[oud] Experia Wifi / SuperWifi updates

  • 20 November 2019
  • 961 reacties
  • 51885 keer bekeken

Huidige updates

Zie hiervoor ons forumonderdeel Product Updates.

 

Vorige Update oktober 2022

Voor discussie, zie het losse topic:

 

Vorige update januari 2022

 

Vorige update juli 2021

Dit betreft een update naar versie nummers 1.00.11v1 (Superwifi) en 1.00.31v1 (Experia Wifi). Deze update heeft geen functionele wijzigingen. Hij dient alleen om de Superwifi en Experia Wifi voor te bereiden op mesh-integratie met de Box 12 later dit jaar. 

 

Vorige update maart/april 2021

 

Vorige update oktober 2020

Van 30 september t/m 7 oktober worden de Experia Wifi, Superwifi en Wifi Versterkers voorzien van nieuwe software. Voor de Experia Wifi zal dit versie 1.00.29 zijn en voor de Superwifi versie 1.00.09 zijn. De Wifi Versterker gaat naar 001.007.88.

  • Soms crashte het mesh proces waardoor het roaming/bandsteering deel niet meer reageerde (internetverkeer zelf liep wel gewoon door). Dit is verholpen.
  • Weergaveprobleem met het SSID invoerveld verholpen waardoor deze nu correct alle 32 tekens laat zien i.p,v. maximaal 27.
  • Op de overzichtspagina is nu duidelijk zichtbaar welke apparaten via ethernet (solide lijn) of wifi (stippellijn) verbonden zijn. Tevens staat nu bij elk verbonden apparaat de verbindingssnelheid.
  • Ook is op de overzichtspagina een weergaveprobleem verholpen waarbij er soms een rode lijn zichtbaar was (meestal na een verandering in het netwerk) waardoor het leek alsof er geen verbinding is, terwijl dat wel zo is.
  • Onder water aanpassing in het configureren/beheer van de apparaten. Hier merk je als klant niets van.
  • Het certificaat van de update server wordt vernieuwd, die hebben we alvast toegevoegd aan de software van de wifi-apparaten. Hier merk je als klant ook niets van.

 

Vorige update februari 2020

Dit betrof versienummer 1.00.28. De belangrijkste verbeteringen hierin waren:

  • Streams via Chromecast kunnen weer bediend worden (play/pauze e.d.)
  • De lijst met verbonden apparaten wordt nu correct opgeschoond zodat apparaten die niet langer verbonden zijn ook na 72 uur uit de lijst verdwijnen.
  • Het indrukken van de WPS knop in de interface zorgt niet meer voor een witte pagina
  • Sommige apparaten konden niet handmatig geüpdatet worden, dit is nu opgelost.
  • De lengte van de namen die je de apparaten in je netwerk kunt geven is verhoogd naar 32 karakters.
  • Verbeteringen in de werking tussen de Experia Box als master-apparaat en de Experia Wifi als slave-apparaat.

 

Nieuw in deze versie is gastnetwerk! Dit is nu beschikbaar in de Experia Wifi. Je kunt dit via de interface aan- en uitzetten en het SSID van het gastnetwerk aanpassen. Voor degenen die ook een V10 hebben en de gastwifi daarop actief hebben, deze werkt op een iets andere manier dan de gastwifi in de Experia Wifi. De Experia Wifi neemt het gastnetwerk van de V10 dan ook niet over. Deze twee kunnen naast elkaar bestaan.

​​

Vorige update november 2019

Dit betrof versie 1.00.26v3 en hiermee werd de lang verwachte mesh functionaliteit geïntroduceerd. Dat creëert een deken van wifi door je hele huis. Dankzij mesh-technologie verbindt je toestel altijd met het meest optimale wifipunt en wordt de wifisnelheid in huis gelijkmatig verdeeld.

Bijkomend voordeel is dat de Experia Wifi's nu ook samenwerken met het Superwifi punt voor een nog betere dekking.

Wel is het vanaf dit versienummer niet meer mogelijk om het SSID te splitsen, of selectief de 2,4 of 5Ghz uit te zetten.


 

KPN Thuis app

Het is met de update vanaf 11-2019 ook mogelijk om de Experia Wifi's via de KPN Thuis app te bedienen. Met de Thuis app sluit je in een paar stappen de Experia Box en de wifiversterkers aan. Via de app kun je deze dan ook beheren en wijzigen.

