Beantwoord

Experiabox V8 met Airport Extreme (gen 4) access point

• 22 september 2016
  • 10 reacties
  • 289 keer bekeken

Hallo,

Wij hebben sinds een paar dagen 100mbit glasvezel gekregen. Nu haalt de Experiabox V8 via wifi maar 20mbit/s op de meeste plekken in ons huis. We hebben om deze reden een airport extreme gen4 aangeschaft en achter de Experiabox gezet (dus een van de poorten van de Experiabox op de Airport zijn WAN poort aangesloten). Met de airport halen we nu ongeveer 40mbit/s op de meeste plekken in huis. Recht voor de meterkast ligt het rond de 70 mbit/s.
Op de meeste plekken is huis is het dus beter geworden maar nog niet de snelheid waar wij voor betalen natuurlijk... Nu dacht ik dat de langzamere snelheden misschien aan instellingen van de Experiabox konden liggen. Ik heb in eerste instantie de airport een static IP gegeven. Maar nu kom ik er alleen niet uit hoe ik dit weer ongedaan kan maken? Ik wilde de airport daarmee in de DMZ zetten, maar ik vind de DMZ pagina ook nogal vaag. Ik het het vinkje enable DMZ aangeklikt en daarna bij client PC het IP adres van de airport ingevuld en op 'apply' geklikt. Betekent dat dan dat hij nu in DMZ staat? Er verschijnt daarna ook geen nieuw vakje om nog een ander apparaat in DMZ te zetten. Nu zit ik dus met de volgende vragen
Heeft het in DMZ zetten ├╝berhaupt zin met de Airport? Hij werkt namelijk ook (even snel) zonder dat hij in DMZ staat (mocht hij dat in eerste instantie ooit al gestaan hebben)
En hoe zou ik de statische IP die ik de airport het toegewezen weer ongedaan kunnen maken?
Zie ik misschien instellingen over het hoofd die ervoor zorgen dat de airport zowel veilig als snel werkt?
En zo nee, is het dan misschien zinvol een andere router/acces point aan te schaffen om de gewenste snelheid te bereiken? En zo ja welke zou ervoor zorgen dat ik een sterk/snel signaal door heel het huis heb?

Bij voorbaat dank,
Maurice
icon

Beste antwoord door wjb 22 september 2016, 23:38

...Ik zit te denken om een Netgear R7000 aan te schaffen die wel AC heeft en gelijk ook een hoop extra mogelijkheden en een prettige user interface...Ik zou het niet doen, als het je puur gaat om het verbeteren van de wifi, koop dan geen Wifi Router maar een Wifi Accesspoint. De KPN Wifi "versterker" kan ik je van harte aanbevelen, een zeer goed dual band wifi accesspoint voor heel weinig geld. Vergelijkbare apparaten kosten al snel meer dan 100 Euro.
Houdt er wel rekening mee dat het bereik van 5GHz wifi minder is dan die van 2.4GHz maar dat is inherent aan de frequentie. (Hoe hoger de frequentie hoe lager de reikwijdte.)
Zet hem in jouw woonkamer op de kabel waar nu jouw TV ontvanger op aangesloten is. De TV ontvanger sluit je weer aan op die KPN Wifi "versterker". Succes verzekerd!

Heb de airport als bridge ingesteld. Ik neem aan dat ik de statische IP van de airport er dan ook weer af kan halen, maar ik weet alleen niet hoe dat moet. Betreft DMZ, als het vinkje 'activate DMZ' uit is neem ik aan dat het ingevulde IP adres bij client PC dan ook niet in DMZ staat, klopt dat?Je kunt dan inderdaad die statische IP er weer vanaf halen, maar het kan ook helemaal geen kwaad om die gewoon te laten staan. In de DMZ plaatsen heeft dan ook geen zin. Als je geen vinkje bij "Activate DMZ" hebt staan, dan maakt het niet uit welk IP adres daar ingevuld is.
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Gebruik je dan wel 802.11ac wifi op 5GHz, want daarmee zou je toch eigenlijk wel de volle 100Mbps moeten kunnen halen.
Ik heb hier 500Mbps glasvezel en haal met de V10 en met de KPN Wifi "versterker" snelheden tot 350Mbps. Dan moet het mobiele device natuurlijk ook 802.11ac wifi ondersteunen.

Als jij jouw Airport Extreme in router mode gebruikt, dan is het verstandig om deze als DMZ Host van de Experia Box in te stellen. Gebruik je hem in bridge mode, dan heeft dat geen enkel nut.
Gebruik je dan wel 802.11ac wifi op 5GHz, want daarmee zou je toch eigenlijk wel de volle 100Mbps moeten kunnen halen.
Ik heb hier 500Mbps glasvezel en haal met de V10 en met de KPN Wifi "versterker" snelheden tot 350Mbps. Dan moet het mobiele device natuurlijk ook 802.11ac wifi ondersteunen.

Als jij jouw Airport Extreme in router mode gebruikt, dan is het verstandig om deze als DMZ Host van de Experia Box in te stellen. Gebruik je hem in bridge mode, dan heeft dat geen enkel nut.

