Beantwoord

Experia Wifi zet Wifi V10 uit?

• 23 oktober 2018
  • 33 reacties
  • 2870 keer bekeken

Ik heb ook 2 gratis WiFi versterkers ontvangen, maar heb ze nog niet aangesloten. Ik las inderdaad ook al, als je ze aansluit op de Experiabox V10, dat de WiFi van de V10 modem uit schakelt. Maar waarom is dit zo? Dan heb ik juist weer een extra WiFi versterker nodig op de punt van de modem en daardoor dus "onnodig veel" apparatuur aangesloten.

Er zal vast een logische verklaring hiervoor zijn (de apparaten kunnen vast niet goed met elkaar overweg), maar alsnog vind ik het erg onlogisch dat de WiFi van de modem wordt uitgeschakeld als je een extra Acces Point aansluit.

Admin: eigen topic voor je aangemaakt
icon

Beste antwoord door wjb 25 oktober 2018, 12:50

De wifi van de V10 wordt uitgezet omdat de Experia WiFi over fast-roaming functionaliteit (802.11k/r) beschikt die het schakelen van een mobiel apparaat tussen de verschillende accesspoints sterk verbetert. Als je door jouw huis loopt met een telefoon dan zal je het niet merken als de telefoon van de éne naar de andere Experia WiFi schakelt.
Bij het schakelen tussen de V10 en een Experia WiFi zal je dit wel merken (verbinding is eerst een tijdje wat zwakker en valt even weg bij het omschakelen) aangezien de V10 geen fast-roaming ondersteunt.
Bekijk origineel

33 reacties

Reputatie 7
Badge +19
Hoi First, Wat handig dat je de gratis WiFi versterkers hebt ontvangen. De WiFi van de V10 schakel je uit, omdat de Experia Wifi de wifi functionaliteit overneemt van de Experiabox. De Experia WiFi versterkers kunnen zorgen voor een wifisignaal op een plek die de wifizender in de modem niet goed weet te bereiken. Ik ben benieuwd of je na het aansluiten van de versterkers verbetering van de WiFi ervaart. Laat je nog iets van je horen wanneer je de Experia WiFi versterkers hebt aangesloten? Wanneer je nog vragen hebt kun je uiteraard ook een berichtje sturen 🙂
Hoi,

Ik had inderdaad begrepen dat de Experia Wifi de wifi functionaliteit over gaat nemen na het aansluiten, maar het is mij dus onduidelijk waarom dit zo is. De Experiabox V10 heeft namelijk al een best goed WiFi signaal en is bij mij al op een redelijk goede locatie aangesloten. Ik vind het dus gek dat de WiFi functie van de V10 niet aan kan blijven en daardoor op hetzelfde plek een extra WiFi versterker aangesloten moet worden (dus ook 2 stopcontacten bezetten). Het leek mij dus een beetje onnodig om de goede WiFi signaal van de Experiabox V10 uit te schakelen, maar volgens mij is hier geen andere keuze in (wil je de WiFi versterkers gebruiken).

