[oud] Experia Wifi / SuperWifi updates

  • 20 November 2019
  • 961 reacties
  • 51879 keer bekeken

Huidige updates

Zie hiervoor ons forumonderdeel Product Updates.

 

Vorige Update oktober 2022

Voor discussie, zie het losse topic:

 

Vorige update januari 2022

 

Vorige update juli 2021

Dit betreft een update naar versie nummers 1.00.11v1 (Superwifi) en 1.00.31v1 (Experia Wifi). Deze update heeft geen functionele wijzigingen. Hij dient alleen om de Superwifi en Experia Wifi voor te bereiden op mesh-integratie met de Box 12 later dit jaar. 

 

Vorige update maart/april 2021

 

Vorige update oktober 2020

Van 30 september t/m 7 oktober worden de Experia Wifi, Superwifi en Wifi Versterkers voorzien van nieuwe software. Voor de Experia Wifi zal dit versie 1.00.29 zijn en voor de Superwifi versie 1.00.09 zijn. De Wifi Versterker gaat naar 001.007.88.

  • Soms crashte het mesh proces waardoor het roaming/bandsteering deel niet meer reageerde (internetverkeer zelf liep wel gewoon door). Dit is verholpen.
  • Weergaveprobleem met het SSID invoerveld verholpen waardoor deze nu correct alle 32 tekens laat zien i.p,v. maximaal 27.
  • Op de overzichtspagina is nu duidelijk zichtbaar welke apparaten via ethernet (solide lijn) of wifi (stippellijn) verbonden zijn. Tevens staat nu bij elk verbonden apparaat de verbindingssnelheid.
  • Ook is op de overzichtspagina een weergaveprobleem verholpen waarbij er soms een rode lijn zichtbaar was (meestal na een verandering in het netwerk) waardoor het leek alsof er geen verbinding is, terwijl dat wel zo is.
  • Onder water aanpassing in het configureren/beheer van de apparaten. Hier merk je als klant niets van.
  • Het certificaat van de update server wordt vernieuwd, die hebben we alvast toegevoegd aan de software van de wifi-apparaten. Hier merk je als klant ook niets van.

 

Vorige update februari 2020

Dit betrof versienummer 1.00.28. De belangrijkste verbeteringen hierin waren:

  • Streams via Chromecast kunnen weer bediend worden (play/pauze e.d.)
  • De lijst met verbonden apparaten wordt nu correct opgeschoond zodat apparaten die niet langer verbonden zijn ook na 72 uur uit de lijst verdwijnen.
  • Het indrukken van de WPS knop in de interface zorgt niet meer voor een witte pagina
  • Sommige apparaten konden niet handmatig geüpdatet worden, dit is nu opgelost.
  • De lengte van de namen die je de apparaten in je netwerk kunt geven is verhoogd naar 32 karakters.
  • Verbeteringen in de werking tussen de Experia Box als master-apparaat en de Experia Wifi als slave-apparaat.

 

Nieuw in deze versie is gastnetwerk! Dit is nu beschikbaar in de Experia Wifi. Je kunt dit via de interface aan- en uitzetten en het SSID van het gastnetwerk aanpassen. Voor degenen die ook een V10 hebben en de gastwifi daarop actief hebben, deze werkt op een iets andere manier dan de gastwifi in de Experia Wifi. De Experia Wifi neemt het gastnetwerk van de V10 dan ook niet over. Deze twee kunnen naast elkaar bestaan.

​​

Vorige update november 2019

Dit betrof versie 1.00.26v3 en hiermee werd de lang verwachte mesh functionaliteit geïntroduceerd. Dat creëert een deken van wifi door je hele huis. Dankzij mesh-technologie verbindt je toestel altijd met het meest optimale wifipunt en wordt de wifisnelheid in huis gelijkmatig verdeeld.

Bijkomend voordeel is dat de Experia Wifi's nu ook samenwerken met het Superwifi punt voor een nog betere dekking.

Wel is het vanaf dit versienummer niet meer mogelijk om het SSID te splitsen, of selectief de 2,4 of 5Ghz uit te zetten.


 

KPN Thuis app

Het is met de update vanaf 11-2019 ook mogelijk om de Experia Wifi's via de KPN Thuis app te bedienen. Met de Thuis app sluit je in een paar stappen de Experia Box en de wifiversterkers aan. Via de app kun je deze dan ook beheren en wijzigen.

