Experiabox - Onvolledige informatie vanuit KPN

  • 3 June 2019
  • 7 reacties
  • 229 keer bekeken

Ik ben al geruime tijd klant bij KPN met een 500 Mb/s glasvezelabonnement, digitale televisie, vaste telefonie, drie mobiele telefoons en KPN Compleet. Stiekem verwacht ik dan een soort van adviesrol van KPN over de mogelijkheden en beperkingen van mijn abonnement, of in ieder geval informatie. Ik heb een Experiabox v9 en heb al een hoop gelezen over de v10 en v10a dus onlangs KPN gebeld of ik heel misschien ook eens een update kon krijgen maar de meneer legde mij vriendelijk uit dat ik niets te klagen had met mijn v9. Ik moest maar de Wifi-check uitvoeren waaruit bleek dat mijn Wifi net niet slecht genoeg was voor gratis aanvullende apparatuur (natuurlijk). Wat ik niet wist en wat KPN niet nodig vond om te vertellen is dat de v9 niet eens 5G (ac) heeft dus daar zat ik dan met mijn iPad Pro en 5G mobieltjes. Ik heb dan van ellende maar een professioneel access point gekocht en nu werkt de boel tenminste naar behoren maar ik ben jammer genoeg wel behoorlijk gefrustreerd door de houding van KPN.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

7 reacties

Reputatie 7
Badge +24
Hi Hans, welkom hier.

Ik vermoed dat dit toch niet goed is uitgelegd door de medewerker die je hebt gesproken. Zomaar een Experiabox omruilen wordt inderdaad niet gedaan, er wordt altijd gekeken naar de functionaliteit. In dit geval de ontbrekende functionaliteit. 2,4 Ghz/5Ghz staat ook leuk op papier, de vraag in de praktijk is in hoeverre dit een vooruit of achteruitgang is. Juist met mobiele apparaten heb je niet de 50+ Mbps snelheid nodig, wel het bereik natuurlijk.

Een omruiling is wat mij betreft geen probleem, mocht je dit alsnog willen. Ook al ben ik zelf nog een fan van de V9. WiFi blijft altijd tricky omdat het afhankelijk is van de omgeving en de aanwezige storingsbronnen. De oplossing die je zelf hebt bedacht is naar mij mening de beste. Zo heb ik zelf ook een semi-professionele point aangeschaft waarmee ik als het ware de andere netwerken in de buurt overrule. Zullen de buren niet blij mee zijn, maar sja.... 😉 De drukte in de lucht wordt alleen maar erger met het toenemende aantal van de draadloze apparaten, dit zal in de toekomst alleen maar erger worden.

Ik hoop dat ik het zo goed genoeg heb uitgelegd, anders hoor ik het graag van je.
Bedankt voor je uitleg Alex. Voor mij was 5GHz juist wel belangrijk omdat ik had ingezet op snel Wifi maar ik was tot voor kort niet op de hoogte van het feit dat de Experiabox v9 geen dual-radio heeft. Je hoopt toch dat je bij een snel data-abonnement apparatuur krijgt die er het meeste uithaalt maar wat betreft Wifi lijken de Experiaboxen helaas niet optimaal. Op dit moment is mijn Wifi-probleem opgelost door de Access Point dus dan rest alleen nog de vraag of de nieuwste Experiabox iets kan betekenen voor mijn bekabelde aansluitingen qua techniek. Ik heb de radio van de Experiabox uitgezet en ik merk een lichte verbetering van de reaktiesnelheden wat zou betekenen dat de v9 wel een beetje tegen zijn grenzen aanloopt bij een 500 Gb/s verbinding.
Reputatie 7
In dit geval de ontbrekende functionaliteit. 2,4 Ghz/5Ghz staat ook leuk op papier, de vraag in de praktijk is in hoeverre dit een vooruit of achteruitgang is. Juist met mobiele apparaten heb je niet de 50+ Mbps snelheid nodig, wel het bereik natuurlijk.
Dit is toch wel heel kort door de bocht. 5GHz is mijns inziens vandaag de dag een must al is het alleen al om interferentie met de wifi van de buren zoveel mogelijk te vermijden.
Richting Internet is 500Mbps mijns inziens een volstrekte overkill en ik raad iedereen aan om eens objectief te meten hoeveel bandbreedte ze nu werkelijk gebruiken. Je zult versteld staan van het resultaat en je dan ook af gaan vragen of die €12,99 per maand voor 500Mbps geen weggegooid geld is.
Zelf had ik ook een 500Mbps abonnement maar die heb ik teruggezet naar een 200Mbps abonnement (€4,99 per maand) en bespaar zo €96,- per jaar terwijl we nog geen seconde hebben ervaren dat onze Internetaansluiting 300Mbps minder aan kan.

Ook gebruik ik geen Experia Box meer zoals je kunt lezen in het topic "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box". Daar kun je ook zien hoe ik mijn verbruikte bandbreedte monitor.
Richting Internet is 500Mbps mijns inziens een volstrekte overkill en ik raad iedereen aan om eens objectief te meten hoeveel bandbreedte ze nu werkelijk gebruiken. Je zult versteld staan van het resultaat en je dan ook af gaan vragen of die €12,99 per maand voor 500Mbps geen weggegooid geld is.

Ook gebruik ik geen Experia Box meer zoals je kunt lezen in het topic "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box". Daar kun je ook zien hoe ik mijn verbruikte bandbreedte monitor.


Ik begrijp wat je zegt maar ik vind het juist leuk om qua techniek "er uit te halen wat er in zit", ook al gebruik ik het meestal niet. Wat betreft het gebruik van een eigen router, ik heb nog een Mikrotik Routerboard RB2011UiAS-2HnD-IN in de meterkast staan die volgens de regelen der kunst is ingesteld (VLAN's) maar helaas trok zijn processor bij lange na niet de doorvoersnelheden van 500 Mb/s. De Wifi-radio was dan weer super, veel sterker dan in Nederland wettelijk toegestaan.
Ik begrijp dus dat zowel een moderator als een medeforumlid de regels overtreden inzake de WiFi-sterkte.
Wat hebben jullie er voor over dat ik niet niet meld aan de verantwoordelijke autoriteiten?😉
Reputatie 7
Badge +24
Inderdaad een beetje kort door de bocht, niet al te letterlijk nemen. De keuze tussen 200 en 500 Mbps laat ik uiteraard aan jou over, ik moet het voorlopig met 'maar' 100 doen.

Ik begrijp dus dat zowel een moderator als een medeforumlid de regels overtreden inzake de WiFi-sterkte.
Wat hebben jullie er voor over dat ik niet niet meld aan de verantwoordelijke autoriteiten?


Ik citeer uit je handtekening: "#DOESLIEF".
Inderdaad een beetje kort door de bocht, niet al te letterlijk nemen. De keuze tussen 200 en 500 Mbps laat ik uiteraard aan jou over, ik moet het voorlopig met 'maar' 100 doen.


Ik begrijp dus dat zowel een moderator als een medeforumlid de regels overtreden inzake de WiFi-sterkte.
Wat hebben jullie er voor over dat ik niet niet meld aan de verantwoordelijke autoriteiten?
Ik citeer uit je handtekening: "#DOESLIEF".

Hallo @Alex_P , bij deze☺️