Beantwoord

Experiabox V10 Modem zorgt voor veel problemen

• 23 juni 2017
  • 13 reacties
  • 1938 keer bekeken

Reputatie 2
Badge
Goede avond iedereen.

Onlangs was er bij mij thuis de laatste maanden veel problemen met het naar beneden schakelen van me verbindingssnelheid van meer dan 50%.
Met veel telefoontjes naar de ks en zelfs hier op het forum geweest te zijn is nog steeds het probleem niet verholpen.
Er zijn al 5 monteurs hier langs geweest en tot 3 maal de is/ra vervangen en weet ik het wat nog meer, maar telkens met elke meeting waren de koperwaarde en dergelijke altijd prima.
met een simpele DLM reset was het probleem weg.... hoopte we.
Uiteraard was het niet zo. 🙄
Na alles is er uiteindelijk een echte KPN Monteur @Ad (geen volkerwessels) zelf bezig geweest te achterhalen waar het probleem in kon zitten.

en ja ja we zijn er achter waar het probleem zit en jawel in de Experiabox V10 !!!.
nu hoor ik je denken.... ik probeer het op mijn manier te verworden wat het probleem is en wat in het KPN LAB ook bekend is maar niet bij de ks en waarschijnlijk ook niet hier bij de webcare.
het zit namelijk zo, velen van jullie kunnen het principe wel van de DLM/DSLAM, als een dsl verbinding stabiel of onstabiel is gaat het de lijn schakelen naar een ander profiel/snelheid etc, dat gebeurt vaak in de nacht 2/3 uur na middernacht. en dan komt het,,,, als het een V10 is die schakelt geeft het op de lijn een sterk signaal van 30dBm, dat is ruim 1 watt na een schakeling. en ja elk type modem een v7/8/9/10 kan in ongunstige gevallen een time-out krijgen door het schakelen van iemand anders zijn V10 Modem. Maar dat is niet alles, het vervelende is dat het ook een CRC error kan genereren bij andere klanten.
het Alles in een netwerk profiel schakelt zijn verbinding omlaag als het meer dan 500 CRC errors krijgt wat vaak onterecht is en niks met jou stabiele lijn te maken heeft. het vervelende is dat het een domino effect heeft. Nokia en KPN zijn hier intern al van af eind vorig jaar mee bezig (Nokia is fabrikant van de DLM in de centrales) en het probleem gaat nog heel lang voort duren volgens Nokia. en het blijven uitdelen van de V10 Modems bij klanten maakt de omtrek van het probleem ook een stuk groter.

graag hoor ik als het probleem bij jullie (webcare) bekend is en zo niet, laat je aub inlichten door experts intern bij KPN, ik zou er graag meer van willen horen wat en hoe het er voor staat.

Groetjes S. van Schaik
icon

Beste antwoord door Koen_1 27 juni 2017, 17:06

Hoi Stefan, bedankt voor je privébericht. Helaas mag ik hier geen informatie over naar buiten brengen. Als je verbinding slechter gaat functioneren en je hinder gaat ondervinden in de werking van je diensten mag je uiteraard wel rechtstreeks contact met de monteur opnemen, of het hier laten weten zodat wij actie voor je kunnen ondernemen 🙂
Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Ik twijfel aan dit verhaal.

Die 30dBm, waar haal je die weg? Is die niet afhankelijk van het lijntype en de lijn zelf? Mijn V10 doet namelijk "maar" 11dBm en -11dBm

Is Alcatel-Lucent niet ook de fabrikant van sommige DSLAM's en/of sommige Lijnkaarten? In iedergeval waren zij een exclusieve(?) leverancier van DSLAMs bij o.a. de VVDSL straatkasten. Alcatel-Lucent heeft volgensmij heel wat apparatuur uit hun ISAM-productfamilie verkocht aan KPN.

Verder wordt er niet op basis van CRC geswitcht maar op basis van CRC/minuut. Vroeg of laat kom ik ook wel aan die 500 CRC's als je bedenkt dat mijn V10 nu al meer dan 2000u draait.

Reputatie 2
Badge
Goedemorgen

@RobinFlikkema
Het verhaal komt officieel van een techniche medewerker van KPN zelf en een software schijver van Nokia, de reden dat ik hier nokia bij betrekt komt omdat mijn lijn van een nokia dslam komt. Zelf heb ik er niet veel verstand van en idd de beste meneer had het ook over CRC met betreking op tijd maar hoe dat precies zat was me ontgaan

Groetjes S. van Schaik
Reputatie 7
Badge +21
Hoi Stefan, op dit moment lijkt het me raadzaam de upgrade die gepland staat over een paar weken zoals we in ook in dit topic afgesproken hebben af te wachten. Als ik je vervolgens gemigreerd heb naar de nieuwe drager kijken we hoe je verbinding zich gedraagt. Als er dan nog steeds problemen zijn, en bijvoorbeeld blijkt dat de Experiabox V10 op jouw specifieke verbinding niet goed functioneert kunnen we 'm omruilen voor een ander model Experiabox. Nu een nieuw onderzoek starten en acties op de huidige situatie die er nog maar even is lijkt mij om eerlijk te zijn niet heel nuttig. Wel kan ik me goed voorstellen dat je het wachten zat bent hoor! Nog heel even geduld 😉
Reputatie 2
Badge
Hallo
@Koen