  • Je kunt de app direct gebruiken zonder inlog.
  • Wijzig je wifi-instellingen zoals netwerknaam en wachtwoord.
  • Stap voor stap hulp bij aansluiten.

 

Veelgestelde vragen (FAQ):
 

Mijn Experia Wifi / SuperWifi zit achter een eigen router. Krijg ik nu wel de update?

Zo lang er een internetverbinding is, wel. Het kan voorkomen dat er een firewall of eigen acceslist roet in het eten gooit. We kunnen hier geen garanties geven maar in veel gevallen zal het gewoon lukken.  Zo niet, update dan handmatig.
 

Mijn Experia Wifi / SuperWifi heb ik in gebruik op een niet-KPN netwerk. Krijg ik nu wel de update?

Ja, de wifipunten checken zelf regelmatig of er een update is. De server waarmee ze daarbij contact leggen is ook bereikbaar vanaf andere netwerken dan KPN. Verder geldt hetzelfde als bij de vraag hierboven: Het kan voorkomen dat er een firewall of eigen acceslist roet in het eten gooit. We kunnen hier geen garanties geven maar in veel gevallen zal het gewoon lukken.  Zo niet, update dan handmatig.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

961 reacties

@LarryK vanaf versie 26v3 is het handmatig updaten middels een zipfile onmogelijk. Als je die versie er niet op krijg heb je een boekensteun.

Draait bij jou de versie 15 of 18 nog?

@LarryK vanaf versie 26v3 is het handmatig updaten middels een zipfile onmogelijk. Als je die versie er niet op krijg heb je een boekensteun.

Draait bij jou de versie 15 of 18 nog?

19v2. Daarop kan ik wel een file uploaden, dus als ik die nieuwe heb, kan ik dat nog proberen. Zou mooi zijn als ik nog een poging kon doen voor dat deze EW tot boekensteun wordt gedegradeerd.

Reputatie 7
Badge +30

@LarryK, ik heb even gekeken en ik zie bij jou 3 Experia Wifi aangesloten en alle drie met firmware versie 28v2. Is het gelukt om het probleemapparaat alsnog te updaten, of betreft dat een vierde Experia Wifi? Als het inderdaad een vierde betreft die nog steeds op 19v2 zit,, wil je hem (weer) aansluiten en even laten weten hier? Dan ga ik navragen of we de firmware actief kunnen pushen of dat dit anders opgelost moet worden.

Goedendag allemaal,

 

Ik heb dit forum eens doorgenomen en ik zit toch nog met een aantal vragen:

  1. Ik bezit 4 Experia wifi’s waarvan er twee geupdate zijn naar 28v2 , eentje op 15 blijft staan en eentje op 19v2. Updaten deze automatisch ooit nog een keer, want handmatig lukt het niet. Ondanks dat ze rechtstreeks aangesloten zitten op de Experia box v10.
  2. Is het upgrade file ook ergens te downloaden, want als je op de link klikt een paar pagina’s terug kom je niet veel verder.
  3. Waarom update de ene Experia wifi wel en de andere niet?

Mochten deze vragen al een keer beantwoord zijn, hierbij alvast mijn excuses dat ik er overheen gelezen heb.

Mvg DJVerb

Reputatie 7
Badge +30

Beste @DJVerb, welkom! Je kunt via de webinterface van de Master Experia Wifi de upgrade regelen. Ga naar Systeem → Firmware update → Check knop. Als hier vervolgens  1.00.28  tevoorschijn komt kun je ‘Upgrade’ klikken. Dus niet de eerste ‘upgrade', maar echt het knopje naast ‘check'. 

 

Ze doen het wel allemaal? Wil je je forumprofiel aanvullen met je postcode + huisnummer en evt. klantnummer(s)? Als het niet werkt met de update, kijk ik graag met je mee. 

Beste @DJVerb, welkom! Je kunt via de webinterface van de Master Experia Wifi de upgrade regelen. Ga naar Systeem → Firmware update → Check knop. Als hier vervolgens  1.00.28  tevoorschijn komt kun je ‘Upgrade’ klikken. Dus niet de eerste ‘upgrade', maar echt het knopje naast ‘check'. 

 

Ze doen het wel allemaal? Wil je je forumprofiel aanvullen met je postcode + huisnummer en evt. klantnummer(s)? Als het niet werkt met de update, kijk ik graag met je mee. 

