Vraag

experiabox 10a geen ip-adres

  • 5 December 2019
  • 20 reacties
  • 383 keer bekeken

Goedemorgen,

 

Sinds enige maanden heb ik problemen met de wifiverbinding tussen mijn telefoon/ipad/computer en de experiabox 10a. 
Zolang een apparaat verbonden is, lijkt er geen probleem te zijn. Maar als de verbinding wordt verbroken ( bv door het uitzetten van de computer) en je wilt later opnieuw inloggen, dan wordt er geen verbinding tot stand gebracht. Dat gaat om willekeurig welk apparaat. Ook met een nieuwe macbook kreeg ik geen verbinding. Met mIjn  Windows-computer krijg ik na opstarten vaak niet direct verbinding. Op hetzelfde moment heb ik dan met mijn ipad gewoon verbinding en die werkt normaal. Schakel ik de wifi dan ter controle even uit om opnieuw te verbinden, brengt deze geen nieuwe verbinding tot stand. De melding is dan “ kan geen verbinding tot stand brengen” of, op mijn imac: “Wifi heeft het zelf toegekende ipadres …  en kan geen internetverbinding tot stand brengen.

De oplossing is steevast de router uitschakelen, wachten en opnieuw opstarten. ( de radio is verbonden met een kabel. Ik wacht met opnieuw opstarten tot het geluid wegvalt.)

Gebeld met KPN helpdesk. Zij zagen geen bijzonderheden of verbindingsproblemen. Zij hebben een hardreset uitgevoerd van de modem, wat niet tot een oplossing heeft geleid.


Dit forum nageplozen en enkele mogelijkheden uitgeprobeerd. Bv scheiding 2,4 en 5 g band) Tegenwoordig moet ik mijn router dagelijks opnieuw opstarten om apparaten te verbinden. Ik heb nu alles gereset naar de default stand, wifi naar standaard instellingen, maar ik had zojuist weer problemen met verbinden. An de wifiapparaten. 
 

Kan het zijn dat er teveel apparaten verbonden zijn? (Ongeveer 9 wifi apparaten) Wat is dan de oplossing? 
 

Met vriendelijke groet,

 


20 reacties

Reputatie 7
Badge +17

@euko Fijn dat je ons gevonden hebt op het Forum. Zo te lezen functioneert de wifi niet naar behoren. Irritant dat je steeds de onnodige moeite moet doen om een verbinding tot stand te brengen. 
Je geeft aan contact te hebben gehad met mijn collega's van de helpdesk. Hebben zij naast het modem te resetten ook andere handelingen verricht? 
Ook geef je aan dat dit probleem sinds een paar maanden speelt. Heeft het voorheen wel naar behoren gefunctioneerd? Naar mijn weten zit er geen limiet aan aantal verbonden apparaten voor de V10a. Het hangt natuurlijk af van de internetsnelheid dat ieder apparaat opeist en wat er beschikbaar is op het adres. 

Welke internetsnelheid haal je in huis als je een speedtest doet? 
Ik zie dat je je gegevens al hebt ik gevoerd in je profiel. Ik zie net als mijn collega's niet meteen een storing.

  1. Kan je voor mij een speedtest doen en hier vertellen wat je down/upload snelheid is?

Graag hoor ik van je!

Jaja, ik ken het forum en heb er al eens een andere vraag op gesteld. Zeer responsief en meewerkend om een oplossing te vinden! 
ik had zelf al eens de speedtest gedaan en ik krijg naar mijn oordeel prima cijfers. Zojuist weer even de test gedaan: ping 4, jitter 1, download 93,8 en ook upload 93,8. En dat draadloos!

Maar in de kwaliteit van de verbinding zit het probleem niet. Het gaat erom, dat als een apparaat (draadloze iphone, ipad, imac en Windows-pc) uit staat of offline is en je wilt dan daarmee online gaan, dat er dan een probleem is om een verbinding tot stand te brengen. Mijn iMac bijvoorbeeld, (het enige apparaat dat overigens boven staat, de rest wordt in de woonkamer gebruikt waar ook de router staat) geeft dan de foutmelding die ik in mijn startpost heb aangegeven. Dan moet ik de modem even aan en uitzetten en dan is het weer opgelost. 

Nu heb ik eergisteren weer via de systemtools van de KPN de modem gereset en in de fabrieksstand laten zetten, mede omdat  ik hier ergens las dat er een nieuwe firmware voor de router zou zijn. Ik heb na reset de laatste versie maar ik weet niet wanneer deze erop is gekomen. Wel is het zo, dat na de laatste reset de verbinding nog steeds kan worden gemaakt. Dus ik heb nu twee dagen de modem niet hoeven te herstarten. Daarvoor was dat meer keer per dag wel nodig. Dus ik hoop eigenlijk dat het is opgelost met de laatste reset. 

met vriendelijke groet, Eugène Kok
 

 

Reputatie 5
Badge +4

Beste @euko 

Grote kans dat je de nieuwe firmware hebt op de V10a na de fabrieks reset. Log eens in op het modem en kijk bij Overview, Router Information. Daar moet Firmware Version v5.00.31 build420 staan.

