Beantwoord

Experiabox V10 start op met 1970 jaartallen, heeft geen verbinding binnen eigen netwerk

  • 26 January 2022
  • 26 reacties
  • 316 keer bekeken

Per afgelopen vrijdag heb ik heftige probleem. Aangesloten apparaten worden niet meer opgenomen binnen de DHCP of maar heel kort en dan is de verbinding weer weg. Mijn NAS is hierdoor niet meer benaderbaar en de setup boxen werken niet meer.

 

 

 

Zeer vervelend, gelukkig heb ik nog een tweede netwerk waardoor mijn thuiswerk situatie niet in gevaar komt. Maar volgens mij is deze router overleden 😞 … Model H369A. Kan dit met spoed worden opgelost?

 

Groet Cliff

icon

Beste antwoord door LaurensZalm 26 January 2022, 20:50

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

26 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Dat jaartal bij opstarten is normaal. Het modem haalt tijd en datum op via een NTP server, zo lang er geen verbinding is staat de datum en tijd dus verkeerd.

Je hebt via de V10 wel internet? Wat werkt er dan niet? De devices er op aangesloten krijgen geen adres of zoiets?

Reputatie 7
Badge +22

Wel grappig dat ie met 1970 komt, bestaat internet dan al zo lang? 😂🤣

Mijn TV kastjes krijgen geen IP adres meer, mijn NAS wel maar is niet te benaderen en mijn privé PC krijgt een IP adres uit een totaal verkeerde range (zelf 192.168.2.x gekozen, maar krijgt nu 169.x.x.x). Onwerkbaar 😔 … Als dan alles is verbonden vallen de geconnecte apparaten 1 voor 1 weer uit de router. Ik heb via een USG van Ubiquity nog een netwerk draaien op 192.168.1.x voor mijn werkzaamheden. Daar zijn geen problemen mee. Lijkt met name het bedrade netwerk direct aan de KPN router gekoppeld te zijn. 

Reputatie 7
Badge +7

De vraag was ook of er wel internet is. Zo ja, dan lijkt me de router functie van de V10 verstoord. Heb je al eens alle ethernet kabels van de V10 los gehad en dan 1 PC bekabeld aangesloten gehad?

Het kan zijn dat de ethernet adapter/chip/driver van 1 van de aangesloten apparaten defect is en al het verkeer lam legt.

Maar goed, eerst de vraag of je internet hebt.

Reputatie 7
Badge +11

Wel grappig dat ie met 1970 komt, bestaat internet dan al zo lang? 😂🤣

1 januari 1970 00:00 is de starttijd van de Unix Epoch. Vrijwel ieder apparaat dat op basis van Unix werkt zal hierop terugvallen indien de tijd niet opgevraagd kan worden bij een NTP-server.

 

maar krijgt nu 169.x.x.x). 

Dat is een APIPA-adres welke apparaten krijgen als ze geen communicatie kunnen verkrijgen met de toegewezen DHCP-server in het netwerk. Zou je voor de zekerheid eens je USG volledig los kunnen koppelen? Ik zeg niet dat het probleem hier in zit maar het is altijd handig om zaken uit te sluiten. Zou je ook eens een screenshot van de DHCP-instellingen van de Experiabox V10 kunnen plaatsen? Mogelijk is hier per ongeluk iets foutief in ingesteld.

Ik ben ook even aan het denken, het is namelijk best bijzonder dat het apparaat opeens minder werkt maar op een eigen router achter de Experiabox dan weer wel. De verbindingen naar je USG lopen namelijk ook allemaal via de router in de Experiabox. Als de hele Experiabox overleden is dan zou de USG ook niet meer moeten werken.

Ook met de USG volledig uit krijg ik op mijn PC 169.254.x.x met een subnetmask 255.255.0.0. En dat is niet goed. De enige reden waarom ik nog gebruik maak van de 192.168.2.x range is omdat de tv kastjes geen ander IP adres aankunnen. De USG hangt aan 1 outlet van de KPN router en zet 192.168.2.199 om naar 192.168.1.1. Daaraan zijn al mijn andere bedrade en draadloze apparaten gekoppeld plusijn zakelijke onderdelen. De TV’s hangen dan allemaal binnen de 192.168.2.x. 

