Beantwoord

Experiabox V10A valt vrijwel iedere avond één keer weg

  • 22 November 2020
  • 32 reacties
  • 522 keer bekeken

Badge

Hallo,

Al enige maanden valt de Experiabox V10A (VRV9517) bijna iedere avond één keer uit, om daarna direct opnieuw op te starten. Het lampje is dan even rood, knippert dan een kleine minuut blauw, is dan even twee seconden rood en wordt dan weer groen. Soms zit ik dan net te gamen of tv te kijken, maar net zo vaak zit ik te lezen met de radio aan. Compleet random dus. Soms gaat het ook twee of drie dagen goed (of het moet dan net gebeuren als ik even weg ben of zo).

Opvallend genoeg gebeurt dit dus alleen 's avonds, op willekeurige tijden (tussen 20:00 en 0:00, pakweg). Een heel enkele keer gebeurt het ook twee keer kort achter elkaar, maar doorgaans blijft het bij één herstart. Ik heb de modem al meerdere keren gereset, hielp niet. Gisteren heb ik hem zelfs teruggezet naar de fabrieksinstellingen (met een pennetje achterin geprikt), en die avond viel hij meteen maar twee keer achter elkaar uit, zo rond een uur of 22:00.

Ik ben ergens allang blij dat het nooit overdag gebeurt, omdat internet onmisbaar is voor m'n (thuis)werk, en daarom heb ik het euvel ook al maanden voor lief genomen. Maar inmiddels raak ik het wel een beetje beu dat de boel 's avonds uitvalt terwijl ik net lekker voor de buis zit of een potje online zit te knallen met vrienden.

icon

Beste antwoord door MarkHoog 13 June 2021, 14:39

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

32 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Goedemiddag @MarkHoog, welkom! Dat is niet goed dat ie uitvalt! Aangezien u de reset al geprobeerd hebt en dat dat niet geholpen heeft, dan zal iemand van KPN met u mee kunnen kijken wat u verder nog kan doen of dat de modem vervangen moet worden. Kan alleen wel even duren i.v.m. drukte. Zou je je Forumprofiel willen aanvullen met naam, postcode + huisnummer en klantnummer? Bij persoonlijke opmerkingen ook de laatste 4 cijfers van je IBAN. Deze gegevens kan alleen jij zien en de KPN moderators.

Badge

Dank voor de reactie. Ik heb het profiel zojuist aangevuld.

Reputatie 7
Badge +24

Hi Mark, welkom hier. 

Erg raar dit. Ik meet namelijk geen slechte lijn op jouw adres en het modem reageert ook goed. Ik heb je verbinding nu ook vanaf hier gereset. Wil je dit vanavond nog even aankijken en hier aangeven mocht het de komende dagen toch weer storen? 

Badge

Hoi Alex,

Bedankt voor de reset, ik ga het deze week goed in de gaten houden en dan hoor je van me!

Badge

Beste Alex,

Het leek twee dagen goed te gaan, maar zojuist om 20:52 toch weer de gebruikelijke uitval gehad. :sob:

Badge

En nu net weer, (donderdagavond) 20:56.

Badge

Zojuist weer uitval, zowaar een keertje 's ochtends (10:24). We kunnen na deze week wel voorzichtig aan concluderen dat de reset van afstand niet heeft geholpen.

Reputatie 7
Badge +24

Hi Mark, dat is wel een goede conclusie. Ik probeerde je zojuist te bereiken, helaas niet gelukt? Ergens later vanavond of vanaf dinsdag bereikbaar? 

Badge

Hoi Alex,

Sorry, m'n mobiel was gesneuveld (ook dat nog), maar ik ben inmiddels weer te bereiken. Werk thuis, dus tijdstip maakt niet echt uit verder.

Reputatie 7
Badge +24

Hi mark, elkaar zojuist gesproken. Laat het even weten hoe het met de nieuwe modem gaat. :relaxed:

Badge

Hoi Alex,

Nogmaals dank voor je hulp. Ik heb gisteren de modem verwisseld en het ging de hele avond goed. Ik heb alleen nu net tussen 12:00 en 13:00 tot twee keer toe gehad dat ook deze modem uitviel en weer soort van opnieuw opstartte. Hopelijk is dit een of ander raar toeval, maar ik ga het de komende week maar weer in de gaten houden. Voor de zekerheid doe ik ook maar een nieuw DSL-kabeltje tussen de modem en de telefoonstekker in de muur. Baat het niet, dan schaadt het niet.

Reputatie 6
Badge +8

Ik had hetzelfde. De installateur had destijds de rj45kabel tussen het nt kastje en de modem direct al vervangen door een van henzelf. Hij vertrouwde de door kpn meegeleverde kabel niet....... Na een jaar ondanks het geweldige kabeltje storing. Heb hem vervangen door een goedkoop snoertje dat ik nog had liggen van een action-routertje. Werkt al weer maanden probleemloos.

