[oud] Experia Wifi / SuperWifi updates

  • 20 November 2019
  • 961 reacties
  • 51885 keer bekeken

Huidige updates

Zie hiervoor ons forumonderdeel Product Updates.

 

Vorige Update oktober 2022

Voor discussie, zie het losse topic:

 

Vorige update januari 2022

 

Vorige update juli 2021

Dit betreft een update naar versie nummers 1.00.11v1 (Superwifi) en 1.00.31v1 (Experia Wifi). Deze update heeft geen functionele wijzigingen. Hij dient alleen om de Superwifi en Experia Wifi voor te bereiden op mesh-integratie met de Box 12 later dit jaar. 

 

Vorige update maart/april 2021

 

Vorige update oktober 2020

Van 30 september t/m 7 oktober worden de Experia Wifi, Superwifi en Wifi Versterkers voorzien van nieuwe software. Voor de Experia Wifi zal dit versie 1.00.29 zijn en voor de Superwifi versie 1.00.09 zijn. De Wifi Versterker gaat naar 001.007.88.

  • Soms crashte het mesh proces waardoor het roaming/bandsteering deel niet meer reageerde (internetverkeer zelf liep wel gewoon door). Dit is verholpen.
  • Weergaveprobleem met het SSID invoerveld verholpen waardoor deze nu correct alle 32 tekens laat zien i.p,v. maximaal 27.
  • Op de overzichtspagina is nu duidelijk zichtbaar welke apparaten via ethernet (solide lijn) of wifi (stippellijn) verbonden zijn. Tevens staat nu bij elk verbonden apparaat de verbindingssnelheid.
  • Ook is op de overzichtspagina een weergaveprobleem verholpen waarbij er soms een rode lijn zichtbaar was (meestal na een verandering in het netwerk) waardoor het leek alsof er geen verbinding is, terwijl dat wel zo is.
  • Onder water aanpassing in het configureren/beheer van de apparaten. Hier merk je als klant niets van.
  • Het certificaat van de update server wordt vernieuwd, die hebben we alvast toegevoegd aan de software van de wifi-apparaten. Hier merk je als klant ook niets van.

 

Vorige update februari 2020

Dit betrof versienummer 1.00.28. De belangrijkste verbeteringen hierin waren:

  • Streams via Chromecast kunnen weer bediend worden (play/pauze e.d.)
  • De lijst met verbonden apparaten wordt nu correct opgeschoond zodat apparaten die niet langer verbonden zijn ook na 72 uur uit de lijst verdwijnen.
  • Het indrukken van de WPS knop in de interface zorgt niet meer voor een witte pagina
  • Sommige apparaten konden niet handmatig geüpdatet worden, dit is nu opgelost.
  • De lengte van de namen die je de apparaten in je netwerk kunt geven is verhoogd naar 32 karakters.
  • Verbeteringen in de werking tussen de Experia Box als master-apparaat en de Experia Wifi als slave-apparaat.

 

Nieuw in deze versie is gastnetwerk! Dit is nu beschikbaar in de Experia Wifi. Je kunt dit via de interface aan- en uitzetten en het SSID van het gastnetwerk aanpassen. Voor degenen die ook een V10 hebben en de gastwifi daarop actief hebben, deze werkt op een iets andere manier dan de gastwifi in de Experia Wifi. De Experia Wifi neemt het gastnetwerk van de V10 dan ook niet over. Deze twee kunnen naast elkaar bestaan.

​​

Vorige update november 2019

Dit betrof versie 1.00.26v3 en hiermee werd de lang verwachte mesh functionaliteit geïntroduceerd. Dat creëert een deken van wifi door je hele huis. Dankzij mesh-technologie verbindt je toestel altijd met het meest optimale wifipunt en wordt de wifisnelheid in huis gelijkmatig verdeeld.

Bijkomend voordeel is dat de Experia Wifi's nu ook samenwerken met het Superwifi punt voor een nog betere dekking.

Wel is het vanaf dit versienummer niet meer mogelijk om het SSID te splitsen, of selectief de 2,4 of 5Ghz uit te zetten.