  • Je kunt de app direct gebruiken zonder inlog.
  • Wijzig je wifi-instellingen zoals netwerknaam en wachtwoord.
  • Stap voor stap hulp bij aansluiten.

 

Veelgestelde vragen (FAQ):
 

Mijn Experia Wifi / SuperWifi zit achter een eigen router. Krijg ik nu wel de update?

Zo lang er een internetverbinding is, wel. Het kan voorkomen dat er een firewall of eigen acceslist roet in het eten gooit. We kunnen hier geen garanties geven maar in veel gevallen zal het gewoon lukken.  Zo niet, update dan handmatig.
 

Mijn Experia Wifi / SuperWifi heb ik in gebruik op een niet-KPN netwerk. Krijg ik nu wel de update?

Ja, de wifipunten checken zelf regelmatig of er een update is. De server waarmee ze daarbij contact leggen is ook bereikbaar vanaf andere netwerken dan KPN. Verder geldt hetzelfde als bij de vraag hierboven: Het kan voorkomen dat er een firewall of eigen acceslist roet in het eten gooit. We kunnen hier geen garanties geven maar in veel gevallen zal het gewoon lukken.  Zo niet, update dan handmatig.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

961 reacties

Reputatie 4
Badge +3

De verificatie problemen die @Tanoor noemt kunnen ook door de samsungs zelf veroorzaakt worden, het zal niet de eerste keer zijn dat een update van een smartphone voor problemen zorgt.

Dat zou kunnen, daar begon m'n zoektocht naar een oplossing dan ook. Maar het resetten op de Samsung van alles wat met wifi te maken heeft gaf geen oplossing. Het herstarten van de Experia wifi elke keer (3) wel. Vandaar dat ik denk dat het toch daar ligt.   

Maar heeft u ook andere apparaten op wifi? Werken die dan ook niet meer?

De rest heeft geen problemen, ook een Samsung S9 niet op het zelfde moment.

Reputatie 7
Badge +24

Ok. Dan moet misschien die telefoon maar eens resetten naar fabrieksinstellingen. Wel eerst ff alle data backupen.

Reputatie 2

Grappig, dit weekend bezoek gehad en dacht laat ik eens gasten Wi-Fi aanzetten, heb hem via de thuis app van KPN aangezet.

Eerst konden hun hem niet zien of vinden, dus gebruik mijn gewone Wi-Fi maar en heb gasten Wi-Fi uitgezet in de app.

Tot mijn verbazing zag ik dat gasten Wi-Fi nog steeds zichtbaar is en ook kan ik erop inloggen.

In de app staat het uit en als ik inlog op de Wi-Fi experia staat er ook dat hij uit is ???

Modem V10 herstart, en wifi experia herstart maar dit heeft geen effect.

Hoe kan ik hem wel uit krijgen ? Alles resetten ? En ben dan alles weer kwijt ?

 

Reputatie 7
Badge +24

Arjan, welk netwerk is dan je gastenwifi? Die H369 is namelijk je gewone WiFi verbinding zo te zien. Of kijk ik verkeerd?

Ik heb gister 2 Experia WIFI versterkers aangesloten op mijn v10A modem. Volgens mij lijkt het te werken, echter als ik in de KPN thuis app kijk, lijkt elk apparaat nu te verbinden met 1 van de 2 versterkers en geen apparaat meer met de V10A. Dit lijkt me een bug te zijn, aangezien ik op de beneden verdieping (waar de V10A staat) met alle apparaten zeer goede verbinding heb. Is dit inderdaad zo?

Om mezelf even te quoten, inmiddels ben ik volgens mij achter het probleem. In de KPN thuis app kan ik alleen inloggen met het beheerderswachtwoord van de Experia WIFI. Als ik het beheerderswachtwoord invoer van de Experia V10A dan zegt hij dat het wachtwoord ongeldig is (er zitten verschillende wachtwoorden op). Hierdoor is de app denk ik niet in staat om goed weer te geven welke apparaat met welke versterker of modem is verbonden. Wellicht moet ik de wachtwoorden hetzelfde maken?

 

Reputatie 7
Badge +30

@ArjanGroters, zie je hem niet gewoon terug in je telefoon omdat je daar ooit een keer verbinding mee hebt gemaakt? Wil je het netwerk eens in je telefoon verwijderen en dan kijken of hij er nog steeds tussen staat?