 

Wat ik gewoon niet begrijp is dat al het bedrade werk direct aan de router nu zo vreemd reageren. TV’s geven allemaal F143, dus krijgen geen IP. En de NAS krijgt een IP maar kan ik op geen enkele wijze benaderen. Foto’s ben ik aan het proberen, maar iPhone foto’s zijn allemaal te groot 😂😂

Reputatie 7
Badge +7

Ik haak af. Twee keer gevraagd of er wel internet is. Geen antwoord. Succes verder.

KORT LONTJE? Uithangbord voor je organisatie … Maar goed. Er is internet op alles binnen IP 192.168.1.x

@Clifford Wissink Nee hoor, @Ernst-Jan heeft helemaal geen kort lontje, hij stelt jou twee keer dezelfde vraag en er komt twee keer een lang betoog zonder die simpele vraag te beantwoorden of er op in te gaan.

Misschien heb je het niet door, maar hier helpen klanten elkaar en indien nodig springt er een KPN moderator bij als dat nodig is, tot nu toe ben je te woord gestaan door mede klanten en een KPN monteur die in zijn vrije tijd het leuk vind om problemen op te lossen, dus een beetje respect is wel op zijn plaats in deze.

Prima hoor. Probeer gewoon een oplossing te vinden voor mijn probleem. Stel dan gewoon de vraag zonder allerlei ruis. Er komt toch ook eerst een heel betoog met aan het einde de vraag … Maar goed … Helpen is voor iedereen anders ... 

Reputatie 7
Badge +9

Ook met de USG volledig uit krijg ik op mijn PC 169.254.x.x met een subnetmask 255.255.0.0. En dat is niet goed. De enige reden waarom ik nog gebruik maak van de 192.168.2.x range is omdat de tv kastjes geen ander IP adres aankunnen. De USG hangt aan 1 outlet van de KPN router en zet 192.168.2.199 om naar 192.168.1.1. Daaraan zijn al mijn andere bedrade en draadloze apparaten gekoppeld plusijn zakelijke onderdelen. De TV’s hangen dan allemaal binnen de 192.168.2.x. 

 

Wat ik gewoon niet begrijp is dat al het bedrade werk direct aan de router nu zo vreemd reageren. TV’s geven allemaal F143, dus krijgen geen IP. En de NAS krijgt een IP maar kan ik op geen enkele wijze benaderen. Foto’s ben ik aan het proberen, maar iPhone foto’s zijn allemaal te groot 😂😂

De nood voor 192.168.2 is er ook niet , zou mooi zijn dan zou de standaard 192.168.178 range van de Fritzbox nooit werken.. 

Ofwel met Fritzbox nooit TV tenzij je hem aanpast. 

Nee deze noodzaak is er echt niet..

Wel is de noodzaak dat ze IP uit de ExperiaBox krijgen, Dit kan eventueel wel via eigen router maar dan moet deze wel de PPP sessie opbouwen en de VLAN geconfigureerd hebben staan (bij glasvezel gaat dit wel bij DSL moet je uiteraard een router met DSL hebben)

 

Maargoed even terug naar de basis kan je de bij de V10 eens alle lan kabel eruit trekken, Deze resetten en dan eens met laptop op LAN kijken wat er gebeurt, Doet deze het dan e dan is de V10 in orde en kan je verder kijken

  • TVs erop..  Werken deze dan nu ? 
  • USG er weer aan.. werkt het dan nog ?