 

KPN Thuis app

Het is met de update vanaf 11-2019 ook mogelijk om de Experia Wifi's via de KPN Thuis app te bedienen. Met de Thuis app sluit je in een paar stappen de Experia Box en de wifiversterkers aan. Via de app kun je deze dan ook beheren en wijzigen.

  • Je kunt de app direct gebruiken zonder inlog.
  • Wijzig je wifi-instellingen zoals netwerknaam en wachtwoord.
  • Stap voor stap hulp bij aansluiten.

 

Veelgestelde vragen (FAQ):
 

Mijn Experia Wifi / SuperWifi zit achter een eigen router. Krijg ik nu wel de update?

Zo lang er een internetverbinding is, wel. Het kan voorkomen dat er een firewall of eigen acceslist roet in het eten gooit. We kunnen hier geen garanties geven maar in veel gevallen zal het gewoon lukken.  Zo niet, update dan handmatig.
 

Mijn Experia Wifi / SuperWifi heb ik in gebruik op een niet-KPN netwerk. Krijg ik nu wel de update?

Ja, de wifipunten checken zelf regelmatig of er een update is. De server waarmee ze daarbij contact leggen is ook bereikbaar vanaf andere netwerken dan KPN. Verder geldt hetzelfde als bij de vraag hierboven: Het kan voorkomen dat er een firewall of eigen acceslist roet in het eten gooit. We kunnen hier geen garanties geven maar in veel gevallen zal het gewoon lukken.  Zo niet, update dan handmatig.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

961 reacties

Reputatie 7
Badge +30

Ik heb het ook niet over een herstart. In de webinterface van de Experia Box (voor de V10A: linkermenu Administration, bovenbalk Restore en dan de groene knop) kun je hem terugzetten naar de fabrieksinstellingen. Deze manier om dat te doen (in tegenstelling tot de reset met het resetgaatje achterop) zorgt ervoor dat ook de bij ons opgeslagen wifigegevens worden gewist.


Dat is ook gedaan, een terugzetting naar Fabrieksinstellingen op de V10 en toch de oude Wifi instellingen weer terug krijgen op de Experia Wifi versterker, ook al had ik andere Wifi instellingen in de V10 gezet.
Ook na het installeren van een verse V10a, nam de Experia Wifi versterker de oude gegevens over van de Wifi instellingen.

Maar gelukkig werkt het nu prima.

Hmm, als je dat via de webinterface gedaan hebt, dan zou dit niet moeten kunnen. Je geeft aan dat het nu werkt, dus al je er niet verder mee wilt klooien, snap ik. Mocht je nog wel willen, dan zou je de volgende sequentie kunnen doen:

  • ontkoppel Experia Wifi
  • reset Experia Box via de webinterface
  • reset de Experia Wifi
  • herinstalleer de Experia Wifi

Als dan nog steeds de oude gegevens worden over genomen kan ik dit verder laten nakijken.

Reputatie 1

@Rene154 . Het definitieve antwoord  heb ik nog niet. Maar vanuit een intern test platform zeggen ze dat het essentieel blijft dat één van de draadloze wifi versterkers bedraad is aangesloten. 

Als jij tijd en zin hebt om te experimenteren doe dat naar hartenlust. Aangezien deze spullen voor ons ook relatief nieuw zijn en zeker de combinatie van versterkers nog vragen oproept is alle info welkom. 


Goeiedag @Erwin_ , heb je inmiddels al een reactie op mijn vraag? En op de tweede vraag, of het ook noodzakelijk is of de draadloze wifiversterkers in elkaars bereik moeten staan, of dat het ook goed is als het in het bereik van een Experia WiFi is? Ik zou inmiddels wel een keer antwoord willen.

Reputatie 1

Ik heb het ook niet over een herstart. In de webinterface van de Experia Box (voor de V10A: linkermenu Administration, bovenbalk Restore en dan de groene knop) kun je hem terugzetten naar de fabrieksinstellingen. Deze manier om dat te doen (in tegenstelling tot de reset met het resetgaatje achterop) zorgt ervoor dat ook de bij ons opgeslagen wifigegevens worden gewist.


