Beantwoord

Experiabox v10a wifi kanalen scheiden 2.4 Ghz en 5 Ghz

  • 25 August 2019
  • 36 reacties
  • 23754 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

36 reacties

Hoi Jan, dank je. En ik ben ingelogd op het modem maar kan nergens deze rubriek vinden. Ik heb 5 hoofdrubrieken: Overview, Network, WLAN, Telephony en Administration. Echter, binnen deze hoofdrubrieken kom ik nergens de rubriek WiFI tegen. Wel sub-rubriek WLAN onder hoofdrubriek WLAN en daar kan ik de naam van de router instellen. Echter niet per band. Dus kun je me verder helepen waar ik moet zijn?

Hallo @René_Posthumus , ik kom er op terug.

 

Hallo @René_Posthumus ,

binnen de rubriek WLAN moet je het e.e.a. aan kunnen passen.

Ik kon dat binnen Telfort wèl, maar bij KPN heb je daar een tool voor nodig, dan lukt het wel wat jij wilt.

https://www.kpn.com/service/servicetools.htm

succes.

Reputatie 7
Badge +30

Hallo @René_Posthumus, welkom op het forum! @JanD, voor jou ook goed om te weten: Het is in de interface van de Experia Box V10A niet mogelijk om de 2,4 en 5 Ghz een aparte naam te geven.  Dit kan alleen met behulp van deze servicetool (kies geavanceerd). Echter, maak je gebruik van Experia Wifi of Superwifi, dan is splitsen in z'n geheel niet mogelijk.

Hoi Erik. Dank voor je antwoord. Ben ik mooi klaar mee. Ik heb op aanraden van een collega van je de Super WiFi aangeschaft daar het bij mij in de buurt routers “jongt”. Oftewel enorm veel routers die elkaar overlappen en slechte verbindingen als resultaat. Het Super WiFi zou dat moeten verhelpen maar oude machines die op 2 Ghz werken willen die verbinding niet pakken. Althans, de verbinding wordt gemaakt maar niet naar het internet. Mijn eigen Laptop (nieuwere machine) heb ik in de network adapter properties op 5Ghz preferred gezet en dat wil wel werken. Kortom, ik ben terug bij af voor wat betreft mijn  problemen. Ik had ook de Devolo Magic 2 aangeschaft in de hoop dat dat beter zou gaan. Dit pakket heeft ook 2 en 5 Ghz toegang. Had hier inderdaad enorm snelle verbindingen mee echte viel mijn TV signaal uit. Lijkt of deze oplossing ook DHCP doet, maar dat kun je niet instellen.  Bijna € 200 verder en nog steeds last van al die routers….

Telkens als ik de 2.4 GHz radio op OFF zet, zet die zichzelf om de haverklap weer aan. Op dit moment wens ik alleen het 5Ghz deel van de Wifi op de Experiabox aan te zetten. De rest doe ik zelf, via een MicroTik en ASUS router. Super irritant dat het ding te pas en te onpas die 2.4 GHz weer aan schakelt. Ik heb 'm al op 10% power gezet en alle opties disabled die er voor het 2.4GHz deel bestaan, maar het blijft vervelend.

Kunt u dit repareren in een komende firmware?

Hoi Erik. Dank voor je antwoord. Ben ik mooi klaar mee. Ik heb op aanraden van een collega van je de Super WiFi aangeschaft daar het bij mij in de buurt routers “jongt”. Oftewel enorm veel routers die elkaar overlappen en slechte verbindingen als resultaat. Het Super WiFi zou dat moeten verhelpen maar oude machines die op 2 Ghz werken willen die verbinding niet pakken. Althans, de verbinding wordt gemaakt maar niet naar het internet. Mijn eigen Laptop (nieuwere machine) heb ik in de network adapter properties op 5Ghz preferred gezet en dat wil wel werken. Kortom, ik ben terug bij af voor wat betreft mijn  problemen. Ik had ook de Devolo Magic 2 aangeschaft in de hoop dat dat beter zou gaan. Dit pakket heeft ook 2 en 5 Ghz toegang. Had hier inderdaad enorm snelle verbindingen mee echte viel mijn TV signaal uit. Lijkt of deze oplossing ook DHCP doet, maar dat kun je niet instellen.  Bijna € 200 verder en nog steeds last van al die routers….


Enige wat voor ons werkte waren Mikrotik routerboards/APs. Deze met name: https://tweakers.net/pricewatch/1227531/mikrotik-metal-52-ac.html Vergen wel kennis/ervaring om ze naar wens te configureren, maar dan heb je ook wat. Enige units die toestaan het daadwerkelijke zendvermogen aan te passen naar fatsoenlijke europees-stedelijke normen, en die mogelijk maken binnen 20 MHz bandbreedte toch hogere snelheden te behalen. Kwaliteit hardware, hele andere koek, vergeleken met de meeste cheap provider-meuk.

Hi,

Ik wil mijn robotstofzuiger verbinden. Hij kan alleen maar verbinden met 2.4 ghz. Ik heb alle bovenstaande stappen gevolgd, maar via de servicetool kan ik slechts de (gemeenschappelijke)wifinaam veranderen, niet 2.4 en 5 ghz splitsen van elkaar. Hoe kan ik dit doen/wanneer is deze bug eindelijk opgelost? Na bijna een jaar zijn er genoeg sprints gepasseers..

Badge +19

Dit is geen bug voor. Er is bewust voor gekozen om dat niet meer te kunnen splitsen.

Dit is geen bug voor. Er is bewust voor gekozen om dat niet meer te kunnen splitsen.

 Hi Joep,

 Er is dus geen mogelijkheid meer? Las dat het (wellicht) mogelijk is. Wel erg vervelend, de best beoordeelde robotstofzuigers (met apps) doen het alleen als ze verbonden zijn met 2.4. Er zal vast een weloverwogen keuze zijn genomen, maar ik baal hier wel van.

 

Reputatie 7
Badge +24

Dit is geen bug voor. Er is bewust voor gekozen om dat niet meer te kunnen splitsen.

 Hi Joep,

 Er is dus geen mogelijkheid meer? Las dat het (wellicht) mogelijk is. Wel erg vervelend, de best beoordeelde robotstofzuigers (met apps) doen het alleen als ze verbonden zijn met 2.4. Er zal vast een weloverwogen keuze zijn genomen, maar ik baal hier wel van.

 

Dat is ook helemaal geen probleem, de Experiabox zend ook 2,4 GHz uit. Dus het zou gewoon horen te werken.