Beantwoord

Experiabox V10A geeft "Annex B" op een analoge lijn ?

• 4 oktober 2018
  • 21 reacties
  • 1005 keer bekeken

Badge
Sinds kort een nieuwe Experiabox V10A aangesloten op een VDSL2 aansluiting van KPN.
Deze aansluiting wordt alleen voor internet gebruikt, geen ISDN of analoge telefoon meer.
Bij de DSL status zie ik tot mijn verbazing "Annex B" (=ISDN).
Zien anderen dit ook en heeft dit gevolgen voor de maximaal te behalen snelheid ?
icon

Beste antwoord door Alex_P 27 november 2018, 14:26

Robert. Nogmaals vooropgesteld, ik snap zeker je punt. Concreter kan ik het echter niet maken zolang de infrastructuur niet gereed is zullen we de wijkcentrale niet kunnen upgraden. Ongeacht welke provider je neemt via DSL zul je hier mee te maken krijgen. De enige optie die je hebt is een kabelaar of een lokale glasvezelaanbieder, dit indien beschikbaar op je postcode. Glasvezel is zo te zien niet bestelbaar maar volgende de check bij Ziggo wel. Ik zeg dit met pijn in mijn hart, maar op de kortste termijn is dat de enige optie.
Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 5
Badge +7
Bij Annex B zal de internetsnelheid inderdaad lager liggen dan bij Annex A. Omdat ISDN (Annex 😎 eenvoudig gezegd op de lijn meer ruimte in beslag neemt, zal de ruimte die overblijft voor DSL kleiner zijn. En dus de snelheid lager, maximaal zo'n 15 MB. In jouw geval zou het Annex A moeten zijn, zodat je de hoogst mogelijk snelheid kunt halen, zeker met VDSL2.

Piet.
Badge
Dank je Piet voor het antwoord, klinkt logisch en ik had al zo'n vermoeden.

Mijn ISDN telefoonlijn is op advies van KPN opgezegd zodat ik VDSL kon krijgen.
Mijn oude Fritz modem kon ik zelf instellen zodat de bandbreedte voor ADSL/VDSL in combinatie met analoge (Annex A) of ISDN (Annex 😎 telefoon aangepast werd.
Maar de Experiabox kan ik voor zover ik weet niet instellen voor Annex A of B en ik heb niet gehoord dat er twee versies (Annex A of Annex 😎 van dit modem geleverd wordt.
Waarom laat Experiabox dan Annex B zien terwijl KPN zegt dat ISDN in combinatie met VDSL niet mogelijk is ...?
Ben toch wel benieuwd of meer mensen "Annex B" zien in hun Experiabox V10A.
Reputatie 7
Ik denk dat je gewoon wel je snelheid haalt. Wat geeft een speedtest? Wat kan je vlgs Fourstack op je adres (maximaal) hebben? DSL, Bonded DSL)
Reputatie 5
Badge +7
Zou het kunnen zijn dat wel je ISDN-abonnement is beëindigd, maar dat het ISDN-signaal op je lijn is blijven staan? Dat heeft in het verleden wel meer voor een beperktere snelheid gezorgd. Maar dat zou in principe niet verklaren waarom Annex B (smiley?!) wordt aangegeven.

Piet.
Badge
Volgens Fourstack zou ik 28 Mbit moeten kunnen halen (1850 mtr van wijkcentrale).
Speedtest geeft ongeveer 21 Mbit en Experiabox geeft aan max. 23Mbit.
Dit ligt allemaal niet heel veel uit elkaar en de geplande upgrade naar SDF door KPN zal zeker veel gaan verbeteren mits ze niet voor de zoveelste keer de upgrade uitstellen 🙁

Reputatie 7
Met 21 Mb/s verwacht ik dat er geen isdn meer op de lijn staat; dan zou je 14 Mb/s moeten halen.
Als je net bent omgezet (isdn er net vanaf) dan kan het even duren vooralleer je snelheid "optimaal" is. 7 tot 10 dagen zo'n beetje.
Reputatie 7
Badge +10
Met 21 Mb/s verwacht ik dat er geen isdn meer op de lijn staat; dan zou je 14 Mb/s moeten halen.Maar nog wel op een annex-b poort ? Maar dat kan tegenwoordig ook softwarematig omgezet worden, vreemd idd.
Als je net bent omgezet (isdn er net vanaf) dan kan het even duren vooralleer je snelheid "optimaal" is. 7 tot 10 dagen zo'n beetje.Zo lang ? Ze moeten nog een beetje wennen aan elkaar :-)