Deze firmware lost veel bugs van de V10a op waaronder het probleem met uitdelen van lokale IP adressen. Zo erg als bij jou was het bij mij niet maar vaak duurde het verkrijgen van een IP adres zeker wel 10 seconden. Nu gaat het super snel.

De genoemde firmwareversion staat er bij mij inderdaad ook.
Ik krijg beneden nu goed verbinding na ongeveer 3 seconden. Alleen boven duurt het langer.

 

Reputatie 7
Badge +17

@euko Bedankt voor het controleren. Ik heb nog even met meegekeken. In de netwerkmap zie ik alle verbonden apparaten waaronder 2-3 switches. Heb je toevallig versterkers aangesloten? 
Het lijkt erop dat na de reset de verbinding beter tot stand komt. Is het nu werkbaar of wens je nog verbetering waar wij mee kunnen helpen?

Ik hoor graag van je!

 

Beste Lisa,

Ik heb geen wifi-versterker aangesloten. Ik heb er wel een (de witte arcadyan) em die heb ik ook wel uitgeprobeerd, maar daarmee kreeg ik geen verbetering. 

Voor mij is het nu goed werkbaar, want ik heb nog steeds niet hoeven te herstarten. De verbinding zelf is uitstekend. 

 

groet, 

Reputatie 7
Badge +17

@euko Ah vandaar, ik was gewoon benieuwd. Goed om te horen dat het werkbaar is. Mocht dit in de toekomst veranderen laat het dan even weten. 

Fijne week nog!


hallo, 

ik weet niet wat beter is, opnieuw een melding doen of doorgaan op bovenstaande.

We zijn nu 5 maanden verder. Na de firmwareupdate  is het een maandje goedgegaan. Daarna kwamen dezelfde problemen weer. Te beginnen met niet in kunnen loggen met een op te starten computer. (Met alle computers, Apple, en windows, dus het ligt niet aan de computer zelf.) 

De laatste maand moet ik dagelijks de router herstarten en dan nog lukt het niet altijd. Het lijkt wel of er steeds ergens een soort kortsluiting ontstaat. Bv nu net vielen er weer verbindingen uit. Ik kon wel verbinding maken met Internet op nog verbonden apparaten, maar er eas geen contact tussen de afzonderlijke apparaten, zoals telefoon, bluetoothversterker en apple tv.  Ook airplay werkte niet. Via de tv gecontroleerd en bleek de apple tv geen internetverbinding te hebben. (Deze zit bekabeld aangesloten) Dan maar alles weer uitschakelen, telefoon, router. Alle kabels losgehaald, waarbij mij opviel dat de lampjes bij 2 van de 4 (!) kabels achter de netgear switchbox (van de kpn) niet brandden. Logisch dus dat er geen internetverbinding was. Door de kabels los te halen en weer aan te sluiten werkte het weer. 
 

Het probleem komt nu te vaak voor. Laatst geappt met de storingsdienst, die wel konden zien dat er veel onderbrekingen waren. Na een advies om even de modem te resetten, was het contact uiteraard verbroken, maar de verbinding deed het weer. 

ik lees veel over ip-storingen. Het algemene advies is steeds “even de router resetten”. Dat werkt bij mij ook…...voor een paar uur. Dan maar dagelijks even de router aan en uit. Maar ja, als dan nog in de loop van de dag alles wegvalt?

 Nog  een observatie: 1. als ik mijn router uitzet, blijft mijn apparaat verbinding via mijn wifi aangeven. Ook de muziek blijft soms  lang doorspelen. 

 

Ik hoop op een oplossing.….

 

met vriendelijke groet, Eugène Kok

Reputatie 7
Badge +17

Hoi @euko, Je kunt het prima hier nogmaals aankaarten. Bedankt voor je uitgebreide bericht.
Er zijn inderdaad veel verbrekingen te zien, waarvan vrijwel 80-90% handmatig is veroorzaakt door het herstarten of resetten. Dit welbekende probleem wordt vaak opgelost met dagelijkse resets en wanneer het probleem niet vanzelf over gaat, door een nieuw modem je kant op te sturen. Echter, voordat ik dit doe wil ik nog even het modem vanuit onze kant resetten. Zou dit vandaag of morgen ergens kunnen?