 

@risp, dat maakt niet uit. De Experia Wifi neemt het beheer over van de Experia Box. Dat wil zeggen dat die het masterapparaat wordt en de rest slaves daarvan. Je kunt dan ook alleen inloggen met het wachtwoord van dat masterapparaat. Ik ga even kijken of ik hier verder meer info over kan vinden/krijgen hoe dit zit qua weergave. 

Reputatie 2

Hoi @Erik_ nee helaas maakte dat niets uit, diverse apparaten bleven het gast netwerk zien.

Heb uit eindelijk de 3 Wi-Fi experia's gereset met knopje achterop en dit hielp !

Gast netwerk is uit en niet meer te zien, voorlopig laat ik het wel uit staan, dus heb het niet weer opnieuw geprobeerd waarom er zowel in de app als dat je inlogt in de Wi-Fi er uit staat maar nog steeds zichtbaar is voor diverse apparaten...

Reputatie 7
Badge +30

Neem ik dat intern even mee, dank voor je reactie.

Dit is, zoals jullie al benoemd hadden, anders dan hoe het gastnetwerk op de V10 werkt. Hierdoor kan de Experia Wifi ook niet de gegevens van dat gastnetwerk overnemen maar moet je het zelf via de webinterace instellen  Je kunt wel beide gastnetwerken naast elkaar gebruiken als je zou willen.

Dat is anders dan dat ik het (zowel bij mijzelf als bij mijn zoon) heb ervaren. Het SSID van het gastnetwerk van de V10 werd bij ons wél gewoon overgenomen van de V10; het w8woord moet je er echter zelf aan toevoegen.

Ook het naast elkaar gebruiken van beide gastnetwerken ontgaat mij want Wi-Fi op de V10 wordt bij ons nog steeds uitgeschakeld zodra de ExperiaWiFi's worden ingeschakeld, dus ook het gastnetwerk van de V10.

 

Overigens is de update van de EW's en van de Thuis app volledig automatisch (en dus compleet transparant) verlopen en kwam ik er pas vorige week (nadat ik de update van dit topic had gelezen) 8er dat er een update was geweest. Ook toen pas heb ik het gastnetwerk aangezet.

Reputatie 4
Badge +3

Is het mogelijk de bouncing interval bij bandsteering te verlagen in een volgende software update? Van 3600 naar bijvoorbeeld 360?

Met de laatste software versies is het voor de eindgebruiker niet meer mogelijk de bouncing interval te verlagen. Toch zou ik graag een kortere interval ingesteld zien. De laatste standaardinstelling die ik kon zien en aanpassen in software versie 19 was, dacht ik, 4 of 5 x per 3600 seconden.

Een van onze telefoons, een Samsung A50, had verbindingsproblemen met de Wifi in huis. Dit is gelukkig voorbij, maar er valt me wel iets op aan het gedrag van deze telefoon.

Als de telefoon een tijdje niet gebruikt wordt schakelt hij terug naar de 2.4 Ghz band met een hele lage Mbps. Gebruik je de telefoon gaat de verbindingssnelheid weer omhoog. Maar niet meer naar de 5Ghz band. Ik denk dat dit komt omdat, bij regelmatig gebruik, als het terugschakelen naar deze slaapstand meer dan 4/5 keer per 3600 seconden gebeurd, de bouncing beveiliging van de Experia Wifi dit voorkomt.

Ik heb in de instellingen van de A50 niet kunnen vinden hoe deze slaapstandfunctie is uit te zetten.

Indien op de Experia wifi de bouncing interval flink wordt verlaagd kan de A50 gewoon weer verbinden met de 5 Ghz band, ook bij frequenter gebruik.

De verbindingskwaliteit op de 2.4 Ghz band is overigens goed genoeg, maar de bandsteering kan beter.

Reputatie 7
Badge +30

Goede vraag, 'k ga het navragen.

Reputatie 3
Badge +1

ik heb sinds gisteren de experia wifi’s maar hij blijft op de oude firmware staan versie 1.00.15 zijn beide op de eb v10 aangesloten maar ze willen niet updaten

Reputatie 7
Badge +21

Hallo @TimvanMeerveld Heb je al in de webinterface gekeken (http://192.168.2.150/login.htm)?

Het volgende staat bij de Veelgestelde vragen (FAQ) op pagina 1 van dit topic:

Kan ik de update forceren?

Ja, via via de webinterface van de Master Experia Wifi. Ga naar Systeem → Firmware update → Check knop. Als hier vervolgens  1.00.28  tevoorschijn komt kun je ‘Upgrade’ klikken. 

