Beantwoord

Experiabox V10 blijft soms offline na opnieuw opstarten

• 15 november 2017
  • 17 reacties
  • 697 keer bekeken

Reputatie 6
Badge +8
Hallo allemaal,

Al enkele maanden valt het mij op dat de Experiabox V10 soms na een reboot (of stroom eraf en erop) niet meer online komt. Bij 'Internet' gaat dan het lampje rood branden en er gebeurd niets totdat je hem nogmaals opnieuw opstart. Soms moet je hem zelfs tot drie keer toe opnieuw opstarten.

Zelf heb ik de indruk dat het aan de IPv6 optie ligt. Wij ontvangen namelijk nog geen IPv6 adres en ik denk dat het daardoor komt dat de V10 niet goed online wil komen. Waarschijnlijk wil de V10 eerst een IPv6 adres ophalen bij de centrale. Dat mislukt en dan doet hij niets meer? (bijv door een bug?)

Zijn er meer mensen op koper, met een V10 en geen IPv6 adres die dit eens willen testen? gewoon modem uit en aanzetten (redelijk snel achter elkaar). Wat gebeurd er bij jullie? (test het een aantal keer)

Als test heb ik nu de IPv6 optie uitgeschakeld om te kijken of het dan wel werkt. Voorlopig lijkt dat inderdaad de oplossing als ik hem via de webinterface een herstart geef. Ik zal later nog even kijken wat er gebeurd als ik hem van de stroom haal en er weer op doe. Iemand anders met hetzelfde probleem mag dat overigens ook testen ;)

Edit 15-11-2017 om 09:40 uur:

Het ligt niet aan de IPv6 optie! 😞 Zou het een beveiliging van de KPN centrale zijn? dat hij hem weigert als hij zich snel achter elkaar aanmeldt? Hij is 8 minuten down geweest en daarna kwam hij alsnog terug. (kennelijk automatische reset van modem of centrale?)

Edit 15-11-2017 om 09:49 uur:

Gelukkig is de V10 toch online gekomen 🙂 ik zie dat lijn 1 en 2 meer dan 9 minuten online zijn terwijl het IPv4 adres slechts 2 minuten gekoppeld is. Kennelijk weigert de server die de IP Adressen uitgeeft hem een IP te geven. (te veel inlogpogingen?)
icon

Beste antwoord door Joran 23 januari 2018, 09:45

Ik heb een reactie gekregen maar helaas gaat het niet echt in detail. De tijd die het duurt voor er een PPP sessie is kan verschillen per regio, straatkast en Experiabox, er staat geen vaste tijd voor. De straatkasten verschillen in gebruikte apparatuur (andere fabrikanten) en de Experiaboxen hebben verschillende chipsets waardoor het bij de ene langer duurt dan bij de andere. Men kijkt er niet vreemd van op dat het tot 10 minuten kan duren.

Je experiment is interessant! Als ik nog pairbonding had gehad had ik dat graag ook getest 😉 Het kan zijn dat je gelijk hebt. Het kan ook zijn dat het 2e aderpaar iets minder werkt dan de 1e. Er zijn vaak verschillen tussen de kwaliteit van de aderparen. Dan had het net zo goed andersom kunnen zijn.

Niet de in-depth reactie die ik had willen sturen, maar ik hoop dat je er wat aan hebt!
Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Ik heb de Experiabox V10 op DSL 3 maal herstart (geen IPv6 op deze aansluiting) en binnen een halve minuut komt ie online en even later werkt ook 5Ghz WiFi weer.

In iedergeval fijn dat je al het e.e.a. getest hebt. Het lijkt mij aan de snelheid van het opbouwen van de PPP-sessie te liggen.
Tussen de DSL Link en PPP-sessie zit bij mij meestal minder dan 30 seconden. 't Lijkt dan dus alleen voor te komen op sommige B-BRASses.

Robin
Reputatie 6
Badge +8
Hoi Robin,

Bedankt voor het testen! 🙂 aan de ene kant jammer om te lezen dat het jou niet lukt om te debuggen. Aan de andere kant alleen maar goed. Nu is alleen nog de vraag of het inderdaad aan de B-BRASses ligt zoals jij omschrijft of dat het wellicht gewoon aan de Experiabox V10 ligt.

