Beantwoord

Experiabox V8 WiFi valt weg

• 29 maart 2013
  • 67 reacties
  • 23640 keer bekeken

Ik heb sinds een aantal maanden glasvezel internet van KPN. Hier heb ik een Experiabox V8 bij gekregen. Ik heb vanaf het begin problemen met een wegvallende WiFi verbinding. De connectie op mijn iPad, maar ook op mijn iPhone laat wel het verbindingsteken van WiFi zien maar er is geen internetverkeer. Ik krijg een timeout via de browsers of spellen die connectie met het internet hebben. Dit duurt een second of 20 en daarna werkt het weer. Dit gebeurt 1 of 2 maal per dag. Ik heb een ander kanaal geprobeert maar dit levert niets op. Graag hoor ik of iemand een idee heeft.

Mvg

Maurice
icon

Beste antwoord door DirkD 25 oktober 2013, 10:52

Gisteren een nieuwe experiabox van KPN gekregen (omgeruild voor de oude).

Na 1 dag gebruik lijkt het probleem opgelost te zijn.

KPN, bedankt :D 

Bekijk origineel

67 reacties

Inmiddels uitgebreid getest. Inderdaad is het de oplossing om de Experiabox aan te passen en 802.11n uit te zetten. Dit kan natuurlijk nooit de echte oplossing zijn, want je verlaagd daarmee de snelheid aanzienlijk. Het duidt er ook op dat het gewoon een hardware issue is. Ik zou graag vernemen wat KPN van plan is hier aan te doen?
Reputatie 7
Beste DirkD,

Mijn bericht was ook meer aan Jessica (van KPN) gericht, niet als oplossing voor jouw probleem.

Ze (KPN) doen wel leuk suggesties maar KPN, wijs de consument dan ook op de con's en pro's van een dergelijke oplossing.

Een repeater halveert de snelheid per definitie (half-duplex versus full-duplex) in ik vind dat de klant recht heeft op die informatie alsvorens hij/zij geld gaat uitgeven aan zo'n repeater. Als hij/zij dat zou weten zou hij/zij waarschijnlijk voor een powerline met geïntegreerd accesspoint gekozen hebben. Kost ietsje meer, maar levert uiteindelijk wel een beter en stabieler resultaat.

In jouw geval lijkt het probleem echt in de router te zitten, alleen overtuig KPN daar maar eens van zodat ze hem vervangen.

Reputatie 4
Badge +6
Hallo DirkD,

Zou je me je postcode, huisnummer, contractnaam en mobiele telefoonnummer in een privébericht sturen? Dan kijk ik je verbinding na en of er eventueel een andere Experiabox nodig is.

Met vriendelijke groet,

Jessica

Gisteren een nieuwe experiabox van KPN gekregen (omgeruild voor de oude).

Na 1 dag gebruik lijkt het probleem opgelost te zijn.

KPN, bedankt :D 

Beste allemaal,

Ik heb twee maanden geleden ongevraagd van een monteur een experiabox V8 gekregen als vervanger voor mijn prima functionerende thompson router.

Daarna ontstonden de problemen. Er konden geen streams meer worden ontvangen op onze smart tv via uitzending gemist. Er waren vaak (tot ca. om de minuut) haperingen. ook de uitzending gemist app van android (op de telefoons) had dit probleem. Via de forums argwaan gekregen naar de DHCP server en de V8 in het algemeen. Na een klacht te hebben ingediend bij kpn dat er problemen zijn met wifi heeft een monteur de V8 vervangen met een andere V8 (hij had geen V9 bij zich).

Ook deze experiabox V8 had exact het zelfde probleem. Na nogmaals gebeld te hebben met kpn met het verzoek een experiabox V9 te sturen hebben wij een dag later deze ontvangen (dank daarvoor).

Het probleem is nu over. Kortom de experiabox V8 is van zeer bedenkelijke kwaliteit. Het signaal valt weg wifi printer doet het niet, uitzending gemist verliest connectie en hapert, websites zijn niet responsive.

Enige remedie is vervangen. De experiabox v9 werkt wel goed

wjb schreef:
Wat een onzin verhaal van die "aardige KPN dame".

Sinds 8 oktober 2013 staat er bij mij een Experia Box V9 te draaien.

En tot op vandaag (en ik hoop nog lang daarna) foutloos!!!

Ja dat het een onzin verhaal was had ik al begrepen, vraag is alleen hoe ik hier nu verder mee moet.

Ik wil ook een V9!!

Is er misschien een mogelijkheid dat de klantenservice bazen hier meelezen en echt wat met de problemen van  trouwe klanten (al meer dan 12 jaar internet klant) doen? 

Ik hoop het maar want bellen heeft totaal geen zin.

