Beantwoord

Experiabox V10 SSID op 2.4 en 5Ghz

  • 9 March 2019
  • 11 reacties
  • 15231 keer bekeken

Mijn Experiabox V10 heb ik nu ingesteld op 2.4 en 5 Ghz.(SSID) Nu kan ik kiezen hier tussen omdat de 5 Ghz het beter doet dan de 2.4 Ghz is mijn ervaring v.w.b.t. snelheid volgens de speedtest van KPN. Het valt mij nu op dat mijn Macbook Air telkens de 2.4 Ghz kiest en niet de 5 Ghz. Hij kan ook op 5 Ghz werken. Ik moet de laptop dan telkens opnieuw op 5 Ghz zetten wat het betere snelheid geeft. Is het mogelijk dat hij altijd b.v. de 5 Ghz kiest.
icon

Beste antwoord door Alex van KPN 10 March 2019, 18:37

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

11 reacties

Reputatie 7
Helaas heeft de V10 nog altijd geen bandsteering waardoor aangesloten apparaten niet automatisch naar de 5GHz band begeleid worden.
Ik weet niet of je op de Macbook Air kunt instellen dat deze alleen 5GHz mag gebruiken.
Hallo @Jasper_304 ,
als je de ssid namen van de 2,4 en de 5.0 band verschillend maakt en dan met de laptop verbinding maakt met de 5.0 band kan er niets fout gaan.
Reputatie 7
Badge +24
Hi Jasper, welkom hier. De enige manier is zoals Jan-D dit aangeeft. Geef ze verschillende namen en verbind de Macbook met de 5Ghz. Dit doe je in de webinterface van je V10, zie hieronder. Je moet daarna ook de andere apparaten opnieuw verbinden. Hopelijk weet je zo voldoende.

Bedankt voor de reactie.
Het apart benoemen van de SSID naam heb ik al uitgeprobeerd. Dat wist ik overigens al. Ook heb ik de nieuwe Experia-wifi versterker geïnstalleerd. Die geeft geen noemenswaardige verbetering. Daar ben ik niet tevreden mee. Weer een extra apparaat die stroom verbruikt. Momenteel heb ik mijn experiabox V10 op kanaal 11 (2.4) vastgezet en de (5) op channel 100,104,108,112. Als mijn laptop de 5 Ghz oppikt heb ik in de kamer ongeveer 80 tot 90 Mbps 's morgens. 's avonds wordt dat minder een stuk minder. De TV staat dan ook aan. Echter wanneer mijn laptop (soms) de 2.4 Ghz oppikt heb ik beduidend minder signaal. Rond de 50 Mbps. Ook wanneer ik met mijn laptop bij de meterkast gaat staan. Hoe komt dit. Ligt dat aan de Experiabox V10?
Hallo @Jasper_304 ,
zelf heb ik de wifi in de v10 gewoon op AUTO staan en werkt (bij mij) het beste.
Bekabelde snelheid kun je niet vergelijken met wifi-snelheid.
Hanteer de wifi-snelheid op ongeveer 50-75% van de bekabelde snelheid bij optimale instellingen.
E.e.a. is geheel afhankelijk van de omgeving waarin wifi zich afspeelt en derhalve is er geen algemene richtlijn voor te geven. Wat bij de een perfect werkt hoeft bij de ander totaal niet te werken.
Reputatie 7
Badge +24
Wat je ook kan doen is het netwerk van 2.4 Ghz verwijderen/vergeten op de laptop zodat deze daar niet meer mee verbindt en altijd op 5 Ghz blijft verbonden.
Reputatie 3
Badge +1
Ik heb ook een macbook pro en gebruik alleen de 5 ghz. , en hij maakt gebruikt van de hoge kanalen

Ik heb een beveiligingssysteem dat alleen werkt op 2.4ghz wie helpt

Badge +19

Maak even een eigen topic aan @Engel1970 dan helpen we je daar.

Hoe doe ik dat

Reputatie 7
Badge +21

Via deze link →  https://forum.kpn.com/topic/new