Thanx @LaurensZalm … Ik heb zojuist een setupbox naar beneden gehaald en rechtstreeks op de router aangesloten. Vlekkeloos. direct naar de 100% en dan de tijd. Boven weer aangesloten en geen verbinding. Het moet dus iets zijn in mijn setup naar boven toe (bedraad). Vreemde is echter dat het enkel unmanaged switches zijn van Zyxel 8 poorts. Ik heb de reset op de router al doorgevoerd, met en zonder de USG, teruggezet naar fabrieksinstellingen (zover als dat gaat), en de IP binding van de componenten al veranderd maar boven gaat het niet goed. Ik ga nu dit weekend alles ontkoppelen en geheel opnieuw opbouwen vanaf de router en proberen wat onderdelen er tussenuit te laten of uit te faseren. Meeste baal ik van mijn NAS omdat die direct aan de router hangt en netjes een IP krijgt maar niet te benaderen is, anders dan dat ik er rechtstreeks een laptop aan hang. Dan kan ik alles benaderen. Maar binnen het netwerk … nope.

Reputatie 7
Badge +9

Unmanaged switches.. hebben deze ondersteuning voor IGMP, want dit zie je vaak alleen bij managed switches terug.

Dit is wel een vande vereiste voor de STBs anders krijg je te maken met flooding van het TV signaal naar alle clients achter de switches, met mogelijk alle gevolgen van dien.

Goed om te horen dat je nu wat meer duidelijkheid hebt, Zal beginnen met switches weer even aansluiten en dan alleen ITV op de switches, en dan gewoon rustig verder doorbouwen en kijken waneer het zich weer voordoet.

Staat de NAS op een statisch of gewoon op DHCP ? En als je deze met LAN direct op ExperiaBox koppel krijgt deze dan wel een IP toegewezen ?

 

EDIT; Als het gaat om de Zyxel gs-108b dan zal ik deze niet gebruiken om TV op aan te sluiten. Gezien deze geen IGMP snooping ondersteunen.

IGMP snooping houdt in dat de switch actief het verkeer controleert op zogenaamde multicast data. Deze data wordt alleen doorgestuurd naar de juiste apparaten en niet naar elk apparaat in het netwerk.

Heb idd 2 Zyxel switches van dat type in huis, maar dat zou enkel de TV’s boven verklaren. Daar zitten twee TV’s op die switch. De Nas zit echter vanuit de meterkast direct op een Netgear managed switch, dus die moet ik nog even rechtstreeks koppelen aan de router om te zien of het dan wel werkt. Mijn privé PC zit ook achter een Zyxel switch. Ik heb overigens in deze setting nog nooit problemen gehad. Mijn zoon heeft dit weekend een Chromecast bedraad in het 192.168.2.x netwerk gehangen en toen zijn de problemen begonnen.

 

Welke switch raad je me aan? Coolblue is om de hoek 🙂🙂

Kan ik de Zyxel boven niet swappen met de Netgear beneden, dat ik unmanaged verdeel en dan managed doorga op de bovenverdieping?

Reputatie 7
Badge +7

“Mijn zoon heeft dit weekend een Chromecast bedraad in het 192.168.2.x netwerk gehangen en toen zijn de problemen begonnen.”

En daar kom je dan nu pas mee… heel betoog dat het altijd gewerkt heeft. Zeg dat dan meteen.

De V10 is dus ok. Mooi, dat scheelt. Hangt die Chromecast nog steeds in het netwerk (boven)?

Ik schat de kans op 95% dat 1 van de switches of de Chromecast flooding veroorzaakt. Wat moest er gebeuren om die Chromecast werkend te krijgen? Wat cast ernaar die Chronecast? Wat heeft zoonlief nog meer gedaan?

Bij een bedrijf konden ooit 800 medewerkers niets meer doen door 1 netwerk kaart die defect geraakt was.

En nee, geen kort lontje. Maar wel 40 jaar netwerk ervaring. En als je oplossingen wil moet de diagnose goed zijn. Mijn vraag of internet werkt was gebaseerd op het feit dat als die kant van de V10 defect zou zijn er natuurlijk van alles kan gebeuren.

Enfin; het opnieuw “opbouwen” stap voor stap lijkt een goed idee.