Zover ik het begrepen heb, functioneren de Experia WiFi apparaten verder wel als een gewone Acces Point om het aantal WiFi punten en bereik te vergroten toch?
Reputatie 7
De wifi van de V10 wordt uitgezet omdat de Experia WiFi over fast-roaming functionaliteit (802.11k/r) beschikt die het schakelen van een mobiel apparaat tussen de verschillende accesspoints sterk verbetert. Als je door jouw huis loopt met een telefoon dan zal je het niet merken als de telefoon van de éne naar de andere Experia WiFi schakelt.
Bij het schakelen tussen de V10 en een Experia WiFi zal je dit wel merken (verbinding is eerst een tijdje wat zwakker en valt even weg bij het omschakelen) aangezien de V10 geen fast-roaming ondersteunt.
Bij mij dezelfde opstelling: v10 met uitgeschakeld wifi en twee x experia wifi, werkt prima, maar klopt het dat ik dan geen gastaccount kan instellen op mijn v10?
Reputatie 7
Bij mij dezelfde opstelling: v10 met uitgeschakeld wifi en twee x experia wifi, werkt prima, maar klopt het dat ik dan geen gastaccount kan instellen op mijn v10?
Dat is inderdaad dan niet meer mogelijk.
Jammer, dan maar geen fast roaming. Bedankt voor je snelle reactie!
Ik was helemaal vergeten om de Experia Wifi's aan te sluiten en was dit weer van plan om te doen, maar nu lees ik dus dat de Gast WiFi dan niet meer werkt? Dat is dan nog een nadeel, waar ik niet van op de hoogte was. Dan sluit ik ze namelijk liever nog niet aan hier op de zaak, want ik zie het niet zitten om klanten het wachtwoord te geven van hetzelfde WiFi netwerk waar wij op zitten. Komt hier wellicht nog verandering in?
Reputatie 7
Badge +19
Hoi @First, De Experia WIfi is zo gemaakt dat hij op de V8, V9 en V10 de wifi uitzet. Hierdoor mis je dan inderdaad wel het gastnetwerk. Of daar verandering in komt, weet ik niet. Ik sluit het in ieder geval niet uit. Zodra we informatie krijgen over updates van de Experia Wifi, dan laten we dit op het forum weten.
Hoi @First, De Experia WIfi is zo gemaakt dat hij op de V8, V9 en V10 de wifi uitzet. Hierdoor mis je dan inderdaad wel het gastnetwerk. Of daar verandering in komt, weet ik niet. Ik sluit het in ieder geval niet uit. Zodra we informatie krijgen over updates van de Experia Wifi, dan laten we dit op het forum weten.
Hoi Marina_, bedankt voor je snelle reactie hierover. Ik had inderdaad begrepen dat de Wifi uitgezet wordt op de V10, door het aansluiten van de Experia WiFi. Ik was alleen niet ervan op de hoogte dat de Experia Wifi geen gastnetwerk heeft, dus dan zijn er al 2 nadelen: er moeten minimaal 2 Experia Wifi's aangesloten worden en er is geen gastnetwerk meer.

Maar ik begrijp dat het dat het wel mogelijk moet zijn met een update dat de Experia Wifi wel een gastnetwerk kan aanmaken? Of wellicht een optie die ervoor zorgt dat het gastnetwerk wifi van de V10 wel aan blijft en de normale wifi uitschakelt. Dan stoort de normale wifi van de V10 ook niet me de Experia Wifi.

Waar kan ik de updates hierover bijhouden? Ik kijk namelijk niet regelmatig op het forum.
Hallo @First , nog even een misverstand uit de weg ruimen.
De Experia Wifi-apparaten heb je niet gratis, maar in bruikleen.
Als je weggaat bij KPN dien je behalve het modem ook de extra wifi apparaten retour te sturen.
Reputatie 7
Hallo @First , nog even een misverstand uit de weg ruimen.
De Experia Wifi-apparaten heb je niet gratis, maar in bruikleen.
Als je weggaat bij KPN dien je behalve het modem ook de extra wifi apparaten retour te sturen.

Nee, de Experia WiFi's heb je echt cadeau gekregen en mag je houden.
Hallo @wjb , dan moet een moderator zijn/haar reactie aanpassen binnen dit forum, want daar heb ik het ergens gelezen.
Reputatie 7
Hallo @wjb , dan moet een moderator zijn/haar reactie aanpassen binnen dit forum, want daar heb ik het ergens gelezen.
Klopt, dat zal die moderator dan inderdaad moeten doen. 😎
Daar heb ik inderdaad ook verschillende dingen over gelezen, maar voor bruikleen hoeft ook niet betaald te worden (behalve de extra stroomverbruik ;p). Alleen werken de Experia Wifi's wel op andere niet KPN modems dan? Dan lijkt mij bruikleen logischer, want anders heb je er nog steeds niks aan mocht je weg gaan bij KPN (ook al zouden ze gratis zijn).
Reputatie 7
Daar heb ik inderdaad ook verschillende dingen over gelezen, maar voor bruikleen hoeft ook niet betaald te worden (behalve de extra stroomverbruik ;p). Alleen werken de Experia Wifi's wel op andere niet KPN modems dan? Dan lijkt mij bruikleen logischer, want anders heb je er nog steeds niks aan mocht je weg gaan bij KPN (ook al zouden ze gratis zijn).
Die Experia WiFi's heb je niet in bruikleen, die heb je echt gekregen en mag je dan ook houden.
Die Experia WiFi's werken ook in combinatie met andere routers, het enige is dat je ze dan handmatig moet configureren.
Zojuist een test gedaan een V10 met de Telfort Firmware in combinatie met 2 Experia wifi kan ik gewoon een gast toegang maken sterker nog ik verstuur dit via het gast toegangs punt.