Dat is ook gedaan, een terugzetting naar Fabrieksinstellingen op de V10 en toch de oude Wifi instellingen weer terug krijgen op de Experia Wifi versterker, ook al had ik andere Wifi instellingen in de V10 gezet.
Ook na het installeren van een verse V10a, nam de Experia Wifi versterker de oude gegevens over van de Wifi instellingen.

Maar gelukkig werkt het nu prima.

Hmm, als je dat via de webinterface gedaan hebt, dan zou dit niet moeten kunnen. Je geeft aan dat het nu werkt, dus al je er niet verder mee wilt klooien, snap ik. Mocht je nog wel willen, dan zou je de volgende sequentie kunnen doen:

  • ontkoppel Experia Wifi
  • reset Experia Box via de webinterface
  • reset de Experia Wifi
  • herinstalleer de Experia Wifi

Als dan nog steeds de oude gegevens worden over genomen kan ik dit verder laten nakijken.

Nou dat is precies zo gedaan en dat werkte dus niet.

Maar dan blijft het ook nog steeds vreemd dat het met een nieuwe ExperiaBox V10a en een nieuwe Experia Wifi versterker, de oude gegevens in de Experia Wifi worden opgenomen, terwijl de ExperiaBox V10a andere gegevens had.

Nvt.

Reputatie 7
Badge +30

Inderdaad. Want, in de basis klopt het. Als je een nieuwe Experia Box aansluit neemt deze de gegevens over die in ons beheersysteem staan. En de Experia Wifi neemt dan weer die gegevens over. Alleen, als jij die procedure hebt uitgevoerd, dan zou het beheersysteem geleegd moeten worden en dan vervolgens de fabrieksinstellingen van de V10A moeten overnemen. Nou ja, het werkt nu bij je, dus ik laat het er even bij. Maar ik hou het wel even in m'n achterhoofd voor als zoiets vaker zien.

 

Ik heb verder nog wat meer info over vanalles :smile:

 

100/1000 Mbit weergave in de interface
Een aantal van jullie gaven aan dat je in de interface een verkeerde ethernetsnelheid zag. Dit is een foutje in de weergave.

De Experia Wifi heeft twee ethernetpoorten. Het apparaat weet dus niet van te voren welke van deze twee gebruikt wordt om hem aan de Experia Box te verbinden. Om dat te bepalen zit er een detectiemechanisme in de software. Hij zou dan de ethernetsnelheid moeten weergeven van de poort die verbonden zit met de Experia Box. 

Alleen, als er een ander apparaat is aangesloten op de tweede poort wordt soms per abuis die gepakt en daarvan de ethernetsnelheid weergegeven. Als dat apparaat er dan een is die niet meer kan dan 100 Mbit, krijg je dat er in de webinterface ook 100 Mbit komt te staan. Dit heeft dus geen daadwerkelijke effect. Echter moet de weergave natuurlijk gewoon correct zijn. Dit wordt dan ook hersteld op dit moment, of is dat zelfs al.


Switch
Naar aanleiding van iemand die iets had over het benaderen van een switch via gastwifi. Er bestaan een aantal apparaten die volledig op basis van broadcast/multicast met elkaar communiceren. Dit passeert dan het gastwififilter (immers filtert die op unicastverkeer). We kijken ernaar hoe we dit kunnen optimaliseren zonder dat we de basisfunctionaliteit van gastwifi (het verlenen van internettoegang) verstoren.


1.00.28 en 1.00.28v1 en upgrades
Dit zijn precies dezelfde versies. Als je dan ook al op .28 zit, zou de check-knop niet moeten triggeren op de v1. Echter, het algoritme dat checkt voor nieuwe firmware heeft een bugje opgelopen waardoor hij de v1 wel als nieuw ziet. Je kunt dit negeren. De bug wordt binnenkort verholpen waardoor hij niet meer op de v1 versie zal reageren als je al .28 hebt. Dit heeft geen gevolgen voor de werking van het apparaat. 

We blijven werken aan verdere verbeteringen voor de Experia Wifi waarbij de manier van updaten ook zeker meegenomen zal worden.


