Beantwoord

Experiabox V8 onstabiele WIFI verbinding

• 15 april 2018
  • 20 reacties
  • 2445 keer bekeken

Sinds enige tijd heb ik een onstabiele wifi verbinding en slecht bereik. Ik gebruik de experiabox V8 en een linksys wifi acces point op de eerste verdieping. Soms kunnen mijn apparaten geen verbinding maken, en soms heb ik wel verbinding maar werkt het internet niet. De stroom van het modem halen lost de situatie op. Het probleem doet zich voor bij mobiele telefoons, laptops en tablets. Ook de signaal sterkte varieert per keer.

Ik heb al geprobeerd om online mijn instelling te laten wijzigen. Mijn kanalen heb ik ook al veranderd. Misschien zit er iets niet goed in mijn modem, maar ik kan dat zo niet zien.

Enige hulp bij het checken van mijn modem is welkom. Wellicht moet deze vanwege zijn leeftijd vervangen worden?

Vriendelijke groet,

Bas de Jong
icon

Beste antwoord door Erwin_ 14 mei 2018, 17:19

Hey Bas. Leuk je even gesproken te hebben! Dat privegesprek hebben we al gehad dus. Ik heb het voor je in orde gemaakt. En dat waar wij beide op hoopten is ook gelukt! ;-)

Geniet van je BBQ en ik verneem tzt graag of het er allemaal beter van is geworden 🙂
Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 7
Heb je een Android telefoon of tablet?
Zo ja, installeer daar eens de app WiFi Analyzer op en meet de veldsterkte van de V8.
Hoeveel dBm meet je op de plek waar je wifi het meest gebruikt en waar je die problemen ervaart?
Ik heb hem even geïnstalleerd. Als het werkt zoals nu dan meet ik tussen de -55 en -65dbm. Ik heb de meting nog niet gedaan als ik geen Wi-Fi verbinding kan maken.
Reputatie 7
-55dBm tot -65dBm is op zich goed. Ik ben benieuwd welke waarden je meet als er geen verbinding mogelijk is.
Rare vraag misschien, maar heb je toevallig ook een "draadloze" verbindingsset in gebruik?
Wat bedoel je met een draadloze verbindingsweg? Een WiFi repeater? Of verbinding via stopcontact? Ik gebruik een linksys wap. Bedraad aangesloten.
Reputatie 7
Een "draadloze" verbindingsset voor Internet via het lichtnet.
Ik neem aan dat je ook geen WiFi repeaters gebruikt.
WiFi accesspoints zouden geen problemen mogen geven.
Inderdaad ik gebruik geen repeaters. Alleen dat ene accespoint. Er hangt wel redelijk wat bedraad netwerk aan de experiabox. Met meerdere switches, tv's, chromecast, computer, nas, spelcomputer en zonnepanelen. Maar dit werkt allemaal zonder problemen.
Reputatie 7
Dan maar even de resultaten afwachten van die meting van de veldsterkte als er geen wifi verbinding mogelijk is.
Reputatie 7
Badge +18
Hoi Bas. Zo te lezen is er al het een en ander besproken. Ik begrijp van jou dat de v8 dus ´blijft hangen´ met de wifi? Je bent met de wifi analyser bezig geweest. Liet deze ook zien hoeveel andere netwerken er in de buurt zitten?
Dat accespoint zou geen problemen mogen geven maar als de problemen aanhouden wil ik toch aanraden om het even zonder externe apparatuur te proberen. Ik wil je tevens een harde reset aanbevelen. Dat kan met een paperclip bij het reset gaatje.. Mocht je zelf poorten hebben opgezet in het modem dan gaan die instellingen verloren.
Ik ben best bereid om een nieuw modem te sturen maar ik moet wel iets meer zekerheid hebben dat het daar mee te maken heeft, vandaar.
Beste Erwin,

Dank voor je bericht. Afgelopen week is het redelijk stabiel. Het bereik van de WiFi laat nog wel te wensen over. Ik heb dus nog niet kunnen testen of er wel signaal is als ik geen verbinding kan maken. Ik heb wel een aantal maal gehad dat de verbinding erg traag was. Het signaal schommelde dan wat meer naar -75 dbm. Dit is op ongeveer 7 meter van de router, met een paar muren er tussen.

