De lengte van de namen die je de apparaten in je netwerk kunt geven is verhoogd naar 32 karakters.
  • Verbeteringen in de werking tussen de Experia Box als master-apparaat en de Experia Wifi als slave-apparaat.

 

Nieuw in deze versie is gastnetwerk! Dit is nu beschikbaar in de Experia Wifi. Je kunt dit via de interface aan- en uitzetten en het SSID van het gastnetwerk aanpassen. Voor degenen die ook een V10 hebben en de gastwifi daarop actief hebben, deze werkt op een iets andere manier dan de gastwifi in de Experia Wifi. De Experia Wifi neemt het gastnetwerk van de V10 dan ook niet over. Deze twee kunnen naast elkaar bestaan.

​​

Vorige update november 2019

Dit betrof versie 1.00.26v3 en hiermee werd de lang verwachte mesh functionaliteit geïntroduceerd. Dat creëert een deken van wifi door je hele huis. Dankzij mesh-technologie verbindt je toestel altijd met het meest optimale wifipunt en wordt de wifisnelheid in huis gelijkmatig verdeeld.

Bijkomend voordeel is dat de Experia Wifi's nu ook samenwerken met het Superwifi punt voor een nog betere dekking.

Wel is het vanaf dit versienummer niet meer mogelijk om het SSID te splitsen, of selectief de 2,4 of 5Ghz uit te zetten.


 

KPN Thuis app

Het is met de update vanaf 11-2019 ook mogelijk om de Experia Wifi's via de KPN Thuis app te bedienen. Met de Thuis app sluit je in een paar stappen de Experia Box en de wifiversterkers aan. Via de app kun je deze dan ook beheren en wijzigen.

  • Je kunt de app direct gebruiken zonder inlog.
  • Wijzig je wifi-instellingen zoals netwerknaam en wachtwoord.
  • Stap voor stap hulp bij aansluiten.

 

Veelgestelde vragen (FAQ):
 

Mijn Experia Wifi / SuperWifi zit achter een eigen router. Krijg ik nu wel de update?

Zo lang er een internetverbinding is, wel. Het kan voorkomen dat er een firewall of eigen acceslist roet in het eten gooit. We kunnen hier geen garanties geven maar in veel gevallen zal het gewoon lukken.  Zo niet, update dan handmatig.
 

Mijn Experia Wifi / SuperWifi heb ik in gebruik op een niet-KPN netwerk. Krijg ik nu wel de update?

Ja, de wifipunten checken zelf regelmatig of er een update is. De server waarmee ze daarbij contact leggen is ook bereikbaar vanaf andere netwerken dan KPN. Verder geldt hetzelfde als bij de vraag hierboven: Het kan voorkomen dat er een firewall of eigen acceslist roet in het eten gooit. We kunnen hier geen garanties geven maar in veel gevallen zal het gewoon lukken.  Zo niet, update dan handmatig.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

961 reacties

@tmoesel  Ik verwacht niet dat Experia wifi Firmware zo intelligent is. Het zal eerder toch in de bedrading zitten. Is het iets in de firmware dan zou de andere ook 100Mb of zo mogelijk zelfs minder aangeven. 

De 1 is master, de ander is een slave toch? Dat kan het verschil al maken.

Maar heb je een NAS ?

Hoe groot is het snelheids verbruik thuis voor alle mogelijke verbindingen? Je zou een matrix kunnen maken.

Ps hoe bedoel je dat als alles via 230v loopt?

Gbit ethernet verbruikt meer energie dan Fast ethernet, maar het is een klein verschil. Zo klein, dat ontwikkelaars en fabrikanten van apparatuur voor thuisgebruik het niet uit maakt denk ik. De prijs van die hardware en software is belangrijker dan energiebesparing die toch nauwelijks meetbaar is.

 

kijk even naar mijn test 2e achter de 1e heeft 1gbit

het is duidelijk dat het probleem bij de netwerk kabel / stekkers zit

Gbit ethernet verbruikt meer energie dan Fast ethernet, maar het is een klein verschil. Zo klein, dat ontwikkelaars en fabrikanten van apparatuur voor thuisgebruik het niet uit maakt denk ik. De prijs van die hardware en software is belangrijker dan energiebesparing die toch nauwelijks meetbaar is.

