Vraag

Experiabox v10a webinterface "connected devices" bugmelding e.a.

  • 6 January 2019
  • 3 reacties
  • 855 keer bekeken

Reputatie 1
Met vrij veel moeite nu toch de Experiabox v10a "redelijk" aan de loop. Over mijn problemen een eerdere vraag gesteld (maar 8 portforwards werken). Ik heb nu wel een paar beperkingen, maar daar vind ik vast ook nog wel wat op.

Nu ben ik in de interface aan het snuffelen. Wat mij opvalt in de lijst "connected devices" is, dat hij lang niet overal de naam van het apparaat kan ophalen. In mijn vorige router waren ze hoegenaamd allemaal zichtbaar en zo niet, dan kon ik die dan toevoegen. Daarvoor hier geen oplossing gevonden. Op dit moment staan er vijf op "name unavailable" (waaronder notabene de beide settopboxen en twee devolo's van KPN) één helemaal blanco (één van de KPN-devolo's) en mijn wel actieve Iphone laat hij gemakshalve helemaal niet zien, ook niet na een refresh.

Van m'n Suondinstallatie meldt hij keurig de door mij opgegeven naam, maar van m'n smart-TV (waarvan de netwerknaam "TV woonkamer" is) meldt hij "Android" met een lang nummer.

Kortom, ook hier lijkt mij een bugje in de firmware te zitten.
Log ik uit en log ik weer in, dan komt mijn Iphone wel weer in beeld... dus daar rammelt ook wat.

Kijk en dan doet het het nu in ieder geval en al is 't niet helemaal en heb ik heel veel moeten zoeken, da's toch al heel wat... wil je alle settings even backuppen voor 't geval dat... blijkt er geen instellingen-backup-functie (met restore uiteraard) te bestaan, althans niet door mij gevonden. Vind ik toch ook wel zwak!

Dus de vraag:
  • bugfixes voor de hier gemelde zaken te verwachten?

3 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Dank voor de feedback ufovolvo! In de aankomende update voor de V10A wordt hier niets over gemeld dus ik weet niet zeker of dit al bekend is bij de modemontwikkelaars. Ik zorg dat dit bericht bij hun terecht komt, hopelijk kunnen ze dit meenemen in de update daarna.

Een backupfunctie zit niet meer in de Experia Boxen sinds de V8. Ik heb hier eerder eens navraag over gedaan bij de V10. Het lijkt er niet op dat we dit nog kunnen verwachten bij bestaande of nieuwe Experia Boxen. Een reden was dat een fabrieksreset zelden nodig is en dat het wat lastiger wordt compatibiliteit te garanderen bij een firmwareupgrade. Alle combinaties van instellingen in de backup moeten worden getest met de oude en nieuwe firmware. Of dat een valide reden is weet ik niet, maar de onderliggende boodschap was dat de kans nihil is dat die functie wordt toegevoegd. Helaas.
Reputatie 1
Dit is in mijn ogen een vrij "makkelijk"antwoord. Technisch gezien is een backup-file van settings als een eenvoudig recht-toe-recht-aan (sequentieel) tekstbestandje weg te zetten. Een volgende softwareversie met meer settings heeft een langer tekstbestandje nodig, met de nieuwere settings aan het eind. Met mijn ICT kennis en ervaring klinkt mij de reden dus niet bepaald valide.

Uiteindelijk is dus nu de moderne situatie, dat ik de met veel moeite uitgewerkte settings dus in een schriftje moet bewaren (nou ja, het kan ook met screenprints) . En dat terwijl nagenoeg ieder ander merk router (eigen ervaring met linksys, tplink, synology en (oh ja) de experia V8) gewoon een nette settingsbackup heeft.

Ik zou me er nog wat bij kunnen indenken als KPN op de achtergrond (in de cloud) deze settings zou opslaan. Dan hebben we het toch over service aan klanten?!

Maar goed, daarover nu genoeg... Ik ben blij te horen dat de andere zaken dan in ieder geval wel de aandacht krijgen!!
Reputatie 7
Er is ook een hele andere reden dat die backup functionaliteit er niet is, maar daar wil KPN het eigenlijk liever niet over hebben.
Het heeft te maken met het best bewaakte geheim van KPN en dan zijn de SIP inloggegevens.
In een lang verleden bleek dat deze gegevens in de backup weggeschreven werden en daardoor te achterhalen waren. Nog nooit is er zo snel een nieuwe firmware uitgerold om de de backup mogelijkheid om zeep te helpen.

Overigens is het een volstrekt normale zaak dat sommige apparaten zich met hun technische naam aanmelden of zelfs zonder naam. Dit ligt niet aan de router, maar aan de software en instelling op het apparaat zelf.

Reageer