Ik zal mijn wap uitschakelen. Deze heeft momenteel toch niet veel nut omdat de verbinding altijd blijft hangen aan de experiabox. Tenzij ik dit handmatig forceer.

Een harde reset van het modem doe ik nog even niet. Ik heb een bak aan instellingen en poorten voor mijn NAS.

Is het mogelijk om de logfiles van de experiabox en/of het modem te analyseren? Als het probleem namelijj niet aan het modem of router ligt zit ik eraan te denken om een mesh wifi netwerk aan te leggen. Dit is een aardige investering, vandaar dat ik zelf ook graag wil weten of het niet aan de router ligt.

Is het überhaupt mogelijk om de experiabox te vervangen door bijvoorbeeld een linksys velop? Werkt dit incombinatie met ITV?

Vriendelijke groet,

Bas
Reputatie 7
Badge +18
Hoi Bas. Ik heb de vrijheid genomen om een aantal checks te doen. Allereerst de toevoer van het signaal. Je lijn is zéér stabiel. Geen enkele onderbreking te vinden; Dat is een goed teken. Uiteraard zegt dit nog niet zoveel over je wifi maar we kunnen al wel vaststellen dat er geen haperingen in de glasvezel verbinding zitten.
Als het bij jou misgaat valt het signaal dan op meerdere apparaten tegelijk weg of is het telkens één phone of tablet die er de brui aan geeft?
Aangezien jij beschikt over een glasvezelverbinding is het mogelijk om redelijk probleemloos eigen apparatuur aan te sluiten. Het forum staat vol met nuttige tips. Wjb heeft er een héél goed topic over geschreven:
https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/gebruik-een-eigen-router-achter-de-experia-box-164983

Leuk dat je mesh overweegt! Dit zal in de toekomst waarschijnlijk de wifi routers in veel drukbevolkte gebieden in Nederlands gaan aanvullen of vervangen. Het prijskaartje is inderdaad nog vrij hoog maar als ik jouw glasvezel lijn analyseer lijkt het mij dat je daarmee wel een heel degelijk en snel draadloos netwerk kan neerzetten.

Voorlopig ben ik dus heel geinteresseerd of het modem zélf de verbindingen verbreekt ( vrij zeldzaam ) of dat het interferentie is van andere netwerken danwel storingsbronnen.
Hoi Erwin, Goed te horen dat de glasvezel stabiel is. Daar zit het probleem in elk geval niet. Als de verbinding weg valt is het meestal bij 1 apparaat. Heel soms bij 2. Ik heb nog eens naar de kanalen gekeken en het is hier om mij heen erg druk. Als ik achter in mijn huis een redelijk vrij kanaal kies dan zit er aan de voorkant weer wat in de weg.

Ik heb het topic van WJB gelezen maar nog niet precies gevonden wat ik graag zou willen.

De verbinding is redelijk stabiel momenteel. Helaas geen wifi op zolder. De AP die ik had hielp daar ook niet echt aan mee. Vandaar mijn interresse in mesh. Maar de combo experiabox en een mesh systeem ben ik nog niet uit. Anderzijds zou ik als het modem het probleem niet is ook meerdere APs kunnen aanleggen. Bedraad is geen probleem maar dan zou dat wel het automatisch schakelen tussen de AP's moeten ondersteunen.

Wat betreft de mogelijke oorzaak tast ik nog in het duister. De verbinding is in het verleden weg gevallen op verschillende locaties waar ik normaal een prima verbinding heb.

Mvg,

Bas
Reputatie 7
Als je een netwerkkabel naar zolder kunt trekken dan zal dat, samen met een goed wifi accesspoint, altijd een beter resultaat geven dan zo'n Mesh systeem. Persoonlijk zal ik nooit beginnen aan zo'n Mesh systeem, dat is wat mij betreft echt weggegooid geld.

