Vraag

Experiabox v10 stopt met routeren

• 6 december 2018
  • 23 reacties
  • 340 keer bekeken

Badge
Hallo KPN medewerkers en mede forum gebruikers,

Bij ons thuis valt regelmatig de Experiabox v10 'eruit'.

Hij stopt uit het niks met routeren van verkeer waardoor er (uiteraard) geen verbinding (zowel intern, als naar buiten) meer mogelijk zijn.
Het lijkt erop dat er wel verkeer overheen loopt, omdat de leds van de poorten blijven knipperen.

Na meer dan 10 resets naar fabrieksinstellingen en een vervangende experiabox wat al door de klantenservice is gedaan, zouden wij graag een definitieve oplossing voor dit probleem willen zien.

Het voortdurend rebooten van de experiabox is geen oplossing en is ook niet altijd mogelijk.

Hebben hier meerdere gebruikers last van?

23 reacties

Reputatie 7
Heb je een glasvezelverbinding?
Badge
Heb je een glasvezelverbinding?
Ja
Reputatie 7
Haal dan de volgende keer dat dit optreedt de stroom even van de NTU (glasvezelmodem) af en doe niets met de Experia Box.
Komt Internet dan ook weer op?
Badge
Haal dan de volgende keer dat dit optreedt de stroom even van de NTU (glasvezelmodem) af e doe niets met de Experia Box.

Thanks! Ik zal dit gaan proberen wanneer het probleem weer optreedt.
Echter lijkt het mij niet dat dit hoort uit te maken voor intern verkeer, of wel?
Reputatie 7
Dat het probleem in de Experia Box zou zitten lijkt mij ook onwaarschijnlijk immers dan zou je "toevallig" een tweede hebben gekregen met hetzelfde defect.
Heb je in jouw netwerk thuis nog een tweede router opgenomen of draait er wellicht een tweede DHCP server op een NAS of ander apparaat?
Badge
Dat het probleem in de Experia Box zou zitten lijkt mij ook onwaarschijnlijk immers dan zou je "toevallig" een tweede hebben gekregen met hetzelfde defect.
Heb je in jouw netwerk thuis nog een tweede router opgenomen of draait er wellicht een tweede DHCP server op een NAS of ander apparaat?

Nee, er draaien geen andere routers en/of DHCP servers op het netwerk. De experiabox is de enige die DHCP uitdeelt.
In de laatste 1,5maand hebben wij ook pas last van dit probleem. Voorheen met precies dezelfde apparatuur in het interne netwerk en configuratie, hebben wij dit probleem dus niet.
Zodra de experiabox stopt met het routeren, komen er alleen nog broadcast ARP requests naar willekeurige interne ip adressen eg. Who is 192.168.2.XXX tell 192.168.2.254.
Reputatie 7
Als jij een ChromeCast hebt, koppel die ook eens los.
Wat jij aangeeft zou kunnen betekenen dat de Experia Box een probleem heeft met de DHCP/ARP tabel.
Dit hebben we een jaar terug ook gezien op de V10 en toen bleek de ChromeCast een boosdoener.

Niet geschoten is altijd mis. 😉
Badge
Als jij een ChromeCast hebt, koppel die ook eens los.
Wat jij aangeeft zou kunnen betekenen dat de Experia Box een probleem heeft met de DHCP/ARP tabel.
Dit hebben we een jaar terug ook gezien op de V10 en toen bleek de ChromeCast een boosdoener.

Niet geschoten is altijd mis. ;-)

Ik heb geen chromecast in ons netwerk 😂.
Dus deze schot is ook alweer mis haha
Badge
Haal dan de volgende keer dat dit optreedt de stroom even van de NTU (glasvezelmodem) af en doe niets met de Experia Box.

Zojuist van thuis gehoord dat 'ie vannacht weer is vastgelopen.
NTU uitschakelen geeft geen verandering.
Reputatie 7
Dan wordt het tijd dat iemand van KPN zich over dit topic gaat ontfermen.
Reputatie 7
Badge +27
Hoi itshim, welkom! Fijn dat je, samen met wjb, al een aantal dingen hebt gecontroleerd. Dank, ook, voor het alvast invullen van je profiel. Daarmee heb ik alvast naar je verbinding gekeken. We zien vanaf onze kant geen verbrekingen. Dat betekent dat het signaal tot aan de FTU goed binnenkomt. Ergens daarna gaat het dan mis. Wat voor kabel zit er tussen de FTU en de Experia Box? Onze rode? Zo ja, zou je die eens willen vervangen?
Badge
Hoi itshim, welkom! Fijn dat je, samen met wjb, al een aantal dingen hebt gecontroleerd. Dank, ook, voor het alvast invullen van je profiel. Daarmee heb ik alvast naar je verbinding gekeken. We zien vanaf onze kant geen verbrekingen. Dat betekent dat het signaal tot aan de FTU goed binnenkomt. Ergens daarna gaat het dan mis. Wat voor kabel zit er tussen de FTU en de Experia Box? Onze rode? Zo ja, zou je die eens willen vervangen?
Hallo! Kabel is toevallig laatst vervangen. Dit lost helaas niet het probleem op.
Het ligt denk ik ook niet aan de FTU, want de experiabox zelf begeeft het gewoon op het moment lijkt het. Enige 'oplossing' is 'm rebooten en dan werkt alles weer naar behoren voor een x aantal uren/dagen.
Reputatie 7
Badge +27
Check, dank je. Ik verwachtte in dit geval ook niet dat dit zou gaan helpen, maar het is wel een van de dingen die ik voor de zekerheid gecontroleerd wil hebben. We zien met de rode kabel af en toe issues. Ik ga nog een paar vragen stellen om een paar dingen goed duidelijk te krijgen.