Opslaan van wifi instellingen
Wat verduidelijking hoe dit werkt. De enige gegevens die wij opslaan zijn je SSID en het daarbij behorende wachtwoord. Dit doen we vanuit het oogpunt van service zodat, als een reset nodig is, of je krijgt een andere Box, je niet op al je apparaten de wifi opnieuw hoeft in te stellen. Verder doen we niets met die data.

De Experia Boxen hebben een auto update mechanisme die bij wijziging van de wifi gegevens dit (versleuteld) doorstuurt naar ons beheersysteem. Dit geldt ook voor het Superwifi punt en de Experia Wifi.

Op het moment dat je een Experia Wifi of Superwifi punt aansluit neemt deze de gegevens over van de Experia Box, wat dan ook de gegevens zijn die in ons beheersysteem staan. 

Als je vervolgens op een later moment handmatig de wifigegevens in je Experia Wifi of Superwifi punt aanpast, dan wordt dit wel doorgestuurd naar het beheersysteem, maar niet naar de Experia Box. Dus die blijft de oude gegevens houden. Op dat moment geen probleem, omdat de wifi vanuit de Experia Box over het algemeen niet in gebruik is als je ook Experia Wifi/Superwifi punten hebt.

Maar, als je dan later een extra Experia Wifi of Superwifi punt aansluit, neemt die de gegevens van de Experia Box over, die dan dus niet matchen met de andere Experia Wifi of Superwifi punten. Dit kan dan tot wat verwarrende situaties leiden waarbij data niet helemaal overeen komt tussen je verschillende apparaten. Dit kan verholpen worden door de opgeslagen waarde aan te passen. Maar, afhankelijk van wat je aan apparaten hebt aangesloten kan het nodig zijn om te ontkoppelen, resetten, en dan herkoppelen.

We zouden het wel mogelijk kunnen maken dat achter de schermen al deze apparaten ook gegevens gaan uitwisselen. Alleen, dat willen we niet. Dit omdat het data is van jou, de klant. En het enige wat we daar, vanuit een stukje service, mee willen doen is opslaan, en kunnen terugzetten in de Experia Box. Geen verdere aanpassingen. We werken aan optimalisatie van dit proces zodat het iets flexibeler werkt, maar we zijn daarin wel terughoudend. We willen in gevallen als dit aan de zijlijn blijven staan zodat de klant wel degene blijft die de keuzes maakt wat betreft instellingen. En dat we geen goedbedoelde functionaliteiten introduceren die ongewenste bijwerkingen hebben.

Reputatie 4
Badge +4

Als ik dit zo allemaal lees ben ik blij dat ik de experia wifis niet meer gebruik😆 moet er niet aan denken dat ik op een donkere maandag ochtend wakker wordt en mn hele netwerk zou moeten repareren 😬 

@Erik_ 

/offtopic Ik heb begrepen dat het mogelijk is om een forum account en alle bijbehorende posts en reacties te laten verwijderen. Kan jij dat regelen voor mijn account of moet ik daar een andere weg voor bewandelen? Ik had 'm namelijk alleen gebruikt voor dit topic en aangezien mijn problemen zijn opgelost wis ik graag mijn sporen...

@paalbovenwater : Ik kan niet je berichten verwijderen. We laten dit staan omdat anders de context van een topic helemaal verloren gaat. Ik kan wel je account anonimiseren, als je dat wilt. Laat maar weten. :-)

Reputatie 7
Badge +30

Er is trouwens nu een 1.00.28v2 firmware. Die is verder nog steeds hetzelfde, alleen herstelt het de bug dat bij sommigen de Check-knop niet goed werkte. Waardoor die aangaf dat er geen update was.

Er is trouwens nu een 1.00.28v2 firmware. Die is verder nog steeds hetzelfde, alleen herstelt het de bug dat bij sommigen de Check-knop niet goed werkte. Waardoor die aangaf dat er geen update was.

De nu nutteloze andere upgrade knop zal hiermee nog niet weg zijn ?