Wat betreft dat automatisch schakelen, dat zal sowieso gebeuren mits de wifi instellingen van de Experia Box en de wifi accesspoints 100% gelijk zijn aan elkaar.
Met "gewone" wifi accesspoints zal dat schakelen echter niet direct gebeuren, daar kan een minuutje overheen gaan. Ook moet het signaal zwak genoeg geworden zijn om overgenomen te worden door het dichtsbijzijnde wifi accesspoint.
Wil je seamless roaming, dan zal je moeten kiezen voor professionele wifi accesspoints zoals bijvoorbeeld die van EDIMAX. Je moet dan echter ook de wifi van de Experia Box niet meer gebruiken.
Beste wjb, ik begrijp je bezwaren tegen mesh. Ik doel ook meer op seamless roaming. De ervaring die ik heb met mijn huidige opstelling, experiabox en een wap is niet bijzonder goed. Ook al stel ik alles exact hetzelfde in dan nog schakelt mijn verbinding niet over naar de wap en blijft hangen aan de experiabox. Het signaal van de experiabox is dus boven op zolder of op de eerste verdieping nog te sterk. Als ik het signaal van de experiabox lager zet haal ik de dekking op de begane grond naar beneden. Ik heb in al mijn vertrekken utp aansluitingen. Dus waps die seamless roaming ondersteunen is dan de beste oplossing. Ik kwam deze term voornamelijk tegen bij mesh hardware. Vandaar dat ik het over mesh had/heb.

Ik zal eens kijken naar edimax. De V8 heeft ook geen optie voor een 5ghz verbinding en dat wil ik eigenlijk wel.
Goedenavond,

De laatste weken was alles redelijk stabiel. Hier en daar wat kleine Wi-Fi problemen maar niet genoeg om een verschil te zien in signaal sterkte. Tot vandaag...... In de keuken waar ik normaal prima even kan werken kon ik geen verbinding maken met mijn surface pro tablet. Mijn telefoon lag ernaast en die had wel verbinding. Signaal sterkte was prachtig -50DBm. Tablet een reboot gegeven maar helaas mocht dat niet helpen. Uiteindelijk de stroom van het glasvezel modem en experiabox gehaald voor een minuut of 5. Weer ingeschakeld en toen alles weer op groen stond kon ik weer verbinding maken.
In de avond wilde ik nog wat dingen doen en toen had ik wel verbinding, maar de snelheid was bedroevend. 25 tot 40 ms ping, download snelheid tussen de 5 en 10 MBps, upload varierend van 0 tot 20 MBps. Dit was het geval op 2 laptops en 2 android telefoons.

Ik begin er steeds meer van overtuigd te raken dat mijn V8 langzamerhand aan het afsterven is. En ik zou graag, als het mogelijk is, een nieuw modem ontvangen.

Vriendelijke groet,

Bas
Reputatie 6
Badge +11
koop een Netgear R7000 en je bent van het wifi probleem af
ik heb al een reeks Netgear routers gehad en dat zijn top routers inmiddels het nieuwste model x10 r9000 maar voor gewoon internetten kun je ook een r7000 nemen
hier bereik kelder zwembad tot op zolder met een router centraal in huis
Reputatie 7
Badge +18
Hoi Bas. Teleurstellend dat dit blijft gebeuren. Laten we dit even verder bespreken in een privéconversatie 🙂
Reputatie 7
Badge +18
Hey Bas. Leuk je even gesproken te hebben! Dat privegesprek hebben we al gehad dus. Ik heb het voor je in orde gemaakt. En dat waar wij beide op hoopten is ook gelukt! ;-)

Geniet van je BBQ en ik verneem tzt graag of het er allemaal beter van is geworden 🙂
Reputatie 6
Badge +11
het zou leuk zijn dat je ook even de oplossing meld voor de mede forum leden
oplossing een v10 denk ik ?
Beste Erwin,

Nogmaals hartelijk dank voor de hulp. Ook wjb bedankt voor het meedenken. Nu ruim een maand getest met het nieuwe modem. Ik was erg blij dat ik de V10 heb ontvangen. Eenvoudige installatie en de verbinding is super stabiel. Geen enkele issue meer gehad en het bereik is weer zoals ik gewend ben. Ik heb mijn wap op zolder gezet en ook daar is de verbinding nu optimaal. De mobiele apparatuur schakelt nu ook goed tussen de V10 en wap.

Vriendelijke groet,

Bas
Reputatie 7
Badge +18
Bedankt voor je update ! En ik ben ook erg blij dat de zaak nu blijkbaar als een zonnetje draait! Fijne dag!

Reageer