Ik heb zojuist de IPv6 switch weer ingeschakeld en het modem herstart. De eerste keer kwam hij netjes en snel terug. De tweede keer gelijk weer gereboot en hij komt opnieuw niet gelijk terug. Het probleem blijft dus bestaan alleen lijkt het met de IPv6 switch op aan sneller voor te komen dan als hij uitstaat.

Nu wederom afwachten of hij uit zichzelf online komt of dat hij nu tot vanavond offline blijft en dat ik hem handmatig moet resetten. Wellicht wil @DennisSchreve dit ook eens testen?

Edit 14:38 uur:

Modem is weer online. De lijnen zijn 9 minuten online terwijl het IPv4 adres slechts 2 minuten online is. Er zit dus duidelijk een lange tijd tussen voor het IPv4 adres beschikbaar komt.
Reputatie 6
Badge +8
We zijn inmiddels een maand verder. Dit probleem speelt nog steeds! Jammer dat KPN niet heeft gereageerd om dit probleem te onderzoeken. Vooral omdat het niet bij @RobinFlikkema speelt! Zowel een V9 als V10 heeft er last van dus aan het modem ligt het niet.

Wellicht wil @DennisSchreve ook eens testen?
Reputatie 7
Badge +10
Ha @King007, wat een irritant probleem! Ik ga nakijken of ik dit ergens kan uitzetten en ik kom hier morgen op terug! 🙂
Reputatie 6
Badge +8
Ha @King007, wat een irritant probleem! Ik ga nakijken of ik dit ergens kan uitzetten en ik kom hier morgen op terug! :-)

Bedankt voor je antwoord @Natasja 🙂 het zou mooi zijn als dit probleem wordt opgelost 😉 ik hoor het wel van je!
Reputatie 6
Badge +8
@Natasja,

Ik weet niet wanneer “morgen” bij KPN is? Maar bij mij is “morgen” allang voorbij?!
Reputatie 7
Badge +10
Sorry @King007, het staat uit bij de Modem ontwikkelaars. Zodra ik een reactie van ze heb, hoor je het van mij 🙂
Reputatie 7
Badge +10
@King007, hierbij de beloofde terugkoppeling:

"Als het internet ledje rood graag branden, dan heeft het modem het verzoek voor een ppp sessie gedaan en wacht op antwoord. Het dan uit en aan zetten zorgt er alleen voor dat zodra modem dsl line sync heeft, hij wederom een ppp sessie verzoek doet. Zoals ik lees is dit gedrag ook op het vervangende modem de V9. Het lijkt er dus op dat de radius traag reageert op het ppp verzoek."

Het kan zijn dat de drukte hier invloed op heeft, dat vermoed een van de modem ontwikkelaars, en daarom is het aannemelijk dat we hier geen invloed op hebben. Ik wil hier dit in ieder geval wel doorzetten naar de Technische Dienst. Een ticket doorzetten wordt helaas moeilijk, omdat er niet direct fouten met de lijn gevonden worden, dus het wordt waarschijnlijk een bezoek van de monteur die het weer door kan zetten naar de juiste afdeling. Ik probeer dit nog te omzeilen, maar als dat niet lukt, welke dag zou dan het beste uitkomen voor een monteursbezoek? En welk dagdeel?
Reputatie 7
Het kan zijn dat de drukte hier invloed op heeft, dat vermoed een van de modem ontwikkelaars, en daarom is het aannemelijk dat we hier geen invloed op hebben.Dat is natuurlijk een heel fout antwoord. Vrij vertaald: Ja, het is druk bij ons en dan krijg je storingen ... kunnen we niets aan doen.
Natuurlijk kan/moet je daar dan iets aan doen ... capaciteit vergroten misschien?!
Reputatie 7
Badge +10
@wjb, don't shoot the messenger. Dat we hier mogelijk geen invloed op hebben is een vermoeden van een van de modemontwikkelaars. Hij heeft verder ook aangegeven dat een andere afdeling hier wellicht wel een oplossing voor heeft, vandaar dat ik hier ook een ticket voor door wil zetten.
Reputatie 6
Badge +8
Een ticket doorzetten wordt helaas moeilijk, omdat er niet direct fouten met de lijn gevonden worden, dus het wordt waarschijnlijk een bezoek van de monteur die het weer door kan zetten naar de juiste afdeling. Ik probeer dit nog te omzeilen, maar als dat niet lukt, welke dag zou dan het beste uitkomen voor een monteursbezoek? En welk dagdeel?

