Beantwoord

Experiabox V10 blokkeert uitgaande mailserver?

  • 16 April 2019
  • 18 reacties
  • 1033 keer bekeken

Reputatie 1
Heb een programma draaien dat temperatuur van koel/vriescellen bewaakt.Bij afwijkende waarde word een mail automatisch verzonden.Echter op 1 locatie word de uitgaande mail geblokkeerd. De laatste test met een andere computer die op een ander ip-adres goed werkte gaf dezelfde foutmelding. daarmee bewijst het dat de fout niet in programma of computer zit maar in de aansluiting. waarschijnlijk is de firewall in de experiabox de boosdoener. de klacht is ook ontstaan na de vernieuwing van de experiabox . Hoop dat iemand dit leest en een oplossing bied
icon

Beste antwoord door wjb 17 April 2019, 20:22

Bekijk origineel

18 reacties

Hallo RonRon,
ik zou dan eerst de e-mail-instellingen eens controleren, speciaal voor de uitgaande e-mail.
Binnen het modem valt inzake de firewall niets aan te passen.
Reputatie 1
Heb het getest met verschillende afzenders werkt op 5 ander locaties foutloos alleen dat ene zakelijke aansluiting werkt het niet. Met vorig modem geen probleem. misschien heeft het te maken met extra veiligheid omdat er ook een pin apparaat aansluiting op dit ip-adres zit
Reputatie 1
Thuis heb ik hetzelfde modem Experiabox V10 op het eerste gezicht ziet de software er hetzelfde uit ,maar er is toch een groot verschil in het aantal items. Waarschijnlijk staat er een instelling fout. maar omdat ik er geen kennis van heb wijzig ik voorlopig niets. een portforwarding met 587 heeft geen oplossing geboden dus heb ik weer verwijderd. Zou nu niet weten wat ik nog meer kan verzinnen om een oplossing te forceren
Reputatie 7
Dit is uitgaande communicatie en dus zijn er geen port-forwardings nodig.
Wat zijn de instellingen voor de smtp server? (Screenshots)
Wat is het domein waarmee de mails verstuurd worden?
Reputatie 1
Geteste instellingen zijn mail.kpnmail.nl smtp.kpnmail.nl smtp.gmail.com smtp.outlook.com
smtp.kpn-officedsl.nl mail.outlook.com met verschillende poorten 25 en 587
Vanuit huis kan ik met allen mail versturen zelfs met verzonnen namen en wachtwoorden
Het verschil is thuis een kpn compleet abonnement particulier en winkel zakelijk abbonnement
modems zijn beide Experiabox V10 , zie wel dat winkelmodem software anders is meer instelmogelijkheden.
de test met laptop vanuit huis en vanuit winkel gedaan om vast te stellen dat probleem ligt aan verbinding
Heb gehoord dat het te maken kan hebben met een SPF record (geen idee wat dat is)
Reputatie 1

Reputatie 7
Geteste instellingen zijn mail.kpnmail.nl smtp.kpnmail.nl smtp.gmail.com smtp.outlook.comsmtp.kpn-officedsl.nl mail.outlook.com met verschillende poorten 25 en 587
En wat is het domein van het e-mailadres waarmee je op de smtp server inlogt?
En wat is het domein van het e-mailadres dat als verzender meegegeven wordt?
Dat is namelijk de crux, die moeten wel allemaal bij elkaar horen en dan moet daarnaast het SPF record ook nog eens toestaan dat mails van die afzender via de gebruikte smtp server verstuurd mogen worden.
Reputatie 1
geprobeerd met outlook kpn en gmail alles zelfde resultaat. Snap er niets van. Thuis kan ik met de meest verzonnen namen zelfs met de premier als afzender versturen en in de winkel lukt niets.
Mail met Mailprogramma Thunderbird geeft geen enkel probleem
Reputatie 7
Dan nog maar een keer de eerder gestelde vragen.
En wat is het domein van het e-mailadres waarmee je op de smtp server inlogt?
En wat is het domein van het e-mailadres dat als verzender meegegeven wordt?
Reputatie 1
begrijp dit niet, wat is verschil domein verzender en domein smtp server ???
op veel verschillende manieren getest verstuurd met als afzender mijnnaam@kpnmail.nl met smtp.kpnmail.nl of mail.kpnmail.nl
Reputatie 1

Reputatie 7
Je moet authenticatie gebruiken.
Reputatie 7
Hallo @RonRon, welkom op het KPN Forum. Goeie vraag, gelukkig weet de community hier wel raad mee. Heb je de authenticatie aangezet, zoals wjb adviseert? Daarmee moet het weer werken. Laat je het hier weten?
Reputatie 1
authenticatie staat altijd aan poort 587
probleem niet opgelost
Als ik laptop meeneem naar ander adres werkt het prima zowel Ziggo of KPN
in 4 verschillende huizen getest
alleen op een adres met zakelijk ADSL heb ik dit probleem
mijn fantasie ziet geen andere oplossingen
Ooit komt de oplossing en die is dan meestal logisch maar nu zie ik het niet zitten
Reputatie 1
Heb toch een oplossing gevonden. De toepassing is een zelfgemaakt temperatuur bewaking (vb.net) die bij afwijkende waarden een waarschuwing stuurt als mail en als SMS bericht.De toepassing werkt al ca 10 jaar en heeft ons vaak op tijd gewaarschuwd. Heb de instellingen aangepast en gebruik alleen een nieuw aangemaakt Gmailadres .Het zal voor mij altijd wel een raadsel blijven waarom het met de oude instellingen niet werkte. Bedankt voor de tips , Kijk af en toe op dit forum en kan misschien een bijdrage leveren Groet van Ron (RonRon)
Reputatie 7
authenticatie staat altijd aan poort 587
Hoe kom je daar nu bij, uit jouw screenshot is toch duidelijk af te lezen dat je geen authentication gebruikt. Dat betekent dat je buiten het consumenten netwerk van KPN geen gebruik kunt maken van die smtp server.
Daarbij komt dat steeds meer mailservers gebruik maken van SPF in het gevecht tegen spam.
Als voor het domein van jouw emailadres (het gedeelte achter de @) vastgelegd is dat dit domein alleen vanaf specifieke mailservers verstuurd mag worden, dan zal bij gebruik van een andere mail server het bericht op basis van SPF alsnog geweigerd worden.
Reputatie 1
Screenshot was niet van het bewuste programma, maar van mailprog. Thunderbird ,was niet erg duidelijk van mij, wilde alleen aantonen dat mail verzenden zonder authentication ook mogelijk is. Denk wel dat je gelijk heb. wilde uit veiligheid niet die naam van ons domein niet noemen. maar ben nu gedeelte aan het herschrijven zodat alles over gmail gaat.Bedankt voor het meedenken. en sorry voor mijn onduidelijkheid
Reputatie 1
Wil hiermee wjb bedanken voor zijn uitleg, Duurde even voordat bij mij het kwartje viel. Heb nu door dat er verschil zit in particulier en zakelijk netwerk . zodat foutjes in instelling bij de een wel en ander niet werkte.
Heb inmiddels toepassing aangepast en kan melden dat het weer foutloos werkt.Denk toch ook dat het verschil pas inging nadat bij ons de nieuwe experiabox was geplaatst .Nogmaals bedankt en tot wederdienst bereid

Reageer