Experiabox v8 & NAS

L.s.,

Wij hebben in huis 2 laptoppen. Van beide raakt de HD’s vol. De hoeveenheid data, nu 1.25 Tb, zal toenemen. Ik heb begrepen dat een NAS hiervoor een uitstekende oplossing is.

Ik denk aan een NAS met 2 HD’s van 3 of 4 TB. Het plan is om alle data en foto's op de NAS te verzamelen en een vande schijven voor back-up te gebruiken. De HD’s van de laptoppen blijven dan relatief leeg.

Nu zei iemand mij dat als je draadloos van je NAS gebruik wilt maken, de standaard router van KPN, Experiabox v8, niet goed werkt omdat de data-doorvoer te traag is. Je zou dan naast de Experiabox v8 een snelle router op de Experiabox moeten aansluiten en daar de NAS dan weer op aansluiten.

Klopt dat verhaal en hoe moet ik dat dan zien, 2 routers + NAS naast elkaar met kabeltjes er tussen? En vandaar draadloos naar de laptoppen.

De router staat in de huiskamer waar de KPN kabel binnenkomt achter de TV. Zolang dat geen lawaai maakt vind ik dat prima.

Iemand anders zei dat je dan een switch moet installeren maar dan moet je de vanaf die switch kabels naar de laptop leggen, da's niet handig voor een laptop. Kortom ik wil draadloos in huis beide laptoppen bedienen, data centraal bewerken en back-uppen. De printer aansturing loopt nu via 2 stopkontacten via de Experiabox v8 met een kabeltje naar een KPN kastje in de beide stopkontacten. 

grt, wmuller1

2 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hallo,

Over het algemeen zijn de hardeschijven in laptops niet erg snel, en de wifi adapters ook niet. Je zal dus eerder aan het limiet van WiFi en/of je hardeschijf zitten daan aan de snelheid van de ExperiaBox.

Als je een laptop hebt die redelijk snel is zal je het beste een 5Ghz ac accepoint kunnen kopen, als je laptop dit ondersteund, hiermee kan je snelheden boven de 100Mbit halen.

Voor foto's is een NAS een goede oplossing. Je kan al je foto's hier op zetten en er mee verbinden wanneer nodig. Via wifi van de ExperiaBox zal dit niet heel erg snel zijn.

Het beste is inderdaad een switch met lan kabels.

Je kan ook eenmalig een kabel gebruiken om alle fotos er heen te zetten, en als je dan kleinere hoeveelheden er heen of er af wilt halen kan je dit draadloos doen.

Je kan het ook een NAS kopen, aanzien hoe de snelheid is, en dan eventueel in upgrades investeren. Maar als je laptop geen 5Ghz ondersteund zal er weinig te upgraden zijn.

Robin

Reputatie 7
Het als externe schijf gebruiken van een NAS is via 2.4GHz wifi eigenlijk onbegonnen werk, daar is de snelheid eigenlijk veel te laag voor. Met 5GHz 802.11ac wifi is dit wellicht nog te doen, maar dan nog zal de snelheid waarschijnlijk te wensen overlaten als je de schijf echt als operationele schijf gaat gebruiken.

Toch kan een NAS grote voordelen brengen als je deze gebruikt voor:

1. Incremental backup van de schijven van jouw laptops. (Na een lang lopende initiële backup liefst via een kabel kan de backup van wijzigingen (incremental) rustig via 2.4GHz wifi lopen.)
  2. Centrale opslag van foto's en minder frequent gebruikte bestanden.
Je doet er wel verstandig aan om de NAS minstens van raid 0 te voorzien. Raid 0 betekent mirroring en dat houdt in dat de bestanden op twee disks van de NAS weggeschreven worden. Dat is dan direct een halvering van de capaciteit, maar je zult het jezelf nooit vergeven als de harddisk crashed en je geen mirroring had.

Dit geldt overigens ook voor het backuppen van jouw foto's en documenten die op de harde schijven van jouw laptops staan. Alleen als centrale backupvoorziening raad ik iedereen al aan een NAS in het netwerk op te nemen.

Ik zal de dag nooit vergeten dat mijn dochter (bijna) huilend bij me kwam met de melding dat haar computer gecrashed was en dat ze haar werkstuk voor haar opleiding over twee dagen moest inleveren.

De lach (opluchting) toen ze 15 minuten later op een andere PC verder kon werken aan haar werkstuk was voor mij voldoende om te concluderen dat het de investering dubbel en dwars waard is geweest.

Reageer