Bedankt voor het heldere antwoord! Dat het aan het opbouwen van de ppp sessie ligt had ik zelf inderdaad ook door 😉 het eerste deel (opbouwen lijn 1 en 2) gaat namelijk heel snel en is stabiel. Vervolgens moet hij het IP Adres (ppp sessie) ontvangen en dat duurt af en toe ineens heel lang.

In het bericht van jou lees ik "dan heeft het modem het verzoek voor een ppp sessie gedaan en wacht op antwoord. Het dan uit en aan zetten zorgt er alleen voor dat zodra modem dsl line sync heeft, hij wederom een ppp sessie verzoek doet."

Ik denk dat ik niet helemaal duidelijk was. Ik laat de sessie eerst volledig opbouwen voor ik hem opnieuw opstart. Het rare is dat het vandaag zelfs de eerste keer raak was. Gewoon modem van de stroom en er gelijk weer op. Lijn 1 en 2 waren binnen 7 minuten up en daarna kwam het IP Adres pas terug. Je hebt dan dus 7 minuten 'downtime' terwijl het makkelijk binnen 1 minuut had gekund ;)

Aangezien het probleem niet bij iedereen speelt (lees @RobinFlikkema) lijkt het sterk te komen op het feit dat de server waarmee ik verbinding maak het probleem alleen heeft. Ik heb het namelijk ook getest samen met mijn buurman en daar speelt het ook niet. Hij heeft alleen een heel ander IP Adres (hele andere range) en heeft maar 1 lijn i.p.v. bonding.

Het is theoretisch nog steeds mogelijk dat de wijkcentrale het probleem is, want mijn buurman zal (1 lijn) op een andere kaart zitten dan dat wij zitten. Alleen zijn de lijnen 1 en 2 heel snel online waardoor je verwacht dat we dat stadium voorbij zijn en de server die de ppp sessie opbouwt met mijn modem alleen nog overblijft. Ik neem aan dat de mensen (netwerk beheer?) in de logs moeten kunnen zien waarvandaan er een verbinding wordt opgezet? En hoe vaak dat gebeurd? Tevens zal deze log waarschijnlijk ook opheldering geven in de zin van "too many connections from this IP address" of een andere melding ;)

We kunnen dan wel een monteur laten komen. Alleen kost mij dat een halve of hele dag. De monteur komt eigenlijk onnodig en is binnen 30 seconden weer weg, hij kan dit immers niet oplossen want de lijnen tot aan centrale zijn goed. Hij zal zaken dan inderdaad kunnen doorzetten maar het is simpelweg zonde van mijn tijd om daarvoor thuis te blijven.

Mij is namelijk duidelijk waar het probleem zit. Het ligt aan de server waarmee de ppp sessie wordt opgebouwd. Dus de netwerk afdeling (lijkt mij) moet dit kunnen controleren. Daar is een monteur toch niet voor nodig? Dat jullie systeem dat nou voor elk probleem wil is weer wat anders 🤔

Het kan zijn dat de drukte hier invloed op heeft, dat vermoed een van de modem ontwikkelaars, en daarom is het aannemelijk dat we hier geen invloed op hebben.Dat is natuurlijk een heel fout antwoord. Vrij vertaald: Ja, het is druk bij ons en dan krijg je storingen ... kunnen we niets aan doen.
Natuurlijk kan/moet je daar dan iets aan doen ... capaciteit vergroten misschien?!

Ik snap de redenering van de modemontwikkelaars maar ben het wel met @wjb eens! Als dit probleem niet op elke ppp server gebeurd maar wel op die waar wij op zitten ligt dit simpelweg aan die server en heeft die server extra capaciteit nodig. Het zal mij alleen niets verbazen dat KPN hier niets mee gaat doen of dat het in het eerste kwartaal van 2019 wordt opgelost. (zal niet de 1e keer zijn)
Reputatie 7
Badge +28
Natasja is een paar dagen afwezig, vandaar dat ik even inbreek. Ik denk dat dit een gevolg is van pairbonding, dat merkte ik ook toen ik overging van 1 naar 2 lijnen. Het duurt langer (5-10 minuten) voor de verbinding helemaal werkt. Je kunt eens een van de lijnen er uit halen om te checken of het opstarten dan sneller gaat.