Ik moet er wel bij melden dat zowel de bandsteering uit staat en de fastroaming.
Door de 2,4 ghz en de 5 ghz een eigen naam te geven pakken oudere devices eerder de 2,4 en nieuwere de 5 ghz

Het gast toegangs punt bevind zich beneden op onze woonlaag boven hebben we daar niet veel aan.
Wat betreft de firmware geen idee of dat werkt maar je hebt onder tabblad Systeem Firmware upgrade in de Experiawifi 1 optie is zoek naar automatische upgrade

De laatste is bij mijn weten 1.0 19v2

@First hoe bedoel je dat storen het uitschakelen?
Hier na veel gedoe heb ik wifi via de v10 zelf en de twee EW toestellen geen storing ik heb bewust geen vast kanaal dat werkt hier prima.
Reputatie 7
Zojuist een test gedaan een V10 met de Telfort Firmware in combinatie met 2 Experia wifi kan ik gewoon een gast toegang maken sterker nog ik verstuur dit via het gast toegangs punt.
Het is "by design" dat de wifi van de V10 uit gezet wordt door de Experia WiFi.
Ik heb lang geleden het verzoek gedaan om de wifi van de Experia Box aan te laten staan als op de Experia WiFi de fastroaming uit gezet wordt, maar naar mijn weten is dat (nog) niet gerealiseerd.
Het feit dat fastroaming niet ondersteund wordt door de Experia Boxen (V10A uitgezonderd) is namelijk de reden dat de wifi uit gezet wordt. Blijft de wifi van de Experia Box aan staan dan wordt daardoor de fastroaming functionaliteit volledig om zeep geholpen.
Dat het "by design" is weet ik, echter hier kreeg ik uit eindelijk met genoemde instellingen de wifi van de v10 aan, meer als test dan noodzaak op de beneden laag heb ik een ander acces punt met iets betere specs dan de v10 en de beide ExperiaWifi.

Ik merk hier zonder de fast roaming en bandsteering geen verschil sterker nog in mijn beleving werkt het beter zonder en pakken de toestellen die ik gebruik zelf het sterkste signaal.

Ik ken de theorie en hoe het zou moeten werken mijn praktijk ervaring laat zien dat het zonder ook prima werkt. Met wifi verschilt theorie en praktijk wel vaker.

Als de Firmware van de Telfort v10 en de KPN v10 niet te veel verschillen is de wifi gewoon aan te zetten als de steering en fas roaming uit staat.
Reputatie 7
Ik merk hier zonder de fast roaming en bandsteering geen verschil sterker nog in mijn beleving werkt het beter zonder en pakken de toestellen die ik gebruik zelf het sterkste signaal.
Dat komt omdat de implementatie van bandsteering op die Experia WiFi's nog sterk te wensen overlaat en de fastroaming functionaliteit helemaal nog niet actief is op de Experia WiFi's.
Daarnaast zal ook je mobiele apparaat fastroaming moeten ondersteunen. De meeste zichzelf respecterende merken doen dat ook wel, maar veelal alleen op de recente high-end modellen. Zo wordt 802.11k ondersteund op de Samsung S lijn vanaf de S8, maar de A en J lijn lijken geen 802.11k ondersteuning te kennen. Bron.