 

onzin je hebt switches die dat allemaal regelen kwa verbruik

een gigabit verbinding is een must in een thuisnetwerk

ik denk dat @wjb  je het beter uit kan leggen

even aan het prutsen geweest met experia wifi achter een 2e experia wifi

netjes op beide 1gbit verbinding

je kunt voor geen mogelijkheid de 2e een andere wifi naam geven

nu heb ik ze achter een switch en ging de 2e ook over met het zelfde wifi naam

ik heb het nu voor elkaar beide een andere naam te geven even kijken of dit blijft

dit alles gewoon om te testen (normaal geef je beide dezelfde naam)

Nee geen nas en die matrix voor ons zeker niet van belang. Ik dacht dat het een firmware ding was naar aanleiding van RK nu weet ik dat ik het elders moet zoeken, wat peter-keet al liet zien.

Het beleid wat energieverbruik bij de klant betreft heeft bij KPN zo lijkt het geen prio.

Het master en slave deel is ook niet relevant dat heeft zo ver ik weet enkel betrekking op de instellingen of je er nu 2 of meer hebt alle instellingen gelden voor alle devices.

Verder zit er een complete verdieping met een eigen router als accespoint tussen. Terzijde de zwarte EW's hebben geen Mesh functionaliteit zover ik weet. Dat hebben hun nieuwere witte ronde neefjes. Bandsteering zover dat naar behoren werkt is de enige byzondere functionaliteit daar kan ik prima zonder. 

 

@peter-keetfm met naam bedoel je de ssid je hebt dus twee ssid's wel 2,4 en 5 ghz hetzelfde maar per toegangspunt ?

 

ja klopt

thuis-2,4GHz

thuis-5GHz

thuis-60GHz

gasten (gebruik ik alleen de 2,4GHz)

op een netgear r9000 router

mijn netwerknaam heb ik hier even thuis van gemaakt

Gbit ethernet verbruikt meer energie dan Fast ethernet, maar het is een klein verschil. Zo klein, dat ontwikkelaars en fabrikanten van apparatuur voor thuisgebruik het niet uit maakt denk ik. De prijs van die hardware en software is belangrijker dan energiebesparing die toch nauwelijks meetbaar is.

 

onzin je hebt switches die dat allemaal regelen kwa verbruik

Als iemand het woord ‘onzin’ in de mond neemt, wordt het interessant :)

Maar hier even proef op de som.

RaspberryPi4 met alleen SDcard en ethernetkabel naar rest van netwerk. Een USB A/V metertje op de power ingang. Ubuntu 19.10 aarch64

 

root@rpi4:/tmp# ethtool -s eth0 speed 1000 duplex full

idle: 0,57A

tijdens iperf3: 0,71A

 

root@rpi4:/tmp# ethtool -s eth0 speed 100 duplex full

idle: 0,51A

tijdens iperf3: 0,52A

 

Het verschil:

idle: 60mA x 5V = 0,3 Watt

tijdens iperf3: 190mA x 5V = 0,95 Watt

 

Dus getallen minder dan 1 Watt. Op 230V lichtnet doet dat er nauwelijks toe, hoewel dat mag een ander uitrekenen hoeveel centen dat op jaarbasis is. Maar als het op een doorsnee smartphone batterij moet draaien piep je wel anders.

Wacht niet elk device een ssid maar de banden gescheiden gezien de naamgeving?

Met de vorige firmware versie kon je 2 ssid's instellen per EW 1 voor elke band per device een andere naam zou nog kunnen als je op het toestel zelf kan inloggen per band lijkt bijna onmogelijk.

Klopt het scheiden van 2.4GHz en 5GHz is er uit gehaald met deze laatste firmware

Klopt het scheiden van 2.4GHz en 5GHz is er uit gehaald met deze laatste firmware

Vandaar dat de gebruikte naamgeving mij verwart. 

Gbit ethernet verbruikt meer energie dan Fast ethernet, maar het is een klein verschil. Zo klein, dat ontwikkelaars en fabrikanten van apparatuur voor thuisgebruik het niet uit maakt denk ik. De prijs van die hardware en software is belangrijker dan energiebesparing die toch nauwelijks meetbaar is.