 

Heb de ChromeCast nu in de wifi van de 192.168.1.x gehangen. Maar denk idd dat er ook iets met de Zyxel niet meer lekker gaat nu, want de setup boxen rechtstreeks aan de router, beide prima, maar boven achter de switch … nothing. Of de switches in huis omgooien of idd alles naar managed.

Reputatie 7
Badge +9

Het hele tracé vanaf Experia Box tot the ITV boxen moet IGMP snooping ondersteunen..

overigens een chromecast op bedraad ?? Zover ik weet zijn er geen met een RJ45 aansluiting. Dit klinkt voor diagnose interesant want als deze een WiFi koppeling heeft en via een adapter oid via LAN een netwerklus creert dan is het opeens allemaal heel verklaarbaar.. want dan klapt alles eruit door deze loop…

 

Edit; lees nu pas hey nieuwe bericht maar ook de Chromecast werkt met Multicast verkeer ofwel geeft ook zonder IGMP snooping flooding op je netwerk.

Chromecast Ultra heeft RJ45 op de adapter zitten, dus kan zowel bedraad als wireless. Ik heb beneden aan de TV ook een ChromCast Ultra hangen, maar enkel op wifi. Bedraad is niet noodzakelijk en creëert problemen met streamen.

Reputatie 7
Badge +7

Bedraad en WiFi? Tegelijkertijd? Suggestie van LaurensZalm lijkt me een goede; ergens ontstaat wellicht een ongewenste brug tussen je twee segmenten… met een enorme flood van broadcast packets.

Nee nee dat snap ik, maar bij de setup van de CC en je kiest voor bedraad wordt de wifi configuratie overgeslagen en dan stream je rechtstreeks vanuit je eigen netwerk. Streamen vanaf je mobiele device is dan wel weer heel omslachtig.

Reputatie 7
Badge +9

Chromecast Ultra heeft RJ45 op de adapter zitten, dus kan zowel bedraad als wireless. Ik heb beneden aan de TV ook een ChromCast Ultra hangen, maar enkel op wifi. Bedraad is niet noodzakelijk en creëert problemen met streamen.

Door het gebrek aan IGMP snooping want zowel de ITV streams als de cast naar de chromecast zijn Multicast verkeer en dit gaat overal heen ( Flooding ) tenzij alles in het tracé IGMP snooping ondersteund want dan gaat het alleen naar de bron waar het hoort.

Goeie stap zal zijn te investeren in switches die dit protocol wel ondersteunen, en kijk er specifiek naar want ook niet iedere managed heeft dit standaard in huis

Reputatie 7
Badge +9

Netgear GS10*E de * mag 5 of 8 zijn net hoeveel poorten je wilt en die E is wel van belang want deze heeft dit protocol aanboord.

zoals ik al aangaf je Chromecast en TV boxen zijn nu je hele netwerk aan het flooden, het ene apparaat kan er beter tegen dan de ander en de NAS waarschijnlijk amper.

 

Binnen mijn netwerk IP 192.168.2.x alle unmanaged switches vervangen voor TP-LINK managed switches (5 en 8 poorts). Alles weer up and running. In router netjes alles DHCP fixed IP adressen gegeven aan belangrijkste apparaten. NAS werkt weer als een zonnetje.

Reputatie 7
Badge +7

Mooi. Maar heb je een idee wat dit nou veroorzaakte? Begreep dat de enige wijziging het aansluiten van die Chromecast was. 

Voor zover ik nu kan achterhalen was 1 van mijn switches kaduuk. Toen ik die switch vervangen had voor een nieuwe begon alles weer te ratelen en kwamen de juiste IP adressen weer terug, ook op mijn PC. Vreemd en nog steeds beetje onverklaarbaar omdat het een super simpele switch was, puur doorgifte van verkeer zonder management. Positieve bijkomstigheid, weer alles netjes in de meterkast en digitaal ook weer mooi opgeschoond en gedocumenteerd. Op naar de volgende crash en dan weer opnieuw op zoek … in ieder geval eenieder hier bedankt voor de support 👍🏻👍🏻