Mijn Huawei MediaPad M3 ondersteunt geen fastroaming, maar mijn OnePlus 5T wel.
Als je 802.11k/r fastroaming aan het werk ziet dan snap je waarom die functionaliteit interessant is en al helemaal voor mensen die gebruik willen gaan maken van VoWiFi.
Mijn OnePlus 5T schakelt naadloos tussen de drie CAP1200 WiFi accesspoints in mijn woning terwijl mijn Huawei MediaPad M3 uiteraard ook wel schakelt, maar daarbij altijd even de verbinding verliest. Als je dat middenin een VoWiFi gesprek zou hebben, dan wordt je daar waarschijnlijk niet vrolijk van.
Eigenlijk is het inderdaad in mijn ogen voor vowifi nuttig en zelfs noodzakelijk.

In de praktijk zal je niet heel veel rondwandelen waarmee het niet heel veel meerwaarde heeft.
Ik ga ervanuit dat de mesh functie want daar hebben we het toch over in de CAP1200 toch net wat beter voorelkaar is dan deze knustel dingen, ze doen het en het aansluiten is letterlijk kinderlijk eenvoudig. Zelfs zonder die app. Ik wil met een app bij de instellingen kunnen niet waar ik ze neer moet zetten.
Reputatie 7
Eigenlijk is het inderdaad in mijn ogen voor vowifi nuttig en zelfs noodzakelijk.

In de praktijk zal je niet heel veel rondwandelen waarmee het niet heel veel meerwaarde heeft.

Eens, de meerwaarde is beperkt, maar toch ervaar ik fast-roaming als een heel prettige functionaliteit.

Ik ga ervanuit dat de mesh functie want daar hebben we het toch over in de CAP1200 toch net wat beter voorelkaar is dan deze knustel dingen, ...
Op die "knutsel dingen" is fast-roaming helemaal nog niet actief. Ja het vinkje is er om het aan of uit te zetten, maar that's it voor het moment, daar zit verder nog geen functionaliteit achter.
Overigens hebben die CAP1200's niets met "Mesh" te maken, het zijn doodordinaire wifi accesspoints met een enorme hoeveelheid instellingsmogelijkheden en centraal beheer.

Ik moet er wel bij melden dat zowel de bandsteering uit staat en de fastroaming.
Door de 2,4 ghz en de 5 ghz een eigen naam te geven pakken oudere devices eerder de 2,4 en nieuwere de 5 ghz

Het gast toegangs punt bevind zich beneden op onze woonlaag boven hebben we daar niet veel aan.
Wat betreft de firmware geen idee of dat werkt maar je hebt onder tabblad Systeem Firmware upgrade in de Experiawifi 1 optie is zoek naar automatische upgrade

De laatste is bij mijn weten 1.0 19v2

@First hoe bedoel je dat storen het uitschakelen?
Hier na veel gedoe heb ik wifi via de v10 zelf en de twee EW toestellen geen storing ik heb bewust geen vast kanaal dat werkt hier prima.

Zo te zien heb jij niet de V10 modem van KPN icm met de Experia Wifi. Dus als je bij een andere provider zit of een de Experia Wifi op een niet KPN modem aansluit, dan valt er zelf meer handmatig in te stellen?

Zoals je inmiddels waarschijnlijk weet wordt de wifi van de KPN V10 modem automatisch uitgeschakeld na het aansluiten van de Experia Wifi. Zo dus ook het gastnetwerk, want de Experia Wifi heeft die optie niet? Jammer dat KPN niet de keuze hierin geeft i.p.v. automatisch uitschakelen.

Belangrijk om te melden is dat ik eigenlijk helemaal geen ervaring heb nog met de Experia Wifis, want ik heb ze beide nog steeds niet aangesloten. Dus de informatie hierboven heb ik puur uit de reacties die ik hier gelezen heb.

Ik kies er momenteel nog voor om ze niet aan te sluiten, want de Wifi hier is nog wel acceptabel (kan uiteraard beter) en ik vind het een nadeel dat het gastnetwerk uitgeschakeld word. Ik hoop dat er nog een optie komt om het gastnetwerk aan te zeten i.c.m. de Experia Wifi, ook al gaat het gastnetwerk aan op de V10 zelf i.p.v. op de Experia Wifi.