 

onzin je hebt switches die dat allemaal regelen kwa verbruik

Als iemand het woord ‘onzin’ in de mond neemt, wordt het interessant :)

Maar hier even proef op de som.

RaspberryPi4 met alleen SDcard en ethernetkabel naar rest van netwerk. Een USB A/V metertje op de power ingang. Ubuntu 19.10 aarch64

 

root@rpi4:/tmp# ethtool -s eth0 speed 1000 duplex full

idle: 0,57A

tijdens iperf3: 0,71A

 

root@rpi4:/tmp# ethtool -s eth0 speed 100 duplex full

idle: 0,51A

tijdens iperf3: 0,52A

 

Het verschil:

idle: 60mA x 5V = 0,3 Watt

tijdens iperf3: 190mA x 5V = 0,95 Watt

 

Dus getallen minder dan 1 Watt. Op 230V lichtnet doet dat er nauwelijks toe, hoewel dat mag een ander uitrekenen hoeveel centen dat op jaarbasis is. Maar als het op een doorsnee smartphone batterij moet draaien piep je wel anders.


Dat smartphone verhaal klinkt een beetje raar

Ten eerst wifi ac waar ik mee verbonden ben mijn glasvezel 500/500 kan trekken

wat ik vroeger met een samsung s6 kan

wat heeft dit met een batterij te maken ik kan met een Huawei p20 pro makkelijk 2 dagen

als jij het verbruik wil weten pak een regel

als iets 24x7 aan staat en trekt bv 10watt is dat ongeveer 20 euro per jaar

Klopt het scheiden van 2.4GHz en 5GHz is er uit gehaald met deze laatste firmware

Vandaar dat de gebruikte naamgeving mij verwart. 


Even voor de duidelijkheid

Dit is op een netgear r9000 router en niet op de experia wifi

 

Dus getallen minder dan 1 Watt. Op 230V lichtnet doet dat er nauwelijks toe, hoewel dat mag een ander uitrekenen hoeveel centen dat op jaarbasis is. Maar als het op een doorsnee smartphone batterij moet draaien piep je wel anders.


Dat smartphone verhaal klinkt een beetje raar

‘een doorsnee smartphone batterij’ is in werkelijkheid een 18650 LiPo cell, maar dat zegt waarschijnlijk weinigen wat.

Het gaat in deze bewering/analyse om physical layer deel, 1 kant van een verbinding. Iets van 10Wh (~ 2500mAh 3,7V). Je kan dus grofweg een uur langer op een volle cell teren als je 100Mbps ipv 1Gbps instelt voor een embedded platform als de rpi4, als je niet aan powersavemodi zou doen.

als iets 24x7 aan staat en trekt bv 10watt is dat ongeveer 20 euro per jaar

1 euro dus ongeveer voor dit voorbeeld.

Ik ga mijn netwerk echt niet naar 100mbit zetten al ik het netwerk op de kop zal gooien zal ik voor 10gbit gaan

Mijn switch en router kunnen dit

wat betreft mijn switchen zijn green

dat houd in dat deze per poort energie gaat besparen en poorten wat niet gebruikt worden uitgeschakeld worden

pcs die uit staan gaan automatisch naar 10mbit alleen voor wol

met andere woorden zal ik een thuisnetwerk nooit 100mbit aan leggen

en zeker niet

Klopt het scheiden van 2.4GHz en 5GHz is er uit gehaald met deze laatste firmware

Maar zijn er nog wel 2 verschillende MAC adressen?

Dat heeft mij voor mijn MicroTik AP nogal wat gedoe gekost (nog steeds eigenlijk). Ook een Intel PCI-E module in een oudere laptop heeft het compleet gescheiden.

Ja klopt de mac adressen zijn verschillende

 

Open standaard met alle dichtgetimmerde KPN Firmware? De twee EW zullen werken met elkaar niet met de Microtik niet als 1 geheel de wifi van een v10 wordt niet voor niks uitgeschakeld.

Als de software is dichtgetimmerd kan het nog wel op een open standaard kwa protocollen enz gebaseerd zijn, de broncode is in ieder geval bij KPN niet beschikbaar. Maar dat de WiFi van de V10 wortd uitgezet zegt al het 1 en ander.

