Vraag

Experia WIFI versterkt alleen 2,4Ghz WiFi

  • 4 May 2019
  • 13 reacties
  • 258 keer bekeken

Reputatie 2
Badge
Hallo. Ik heb sinds kort 2 experia wifi versterkers. Maar met wifi via de normale experia box v10 log mijn telefoon altijd in op de 5 GHZ wifi, nu pakt hij alleen de 2,4 GHZ wifi singaal. Kan de Experia wifi versterkers wel het 5 GHZ kanaal aan? En kun je de Experia box software updaten??

groetjes
Wilfried

13 reacties

Reputatie 7
De Experia WiFi's ondersteunen 5GHz wifi.
Je kunt eventueel de naam van de 2.4GHz wifi wijzigen op de Experia WiFi's door er bijvoorbeeld "-2.4" achter te zetten. Jouw apparaat zal dan alleen nog met de 5GHz verbinden.
Wel zal je dan de mobiele apparaten die geen 5GHz wifi ondersteunen dan opnieuw moeten verbinden met de 2.4GHz wifi.
Reputatie 2
Badge
Als ik in mijn telefoon kijkt naar de wifi verbindingen staat alleen maar de 2,4 ghz in mijn lijst. Voor dat ik de Experia Wifi gebruikte stonden er altijd 4 in de lijst namelijk 2,4 ghz, 5ghz kpnFON en gastaccount. Waar zijn die gebleven dan? als ze niet in mijn lijst van de telefoon staan kan ik er ook niet mee verbinden. En als ik naar mijn instellingen in mijn ExperiaBOX kijkt zijn alle wifi instellingen verdwenen.

groetjes,
Wilfried
Reputatie 7
Badge +28
Hoi Wilfried, Fon is een verhaal apart. De Experia WiFi neemt de Fon functie over van de Experia Box. Voor de V10 is dat echter nog niet het geval. Er wordt gewerkt aan een update voor de V10 waarmee Fon ook weer mogelijk is op de Experia WiFi, ik verwacht dat deze binnen een paar weken gaat komen. Het gastnetwerk mist helaas inderdaad doordat de WiFi van de V10 wordt uitgeschakeld.

Ik vermoed dat het overblijvende netwerk zowel op 2,4 als 5Ghz netwerk uitzendt. Je kunt met een app als Wifi Analyzer - Apps op Google Play ook controleren of de Experia WiFi op 5Ghz uitzendt. Op het tabje waar je de grafiek ziet met alle netwerken en de signaalsterkte klik je linksboven op het "5G" knopje.
Reputatie 7
De Experia WiFi neemt de Fon functie over van de Experia Box.
Ik ben heel benieuwd hoe jullie dit willen bewerkstelligen zonder vlans te introduceren op het bekabelde LAN.
Reputatie 3
Badge
Je kunt op de experia wifi inloggen en dan de namen wijzigen zoals je die had in de experia box
worden niet goed overgenomen bij het in gebruik nemen van de experia wifi...
Had dit zelf ook dat 5.0 niet zichtbaar was, aangepast bij de experia wifi

Tekortkoming in de handleiding...
Hallo @Wilfried1969 , @wjb en @Joran
Ik heb als Telfort-klant van de week een nieuwe Experia WiFi aangesloten op mijn V10, binnen de Experia WiFi heb ik FON aangevinkt, zodat anderen er gebruik van kunnen maken, zelf kan ik dat nog niet als Telfort-klant,
Ik heb de Experia WiFi zo ingericht dat de wifi op de V10 blijft werken inclusief het gastaccount.
Reputatie 7
Dat jij op de Experia WiFi FON hebt aangevinkt heeft geen enkele zin, de achterliggende functionaliteit werkt immers (nog) helemaal niet.

Dat was ook de reden van die vraag/opmerking in mijn vorige bericht.
Het is namelijk best complex om FON op een accesspoint te implementeren.
Het FON netwerk is volledig gescheiden van je eigen netwerk en loopt ook niet via jouw gewone internet aansluiting. Feitelijk is het FON netwerk een bridged vlan en ik ben dan ook zeer benieuwd hoe KPN dat op het bekabelde LAN wil doorzetten zonder daar een apart vlan voor te introduceren. Als ze daar wel een vlan voor (moeten) gebruiken dan doen ze er verstandig aan de vlan ID te communiceren zodat mensen die 802.1Q vlans op hun switches actief hebben zich hier op kunnen voorbereiden.
Dat jij op de Experia WiFi FON hebt aangevinkt heeft geen enkele zin, de achterliggende functionaliteit werkt immers (nog) helemaal niet.

Dat was ook de reden van die vraag/opmerking in mijn vorige bericht.
Het is namelijk best complex om FON op een accesspoint te implementeren.
Het FON netwerk is volledig gescheiden van je eigen netwerk en loopt ook niet via jouw gewone internet aansluiting. Feitelijk is het FON netwerk een bridged vlan en ik ben dan ook zeer benieuwd hoe KPN dat op het bekabelde LAN wil doorzetten zonder daar een apart vlan voor te introduceren. Als ze daar wel een vlan voor (moeten) gebruiken dan doen ze er verstandig aan de vlan ID te communiceren zodat mensen die 802.1Q vlans op hun switches actief hebben zich hier op kunnen voorbereiden.

Hallo @wjb ,
bedankt voor je reactie,
dus als ik je goed interpreteer hebben (KPN) klanten die wèl FON kunnen gebruiken er niets aan dat ik ook FON aangezet heb waarmee ze dus toch geen verbinding kunnen maken omdat de achterliggende (Telfort) techniek nog niet werkt.
Als dat zo is haal ik het vinkje weer weg bij FON. Ik dacht anderen (KPN-klanten) er een plezier mee te doen, ook al kan ik als Telfort-klant er (nog) niets mee.
P.S.
Ik zie net bij inloggen in de Experia WiFi dat 'het systeem' het vinkje zelf al heeft verwijderd bij FON, dus het was al niet meer actief.
Reputatie 2
Badge
Ik lees even alle berichten door en bedankt voor de antwoorden. Maar wat ik me nog afvraag hoe log je in bij je Experia WIFI? Bij de Experia BOX weet ik het wel, maar niet bij de Experia WIFI

Wilfried
Reputatie 7
Dan moet je inloggen op het IP adres waarmee de Experia WiFi op het netwerk aangesloten is. Als je dat IP adres niet weet dan zou je die op kunnen zoeken in de DHCP cliënt list op de Experia Box of met de app Fing op Android of iOS.
Hallo @Wilfried1969 en @wjb , standaard is dat 192.168.2.150 mits dat nummer niet reeds door een ander device bezet is.
Reputatie 3
Badge
Ik lees even alle berichten door en bedankt voor de antwoorden. Maar wat ik me nog afvraag hoe log je in bij je Experia WIFI? Bij de Experia BOX weet ik het wel, maar niet bij de Experia WIFI

Wilfried


Je kunt het IP adres inderdaad achterhalen als je inlogt op de experia box.
Onder op de experia Wifi staat gebruikersnaam
Hallo @IvoSnackers ,
onderop de Experia WiFi staat het wachtwoord om in te loggen, niet de gebruikersnaam, die staat nergens, maar is standaard admin

Reageer