- Je ervaart dit stoppen zowel met bekabeld verkeer als met wifi?
- Je gaf al aan geen andere routers in je netwerk te hebben. Heb je verder nog andere apparaten aanwezig? Denk aan switches, netwerkstorage etc... Zodat we een goed beeld hebben van hoe de boel in elkaar zit bij je en we eventuele extra apparaten kunnen uitsluiten van invloed.
Badge
Dit is inderdaad zowel bekabeld als via wifi. De wifi staat uit op de experiabox, voor wifi gebuiken wij 2 access points van Ubiquiti.
Ik heb een managed switch in het netwerk staan en draai een server. Aan deze opstelling is echter niks veranderd, dus ik denk dat we dit ook kunnen uitsluiten. :)
Voorderest zijn er geen merkwaardige apparaten aangesloten op het netwerk.
Reputatie 7
Badge +28
Ik bemoei me hier even mee omdat Erik een paar dagen vrij is ;)

Ik heb een managed switch in het netwerk staan en draai een server. Aan deze opstelling is echter niks veranderd, dus ik denk dat we dit ook kunnen uitsluiten. :)

Hier ben ik nog niet helemaal over uit. De NT en Experia Box zijn min of meer uitgesloten. Als je tijdens zo'n storing alleen de switch opnieuw opstart (dus NT/Experia Box niet), wordt de verbinding dan ook hersteld?

Is alles aangesloten op deze switch, inclusief de Ubiquiti accesspoints? Zijn er ook apparaten direct aangesloten op de Experia Box? Ik ben vooral benieuwd of apparaten direct op de Experia Box wel blijven werken op het moment dat alles uitvalt.
Reputatie 5
Badge +9
ik heb dit probleem ook eens gehad dat het netwerk raar ging doen
wat bleek dat het aan de managed switch lag van tp-link
ding er tussen weg gehaald en overgestapt naar netgear switches
nooit problemen weer gehad
het hoeft niet maar kan aan de managed switch liggen
Badge
Ik bemoei me hier even mee omdat Erik een paar dagen vrij is ;)

Ik heb een managed switch in het netwerk staan en draai een server. Aan deze opstelling is echter niks veranderd, dus ik denk dat we dit ook kunnen uitsluiten. :)Hier ben ik nog niet helemaal over uit. De NT en Experia Box zijn min of meer uitgesloten. Als je tijdens zo'n storing alleen de switch opnieuw opstart (dus NT/Experia Box niet), wordt de verbinding dan ook hersteld?

Is alles aangesloten op deze switch, inclusief de Ubiquiti accesspoints? Zijn er ook apparaten direct aangesloten op de Experia Box? Ik ben vooral benieuwd of apparaten direct op de Experia Box wel blijven werken op het moment dat alles uitvalt.

Zowel met als zonder de switch in het netwerk blijft het probleem zich voordoen. Dit is getest met alleen het broodnodige aansluiten op de poorten van de experiabox. (Denk aan pc's, tv en server.)
Zodra de experiabox eruit schiet, stopt het interne en externe verkeer. IPTV blijft het gek genoeg nog 1/2 minuten doen, maar stopt daarna ook.
Als ik de switch uitzet/utp kabel naar de experiabox eruit haal, blijft de experiabox nog steeds niks doen. Zodra ik de switch van de experiabox haal, kunnen de lokale machines elkaar weer direct 'vinden' over de switch. Dus de switch werkt wel naar behoren. 🙂
Reputatie 7
Toch lijkt een externe oorzaak zeer voor de hand te liggen immers twee Experia Boxen achter elkaar die beide dezelfde problematiek vertonen...
Reputatie 5
Badge +9
Toevallige misschien 2e experabox ook niet goed
het kan haast niet maar is wel mogelijk
Misschien gaat er wat fout in het pop station
uiteindelijk is haast alles al geprobeerd
misschien toch een 3e experiabox proberen
Badge
Toevallige misschien 2e experabox ook niet goed
het kan haast niet maar is wel mogelijk
Misschien gaat er wat fout in het pop station
uiteindelijk is haast alles al geprobeerd
misschien toch een 3e experiabox proberen

Blijft het dan niet gek dat het interne verkeer ook als het ware stopt? Ik kan mij nog wel enigszins voorstellen dat er iets fout is in de centrale of de ntu, maar dan zou dat niet moeten doorgaan naar binnen? Lijkt mij.

Hoe krijg ik het voor elkaar dat KPN mij een 3e experiabox v10 toestuurt? Ik heb begrepen dat KPN niet meer zo snel een nieuwe box opstuurt.
Reputatie 5
Badge +9
Een webcare medewerker zou het op pakken hier en jou misschien helpen aan een andere experiabox
Misschien is heel toevallig jou 2e exemplaar ook niet goed
Reputatie 7
Ik kan mij nog wel enigszins voorstellen dat er iets fout is in de centrale of de ntu, maar dan zou dat niet moeten doorgaan naar binnen? Lijkt mij.
Wat nog zou kunnen is dat de centraal opgeslagen configuratie corrupt is en de werking van jouw Experia Box om zeep helpt nadat deze gepusht wordt.
Reputatie 7
Wat is overigens het merk en type van de door jou gebruikte switch?

Reageer