Beste @Marcia_ , dankjewel! Ik heb eerst de beide Experia Wifi’s handmatig geupgrade naar 1.00.26v3. Daarna is er eentje uit zich zelf geupgrade naar 1.00.28v2 :grinning: de andere blijft staan op 1.0026v3. Ik kan niet op upgrade klikken, want hij zegt dat dat ik beschik over de juiste software. Het upgrade knopje gaat ook niet branden.

Ik heb mijn forumprofiel aangepast met de gegevens waar je om vroeg, je mag van mij even meekijken.

Beste @DJVerb, welkom! Je kunt via de webinterface van de Master Experia Wifi de upgrade regelen. Ga naar Systeem → Firmware update → Check knop. Als hier vervolgens  1.00.28  tevoorschijn komt kun je ‘Upgrade’ klikken. Dus niet de eerste ‘upgrade', maar echt het knopje naast ‘check'. 

 

Ze doen het wel allemaal? Wil je je forumprofiel aanvullen met je postcode + huisnummer en evt. klantnummer(s)? Als het niet werkt met de update, kijk ik graag met je mee. 

Beste @Marcia_ , dankjewel! Ik heb eerst de beide Experia Wifi’s handmatig geupgrade naar 1.00.26v3. Daarna is er eentje uit zich zelf geupgrade naar 1.00.28v2 :grinning: de andere blijft staan op 1.0026v3. Ik kan niet op upgrade klikken, want hij zegt dat dat ik beschik over de juiste software. Het upgrade knopje gaat ook niet branden.

Ik heb mijn forumprofiel aangepast met de gegevens waar je om vroeg, je mag van mij even meekijken.

Beste @Marcia_ , de Experia Wifi’s zijn inmiddels zelf geupgrade naar de laatste software. Dankjewel voor je hulp!

Groetjes

Reputatie 7
Badge +17

@DJVerb Goed om te horen! Bedankt voor het melden. Fijne avond nog

Reputatie 3
Badge

Ik heb twee Experia Wifi sinds dit weekend in gebruik. Nu zie ik ook in de Thuis app de twee versterkers en ze hebben (uiteraard) elk een eigen ip adres. Ik kan echter alleen inloggen in de primaire verterker maar niet in de andere. Worden de wijzigingen die ik in de primaire aanbreng dan ook automatisch in de andere versterker toegepast? Dat kan ik nu niet controleren.

Of is er toch een mogelijkheid om in de tweede versterker in te loggen?

 

Hoi @Franson . Het is een centrale webinterface. Vanuit hier kun je dus alles in één keer regelen en kun je zaken als naam en lampjes aan of uit individueel regelen. Aangezien het mesh is zullen andere aanpassingen voor alle Experia Wifi's gelden.

Maar de mogelijkheden zijn niet heel uitgebreid. Het is met name handig om te kijken welke apparaten er wáár verbonden zijn. 

Reputatie 3
Badge

Ik vraag dit omdat ik bij Hardware Info heb gelezen dat het beter is om 40 MHz in te stellen bij de 2.4 GHz bandbreedte omdat die daardoor breder wordt. In de primaire versterker kan ik de 20 MHz wijzigen in 20/40 MHz en vroeg me dus af of dit ook bij de tweede Experia zou plaatsvinden.

En kan je me uitleggen wat de compatibiliteitsmodus is? Is dat hetzelfde als 20/40 coexistensie?

Hoi @Franson . Die vraag is eerder voorbijgekomen. Ik plak het antwoord:


Naar mijn weten is dat om naast WPA2 ook nog het oudere WPA te ondersteunen. Dat hoeft dus alleen aan te staan als je een apparaat hebt dat geen WPA2 beveiliging ondersteunt en daardoor niet kan verbinden met je wifi.

 

Reputatie 3
Badge

Ik heb inmiddels een ander draadje hier gevonden die een  uitlegt geeft over de 20/40 materie:

https://forum.kpn.com/internet-9/experiabox-v9-channel-width-20-of-40-mhz-345034

 

Reputatie 3
Badge

Zijn er meer Experis bezitters die ervaring hebben met det wijzigen van de 20naar 40 MHz? En heb je daar dan voordeel van?

Is er al een oplossing voor het 2.4ghz probleem. Mijn brandmeld systeem snapt dual band niet en ik krijg het niet aan de praat met de Experia-wifi kastjes

Is er al een oplossing voor het 2.4ghz probleem. Mijn brandmeld systeem snapt dual band niet en ik krijg het niet aan de praat met de Experia-wifi kastjes

Hallo @Pascalg , is jouw systeem ook niet bekabeld aan te sluiten?