Ik zie dat dit er is https://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11s

Maar ik herinner me dat het 1 en ander met multi-wifi punten eigenlijk alleen goed werkt als alle punten dezelfde chipset bevatten. Volgens mij stond dat ergens bij OpenWRT. Een mesh bouwen van bestaande wifipunten is dan zo goed als een no-go.

Of zich zijn die zwarte EW wel aardige kastjes, maar ik vrees dat het speciale hardware varianten zijn, dus  b.v. OpenWRT er op zetten, zal dan wellicht niet zonder soldeerbout enz gaan.

Ja klopt de mac adressen zijn verschillende

OK, was ik al bang voor. Voor andere WiFi modules is dat niet zo, o.a. RaspberryPi3B+ blijft/is het voor 2,4 en 5 hetzelfde (even een slag om de arm, want is al een tijdje geleden). Dat maakt het wat relaxter bij experimenten en zaken snel ompluggen enz..

Leuk en informatief al de techno babbel maar niet allemaal even on topic. 

even aan het prutsen geweest met experia wifi achter een 2e experia wifi

netjes op beide 1gbit verbinding

je kunt voor geen mogelijkheid de 2e een andere wifi naam geven

nu heb ik ze achter een switch en ging de 2e ook over met het zelfde wifi naam

ik heb het nu voor elkaar beide een andere naam te geven even kijken of dit blijft

dit alles gewoon om te testen (normaal geef je beide dezelfde naam)

Hier heb je het toch over de beide EW's zoals ik dit lees en begrijp is het je gelukt om per device een wifi ssid in te stellen of bedoel je iets anders waar je naam schrijft.

Reputatie 3
Badge

Naar aanleiding van de opmerking van @paalbovenwater.

Kan iemand aangeven of het inderdaad zo zou moeten zijn dat de 2e Experia Wifi evenals de 1e (primary) zou moeten aangeven dat het een 1Gbps verbinding heeft? Bij mij geeft de 2e 100 Mbps aan. Dat is overigens ook de snelheid van mijn abonnement. De 2e is voorzien van de juiste bekabeling.

Hier gaf de 1e EW 10 Mbps aan. Toen ik de netwerkkabels in deze EW verwisselde gaf hij 1 Gbps aan. De 2e EW gaf 100 Mbps aan. Na verwisseling van de netwerkkabels in de 2e EW gaf deze ook 1 Gbps aan.

Reputatie 1

Ik lees dat met deze software update nu mesh functionaliteit beschikbaar is, en dat ze daarmee kunnen samenwerken met de draadloze WiFi versterker van KPN, de ronde witte. Betekent dat dan ook dat het hierdoor niet meer nodig is om 1 van de draadloze WiFi versterkers bedraad aan te sluiten, als je reeds 1 of meerdere Expedia WiFi versterkers actief hebt?

Helaas en jammer KPN is op zich niet slecht laat een modem maken die een sterk signaal afgeeft je kan van alles aanschaffen om het bereik te versterken. Helaas is dat het verdien model het geeft mensen redenen om over te stappen. Jammer omdat het ik weet dat het wel kan zonder extra apparatuur.

Ik lees dat met deze software update nu mesh functionaliteit beschikbaar is, en dat ze daarmee kunnen samenwerken met de draadloze WiFi versterker van KPN, de ronde witte. Betekent dat dan ook dat het hierdoor niet meer nodig is om 1 van de draadloze WiFi versterkers bedraad aan te sluiten, als je reeds 1 of meerdere Expedia WiFi versterkers actief hebt?

Hele goede vraag en het antwoord hierop is naar alle waarschijnlijkheid neen. Zeker weten doe ik het niet en interne documentatie ontbreekt. Ik ga het voor je navragen. 

Hmm wat is de reden dat de Experia Wifi geen DFS kanalen (52 en hoger) ondersteund?

Reputatie 7

Je wilt toch niet echt beweren dat de Experia WiFi's alleen kanaal 36 t/m 48 ondersteunen?

Kan je eens een screenshot tonen van bet scherm waar je het kanaal kunt instellen?