@paalbovenwater : Ik kan niet je berichten verwijderen. We laten dit staan omdat anders de context van een topic helemaal verloren gaat. Ik kan wel je account anonimiseren, als je dat wilt. Laat maar weten. :-)

@Erwin_ 

Oké duidelijk. Doe dat dan maar inderdaad. Alvast bedankt.

Ik heb gister 2 Experia WIFI versterkers aangesloten op mijn v10A modem. Volgens mij lijkt het te werken, echter als ik in de KPN thuis app kijk, lijkt elk apparaat nu te verbinden met 1 van de 2 versterkers en geen apparaat meer met de V10A. Dit lijkt me een bug te zijn, aangezien ik op de beneden verdieping (waar de V10A staat) met alle apparaten zeer goede verbinding heb. Is dit inderdaad zo?

Daarnaast viel het me op dat beide versterkers nu op het zelfde ip adres worden ingesteld? 

Reputatie 7
Badge +30

Beste @risp, welkom! Waarschijnlijk wordt je automatisch doorgeleid naar de ‘master’ versterker en is dat de reden dat het lijkt alsof beide op hetzelfde IP-adres staan. Voor wat betreft het verbinden met de V10A: dat is vreemd.. Zou je een screenshot willen plaatsen van wat je ziet? We kijken graag eens met je mee. 

Reputatie 4
Badge +3

Na lange tijd een V10 in combinatie met een experia wifi gebruikt te hebben ben ik over gestapt naar drie experia wifi’s en de wifi van de V10 uit. Dit om te voorkomen dat bij updates van de experia wifi’s de wifi op de V10 wordt uitgeschakeld. Dat levert meestal prima internet op overal in huis. Toch nog twee problemen:

Onze Samsung A50 heeft al diverse malen door  een verificatiefout geen verbinding meer met Wifi. Na de herstartprocedure op de experia wifi is het opgelost, maar blijkbaar niet definitief. Het viel me op dat het probleem begon na het toevoegen van de derde experia wifi.  Wat is hier verder nog aan te doen?

Daarnaast is na de update 3.0 van de App het niet meer mogelijk op de app in te loggen met het beheerderswachtwoord. Met dit wachtwoord is inloggen via het IP adres wel mogelijk.

Het  tweede probleem is wel overheen te komen, het eerste zal echt opgelost moeten worden willen de experia wifi’s hier in huis blijven.

Reputatie 7
Badge +24

Als u inlogt op http://192.168.2.150, ziet u dan zo'n mooi diagrammetje waarin al uw Experia WiFi's staan? Zoiets dus? 

 

Reputatie 7

Ik heb gister 2 Experia WIFI versterkers aangesloten op mijn v10A modem. Volgens mij lijkt het te werken, echter als ik in de KPN thuis app kijk, lijkt elk apparaat nu te verbinden met 1 van de 2 versterkers en geen apparaat meer met de V10A.

Meet m.b.v. de WiFi Analyzer app op een Android telefoon of tablet eens de veldsterkte van de V10a en van de Experia WiFi's terwijl je beneden bent. Doe dit zowel voor 2.4GHz als voor 5GHz.

Hoeveel dBm meet je voor de V10a?

Hoeveel dBm meet je voor de Experia WiFi?

 

De WiFi Analyzer app heeft het onderstaande ikoon.

 

Ik heb gister 2 Experia WIFI versterkers aangesloten op mijn v10A modem. Volgens mij lijkt het te werken, echter als ik in de KPN thuis app kijk, lijkt elk apparaat nu te verbinden met 1 van de 2 versterkers en geen apparaat meer met de V10A.

Meet m.b.v. de WiFi Analyzer app op een Android telefoon of tablet eens de veldsterkte van de V10a en van de Experia WiFi's terwijl je beneden bent. Doe dit zowel voor 2.4GHz als voor 5GHz.

Hoeveel dBm meet je voor de V10a?

Hoeveel dBm meet je voor de Experia WiFi?

 

De WiFi Analyzer app heeft het onderstaande ikoon.

 

Ik heb geen Android telefoons in huis, is er ook een app voor iOS waar ik dit mee zou kunnen meten of voor mijn Macbook?