Reputatie 3
Badge +1

Hallo @TimvanMeerveld Heb je al in de webinterface gekeken (http://192.168.2.150/login.htm)?

Het volgende staat bij de Veelgestelde vragen (FAQ) op pagina 1 van dit topic:

Kan ik de update forceren?

Ja, via via de webinterface van de Master Experia Wifi. Ga naar Systeem → Firmware update → Check knop. Als hier vervolgens  1.00.28  tevoorschijn komt kun je ‘Upgrade’ klikken. 

ik krijg alleen dit

Reputatie 7
Badge +21

Hallo @TimvanMeerveld ik zie in het begin van dit topic wel meer van dat soort klachten. Jouw huidige versie 1.00.15 lijkt mij ook een rol te spelen, die is al wat ouder. Hier houdt het helaas op voor mij, hopelijk reageert een KPN moderator snel in dit topic. Of een andere Experia WiFi gebruiker.

Reputatie 3
Badge +1

het is al gelukt heb het bestand op de kpn site kunnen vinden en heb nu een recentere versie erop staan

Reputatie 7
Badge +21

Dat is mooi @TimvanMeerveld , heb je dan nu versie 1.00.28v2, dan ben je helemaal bij. (zie hier)

Reputatie 3
Badge +1

@RBxx yep staat erop

Beste allemaal, ik loop tegen hele vreemde “blacklisted” problemen aan, misschien dat iemand hier een verklaring (en het liefst oplossing) voor heeft, zie bijgaande link.

Wel even wat leesvoer, maar ik loop helemaal vast.

https://forum.telfort.nl/wifi-269/mac-adres-blacklisted-in-mac-filter-list-86494

Ik hoor graag jullie meningen.

Reputatie 7
Badge +24

Wat is het merk en type van die tabled?

Wat u zou kunnen proberen: compatibiliteitsmodus inschakelen. U kent dit venster? Of niet?

 

@Nick83 

De blacklisted problemen beperken zich inmiddels al niet meer tot het tablet, alle apparaten in het netwerk zijn inmiddels al wel een keer aan de beurt geweest, dat varieert van thermostaat tot smartpluggen tot IP camera's tot tablets en laptops.

Kun je uitleggen wat ik bereik met het inschakelen van compatibiliteitsmodus? Ik ken het scherm, maar ik wil wel weten wat er zou kunnen gebeuren als het mis gaat en nog belangrijker, hoe ik het daarna weer kan herstellen.

Reputatie 7
Badge +24

Ik weet het eigen lijk niet precies, aangezien KPN daar nooit enige duidelijkheid over gegeven heeft. Voor zover ik weet :smile:

Maar zoals je wellicht wel weet zijn er verschillende wifi protocollen. Bijvoorbeeld b, g, n, ac. Een paar van die oudere protocollen zullen denk ik standaard uitgeschakeld zijn. En met deze optie weer ingeschakeld worden. Voor oudere apparaten wellicht nuttig. 

Op de site https://www.kpn.com/internet/wifi-versterker.htm staat nog de vorige versie. Kan deze bijgewerkt worden? Ik heb nog een EW liggen die niet automatisch wil updaten. Ook de 26v3 krijg ik er handmatig niet op.

Reputatie 7
Badge +24

Op de site https://www.kpn.com/internet/wifi-versterker.htm staat nog de vorige versie. Kan deze bijgewerkt worden? Ik heb nog een EW liggen die niet automatisch wil updaten. Ook de 26v3 krijg ik er handmatig niet op.

Hi Larry, het automatisch updaten is juist de bedoeling. Waar loop je precies vast? Heb je dat apparaat ook een volledig gereset en verbonden met de Experiabox om het daarna nogmaals te proberen? Krijgt het apparaat wel verbinding? 

Op de site https://www.kpn.com/internet/wifi-versterker.htm staat nog de vorige versie. Kan deze bijgewerkt worden? Ik heb nog een EW liggen die niet automatisch wil updaten. Ook de 26v3 krijg ik er handmatig niet op.

Hi Larry, het automatisch updaten is juist de bedoeling. Waar loop je precies vast? Heb je dat apparaat ook een volledig gereset en verbonden met de Experiabox om het daarna nogmaals te proberen? Krijgt het apparaat wel verbinding? 

Helpdesk heeft eerder al geconcludeerd dat deze EW niet automatisch of handmatig wil updaten. Dat station is dus gepasseerd. Als ik het nieuwe zip bestand heb, kan ik het daarmee nog eens proberen.