Vraag

Experiabox V10 en eigen router Archer C20

Na vervangen Experiabox V9 door V10, legt na verloop van tijd de Experiabox de zaak thuis plat: PC ziet internet niet meer en TV wordt brokkelig. Ik heb all tips uit artikel https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/gebruik-een-eigen-router-achter-de-experia-box-164983 opgevolgd, maar niets lijkt te helpen.
In het artikel wordt gemeld om SNMP uit te schakelen. Zover ik het zie heeft de Archer C20i dit helemaal niet.
Met de tips van 'wjb' kom er dus niet...
Moet er voor de V10 iets anders ingesteld worden?

HaPoe

*Admin: titel aangepast i.v.m. vindbaarheid

17 reacties

Reputatie 7
Badge +29
Kan je iets meer beschrijven wat er gebeurt? Wat is brokkelig?
Wat ervaar je op je PC? Welke melding krijg je? Krijg je nog wel steeds een IP en kan je de eigen router of Experiabox wel pingen?
Dag Robin,
Dank je voor de reactie. Voor meer details zal ik wat screenshots maken (dan zal ik de router weer aansluiten en het probleem laten terukomen...), maar hier komt het op neer:
Windows10: op de taakbalk verschijnt er een gele driehoek met uitroepteken, en op het scherm staat dat er geen internetverbinding is (exacte tekst helaas niet meer paraat). Als ik op de Experiabox inlog, krijg ik geen contact meer. WiFi van de experiabox doet het ook niet meer.

De tv: brokkelig is een wat slachte omschrijving, maar het beeld stopt, gaat even later weer verder. Uiteindelijk komt de tekst om naar het volgende kanaal te zappen en weer terug te keren, maar dat gaat dan ook niet meer.

expert wbj beschrijft de situatie alsvolgt: ....na verloop van tijd wordt de zaak 'in quarantaine gezet...' en dat is ook inderdaad het gevoel dat ik ervaar: aanvankelijk werkt alles naar behoren, maar na (varierend!) 10 minuten tot een uur loopt het dus spaak.

Als beloofd zal ik wat screenshots gaan maken.

HaPoe
Reputatie 7
Badge +29
wjb bedoelt met quarantaine iets heel anders dan wat jij ervaart.

Verder ben ik erg benieuwd wat de output van ipconfig is als je zo'n driehoekje krijgt.
Zit die TV achter de TP-Link?
OK, dus geen quarantaine. Inmiddels ben ik 3 uur verder. Ik heb de situatie met screenshots in een bestand gestopt, maar geloof niet dat ik dat kan opsturen?
Dat is jammer, want er zit veel werk in. Ik zal er foto's van maken en opsturen (10 pagina's)
De TP-link zit inmiddels op de 4e LAN van de Experia, en geeft geen internet door (wel wordt de config (DHCP) binding doorgegeven, en spreekt de Experia dus tegen de TP-link, maar levert geen internet.
Op de TP link zit nu alleen een laptop om in de router te kijken.

Ik stuur zo 10 foto's op

HaPoe
hier 10 foto's, de 10 bladzijden van mijn bevindingen van hedenmiddag!

HaPoe
bladzijde 10 ging niet mee. nu wel

HaPoe
Helaas, twee uur later: geen internet op de PC:

En de TV gaf het volgende beeld:

TV's zitten rechtstreeks op de experiabox LAN 1 en 2

Router losgenomen, Experia opnieuw gestart. Zaak werkt weer.... maar zonder de router 😫
Waar zit het conflict...?

HaPoe
2x zelfde picture. In de bijlage zit de goeie:

HaPoe
Reputatie 7
Badge +29
Maar, hoe zit die TP-Link aangesloten? E.g. in welke poort gaat de kabel vanaf de Experiabox?

Als die PC niet werkt, kan je dan eens in opdrachtprompt "ipconfig /all"? Scroll dan even naar de Ethernet adapter (je ziet namelijk alle adapter (ook bluetooth en wifi indien aanwezig)

In de screenshots is niet direct iets mis te zien.
TP-link (WAN-poort) staat rechtstreeks op een van de LAN-uitgangen van de V10-box (de vierde). In die situatie is er geen internet naar de LAN-poorten van de TP-link. Gechecked met een laptop, aangesloten op een LAN-poort van de TP-Link.
Ik heb ook een keer de TP-link WAN-poort aangesloten op de 3e LAN-poort, waar normaalgesproken de PC op aangesloten is, en de PC op de 1e LAN-aansluiting van de TP-Link.
Aanvankelijk heb ik daar internet op de PC-gekregen, maar dat gaat dan na verloop van tijd mis.