Bedankt voor de reactie!
De Airport is een Gen 4, deze heeft dus alleen 802.11n en nog geen AC. Ik zit te denken om een Netgear R7000 aan te schaffen die wel AC heeft en gelijk ook een hoop extra mogelijkheden en een prettige user interface. Mijn apparaten ondersteunen wel 5gHz en ac.
Heb de airport als bridge ingesteld. Ik neem aan dat ik de statische IP van de airport er dan ook weer af kan halen, maar ik weet alleen niet hoe dat moet. Betreft DMZ, als het vinkje 'activate DMZ' uit is neem ik aan dat het ingevulde IP adres bij client PC dan ook niet in DMZ staat, klopt dat?
Reputatie 7
...Ik zit te denken om een Netgear R7000 aan te schaffen die wel AC heeft en gelijk ook een hoop extra mogelijkheden en een prettige user interface...Ik zou het niet doen, als het je puur gaat om het verbeteren van de wifi, koop dan geen Wifi Router maar een Wifi Accesspoint. De KPN Wifi "versterker" kan ik je van harte aanbevelen, een zeer goed dual band wifi accesspoint voor heel weinig geld. Vergelijkbare apparaten kosten al snel meer dan 100 Euro.
Houdt er wel rekening mee dat het bereik van 5GHz wifi minder is dan die van 2.4GHz maar dat is inherent aan de frequentie. (Hoe hoger de frequentie hoe lager de reikwijdte.)
Zet hem in jouw woonkamer op de kabel waar nu jouw TV ontvanger op aangesloten is. De TV ontvanger sluit je weer aan op die KPN Wifi "versterker". Succes verzekerd!

Heb de airport als bridge ingesteld. Ik neem aan dat ik de statische IP van de airport er dan ook weer af kan halen, maar ik weet alleen niet hoe dat moet. Betreft DMZ, als het vinkje 'activate DMZ' uit is neem ik aan dat het ingevulde IP adres bij client PC dan ook niet in DMZ staat, klopt dat?Je kunt dan inderdaad die statische IP er weer vanaf halen, maar het kan ook helemaal geen kwaad om die gewoon te laten staan. In de DMZ plaatsen heeft dan ook geen zin. Als je geen vinkje bij "Activate DMZ" hebt staan, dan maakt het niet uit welk IP adres daar ingevuld is.

Heel erg bedankt voor de info! Ik ga de KPN wifi versterker maar aanschaffen. Dacht zelf dat hij duurder was dus vandaar dat ik er eigenlijk nog niet naar heb gekeken.
Weet je toevallig wel hoe ik de statische IP eraf kan halen, mocht ik dat ooit een moeten/willen doen?
Nogmaals, heel hartelijk bedankt!
Reputatie 7
Ik neem aan dat je een static DHCP hebt gemaakt op de V8. Ik heb geen V8 en weet dan ook niet hoe je een static DHCP kunt verwijderen.
Als ik een screenshot bekijk van de pagina op de V8 waar de static DHCP's gedefinieerd worden, dan zouden er twee methoden kunnen zijn:
1) Het vinkje "Static" bij DHCP leases wehalen.
2) Het IP adres en MAC adres bij static DHCP volledig met nullen overschrijven.
Ik neem aan dat je een static DHCP hebt gemaakt op de V8. Ik heb geen V8 en weet dan ook niet hoe je een static DHCP kunt verwijderen.
Als ik een screenshot bekijk van de pagina op de V8 waar de static DHCP's gedefinieerd worden, dan zouden er twee methoden kunnen zijn:

Heb beiden al geprobeerd, werkt helaas niet...
Je kunt het vinkje bij static DHCP helaas ook niet weghalen. Je kunt wel het volledige MAC adres en IP adres verwijderen, maar wat er daarna gebeurt zou ik niet weten.
Reputatie 7

Je kunt het vinkje bij static DHCP helaas ook niet weghalen. Je kunt wel het volledige MAC adres en IP adres verwijderen, maar wat er daarna gebeurt zou ik niet weten.
Gewoon doen.

Gewoon doen.

Bedankt, het is gelukt!

Gewoon doen.

Net nog even een speedtest uitgevoerd, wat ik nu merk is dat ik vlak naast de airport bijna 100 mbit/s download en ongeveer 110 mbit/s upload haal. Zoals het hoort dus. Op en wat grotere afstand daalt de download heel erg naar 10 tot 20 mbit/s en op sommige plekken ongeveer 30 mbit/s. De upload blijt op die plekken alleen wel redelijk goed, tussen de 60 en 70 mbit/s namelijk. Ik ontvang door het hele huis ook vol wifi signaal. Zou het dan kunnen dat er toch iets met de instellingen niet klopt? Of is dit gewoon normaal en moet ik toch maar aan de KPN wifi versterker?
Heb het probleem al op weten te lossen, de router en de airport staan bij ons in de meterkast. Zodra je de deur van de meterkast open zet zijn de snelheden wel in orde. Ongeveer 90mbit down en 70mbit up. Daar kan ik wel mee leven. Denk dat we maar een kabel moeten gaan trekken van de meterkast naar een centraal punt in ons huis om daar de airport neer te zetten.

Reageer