Vraag

Experiabox V10 geeft soms geen IP adressen aan draadloze toestellen, wel aan bedraad aangesloten toestellen.

• 17 juni 2018
  • 11 reacties
  • 1144 keer bekeken

Reputatie 1
Mijn Experiabox V10 met firmware eindigend op T03.4 geeft soms geen IP adressen uit aan met WiFi aangesloten toestellen. Er worden wel IP adressen uitgedeelt aan bedraad aangesloten toestellen. Het is geen dekkingsprobleem. Tot nu toe had het geholpen de WiFi toestellen een vast IP adres toe te kennen. Maar nu zie ik dat dat ook niet betrouwbaar helpt. Het enige opvallende is: mijn iPhone en iPad hebben blijkbaar zo vaak contact, dat ze altijd met mijn WiFi verbonden zijn en een IP adres hebben, maar andere toestellen als laptop of TV, die ook soms helemaal uit staan, wel problemen hebben.

Dat probleem hadden wij al een paar manden terug, maar was met de firmware tenminste tijdelijk opgelost. Om het youtube probleem te verhelpen heb ik IPv6 uitgezet op de box, en deze herstart.

11 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Wat is "niet betrouwbaar helpt"? Naar mijn idee zou, wanneer het probleem echt puur een probleem is met DHCP en het uitdelen van IP-adressen, het helpen om een IP statisch in te stellen. Zorg dan wel dat je bijvoorbeeld 192.168.2.251 kiest omdat die standaard niet ook(!) door de DHCP server uitgegeven wordt
Reputatie 1
Met een vast IP adres toekennen bedoel ik dat het modem altijd, gebaseerd op de Mac adressen, hetzelfde IP adres uitdeelt. Deze IP adressen liggen natuurlijk in het DHCP range die de DHCP server mag uitdelen.. Dat werkt bij bekabeld aangesloten toestellen perfect, ongeacht op ze een DHCP binding hebben of niet. Dit probleem was al een paar manden terug bekend, en destijds was het advies DHCP binding aan te zetten.. Het enige wat helpt is het modem herstarten.
Reputatie 7
Badge +30
Ooh zo. Ja. Want, je kan ook op het apparaat zelf een statisch IP instellen. Dat is wat minder handig, maar wel een uitstekende test. Je sluit dan de DHCP server helemaal uit.
Reputatie 7
Badge +14
Hi Hans, heb je de tip van Robin al geprobeerd? Laat je het nog even weten 😃
Reputatie 7
Toch wordt het hoog tijd dat KPN eens zeer gedegen de DHCP en ARP functionaliteit onder de loep neemt. Het gedrag van de DHCP server van de V10 is vanaf versie 3,2 significant anders dan in versie 3.0 en er is een heel duidelijke correlatie met problemen die men sindsdien ervaart met via wifi aangesloten apparaten.
Daar waar apparaten in versie 3.0 keurig hun oorspronkelijke IP adres behielden als ze binnen de DHCP lease opnieuw contact maakte, vliegen de nieuwe IP adressen je nu om de oren.
Ook ik heb nog altijd Android devices die pas na een paar keer verbinden met wifi een IP adres krijgen. Gelukkig gebeurt dat verbinden automatisch, maar het is wel een issue dat speelt sinds firmware versie 3.2.

Ook wat mij betreft is het dus al maanden flink mis met de DHCP/ARP functionaliteit op de V10.
KPN had ook aangegeven op korte termijn opnieuw met een nieuwe firmware voor de V10 te komen, dus blijkbaar is er bij "modemdevelopment" wel iets onderkend. Alleen de vraag bij KPN is altijd: Wat verstaan ze onder "korte termijn".
Reputatie 7
Badge +30
Hmm. In een huishuiden met een goed aantal apparaten (~ 6-7 smartphones, ~5-6 laptops, ~2 computers, wat extra zooi zoals een omvormer, pi, 868 transceiver) krijg ik zo'n 300 DHCP Timeouts/Failures per week. Waarbij de V10 de DHCP server is.
Een paar zullen vast logisch zijn, maar dit zijn er mijns inziens best veel.

Verder sluit ik mij aan bij wjb
Reputatie 7
Badge +14
Ook wat mij betreft is het dus al maanden flink mis met de DHCP/ARP functionaliteit op de V10.
KPN had ook aangegeven op korte termijn opnieuw met een nieuwe firmware voor de V10 te komen, dus blijkbaar is er bij "modemdevelopment" wel iets onderkend. Alleen de vraag bij KPN is altijd: Wat verstaan ze onder "korte termijn".
Ik heb dit intern nog eens aangekaart. Ik hoop op 'korte termijn' bij je terug te komen met meer (goed) nieuws hierover 😉
Reputatie 1
Sorry voor de laate response. DHCP helemaal uitzetten kan wel, maar met een vast IP adres kom ik niet meer op internet. Vroeger heb ik dat met verschillende Fritz!Boxen zonder problemen kunnen doen. De ervaring leert indien met DHCP een apparaat geen IP adres krijgt, dan komt internet binnen 2 uren voor dat toestel terug..

Wanneer mag ik een eigen modem officieel aansluiten? Dat heeft toch al enige tijd geleden Europa besloten.
Reputatie 7
Badge +14
Geen probleem HansAnders, de overheid is eind vorig jaar een internetconsultatie gestart om te onderzoeken wanneer vrije router keuze geïmplementeerd kan worden. Hierover zijn de betrokken partijen nog in bespreking. Zodra er meer nieuws over is zullen we dat zeer zeker op het forum plaatsen 🙂
Reputatie 7
Die internetconsultatie is afgerond, het is nu wachten op besluitvorming door de overheid.
Zie ook https://forum.kpn.com/internet-9/vrije-router-keuze-nu-wettelijk-vastgelegd-429248
Reputatie 7
Badge +14
Die internetconsultatie is afgerond, het is nu wachten op besluitvorming door de overheid.
Zie ook https://forum.kpn.com/internet-9/vrije-router-keuze-nu-wettelijk-vastgelegd-429248
Bedankt voor de doorverwijzing van het topic wjb. Klopt, is afgerond. Nu afwachten met welke besluit de overheid komt 🙂

Reageer