Badge

Nou, in dat geval ga ik dus morgen maar een kabeltje halen. Het internet valt nu zo'n beetje eens per uur uit.

Reputatie 7
Badge +24

Dat kun je ook nog even proberen. Als het met een nieuwe kabel nog steeds 1 keer per uur wegvalt zit ik toch aan een monteur te denken.

Badge

Inderdaad, Alex. Ik ben nog niet in de gelegenheid geweest om een nieuw RJ11-kabeltje te halen, maar zodra ik die heb kijk ik het weer even aan en hoor je het hier. Hij is nu gisteravond 1x uitgevallen, dus dat was wel een verbetering t.o.v. maandag. 

Reputatie 6
Badge +8

Inderdaad, Alex. Ik ben nog niet in de gelegenheid geweest om een nieuw RJ11-kabeltje te halen, maar zodra ik die heb kijk ik het weer even aan en hoor je het hier. Hij is nu gisteravond 1x uitgevallen, dus dat was wel een verbetering t.o.v. maandag. 

 

Badge

Nou, ik heb er een ander RJ11-kabeltje tussen gehangen, en nog steeds uitval. Sterker nog, ik heb het nu meerdere keren per avond. De afgelopen avonden over het algemeen zo rond half acht, meestal een paar keer achter elkaar. En terwijl ik dit typ, zo rond 21:15, is hij ook al twee keer uitgevallen.

Als een nieuw modem en nieuwe kabeltjes dit niet verhelpen, en jullie meting uitwijst dat de verbinding goed is, hoe kan dit dan in vredesnaam avond op avond gebeuren? Sterker nog, sinds de nieuwe modem lijkt het probleem zelfs verergerd.

Wellicht zit er wat corrosie in je ISRA punt, wellicht kun je die openschroeven en hier  een foto van plaatsen, welke van onderstaande afbeeldingen heb je

 

Badge

Hoi Jimny,

Dank voor je reactie. Ik heb de 4-punts telefoonaansluiting, tweede van links. Zou corrosie daarin kunnen leiden tot storing die alleen 's avonds plaatsvindt? En dan vaak ook maar 1 keer?
Ik zal een dezer dagen even een foto maken.

Groet,

Mark

Badge

Alhier een foto van het bewuste contactpunt:

 

Reputatie 7
Badge +24

Laten we stoppen hiermee, je hebt zo goed als alles al gedaan. Tijd voor een monteur. 

Ik ga voor je bezig. 

Reputatie 7
Badge +24

De monteur is bij deze ingepland, laat je je hier even weten hoe dat afloopt? 

Badge

Hoi Alex,

De monteur is hier vorige week enkele uren bezig geweest. Uiteindelijk liet hij me zonder internet achter, want 'door het testen was de verbinding verslechterd'. Heel wonderlijk. Ik zou de volgende dag een noodpakket kunnen ophalen, maar ik moest tussendoor wel een freelanceklus van 80,- afslaan (internet is daarvoor onontbeerlijk). Excuses voor het ongemak waren wel leuk geweest, maar ach, je kan niet alles hebben...

Er zou vervolgens de 29e iets onder de grond gedaan worden, maar op de een of andere manier is het internet die namiddag teruggekomen (iets op afstand gedaan?), en voor zover ik weet is er sindsdien geen uitval geweest. Kreeg ook een sms dat de monteur voor de 29e is geannuleerd omdat geconstateerd is dat het internet het weer deed. Ik denk dat alles het dus weer doet #slagomdearm.

Overigens vond ik het wel opmerkelijk dat de monteur geen mondkapje droeg, zonder het netjes te vragen van mijn toilet gebruik heeft gemaakt en daarna ook eens z'n handen niet heeft gewassen. Niet alleen een beetje laks in deze tijd, maar ook gewoon onsmakelijk.

Groet,

Mark

Reputatie 7
Badge +24

Hi Mark, elkaar zojuist gebeld. Wat een bijzonder verhaal, hier ga ik werk van maken. 

Laat me, zoals afgesproken, over 1 week weten of alles dan nog goed werkt. Dan kunnen we dit afsluiten. 

Badge

Hi Mark, elkaar zojuist gebeld. Wat een bijzonder verhaal, hier ga ik werk van maken. 

Laat me, zoals afgesproken, over 1 week weten of alles dan nog goed werkt. Dan kunnen we dit afsluiten. 

Hoi Alex,

We zijn inmiddels een week verder, dus kan ik een update geven. Er is bij mijn weten geen enkele keer meer uitval geweest. Heb zoals gewoonlijk 's avonds wel tv, radio of console aan gehad, dus als het internet was weggevallen had ik dat zonder meer gemerkt. 

Geen idee wat het nu geweest is, maar het lijkt vrij zeker opgelost.

Bedankt voor je service!