Beantwoord

Experiabox V10A - DNS server configureren

• 21 augustus 2018
  • 6 reacties
  • 6589 keer bekeken

Vandaag heb ik de vervanger van mijn Experiabox V9 ontvangen, een V10A. Deze heb ik ontvangen omdat ik op de V9 geen aanpassingen kon maken aan de geconfigureerde DNS servers.
Helaas kan ik deze instelling op de V10A tot zover nog niet terugvinden. Wie weet hoe dit aan te passen is?

In de status van het apparaat zie ik wel terug welke DNS servers gebruikt worden (en die wil ik dus niet gebruiken):

Verder zie ik alleen deze checkbox die ogenschijnlijk helemaal niks doet:

De klantenservice van KPN kon me niet helpen, ze hadden 'geen idee' hoe dit te veranderen is.
icon

Beste antwoord door Joran 22 augustus 2018, 16:36

Hoi FogOfWar, welkom op het forum! Ik ben bang dat de V10A nog geen dergelijke setting kent. Zie ook de reactie van Erwin in Feedback over het nieuwste modem van KPN V10A. Zonde van de tijd als dit de enige reden was de Experiabox te vervangen :(

Er wordt actief ontwikkeld aan de V10A, hopelijk komt deze functie in de toekomst. Op dit moment is er geen alternatief behalve een DNS in te stellen op de apparaten zelf, of een eigen router aan te sluiten. Ik wil je uitnodigen je bevindingen vooral in het centrale topic te laten weten, de ontwikkelaars lezen daar mee.
Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Hoi FogOfWar, welkom op het forum! Ik ben bang dat de V10A nog geen dergelijke setting kent. Zie ook de reactie van Erwin in Feedback over het nieuwste modem van KPN V10A. Zonde van de tijd als dit de enige reden was de Experiabox te vervangen :(

Er wordt actief ontwikkeld aan de V10A, hopelijk komt deze functie in de toekomst. Op dit moment is er geen alternatief behalve een DNS in te stellen op de apparaten zelf, of een eigen router aan te sluiten. Ik wil je uitnodigen je bevindingen vooral in het centrale topic te laten weten, de ontwikkelaars lezen daar mee.
Vanaf wanneer kunnen we deze functie verwachten?
Ik kan me niet voorstellen dat dit zo moeilijk is.
Volgens mij is dit een basisfuncties die er standaard door KPN uitgesloopt is.
En ik wil mijn PI-hole gewoon via de experiabox regelen.
Pas sinds kort over op KPN maar liep meteen al tegen twee behoorlijke ergernissen aan op de V10A:

• VPN werkt niet meer wegens een bug in de laatste firmware, duurt al twee weken??!!...
  • Router omleiden naar OpenDNS om content beter te filteren is ook niet mogelijk...
Dit soort zaken moeten voor en door de klant zelf te beheren zijn dus het is mij een raadsel waarom dit momenteel nog niet aanwezig is. DNS settings aanpassen in de router voorkomt ook dat gast gebruikers via jouw router sites of zaken raadplegen waarvan je liever hebt dat dit niet gebeurt en er in elk geval geen verantwoordelijkheid voor wil dragen / signaalwerking. Als KPN dit niet wil zou men zelf met alternatieve DNS-servers kunnen komen en/of gratis beveiliging waarmee bepaalde (onveilige) content centraal buiten de deur kan worden gehouden.

De WiFi kwaliteit via het modem van mijn vorige provider Ziggo was echt superslecht en dat heb ik zelf opgelost, maar DNS en VPN waren daar nooit een probleem en ook heel eenvoudig direct op het modem in te regelen. Ik wil geen bridge/eigen router toestanden meer en verwacht gewoon goede kwaliteit van de provider bij wie ik een goed betaalde dienst ben aangegaan, het is tenslotte 2019... Verder dik tevreden, het glasvezel signaal is sterk en stabiel en veel beter dan dat ik van Ziggo gewend was. Waarvan akte! 🙂

DNS. Is een setting tientallen jaren oud, en in principe heel simpel.

De enigste reden is dat kpn graag controle heeft over onze data, en dat samen met Google ff regelen.

Kan je dit ook niet direct in windows aanpassen.  Of zit MS ook in het complot?

Echt nonsens dat dit ineens niet meer kan.

We hebben het hier wel over al onze gegevens die nu eerst bij jullie worden afgeleverd.

Echt pissig was ik een paar dagen lang.

Eddyss

Reputatie 7
Badge +9

Gewoon een eigen router achter de Experiabox zetten, dan kun je wel gewoon alles instellen. Als je glasvezel hebt, kun je zelfs de Experiabox vervangen door je eigen router.

Reputatie 7

Kan je dit ook niet direct in windows aanpassen. 

Natuurlijk kan je dat, maar dat is natuurlijk niet zo verstandig omdat je dat dan op elke computer apart moet doen. En wat te denken van je mobiele telefoons en tablets.

De enigste reden is dat kpn graag controle heeft over onze data, en dat samen met Google ff regelen.

Wees blij dat er juist geen gebruik gemaakt wordt van de DNS servers van Google. Google is wel de laatste partij die ik zou gebruiken voor DNS, daarvoor is mijn privacy mij veel te lief.

Ik heb op mijn EdgeRouter de DNS servers van CloudFlare en KPN ingesteld staan.

Reageer