Beantwoord

Experiabox krijgt een vreemde configuratie

  • 6 October 2019
  • 6 reacties
  • 317 keer bekeken

Afgelopen vrijdagnacht is ons modem ge-reset. Het leek er eerst op dat het een reset naar fabrieksinstellingen was, omdat het subnet teruggezet was naar 192.168.2.x en de poort-forwardings verdwenen waren, maar ook wifi was weer ingeschakeld en kreeg de naam 'Jerusalem'. Het is weer gebeurd: We hebben de instellingen van een ander gekregen. De vorige keer gebeurde dat met onze directe buurman, die zijn straat en huisnummer als SSID heeft. Ik heb mijn instellingen er toen maar weer ingezet, het SSID gewijzigd naar 'boosopkpn'. Wifi uitgezet (want ander access point in gebruik), en heb het erbij gelaten. Totdat hij enkele dagen later in de groepsapp vraagt: "Wie heeft zijn modem 'boosopkpn' genoemd?".

Welnu Jeruzalem. De buren weten van niets. Het is niet hun netwerk. Maar er valt mij op dat ik geen pair bonding meer heb en er een SIP-telefoonnummer is geregistreerd: +31725113...
Even googlen brengt me bij een Shoamazaak hier 700 meter verderop. Even bellen, na openingstijd: Er wordt niet opgenomen. Een avond later ook niet. We hebben zelf geen vaste telefoon om te testen of dat werkelijk hier uit komt, maar 'registered' belooft voor hen vast niet veel goeds.

Ik heb vrijdagochtend contact opgenomen met de KPN servicedesk, via Twitter DM en het hele verhaal uitgelegd, De vorige keer leek men het niet helemaal te geloven, maar nu wel.
Uiteraard de oplossing: Er moet een monteur komen. En daar begon bij mij de irritatie, want voor iets wat op afstand, zonder een monteur aan mijn adres, is gecreëerd, moet nu wel hier opgelost worden. Ik moet dus weer thuis blijven, een sleutel regelen bij de pandbeheerder om eigenlijk alleen iemand in de algemene ruimte te laten kijken naar de draadjes. En de frustratie zit hem ook in het feit dat dit niet de eerste keer is dat er een monteur moet komen om een storing op te lossen aan de verbinding, plus de andere klant die het hele weekend zonder telefoon heeft gezeten.

In de afgelopen twee jaar zijn er al best wat monteurs geweest voor het aansluiten van internet in dit verzamelpand, waarbij de oplossing voor de een steeds een probleem van de ander werd. Geen internet, traag internet. De buren wilden sneller internet, dus kwam er iemand anders zonder internet te zitten. De straat is al zeker drie keer open geweest om er draadjes bij te leggen. En dan nog de administratieve problemen: Onze adressen bestonden niet in het systeem. Er zijn 11 letters op dit huisnummer, het gros met een vdsl-internetabonnement, maar ineens stond er nog maar één adres in het systeem. Probeer dan nog maar eens een probleem aan te melden. We hebben uiteindelijk een monteur gekregen die wel dat beetje extra inzet toonde. Hij deed iets waarvan de medewerker op de chat zei dat het niet kon en vervolgens had het hele pand 7 maanden geen problemen. 7 volle maanden!


Het komt waarschijnlijk over als een klaagzang, en ja, als het mogelijk was waren we nu denk ik wel naar een andere oplossing gaan kijken, maar we hebben hier alleen een telefoonaansluiting. Ik geloof niet dat het overstappen naar een andere DSL-aanbieder heel veel gaat helpen, want volgens mij komt zo'n aanbieder ook weer bij KPN uit. Plus dat met pair bonding nog enigszins modern internet geleverd kan worden. Ik ben tevreden over de mobiele telefonie en tv-diensten van KPN; Goed bereik en een prettig tv-systeem (dat nog steeds de CI-module mist). Maar de afdeling, of afdelingen die over de consumentenverbindingen gaat moet wat mij betreft echt nodig op de schop. Daarbij richt ik me op de afdelingen in hun algemeen, en niet op de medewerkers zelf. Het ontbreekt de servicedesk aan het kunnen bieden van doelgerichte oplossingen waarmee de klant snel geholpen is. De constatering van de monteur staat vaak niet in lijn met hetgeen de servicedesk eerst meldt. De monteur vraagt zich soms ook af waarvoor ze eigenlijk moesten komen. Het vertrouwen op de internetverbinding is onderhand behoorlijk gedaald en ik vind het best een kwalijke zaak dat instellingen en abonnementen zomaar bij anderen kunnen belanden, voor nu de derde dag op rij.
icon

Beste antwoord door bry87 11 October 2019, 14:52

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

6 reacties

Inmiddels is ons eigen abonnement weer teruggezet, zonder een monteur aan ons huis te hebben. Het externe ip-adres is terug, modem ge-reset naar normale waarden en VDSL bonding staat actief, al mist de tweede lijn, dus dan moet daar moet dan maar een monteur voor langskomen..

Het telefoonnummer werd gisteravond weer opgenomen, maar staat bij ons ook nog steeds actief. Er staan gemiste oproepen in de log.
Reputatie 7
Badge +30
Hey Bry, welkom op het forum! Wat een onhandige situatie dit. Als ik dit zo lees loopt er in de netwerkadministratie het een en ander niet helemaal lekker. Waardoor bij nieuwe aanvragen of wijzigingen op de lijn het dan kan voorkomen dat niet de goede verbinding aangepast wordt. Natuurlijk willen we niet dat dit gebeurd dus hier moet naar gekeken worden. Vul je gegevens in op je profiel, en laat weten als je dit gedaan hebt. Dan ga ik hier mee aan de slag.
Nou heb ik net via Twitter afgesproken dat er vrijdag een monteur langskomt om de tweede lijn aan te sluiten. Het telefoonnummer is wel nog steeds (ook) bij ons actief, maar dat zal wel op afstand te regelen zijn.
Ik heb de gegevens hier aangevuld.
Reputatie 7
Badge +30
Mooi, fijn dat die monteur komt. Ik ga er van uit dat dat stuk dan in ieder geval goed gaat. Geef even bij die monteur aan wat er de afgelopen tijd gebeurt is. Vaak hebben monteurs de mogelijkheid om dit soort netwerkadministratie issues aan te kaarten op een net wat directere manier dan ik het kan. Wil je vrijdag dan laten weten hoe het ging? Indien nodig ga ik er dan alsnog mee verder.
Hoi Erik, de monteur is in de straat geweest en heeft de tweede lijn hersteld. Er bleek inderdaad een vergissing gemaakt te zijn in de wijkkast. Het telefoonnummer is nu ook weg. Wel jammer dat er een hele reset voor nodig is. en ik weer alles terug moest zetten. Het exporteren van de instellingen zou toch wel een heel handige optie zijn hoor.
In ieder geval kan dit verzoek dicht en ik hoop dat het niet meer gebeurt. Fijn weekend!
Reputatie 7
Badge +30
Top, goed om te horen!

Je opmerking omtrent back-up kunnen maken van instellingen horen we vaker en is ook bekend bij modemontwikkeling. Het is alleen niet iets dat op dit moment prioriteit heeft. Mocht het ooit wel onderdeel zijn van een softwareupdate, dan benoemen we dat in het topic dat we erover maken.