Ik wil me hier niet makkelijk vanaf maken maar ik denk niet dat vervolgonderzoek zin heeft. Normaal gesproken start je de Experiabox niet meerdere malen per dag opnieuw op en merk je hier niets van. Als je dan toch eens opnieuw opstart weet je dat het langer duurt. Als de uitval nou wordt veroorzaakt door een storing moeten we dat natuurlijk wel verder uitzoeken.
Reputatie 6
Badge +8
@Joran,

Bedankt voor het oppakken! 🙂 toch denk ik dat het niet hoort en klopt! Want @RobinFlikkema heeft het getest en zijn modem is heel snel online. Volgens mij heeft hij gewoon pairbonding ;)

Verder treed het probleem zelfs de 1e keer op. Dus als ik nu mijn modem van de stroom gooi en er weer op kan het tussen de 7 en 10 minuten duren. Zoals reeds eerder aangegeven zijn lijn 1 en 2 dan allang online maar krijgt hij zijn IP Adres niet. Na die X aantal minuten keert zijn IP Adres terug en werkt alles weer.

Wellicht is het toch handig om dit na te vragen bij de mensen van de PPP sessie server(s)? die kunnen definitief uitsluitsel geven.
Reputatie 7
Badge +28
Robin heeft een enkele lijn dus dat kan kloppen 🙂 Ik heb na een verhuizing ook weer 1 lijn en weer aanzienlijk sneller een PPP sessie.

We hebben een hoop afdelingen waar we terecht kunnen met storingen, voor navraag is het soms iets moeilijker de goede contactpersoon te vinden. Ik ga mijn best doen, als ik meer weet hoor je het!
Reputatie 6
Badge +8
We hebben een hoop afdelingen waar we terecht kunnen met storingen, voor navraag is het soms iets moeilijker de goede contactpersoon te vinden. Ik ga mijn best doen, als ik meer weet hoor je het!

Bedankt Joran! 🙂 Ik denk inderdaad dat je dan gelijk hebt omtrent wel pairbonding en geen pairbonding. Waardoor het sneller gaat als je geen pairbonding hebt. Toch zit er best een groot verschil in.

Ik heb het nog even getest door lijn 1 eruit te trekken en het modem weer op te starten. Hij is dan inderdaad sneller online dan als beide lijnen erin zitten. Nu viel mij wel op dat als lijn 1 eruit is en alleen lijn 2 erin zit het langer duurt dan als lijn 1 erin zit en lijn 2 eruit is. Waarschijnlijk komt dat omdat het modem eerst lijn 1 controleert/probeert en vervolgens naar lijn 2 gaat?

Ik ben bang dat het mogelijk dan toch hoort bij pairbonding 😞 maar extra uitleg zou handig zijn waarom het dan zo lang moet duren aangezien het alleen om de PPP sessie gaat en niet het opbouwen van lijn 1 en 2.

Ik ben benieuwd en wacht je reactie af!
Reputatie 7
Badge +28
Ik heb een reactie gekregen maar helaas gaat het niet echt in detail. De tijd die het duurt voor er een PPP sessie is kan verschillen per regio, straatkast en Experiabox, er staat geen vaste tijd voor. De straatkasten verschillen in gebruikte apparatuur (andere fabrikanten) en de Experiaboxen hebben verschillende chipsets waardoor het bij de ene langer duurt dan bij de andere. Men kijkt er niet vreemd van op dat het tot 10 minuten kan duren.

Je experiment is interessant! Als ik nog pairbonding had gehad had ik dat graag ook getest 😉 Het kan zijn dat je gelijk hebt. Het kan ook zijn dat het 2e aderpaar iets minder werkt dan de 1e. Er zijn vaak verschillen tussen de kwaliteit van de aderparen. Dan had het net zo goed andersom kunnen zijn.

Niet de in-depth reactie die ik had willen sturen, maar ik hoop dat je er wat aan hebt!
Reputatie 6
Badge +8

Bedankt voor het uitzoeken Joran! 🙂 Het klinkt inderdaad logisch! De V9 doet er namelijk iets langer over dan de V10, dat omschreef je ook al. Hier kunnen we dan ook niets aan veranderen en zal landelijk bij iedereen met pair bonding spelen. Alleen zoals je zelf al omschreef duurt het bij de 1 langer dan bij de ander.

Zoals gezegd kunnen wij (en jullie) hier niets aan wijzigen omdat het hoort.

Nogmaals bedankt voor het uitzoeken @Joran! 😎 ik heb jouw antwoord gemarkeerd als antwoord.

Reageer