 

Zijn er meer Experis bezitters die ervaring hebben met det wijzigen van de 20naar 40 MHz? En heb je daar dan voordeel van?

Hallo @Franson , het voordeel van de kanaalbreedte 40 is een snellere interne doorvoersnelheid binnen je eigen netwerk, het nadeel is dat je buren een slechtere verbinding krijgen als jij geforceerd de kanaalbreedte 40 toepast en de wifi van de buren weg drukt. Als je niet met de buren op kunt schieten moet je vooral kanaalbreedte 40 aanhouden.

Een ander nadeel is dat de 2.4-band met kanaalbreedte 40 minder ver reikt dan bij kanaalbreedte 20.

Een goede balans kan zijn de kanaalbreedte in te stellen op 20/40, dan laat je de werkelijke keuze aan het systeem over.

 

Is er al een oplossing voor het 2.4ghz probleem. Mijn brandmeld systeem snapt dual band niet en ik krijg het niet aan de praat met de Experia-wifi kastjes

Hallo @Pascalg , is jouw systeem ook niet bekabeld aan te sluiten?

 

nee helaas. Het is een connector die alleen via 2.4ghz werkt. Deze connector heb ik nodig om de meldingen op mijn telefoon te krijgen.

Nog steeds heb ik 2 Expedia wifis in de doos liggen. Ik ben nog niet aan toe gekomen om deze te installeren en de klachten destijds zette mij ook niet echt toe om ze snel te installeren.

Ik zie dat er inmiddels een gastnetwerk mogelijk is, dat is mooi. Dat was ook 1 van de nadelen tegenover de V10. Alleen lees ik dat ze beide los van elkaar aan gezet kunnen worden? Was het niet zo dat de EW's alle wifi signalen van de V10 uit zet?

Sinds de update in november las ik dat het niet meer mogelijk is om de 2,4 GHz en 5 GHz wifi te splitsen. Is dit nog steeds zo? En brengt dit geen problemen in praktijk? Bijvoorbeeld wifi camera's of ander apparatuur die alleen 2,4 GHz ondersteunen (theoretisch moeten ze dan standaard het juiste signaal pakken).

De wifi gaat uit van de v10

Je kunt de 2.4GHz en 5GHz niet scheiden

 

De wifi gaat uit van de v10

Je kunt de 2.4GHz en 5GHz niet scheiden

 

"Voor degenen die ook een V10 hebben en de gastwifi daarop actief hebben, deze werkt op een iets andere manier dan de gastwifi in de Experia Wifi. De Experia Wifi neemt het gastnetwerk van de V10 dan ook niet over. Deze twee kunnen naast elkaar bestaan."

WiFi van de V10 gaat blijkbaar niet volledig uit? Is het bv verstandig beide gastnetwerken aan te laten of bv beter alleen die van de EW's

Jammer dat 2,4 GHz en 5 GHz niet gescheiden kunnen worden. Iemand al problemen hiermee ondervonden? Zoals bv apparatuur die de wifi dan niet pakt? Het staat ook niet op de planning dit weer mogelijk te maken?

 

@First

Dat is altijd het nadeel van apparatuur van kpn

dat je altijd aan hun gebonden bent kwa Firmware en functie

daarom heb ik al jaren een eigen router nu een netgear r9000

de experiabox v10 heb ik er ook uit gedaan

hier heb ik nu een fritzbox 7590 op de nt (glasvezel kastje) aangesloten

alles in eigen beheer

de experia wifi staat in de kelder achter de r9000 aangesloten

en dat werkt voor de kelder prima

 

Hi, I recently signed the service for Internet with Budget Ales in 1 for the 500mb connection and I had received the modem Experia Box v10 (Model H369A Software Version V1.01.01T01.9) and want to update the firmware but I don’t find how!

Where can I see if it is a new update?

 

Best regards,
André Silva

@AndreScala : The updates are regulated by KPN and are fully automated.  If the experiabox is online it will automatically update to the most recent firmware.

Are you sure you have a contract with KPN? 

@AndreScala : The updates are regulated by KPN and are fully automated.  If the experiabox is online it will automatically update to the most recent firmware.

Are you sure you have a contract with KPN? 

Hi I’m not sure, I have with Budget All 1 One! 
But my search by the modem model came here.

Is possible to replace the modem with AVM FRITZ!Box 7590 for example? Or is better to ask Budget?

Thank you