zie ook :
https://forum.kpn.com/stel-je-vraag-2/isdn-stopt-460190#post673797
https://forum.kpn.com/internet-9/straatkast-snelheid-vs-beschikbare-snelheid-op-thuisadres-433394
(en mijn links daar weer in)
Badge
ISDN heb ik meer dan een jaar geleden opgezegd en vanaf die tijd heb ik mijn oude Fritz modem gebruikt met de instelling voor Annex A en VDSL. Sinds twee weken overgegaan op Experiabox V10A.
Misschien dat het tijd wordt om KPN maar eens te bellen om het een en ander uit te zoeken en te testen.
Dank tot zover voor de reacties.
Reputatie 7
Badge +18
Hi Robert, welkom hier. Zou je je profiel willen aanvullen met alle relevante gegevens en mij een seintje willen geven als je dit hebt gedaan? Dan kan ik precies voor je nakijken waarop je bent aangesloten.
Badge
Alex, profiel heb ik aangepast.
Reputatie 7
Badge +18
Dankjewel, robert op basis van je lijn meet ik nu ook 23 Mbit als meest stabiele snelheid (kan meerdere oorzaken hebben), hier ga ik nu ook niets voor in gang zetten ondanks dat er 28 als richtlijn wordt aangegeven omdat de centrale een upgrade krijgt. Mijn advies is om de upgraden van de centrale af te wachten.
Badge
Alex, dank voor je reactie. Tot zover weinig nieuws.
Het wordt pas echt nieuws als de kabelverdeler in de wijk een upgrade krijgt.
Maar ik ga niet te vroeg juichen: upgrade stond gepland voor Aug.2018, vervolgens Sep.2018, Oct.2018, 5-10-1018, 12-10-2018 en nu 26-10-2018.
Met zo'n planning ben ik bij mijn werkgever niet meer geloofwaardig maar dat is dan ook geen KPN.
Met spanning wacht ik 26-10-2018 af.
Reputatie 7
Badge +18
Dat klopt, die data zijn ook indicaties. Hoewel die tool wel bekend is online is het voor intern gebruik bedoeld. Ben het overigens wel met je eens dat het in dit geval wel langer dan gebruikelijk duurt, heeft allemaal te maken met de landelijke planning die met elkaar verbonden is. Nogal complex dus. Niet als excuus bedoeld overigens, maar dit is puur afwachten voor nu.
Badge
En opnieuw een verandering in de planning van de upgrade, nu Nov.2018.
Nu weet ik dat ik een KPN lijntje hier thuis heb maar ik ervaar het als ''aan het lijntje houden".
Afwachten of ze uberhaupt 2018 nog gaan halen, misschien toch binnenkort maar overgaan naar Ziggo.
Reputatie 7
Badge +18
Oeiii, erg naar om te lezen Robert. Ik kan hier alleen helemaal niets aan doen. Alle planningen zijn in elkaar in verbinding, als er ergens vertraging is werkt dit verder door in de planning. Ontzettend sorry. Zoals zonet uitgelegd ga ik hier proberen om te achterhalen wat er aan de hand is en nog belangrijker wanneer wij dit daadwerkelijk gaan doen. Ik wacht een antwoord af en hou jou ook op de hoogte.
Badge

En de soap gaat verder, een serie met heel veel delen.... en het eind is nog altijd niet in zicht. Met een soap kijk je uit naar de volgende aflevering, in dit geval is dat het tegendeel :-(
Ik zie nu de volgende update betreffende de upgrade (lees: uitstel) van november 2018 naar december 2018. En er zal in december altijd wel weer een andere reden zijn om het opnieuw uit te stellen. (Kou, vorst, nat, sneeuw,... you name it!)
Het lijkt erop dat ik gelijk ga krijgen dat ze 2018 niet meer gaan halen, tenminste ik heb er niet meer het vertrouwen in.
Heeft eerst KPN de prijs van internet verhoogd met een verhoging van snelheid in het vooruitzicht, nu krijg ik toch echt het idee dat ik aan een heeeeeeeel lang lijntje gehouden wordt.
Ik vraag me serieus af wat ik nog bij KPN doe, het wordt tijd om te switchen naar een provider die me wel serieus neemt.
Badge
Helaas heb ik gelijk gekregen. Upgrade van de wijkkast is opnieuw uitgesteld tot Januari 2019.
Had ik maar een weddenschap met KPN afgesloten.... waardeloos dit.
Ik kan KPN niemand meer aanraden, niet te vertrouwen. Zoals bij zoveel andere bedrijven is de klant niet meer belangrijk, alleen de aandeelhouders.
Ik wil niet meer betalen voor een prijsverhoging terwijl ze de in het vooruitzicht gestelde upgrades keer op keer niet waar kunnen maken. Je kunt wel raden wat er gaat gebeuren als ik keer op keer KPN niet betaal voor mijn internet abonnement...
Ik ga shoppen bij een ander voor internet. Het is genoeg geweest.

Met niet vriendelijke groeten.
Badge
Blijkbaar heeft KPN het opgegeven.
Upgrade is opnieuw uitgesteld, nu tot het vage begrip Q1 2019, in andere bewoordingen Sint-Juttemis.
Een bevestiging dat ik beter mijn laatste en nog enige contract bij KPN kan opzeggen.
Een VDSL verbinding met max 23 Mbit is toch niet meer van deze tijd.
Reputatie 7
Badge +18
Robert. Nogmaals vooropgesteld, ik snap zeker je punt. Concreter kan ik het echter niet maken zolang de infrastructuur niet gereed is zullen we de wijkcentrale niet kunnen upgraden. Ongeacht welke provider je neemt via DSL zul je hier mee te maken krijgen. De enige optie die je hebt is een kabelaar of een lokale glasvezelaanbieder, dit indien beschikbaar op je postcode. Glasvezel is zo te zien niet bestelbaar maar volgende de check bij Ziggo wel. Ik zeg dit met pijn in mijn hart, maar op de kortste termijn is dat de enige optie.
Badge
Doei KPN, ik ben over naar Ziggo.
Na twee keer een prijsverhoging in één jaar van mijn KPN internetabonnement ben ik overgestapt naar Ziggo.
De prijsverhoging van KPN wordt door hen gerechtvaardigd met "investeren in ons glasvezelnetwerk en onze dienstverlening". Alleen merk ik van die investeringen helemaal niets, geen hogere snelheden, alleen hogere prijs.
De installatie van Ziggo internet is eenvoudig en ik heb nu de dubbele snelheid als bij KPN tegen een lagere prijs!
Dank voor jullie tip.
Reputatie 7
Badge +18
Ieder zijn ding toch 😉 In dit geval kon ik er echt niets meer van maken. Wie weet zien we je nog een keer terug als het zender- en prijstechnisch beter bij je past.

Dank voor jullie tip.

Doen we graag.

Reageer