Reputatie 7
Inmiddels is KPN bezig met het uitrollen van nieuwe firmware voor de V8. Eén van de verbetering zou de stabiliteit van Wi-Fi betreffen. Ik heb de update inmiddels zelf ook maar gebruik een eigen router voor Wi-Fi, dus kan niet zeggen of de kwaliteit van het Wi-Fi signaal echt verbeterd is.

Overigens blijft Wi-Fi voor alle ISP's een ongeleid projectiel omdat het afhankelijk is van zoveel oncontroleerbare omgevingsfactoren dat ze doorgaans geen zinnig woord kunnen zeggen over hoe dat zich in een specifieke situatie zal gedragen; je krijgt dan vaak ook alleen maar garantie "tot de voordeur". Daarom adviseren velen om voor systemen waar het er echt toe doet toch vooral een kabel aan te sluiten; maar ja, dat is niet altijd even gemakkelijk.

Verder zijn leveranciers van Wi-Fi-apparatuur ook nog eens afhankelijk van overheidsregels waarin o.m. is vastgelegd wat het maximale vermogen mag zijn waarmee een Wi-Fi-zender uitzendt. Oudere routers van KPN voldeden daar naar verluid nog niet aan (en hadden een wat groter bereik), de nieuwere blijkbaar wel. Ook het Wi-Fi-signaal van de V9 is niet sterk, maar wellicht wel stabieler dan dat van de V8 (met oude firmware?).

Reputatie 7
Ik begrijp dat jouw wereldbeeld ietwat afwijkt van de mijne ;): die hoge rekening betaal je imho. niet voor Wi-Fi, dat moet je maar zien als een soort gratis extra "service".

Wellicht kun je een wat goedkoper abo nemen en voor het overgebleven geld een eigen Wi-Fi-router kopen. Dat laatste heb ik gedaan. Het is nog steeds niet geweldig maar wel wat beter dan met de V8, (destijds?) en ik heb één van de destijds op Wi-Fi-gebied best beoordeelde routers (LinkSys EA6500).

En die voordeur: ik bedoelde die van de KPN winkel (al dan niet via internet) ;)

Reputatie 5
Badge +6
DirkD, fijn dat het nu opgelost lijkt te zijn. Heb je nu een V9 gekregen of een nieuwe V8??

Tsja, helemaal mee eens met vorig bericht. Ook ik ondervond veel problemen met het wifi signaal ondanks duurdere rekening. Heb dus op het forum hier veel gelezen over oplossingen en de moeite die je ervoor moet doen om de v9 geleverd te krijgen van een willekeurige vriendelijke behulpzame medewerker. Je zal er maar werken zeg en mee moeten met deze scam!! Lijkt mij geen pretje.

Inmiddels hier maar naar de enige snelle oplossing overgegaan en een airport van Apple direkt aangesloten op de v8 "traktor" router. Dat werkt dus prima en inmiddels overal in huis goed wifi signaal/ Verder alle computers gedraad aangesloten. Enige manier om de beloofde snelheid enigszins te benaderen.

Nogmaals zo een tegenvaller dat KPN zo dus toch mij en vele anderen in de val hebben gelokt met allemaal loze beloften.

Wel cynisch en raar dat kpn een forum bied aan transparantie maar er dan vervolgens weinig mee doet.

In een verleden al eens zeer negatieve ervaringen gehad met verhuizing en accountnummers door elkaar halen waardoor we afgesloten werden tegen onze wil dus ik durf echt niet te switchen van provider (waar over overigens ook veel klachten te lezen zijn op internet)

We wachten af..... en zijn ondertussen slaaf van de grote providers . verslaafd aan het net en de wifi.....

Prima Henk goed gesproken.

Er was hier een monteur van de KPN die heeft (achter de voordeur) alles aangesloten. Met apparatuur die geleverd werd door KPN dus...

Nu ligt het aan andere factoren en betalen we een hogere rekening, kan ik het nog volgen??

En natuurlijk de overheid is de schuldige en alle mensen die hier verder klagen zijn niet echt.

Sorry Henk

Reputatie 5
Badge +7
Beste MauriceK en Nidwe1967,

De reden dat er altijd gevraagd wordt of het kanaal al eens is aangepast, komt door het simpele feit dat dit de meeste draadloze problemen al oplost. Mocht dit al gebeurd zijn, is het misschien eens raadzaam de "N standaard" uit te zetten. Hieronder volgen de instructies daarvoor:
  • Open de webinterface (via je internetbrowser naar http://192.168.2.254 gaan)
  • Logt u voor de eerste keer in laat dan het wachtwoord leeg
  • maak nu een nieuw wachtwoord aan
  • Klik op [Wlan]
  • Klik op [Settings]
  • Selecteer het kanaal bij [Channel]
  • Klik [op Apply]
  • hier vind je ook de B/G/en N standaard zet deze op alleen B en G
Met vriendelijke groet,