 

Reputatie 7

Alle kabels losgehaald, waarbij mij opviel dat de lampjes bij 2 van de 4 (!) kabels achter de netgear switchbox (van de kpn) niet brandden. Logisch dus dat er geen internetverbinding was. Door de kabels los te halen en weer aan te sluiten werkte het weer. 

En waar gaan de kabels naar toe van die twee poorten waarvan de lampjes niet brandden?

Gebruik je naast de wifi van de V10a ook nog andere wifi accesspoints?

Zo ja, van welk merk en type zijn die?

Hoi @euko, Je kunt het prima hier nogmaals aankaarten. Bedankt voor je uitgebreide bericht.
Er zijn inderdaad veel verbrekingen te zien, waarvan vrijwel 80-90% handmatig is veroorzaakt door het herstarten of resetten. Dit welbekende probleem wordt vaak opgelost met dagelijkse resets en wanneer het probleem niet vanzelf over gaat, door een nieuw modem je kant op te sturen. Echter, voordat ik dit doe wil ik nog even het modem vanuit onze kant resetten. Zou dit vandaag of morgen ergens kunnen?

 

Hoi, Lisa,

dat kan altijd wat ons betreft. De onderbreking is geen probleem. Overigens heb ik het glasvezelmodem (in de meterkast) ook een aantal keren uitgezet en enige tijd uit laten staan, op advies van degene, die ik het laatst op de chat had. 

Alle kabels losgehaald, waarbij mij opviel dat de lampjes bij 2 van de 4 (!) kabels achter de netgear switchbox (van de kpn) niet brandden. Logisch dus dat er geen internetverbinding was. Door de kabels los te halen en weer aan te sluiten werkte het weer. 

En waar gaan de kabels naar toe van die twee poorten waarvan de lampjes niet brandden?

Gebruik je naast de wifi van de V10a ook nog andere wifi accesspoints?

Zo ja, van welk merk en type zijn die?

De ene kabel loopt naar de TV ontvanger (Die op dat moment niet aanstond, dus wellicht dat deze daarom niet brandde.) De ander loopt naar de apple-tv, die dus het airplaysignaal ontvangt, wat het op dat moment dus niet deed. (Kabel gecontroleerd, maar na heraansluiting bleef de verbinding in stand)

De experiabox staat in de woonkamer. Via een 20 meter lange kabel is een witte kpn wifi versterker bekabeld aangesloten via de standaard instellingen. Deze staat in de verste hoek in de kamer vanaf de router gezien. 

Reputatie 7
Badge +17

@euko Ik heb de box proberen te resetten, dit duurt steeds erg lang. Was je vanmiddag thuis en zijn de diensten tijdelijk weggevallen? 
Ik ga even overleggen met de afdeling logistiek wat het handigste is om nu te doen. Wellicht kunnen zij handmatig een nieuw modem toesturen of hebben zij een betere oplossing. Je hoort van ons. 

Ik was vanmiddag niet thuis. Wel is de router gisteren en vandaag in de vroege avond) uit zichzelf opnieuw opgestart. 
 

Reputatie 7
Badge +17

Dag @euko, Als het goed is heb je inmiddels een bevestigingsmail gekregen over de levering van een nieuwe Experiabox. 
Ik ben benieuwd of de nieuwe box het probleem verhelpt. Zou je het hier kunnen laten weten als je de nieuwe box hebt aangesloten? 
 

Vooralsnog kreeg ik zojuist  bericht dat de bezorging is mislukt, kennelijk omdat ik het pakket niet mee kreeg bij het afhaalpunt. Het is mij onduidelijk waar het pakket nu naar toe gaat. We wachten af…..

Het modem is inmiddels ingewisseld en aangesloten. De verbinding is goed. Om te weten of de verbinding in stand blijft wil ik het een paar dagen aanzien. In ieder geval reageerden de apparaten bij de eerste aansluiting direct.

Reputatie 7
Badge +17

@euko Aah wat super dat je de apparatuur ontvangen hebt en aangesloten. Hopelijk blijft het werken. Ik zie (in de nabije toekomst) graag een reactie tegemoet. 

Na een kleine week met de nieuwe router kan ik met enige zekerheid zeggen, dat de internetverbinding stabiel is.  Alle hiervoor genoemde problemen hebben we niet meer ervaren en de verbindingen komen op alle apparaten in alle omstandigheden snel tot stand. Ook de response is merkbaar sneller. Kennelijk zat het probleem dus toch in de vorige router!

Reputatie 7
Badge +17

@euko Wat super om te horen! Blijkbaar zat het probleem inderdaad in het vorige exemplaar. Mocht er toch nog iets veranderen in de toekomst, dan weet je ons te vinden! :blush:

Reageer