Beantwoord

Experiabox V10a en DNS issue

  • 6 July 2019
  • 21 reacties
  • 2584 keer bekeken

Sinds 3 weken gebruik ik een experiabox V10a.
Los van de bekend WIFI problemen, lijkt er nu ook een DNS probleem te zijn.

Sinds vorige week kunnen linux PC's niet meer inloggen of verbinden met internet .
Op Centos en Fedora PC's krijg ik de melding dat de DNS niet gevonden wordt.

Is er iets aangepast in het netwerk ?
Hoe kan ik primary en secondary DNS instellen ?
icon

Beste antwoord door Marina_ 21 July 2019, 14:42

Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 7
Badge +24
Heb je de Experiabox al eens gereset? Weet je zeker dat het puur dns is?
ja, gisteren trad het probleem ineens op.
Vanaochtend is de router helemaal uit gezet en daarna weer aangezet...

Waar zou ik de DNS eigenlijk moeten instellen ?
Reputatie 7
Wat een doffe ellende toch telkens met die V10a. 😖
Controleer of er een vinkje staat bij ISP DNS of zoiets.
Dat vinkje zou er moeten staan.
Dank voor de tip, deze stond al aan.
Bij ons werkt Wifi werkt niet op de experia voor samsung s8 en oneplus-5 , Samsung S9 werkt wel, ik moest dus een wifi extender hebben (oude linksys router aan UTP poort op het netwerk).
Deze laatste had het probleem veroorzaakt.

Eigenlijk heb ik nog wel de vraag hoe ik een DNS aanpassing kan doorvoeren...
Reputatie 7
Eigenlijk heb ik nog wel de vraag hoe ik een DNS aanpassing kan doorvoeren...
Dat kan (nog) niet op de V10a. Helaas een bugje in de firmware waarbij het niet mogelijk is de dns server in te voeren als je dat vinkje juist weggehaald hebt.
Reputatie 7
Badge +24
ja, gisteren trad het probleem ineens op.
Vanaochtend is de router helemaal uit gezet en daarna weer aangezet...

Waar zou ik de DNS eigenlijk moeten instellen ?

Bij de windows pc's geen last? Als je bij de linux de dns handmatig invoert, werkt dan alles weer?
Reputatie 7
Badge +19
Hoi @renerijnbergen, Hoe gaat het nu?
Alles werkt, de wifi router is gereset en staat nog aan. 3 gsm toestellen werken niet op de experiabox, de wifi router verbindt de telefoons.
De Linux of deden het direct weer en werken nog steeds.

Rene
Reputatie 7
Badge +19
Hoi @renerijnbergen, Fijn dat de Linux pc's weer verbinding maken. Je telefoons maken nu verbinding met de WiFi router. Dat loopt ook allemaal soepel?
Het loopt helemaal niet soepel, de router blijft storen , de andere huisgenoten blijven tegen problemen aan lopen. Eigenlijk belacherlijk dat kpn niet in staat is om de problemen van de experiabox op te lossen en deze router ondanks de klachten gewoon inzet.
Ik wil gewoon een oplossing, jullie zijn niet goedkoop.
Daar hoort ook een verbinding bij die niet stoort en geen problemen geeft.
Ik ben zo te zien niet de enige die met die router problemen heeft te maken.
Reputatie 7
Met alle respect maar de V10a is een rampzalig apparaat dat onder grote tijdsdruk in de markt gezet is omdat Dhr Trump in 2017 een ban uitsprak over ZTE, de leverancier van de V10 (zonder a). Hierdoor dreigde ZTE failliet te gaan en moest er dus snel een vervanger van de V10 (zonder a) gevonden worden.
Helaas zit de abonnee van KPN nu met de gebakken peren en daar kan een die persoon uit Amerika voor bedanken. 😖
Ik hoop dat KPN snel met een nieuwe firmware voor de V10a zal komen waarin de belangrijkste problemen gefixt zijn.
Reputatie 7
Badge +19
@renerijnbergen, Je bent inderdaad niet de enige op het forum die problemen heeft met de V10A. Gelukkig zijn de meeste issues op te lossen en het grootste gedeelte van de V10A gebruikers ervaren geen problemen. Als ik het goed begrijp, ervaar je alleen nog problemen met de WiFi verbinding met mobiele telefoons. Geef je daarom aan dat de router stoort of heb je nu ook weer een slechte verbinding met je pc's? Als het alleen gaat over je WiFi verbinding i.c.m. de telefoons, is het misschien goed om te kijken naar de frequenties. Je modem zendt 2 verschillende wifi signalen uit (2.4 GHz en 5 GHz). Als beide signalen op dit moment dezelfde naam (SSID) hebben kan dit problemen geven; niet alle apparatuur 'snapt' even goed hoe ze hier mee om moeten gaan. Wanneer je beide signalen een afzonderlijke naam geeft, kan je eigen apparatuur vervolgens zien dat dit 2 verschillende Wi-Fi signalen zijn. Je kunt deze namen wijzigen door gebruik te maken van onze servicetool op deze pagina.
Dag Marina,

Tablets (o.a. SM-P900, samsung) laden paginas niet op de experiabox, Samsung S7 , S8 geeft "geen internet verbinding" als gemailed wordt. De Oneplus-5 geeft korte storingen op internet in het algemeen.
Ook vb een site als linkedin geeft problemen op wifi.

