Experiabox v10 en Apple TC

• 1 augustus 2015
  • 8 reacties
  • 2834 keer bekeken

Wil "terug naar mijn mac" van Apple instellen en toegang van buitenaf verkrijgen tot de harde schijven op mijn Time Capsule / Airport. Nu heb ik de idee dat de experia bbox dir blokkeert. Hoe stel ik die zo in, dat beiden werken?

ps: ik ben een redelijke leek in IT, als fotograaf (waar ik weer wel alles van weet). Dus weet je een oplossing, dan graag zo concreet mogelijk ... 🙂 Dank!!!

8 reacties

Reputatie 7
Hoi GuidoKoppes, welkom op het forum.

Back to my Mac werkt niet bij "double-natting". Hè, wat is dat, kan ik dat fotograferen. Nee, dus vergeet die term maar weer snel, het komt er op neer dat Back to my Mac niet werkt als er twee routers achter elkaar staan tussen de Mac en Internet.

Het enige dat je kan proberen is jouw TC op de Experia Box aan te sluiten zoals beschreven in dit topic en de TC in bridge mode te plaatsen.

Hè, wat, ik ben een leek weet je nog...;)

Lees alleen het stukje "Configuratie".

Log vervolgens in op jouw TC en als het goed is is daar ergens een tab "Network" waar je kunt kiezen voor bridge-mode.

De ins en outs ken ik daar niet van want wij gebruiken geen apparatuur van Apple.

wjb

Bedankt voor jouw reactie, maar bij stap 1 haak ik dus als af.

Stap 1: Configureer jouw eigen router voor alle door jou gewenste functionaliteit. (Raadpleeg het manual van jouw eigen router om te zien hoe en waar je de instellingen kunt doen.)

- Geen idee hoe dat meot, maar laten we er van uitgaan dat dit goed zit. 

Zorg er voor dat het WAN (Internet) IP adres van jouw eigen router door de DHCP server van de Experia Box uitgegeven wordt.

- Hoe doe ik dat? Welk tabblad in de webbase ding van de Experial boz moet ik aanklikken, welke suboptie moet ik kiezen en wat moet ik daar veranderen?

Als je handmatig een DNS server moet instellen (en dat is normaliter niet het geval als het WAN (Internet) IP adres door de DHCP server van de Experia Box uitgegeven wordt), vul hier dan het adres van jouw Experia Box in (192.168.2.254).

- En waar moet ik dat precies invullen? 

Activeer de DHCP server van jouw eigen router en zorg er voor dat deze IP adressen in een ander subnet dan die van de Experia Box liggen. Je kunt hier 192.168.x.x of 10.x.x.x subnetten gebruiken.

De Experia Box gebruikt subnet 192.168.2.xxx.

- En hoe concreet krijg ik dit voor elkaar? En welke getallen moet ik invullen bij de xxx-en? Waar vind ik die eventueel? 

Nogmaals, ik ben een leek, en ik weet dus niet hoe ik deze handelingen moet uitvoeren, laat staan waar ik moet zijn ... Wat ik wel begrijp is iets als: "Ga naar de experia box, kies tabblad X, suboptie Y en doe daar Z. Ga dan door naar .... "

🙂 🙂 :-)

Volgens mij is stap 2 voldoende
Koppel tc af of zet uit..

Stap 2: De Experia Box configureren.

Bepaal het MAC adres van de WAN (Internet) poort van jouw eigen tc (Raadpleeg het manual om te zien waar je dit MAC adres kunt vinden.) Meestal onderkant app bij serie nr.

Maak een "DHCP binding" (static DHCP) vast ip adres voor het gevonden MAC adres. Kies hierbij voor een hoog (nog niet gebruikt) IP adres bijvoorbeeld: 192.168.2.250. (De IP adressen 192.168.2.255 (broadcast), 192.168.2.254 (router) en 192.168.2.253 (interne FTP server) zijn al in gebruik door de Experia Box zelf.) Vink ipv 4 aan.

Zet de DMZ functionaliteit aan en vul het gebruikte IP adres in bij de DMZ Host. 192.168.2.250

Verwijder eventuele handmatige "Port-Forwardings" op de Experia Box van protocollen (poorten) die naar de eigen router doorgestuurd moeten worden.

Sluit nu de WAN (Internet) poort van jouw eigen router met een UTP kabel aan op één van de LAN poorten van de Experia Box..

Blader rustig Door de experiabox dan kom je de instellingen tegen

DHCP is Mac adres tc met ip 192.168.2.255
Ipv4 aan
DMZ aan ip 192.168.2.255 bij DMZ Host
Port vorwardings verwijderen.

Zet nu tc aan dan zou het moeten werken
Reputatie 7
Nee, stap 2 is niet voldoende, ook de TC zal in bridge-mode gezet moeten worden!

En IP adres 192.168.2.255 bij de DMZ Host is ook niet correct, het adres 192.168.2.255 is het broadcast IP adres van de Experia Box en kan nooit als IP adres van een ander apparaat of als DMZ Host gebruikt worden.

Reputatie 7
Stap 1:

Noteer het MAC adres van jouw Time Capsule op een papiertje. Dit MAC adres staat als het goed is op een stickertje op de Time Capsule. 

Stap 2:

Log in op jouw Experia Box op http://192.168.2.254.

V10-login.PNG

Als je hier nog nooit bent ingelogd, laat het Password dan leeg, er zal gevraagd worden alsnog een password te maken.

Stap3:

Ga naar Settings -> DHCP -> DHCP Binding

Klik op "Create New Item", vul daar de naam (Bijvoorbeeld TC of Apple-TC), het MAC adress van jouw TC en het IP adres 192.168.2.252 in en druk op "Apply".

V10-DHCP binding.PNG

Stap 4:

Ga naar Settings -> DMZ, zet DMZ op On, selecteer bij input mode "IP Address", vul bij LAN Host het IP adres 192.168.2.252 in en druk op Apply.

V10-DMZ.PNG

De Experia Box is nu correct geconfigureerd.

Log in op jouw TC, zorg dat deze zijn IP adres automatisch (van DHCP) verkrijgt en zet de TC in bridge mode.

Reboot daarna jouw TC en de configuratie zou klaar moeten zijn.

Hoe de instellingen op jouw Apple TC correct gezet moeten worden kan ik je helaas niet vertellen, immers wij gebruiken hier geen apparatuur van Apple.

Oke jongens, dank ... Mijn complete internet ligt er nu uit inclusief telefoon .. Zelfs de helpdesk weer het niet meer ...
Reputatie 7
Dat is dan in ieder geval geen gevolg geweest van de door mij aangegeven configuratie aanpassingen, die staan al sinds jaar en dag ook zo op mijn Experia Boxen (inclusief de V10).

Reputatie 7
Hoe branden de ledjes op jouw V10?
Kan je nog inloggen op de V10?

Wat staat er dan ingevuld bij de DMZ Host?

Reageer