Jammer dat u het bericht niet goed begrijpt.
Er loopt bij kpn intern een onderzoek over het probleem wat ik hier meld. Het probleem zit niet in mijn modem maar in elke experiabox v10, mijn lijn is stabiel en dit is zelfs mijn 3de modem in korte tijd. Uit onderzoek is gebleken dat het schakelen van andermans experiabox v10 hier in de omgeving mijn lijn onderuit gooit en dat van vele anderen. Mijn vraag was meer, als er meer details over het grootschalige BEKEND probleem (intern in het kpn lab) vrijgegeven kan worden hier op het forum voor andere gebruikers. Ik kan u het telefoonnummer van de desbetrefende kpn medewerker geven in een prive bericht, of u kunt misschien in de bon terug zien wat er afgemeld is door de monteur, zodat u er van uit kunt gaan dat ik het niet over een hoax hebt of zelf een verhaal bij elkaar verzint. Dit probleem staat los van mijn upgrade waar ik op wacht.

Groetjes S. van Schaik
Reputatie 7
Badge +30
Ik betwijfel nog steeds hoe groot dit "grootschalig" probleem is. Maar, vanuit ITIL gezien maakt dit hele probleem voor de klant niets uit. Heel simpel gezegd is de klant alleen uit op een werkende verbinding, en wat KPN daarvoor allemaal aan de achterkant uitspookt, of waar KPN tegen aanloopt is geen probleem van de klant.
Ik denk dan ook dat je die informatie hier niet op het forum gaat krijgen. Informatie hier op het forum gaat meestal wat dieper dan "alleen zorgen voor een werkende verbinding" maar sommige informatie binnen KPN is simpelweg niet bedoeld voor de eindgebruiker en is dan ook zodanig bestempeld.

Robin
Reputatie 7
Badge +21
Hoi Stefan, bedankt voor je toelichting! Het issue dat je schetst is mij eerlijk gezegd niet bekend, maar ik kan er navraag naar doen! Zoals Robin aangaf is het wel zo dat informatie over dergelijke zaken eigenlijk niet bedoeld is voor de eindgebruiker, en het over het algemeen niet de bedoeling is dat informatie erover naar buiten gebracht wordt. Als je reageert op m'n privébericht ga ik er achteraan, en kijk ik of ik er iets over kan en mag zeggen.
Reputatie 7
Badge +21
Hoi Stefan, bedankt voor je privébericht. Helaas mag ik hier geen informatie over naar buiten brengen. Als je verbinding slechter gaat functioneren en je hinder gaat ondervinden in de werking van je diensten mag je uiteraard wel rechtstreeks contact met de monteur opnemen, of het hier laten weten zodat wij actie voor je kunnen ondernemen 🙂
Reputatie 2
Badge
Hallo.

@Koe Dank voor uw inspanning. Hierbij hoop ik ook u van dienst te zijn geweest, dat het bij u ook bekent is kan soms het sturen van een monteur overbodig worden. Nu wachten op de upgrade en het impact bij mij wordt tot minimaal beperkt.

Groetjes Stefan.
Begrijp ik goed dat dit probleem al een half jaar speelt??
Tijdens mijn telefoongesprekken met de klantenservice had ik t idee dat er vrij snel een update aan zat te komen dat ze deze aan t testen.
Hoe lang gaat dit nog duren. Krijg nu t idee dat ik aan t lijntje gehouden ben.
Ook wij hebben al enige tijd problemen met de v10
Volgens mij zijn wij echt niet de enige
Reputatie 7
Ook wij hebben al enige tijd problemen met de v10
Volgens mij zijn wij echt niet de enige
De vraag is of jij wel hetzelfde probleem ervaart, of dat je, zoals vele V10 gebruikers, de laatste maand last hebt van wegvallende wifi.
Wij hebben de laatste tijd heel veel last van wegvallende wifi. Nu hebben ze de 5g uitgezet en werkt mijn wifiversterker boven dus niet meer naar behoren. Lampje blijft oranje.
Hoe lang gaat dit probleem nog duren en worden mensen die daar al meerdere keren over gebeld hebben van op de hoogte gehouden als de nieuwe update online gaat.
Reputatie 7
Je bent helaas absoluut niet de enige.
Zie: https://forum.kpn.com/internet-9/storing-wegvallende-wifiverbinding-op-de-v10-442731
Reputatie 2
Badge
Hoi,

Mocht het mogelijk zijn je wifi versterker aan te sluiten met een utp kabel zou ik dat doen, ben je gelijk gedeeltelijk af van je problemen en kun je je 5ghz van je versterker weer gebruiken met een verdubbeling van je link speed op je versterker.

Groetjes Stefan

Reageer