Ik heb de 2 frequenties gescheiden. Dit kon inderdaad alleen via een tool van buitenaf, jullie service tool. Kennelijk hebben jullie die opties uit het normale beheermenu gehaald en kan dit (net als het instellen van de DNS) alleen met jullie service tool.

Op de telefoons zie ik direct weer dat mail niet verstuurd wordt , dus niet op de 2,4 Ghz band en niet op de SSID die verbonden is aan de 5Ghz band.

Ik begrijp niet dat jullie die router dan toch uitleveren, terwijl jullie weten dat er een fout in zit.
Ik moet hier dus een klacht over indienen, of is er nog iets dat ik kan doen ?

Rene Rijnbergen
Reputatie 7
Badge +19
Hoi @renerijnbergen, De frequnties splitsen kan via de servicetool, maar je kunt dit zelf ook instellen op het modem. Hoe je dit kunt doen wordt uitgelegd in dit topic. Jammer dat dit niet geholpen heeft. Je noemt specifiek dat de mail nog steeds niet werkt, verder kun je wel op het internet met die apparaten? Welke e-mailprogramma/provider gebruik je?
Reputatie 7
Maar dat topic gaat over de Experia WiFi, niet over de V10a.
Tablet SM-P900, samsung : paginas laden niet op de experiabox als deze starten vanuit mail.
Mail is de standaard mail bij de tablet.

Samsung S8 geeft "geen internet verbinding" als gemailed wordt. Standaard mail app gebruikt. Als mobile data wordt aangezet dan wordt alle mail verstuurd en en komt mail binnen.

De Oneplus-5 geeft korte storingen op internet in het algemeen, dus ook internet explorer onderbreekt steeds.

Moet ik niet gewoon een storing melden ?
Reputatie 7
Badge +19
Hoi @renerijnbergen, Excuses voor de late reactie. Ik wou jouw vraag namelijk bespreekbaar maken met een collega van mij. De meeste issues die vergelijkbaar zijn, worden opgelost d.m.v. een reset. Heb je de reset uitgevoegd via het rest knopje aan de achterkant van je modem? Als je dit hebt gedaan, zou je het dan via de webinterface van het modem nog eens willen proberen?



Als je het juist op deze manier hebt gedaan, zou ik je willen vragen om de reset nog eens uit te voeren die in dit topic wordt beschreven.
Marina,

Je valt in herhaling, ik heb de instructie bekeken, dit is allemaal al gedaan. Ik wilde op een S6 een navigatie programma installeren, halverwege stop de download en loopt niet verder. Opnieuw starten hielp ook niet. Toen ik dit weer opnieuw startte met mobile data aan, liep het wel door. Weer een issue.

Onacceptabel , ik wil van die router af.
Kan dat via deze blog of moet dat op een andere manier ?

Rene
Reputatie 7
Badge +19
@renerijnbergen, Ik had een verkeerde link in mijn laatste bericht is geplaatst, nu staat het goed. Je modem omruilen gaat niet zomaar, niet via dit topic, maar ook niet zomaar op een andere manier. Ik begrijp hoe rot het is dat het niet optimaal werkt, maar we zullen het via deze weg moeten oplossen. Samengevat lijkt het erop dat IPv6 niet bij alle V10A's volledig zijn uitgeschakeld waardoor websites/apparaten eerst proberen te laden via IPv6 en het pas na een timeout nogmaals proberen via IPv4. Er wordt uitgezocht of we dit proactief kunnen herstellen voor alle V10A-gebruikers zonder dat een fabrieksreset nodig is maar dat blijkt een lastige opgave. Ik moet zeker weten dat je de reset op de juiste manier hebt gedaan. Dat kan dus via het knopje achterop het modem of via de instellingen van het modem zoals ik in mijn laatste bericht heb aangeven. Zou je hier nog eens naar willen kijken?
Marina,

Ik heb de nieuwe link gebruikt, het lijkt erop dat het probleem opgelost is.
Het begon erg vervelend te worden, er kwamen ook steeds nieuwe issues bij.

Ik kijk het nog even aan en ik informeer je over een paar dagen, ok ?
Voor nu bedankt en tot later.

Rene
Reputatie 7
Badge +19
Wat fijn dat je na de reset wel verbetering ervaart. Hopelijk gaat het over een paar dagen nog steeds goed, anders weet je mij te vinden. Voor nu wens ik je nog een fijne avond @renerijnbergen

Reageer