Hoi @First, De Experia WIfi is zo gemaakt dat hij op de V8, V9 en V10 de wifi uitzet. Hierdoor mis je dan inderdaad wel het gastnetwerk. Of daar verandering in komt, weet ik niet. Ik sluit het in ieder geval niet uit. Zodra we informatie krijgen over updates van de Experia Wifi, dan laten we dit op het forum weten.Hoi Marina_, bedankt voor je snelle reactie hierover. Ik had inderdaad begrepen dat de Wifi uitgezet wordt op de V10, door het aansluiten van de Experia WiFi. Ik was alleen niet ervan op de hoogte dat de Experia Wifi geen gastnetwerk heeft, dus dan zijn er al 2 nadelen: er moeten minimaal 2 Experia Wifi's aangesloten worden en er is geen gastnetwerk meer.

Maar ik begrijp dat het dat het wel mogelijk moet zijn met een update dat de Experia Wifi wel een gastnetwerk kan aanmaken? Of wellicht een optie die ervoor zorgt dat het gastnetwerk wifi van de V10 wel aan blijft en de normale wifi uitschakelt. Dan stoort de normale wifi van de V10 ook niet me de Experia Wifi.

Waar kan ik de updates hierover bijhouden? Ik kijk namelijk niet regelmatig op het forum.

@Marina_ Aangezien er inmiddels weer veel gepost is quote ik deze vraag. Ik vraag mij dus af waar ik updates hierover kan bijhouden. Als het mogelijk is om het gastnetwerk te gebruiken i.c.m. de Experia Wifi, dan is mijn interesse weer terug en kan ik eindelijk beslissen om ze aan te gaan sluiten.

Er zijn blijkbaar ook onduidelijkheden of de Experia Wifi’s in bruikleen zijn of ze gewoon eigendom blijven van de klant. Wellicht kan dit ook beantwoord worden.

Ik merk wel dat ik e-mails ontvang als er in dit topic gepost wordt, dus als iemand een post hier maakt als er veranderingen zijn in de firmware waardoor bv meer instelmogelijkheden zijn, ben ik ook prima op de hoogte 🙂.
Reputatie 7
Badge +19
Hoi @First, Wanneer we meer weten over het gastnetwerk delen we de informatie in een topic op het forum. Omdat we daar nog niets over weten is er nog geen informatie beschikbaar waar we je op dit moment naar kunnen verwijzen. Je vraag wat betreft de Experia WiFi kan ik wel beantwoorden. De Experia WiFi blijft eigendom van de klant. 🙂
@First Ik heb wel een v10 zoals vermeld met de Telfort firmware waar de nodige verschillen inzitten ten opzichte van KPN. Dat het verschil zo groot is dat de Experia wifi's de gastnetwerk functie aantasten dan vrees ik de dag dat we volledig KPN klant worden en dezelfde firmware krijgen.

Ik heb als Telfort klant mee gedaan met de test anders had ik deze niet eens, eerst met een eigen sitecom WLR 9500 later de v10. Dat de wifi van de v10 uitgaat gebeurde bij mij ook echter met de aangegeven aanpassingen kreeg ik deze weer aan.

Bij Telfort moeten klanten deze apparaten kopen. Dat KPN ze weggeeft (de 2,50 prijsverhoging) maakt het iets makkelijker omdat je er minimaal 2 nodig hebt.

Mijn advies ga je ze gebruiken zou zijn plaats er één tussen de tv ontvanger en het aansluitpunt in de woonkamer of daar waar je de wifi het meest nodig hebt dus niet in de meterkast. En de ander op de 1e verdieping in een trapgat bijvoorbeeld wel zo hoog mogelijk.

En al doen ze hier wat ze moeten doen, als je dan toch iets wil en er in wil investeren kijk naar bijvoorbeeld ubiquity.
Hallo @Galdor68 ,
ik heb sinds vandaag ook een zwarte Experia wifi, gekocht bij de lokale KPN-winkel.
Heeft het zin om FON aan te zetten als Telfort klant?
Bandsteering heb ik uit kunnen schakelen, maar waar kan ik fastroaming uitschakelen?
Ik wil ook graag de wifi op de V10 behouden.
Bedankt vast voor je antwoord.

Reageer