Nogmaals: in de oude situatie met de V9-box is er nooit een probleem geweest en heb ik drie jaar zorgeloos de TP-link laten draaien (eigenlijk alleen voor de WiFi in het achterhuis en de tuin.
Sinds het gebruik van de V10-box is er dus een probleem.

Wat ik me afvroeg: ik zie soms dingen staan als 'lease-time' of zoiets. Zou dat iets met het ineens optreden van de problemen kunnen zijn?

Nogmaals bedankt voor je support!

HaPoe
Reputatie 3
Badge +2
HaPoe schreef:

HaPoe

Current NAT status = disable (screenshot 4 van de TP-Link).

Dat is vast niet de bedoeling.
Reputatie 7
Badge +29
jrxs4all schreef:

HaPoe schreef:

HaPoe

Current NAT status = disable (screenshot 4 van de TP-Link).

Dat is vast niet de bedoeling.

Oeh, niet eens gezien.

Maar, als dat het niet is, dan ontvang ik nog graag de output van "ipconfig" wanneer het niet werkt.
Hmmm, ik denk dat ik dat als één van de stappen heb gedaan om te kijken of de zaak dan ook op tilt ging. Ik zal het 'abelen' en een logje bijhouden van de waarnemingen. Mijn verwachting......: er zal wel internet zijn op de router, maar omdat er verder niets veranderd (ander dan de NAT-setting), ben ik bang dat het uiteindelijk fout loopt.

Wordt vervolgd

HaPoe
verslag gebeurtenissen met NAT op de TP-link enabled.

WiFi van de TP-link staat nog uit (als alles stabiel is..... zal ik die pas activeren).

13:47 - alle equipment (2xHD-kast, pc) uitschakelen, dan Exp V10, waarna de Exp V10 aangezet wordt en vervolgens de 2xHD, de TP-link en de pc. Ik zet de TP-link 'tussen' de EXP V10 en de pc. de WAN van de TP-link dus aan een LAN van de Exp V10, en de pc (koepel) op een LAN van de TP-link.

14:12 - alles werkt, er is internet op de pc.
14:36 - alles werkt en van de relevante info uit EXP V10 en TP-link screenshots gemaakt.

Vraagje over de TP-link System Routing Table:
ID 1: Destination Network is 192.168.2.0 - klopt dat (en is dat de Exp V10)?
ID 2: Destination Network is 192.168.0.0 - klopt dat (en is dat de TP-link)?

14h44 - DHCP client pc (koepel) heeft nog 1h26 lease time - alles werkt

15h15 - checken tv's en WiFi (van Exp V10)

15h16 - DHCP client pc (koepel) heeft ineens 1h53 lease time - alles werkt

15h53 - Helaas..... terwijl ik muziek beluister van internet, is er ineens weer een 'vastloper'.

Ik heb op de opdracht prompt ipconfig /all gedaan. Het resultaat:

Het klinkt vreemd, maar dat is zo om en nabij de twee uur sinds er weer spanning op de Exp V10 is gekomen.

Eat your heart out....
ik heb dus vele screenshots gemaakt. De vraag die ik zojuist stelde over de TP System Routing Table betreft dit:

HaPoe
Hierbij, hopelijk leesbaar, twee compilaties van de screenshots voor TP-link en Exp V10.
Zaken als IPv6 en DMZ-instellingen van beide apparaten..... kan dat invloed hebben?

Reputatie 3
Badge +2
Ik zie zo geen foute instellingen. Als je denkt dat het met de lease tijd te maken heeft, dan kun je altijd de lease tijd in de instellingen van de TP-Link op 2880 minuten zetten.

Dit zou met een Archer zo uit de doos gewoon moeten werken. Dus wat je ook nog kan doen: de Acher naar de fabrieksinstellingen terug zetten en dan de Quick Setup draaien.

Reageer