 

Reputatie 4
Badge +3

Als u inlogt op http://192.168.2.150, ziet u dan zo'n mooi diagrammetje waarin al uw Experia WiFi's staan? Zoiets dus? 

 

Ik weet niet zeker of je deze vraag aan mij stelt, maar het antwoord is ja.

Ik heb gister 2 Experia WIFI versterkers aangesloten op mijn v10A modem. Volgens mij lijkt het te werken, echter als ik in de KPN thuis app kijk, lijkt elk apparaat nu te verbinden met 1 van de 2 versterkers en geen apparaat meer met de V10A. Dit lijkt me een bug te zijn, aangezien ik op de beneden verdieping (waar de V10A staat) met alle apparaten zeer goede verbinding heb. Is dit inderdaad zo?

Daarnaast viel het me op dat beide versterkers nu op het zelfde ip adres worden ingesteld? 

Zie je als je in de v10a inlogt dat de apparaten daadwerkelijk daarmee zijn verbonden?

Hier een plaatje van de v10 deze is leeg omdat de wifi hiervan uitstaat.

In de v10a zouden op een soortgelijke plek apparaten moeten staan als dit zo is, dan is het duidelijk een bug in de weergave van de thuis app. Een apparaat direct verbonden met de v10a hoort niet in de thuis app gekoppeld te worden aan een ander toegangspunt.

 

@Tanoor ik heb recent de Thuis app helemaal verwijderd. Zojuist heb ik deze app opnieuw geinstalleerd er is vreemd genoeg niet eens om de beheerderswachtwoord gevraagd.

Reputatie 4
Badge +3

Het beheerderswachtwoord werkt weer.

Mogelijk door de herstart-actie om de verificatie problemen op te lossen.

@Galdor68De app vraagt bij mij soms wel en soms niet om het beheerderswachtwoord. Nog geen systeem in kunnen ontdekken. Maar als er om gevraagd wordt moet het natuurlijk wel werken.  

Reputatie 7
Badge +24

Als u inlogt op http://192.168.2.150, ziet u dan zo'n mooi diagrammetje waarin al uw Experia WiFi's staan? Zoiets dus? 

 

Ik weet niet zeker of je deze vraag aan mij stelt, maar het antwoord is ja.

Als het wifi dan weer eens een keer wegvalt, dan zou je eens moeten kijken of de netwerknaam niet veranderd is.

@Nick83 leg dat eens uit? Dat veranderd niet zomaar, althans dat zou niet mogen.

De verificatie problemen die @Tanoor noemt kunnen ook door de samsungs zelf veroorzaakt worden, het zal niet de eerste keer zijn dat een update van een smartphone voor problemen zorgt.

Reputatie 4
Badge +3

De verificatie problemen die @Tanoor noemt kunnen ook door de samsungs zelf veroorzaakt worden, het zal niet de eerste keer zijn dat een update van een smartphone voor problemen zorgt.

Dat zou kunnen, daar begon m'n zoektocht naar een oplossing dan ook. Maar het resetten op de Samsung van alles wat met wifi te maken heeft gaf geen oplossing. Het herstarten van de Experia wifi elke keer (3) wel. Vandaar dat ik denk dat het toch daar ligt.   

Reputatie 4
Badge +3

Als het wifi dan weer eens een keer wegvalt, dan zou je eens moeten kijken of de netwerknaam niet veranderd is.

Ik zal er op letten. Dank je.

Reputatie 7
Badge +24

De verificatie problemen die @Tanoor noemt kunnen ook door de samsungs zelf veroorzaakt worden, het zal niet de eerste keer zijn dat een update van een smartphone voor problemen zorgt.

Dat zou kunnen, daar begon m'n zoektocht naar een oplossing dan ook. Maar het resetten op de Samsung van alles wat met wifi te maken heeft gaf geen oplossing. Het herstarten van de Experia wifi elke keer (3) wel. Vandaar dat ik denk dat het toch daar ligt.   

Maar heeft u ook andere apparaten op wifi? Werken die dan ook niet meer?