Experiabox V10

• 3 december 2015
  • 3 reacties
  • 8190 keer bekeken

Met regelmaat krijg ik opmerkingen van consumenten wat al die knoppen op de kpn routers betekenen. Het gaat hier dan met name over de WPS knop, de ECO knop en de WiFi knop. Niet ten onrechte want, op bijvoorbeeld de meest recente V10 van ZTE gebruikt KPN bij deze knoppen nog steeds die vreemde tekens, kortom wat is wat? Consequent is het ook niet want bij de USB poort is, naast het USB logo, ook de opdruk 'USB' geplaatst. Zo moet dat! Waarom wordt ook bij de overige knoppen niet gewoon WPS, WiFi en ECO als opdruk gebruikt? Nu hoor ik maar al te vaak dat wanneer bijvoorbeeld een printer via WiFi in combinatie met de WPS knop gekoppeld moet worden men absoluut niet weet welke van de knoppen ingedrukt moet worden met als gevolg dat onbedoeld de ECO mode of WiFi mode wordt uit- dan wel ingeschakeld. Vreselijk onhandig en voor verbetering vatbaar!

3 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

De USB poort is wat bij betreft duidelijk. De naam USB en het logo USB zodat iedereen weet dat deze poort aan de ISB standaard voldoet.

De WPS knop, deze heeft het WPS logo dus lijkt me duidelijk.

De WiFi knop, huh? Waar is deze voor dan? Als ik hier op druk werkt WiFi nog gewoon.

De ECO knop. Wat mij betreft dikke onzin. In 2 jaar heb ik 1 iemand gezien die deze knop gebruikt en ook nog om een reden waar ik het niet mee eens ben.

Ik snap dat het niet altijd duidelijk is, en daar ben ik het ook mee eens. Echter zitten deze 3 er volgensmij al heel lang op. Volgensmij had de H220N deze al.

Hier is uitleg te vinden over de knoppen: http://kpn-customer.custhelp.com/app/answers/detail_page/a_id/16996
En ik ben van plan om ze ook aan mijn eigen handleiding toe te voegen: http://forum.kpn.com/t5/Internet/Experia-Box-v10-Veelgestelde-vragen/m-p/344379

Robin
RobinFlikkema schreef op 3 dec '15 om 19:08u
Hoi,

De USB poort is wat bij betreft duidelijk. De naam USB en het logo USB zodat iedereen weet dat deze poort aan de ISB standaard voldoet.

De WPS knop, deze heeft het WPS logo dus lijkt me duidelijk.

De WiFi knop, huh? Waar is deze voor dan? Als ik hier op druk werkt WiFi nog gewoon.

De ECO knop. Wat mij betreft dikke onzin. In 2 jaar heb ik 1 iemand gezien die deze knop gebruikt en ook nog om een reden waar ik het niet mee eens ben.

Ik snap dat het niet altijd duidelijk is, en daar ben ik het ook mee eens. Echter zitten deze 3 er volgensmij al heel lang op. Volgensmij had de H220N deze al.

Hier is uitleg te vinden over de knoppen: http://kpn-customer.custhelp.com/app/answers/detai​l_page/a_id/16996
En ik ben van plan om ze ook aan mijn eigen handleiding toe te voegen: http://forum.kpn.com/t5/Internet/Experia-Box-v10-V​eelgestelde-vragen/m-p/344379

Robin Robin, Bedankt voor je reactie. Ik bemerk overigens dat je reageert vanuit een technische achtergrond en dus weet hoe de gebruikte logo's op de kpn routers er uit zien. Nog los van het feit dat deze logo's niet gestandaardiseerd zijn en je deze dus niet tegenkomt op routers van veel andere merken, verplaats je nu eens in de consument! Wat weet die van logo's? Lezen hebben we wel allemaal geleerd! Pak de gemiddelde handleiding van bijvoorbeeld een printer waarin wordt aangegeven op de WPS knop te drukken om het apparaat te koppelen. Het kan, in mijn optiek, dus veel eenvoudiger Voor wat betreft de overige twee knoppen reageer je exact gelijk aan de doorsnee consument. Kortstondig drukken op de WiFi knop heeft inderdaad geen effect, maar houdt je 'm wat langer ingedrukt, tot wel 15 seconden, dan gaat de WiFi LED op de box uit of aan, afhankelijk van de begintoestand. Wie weet dat nou? Dit soort dingen moet gewoon direct werken zonder raadpleging van een duimdikke handleiding die niemand paraat heeft als het nodig is. Ook je reactie op het gebruik van de ECO knop geeft aan dat KPN in z'n algemeenheid hier veel te weinig simpele en afdoende informatie verstrekt richting consument. Oké jij vindt het onzin maar er zijn in toenemende mate energiebewuste consumenten die wél alle mogelijke besparingen nastreven. Die consumenten weten absoluut niet hoe een en ander te bewerkstelligen en staken hun pogingen. Jammer, gemiste kans. Wat kpn wel heeft bereikt is het feit dat een groot deel van die consumenten, naar mijn mening, volstrekt onnodig naar de 1e lijns support van kpn bellen met dit soort vragen. Volstrekte duidelijkheid en versimpeling van handelingen kan dit voorkomen. Bart 
Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Als consument denk ik wel dat je weet dat die twee dikke pijltjes een WPS logo is. Mijn Canon printer en Android telefoons geven standaard weer dat de WPS knop dit logo heeft of de tekst "WPS".
En ik denk dat WPS wel degelijk een standaard is, en dit het bijbehorende logo is. Echter kan ik geen document of iets dergelijks vinden van een standaard.

Weer wat geleerd! Ik moet de WiFi knop langer indrukken. Ik hoop dat WebCare dit in enkele dagen door kan geven aan de afdeling die de custhelp-site beheert (die ik hierboven noemde) zodat daar deze informatie bij kan. Ook zal ik dit ik de door mij gemaakt handleiding toevoegen (die hier ook boven genoemd is).

Ja ik kan begrijpen dat sommige mensen dit doen om energie te besparen. Zelf heb ik hier uberhaupt nooit bij na gedacht, en weet ik ook niet hoeveel energie het daadwerkelijk bespaart en dit komt mede doordat ik zelf niet de energie rekening betaal.

Voor zo ver ik begrijp wil KPN graag van alle "onnodige" gesprekken naar de helpdesk af. Ik denk dat het verstandig is voor KPN om deze informatie ergens te vermelden zodat mensen dit kunnen opzoeken of meekrijgen en daarvoor niet de helpdesk hoeven te bellen.

Echter denk ik dat de icoontjes niet gaan veranderen. Al helemaal niet op de Experiabox V10, omdat deze al uit is. Maar ik denk ook dat de fabrikant (ZTE in dit geval) de icoontjes heeft verzonnen. Natuurlijk kan KPN wel dingen wijzigen maar ik dat als er voldoende informatie over gegeven wordt dit niet nodig is.

Ik hoop dat KPN (en WebCare) dit topic binnenkort lezen. En dat andere forum gebruikers ook hun mening delen hierover.

Robin

Reageer