Jeroen
Vrijdag 14 februari een monteur op bezoek gehad. Eerste reactie was : Experiabox v8, tsja die moet vervangen worden voor een v9. Vandaag kon die afgehaald worden dus vanmiddag opgehaald. Inmiddels geinstalleerd en een uurtje getest. Ziet er tot nu toe heel goed uit. Zal mijn bevindingen van de komende week hier delen
Ja, dat had ik natuurlijk ook al gezien. KPN weet dit zelf ook, maar vindt het veel te kostbaar om alle v8's te vervangen. De monteur kon mij nog veel meer vertellen, wat ik verder hier niet zal delen om diegene niet in een lastige positie te manouvreren. Lang verhaal kort, KPN weet allang dat de v8's dramatisch zijn. Nu nog zorgen dat hun klanten allemaal teverden worden door ze te voorzien van deugdelijke hardware
Kan je alleen maar vertellen wat ik heb gedaan. Ik heb s avonds (wellicht scheelt het?) telefonisch een melding gedaan bij KPN. De medewerkers gaf meteen aan na horen van verhaal dat hij een monteur zou langs sturen. Alleen een monteur kan een V9 aanvragen en niet degene die je aan de lijn hebt. Blijkbaar was dat de sleutel tot succes want de monteur had, toen ie bij mij thuis was, welgeteld 1 minuut nodig om aan te geven dat ik sowieso een V9 zou krijgen. Wat top was, was dat ik de V9 meteen de volgende dag kon afhalen bij een servicepunt.
Lang verhaal kort, laat een monteur komen
Even voor alle duidelijkheid, KPN kan wel goede modems leveren. Ik heb nu 3 wkn lang de V9 en geen centje pijn. WiFi is perfect en geen storingen meer op de tv's. Dus het kan wel.....
Helaas heb ik na het zoeken van een oplossing het zelfde probleem ondervonden.

I.v.m aanbod 2 maanden gratis hogere snelheid en gebruik van SmartPhone bellen mogelijk te maken is op 24-10-2013  mijn oude Arcadyan ARV7519 vervangen door een nieuwe Arcadyan VGV7519.
Smartphone bellen app. werkte goed, maar is verdwenen van de apps store omdat kpn een beter product wil aanbieden.

Ok,wat is het probleem!
Sinds het gebruik van de VGV7519 valt op mijn GSM (samsung S2) regelmatig de WiFi weg.
Mijn GSM ziet wel mijn Ssid en probeert te verbinden, maar blijft hangen op "IP-adres ophalen". <-- gsm heeft altijd DHCP
WiFi op alle andere componenten in mijn netwerk blijven gewoon werken.(deze hebben vast IP ipv DHCP)

Tijdelijke oplossing is om de router even spanningsloos te maken, of door via de browser in de router de WiFi even uit en weer aan te zetten.
Dan heb ik weer meteen een Goede WiFi verbinding, maar dit is maar voor tijdelijke aard.

(Met InSSIDer kanalen gecontroleerd maar is geen probleem, dicht bij 30dB of op 70dB maakt niets uit)
(SmartPhone bellen app. is niet het probleem deze is al deinstalled.)

Op internet gezocht zie ik dat er meerdere mensen met een VGV7519 dit zelfde probleem hebben.
Er is zelfs iemand die van KPN een ander WiFi apparaat vergoed heeft gekregen door
deze als WiFi unit te gebruiken en de WiFi in de VGV uit te schakelen.

Is er door KPN inmiddels een oplossing voor dit probleem of moet ik mijn oude Arcadyan ARV7519
maar weer in gaan zetten die dit probleem niet heeft?

Na 3 verschillende V8 modems te hebben gekregen en gebruikt nu sinds 3 weken met eeen V9 modem bezig.

Sindsdien geen problemen meer met WiFi connections op basis van dhcp.:D

Enige nadeel is het iets complexere invullen van een eventuele pat tabel, en het niet kunnen maken en terugzetten van een backup.:(

Voor de rest niets dan lof voor de V9.:D

Ik heb verschillende V8s gekegen en gebruikt. Deze hadden allemaal het probleem dat bij een WiFi DHCP device geen ip-adres kregen bij automatisch aanmelden (1e keer wel) maar bij smartphone of tablet als je weer thuis komt niet meer.

ps. bij een statisch ipadres (vast) heb ik hier geen last van gehad bij een V8, maar dit is niet zo praktisch.

Sinds maanden maak ik nu gebruik van een V9 en het is hierbij nog nooit voorgekomen dat ik geen ipadres kreeg.

Deze werkt perfect.

Enige nadeel van een V9 is dat je geen backup van je config kunt maken, das lastig als je een grote Port Adress Translation tabel PAT hebt

suc6 met je oplossing van je probleem!

Hier precies hetzelfde probleem.

PC op zolder geeft 100% ontvangst maar geen inetrnet.

PC opnieuw opstarten werkt weer even en daarna zelfde probleem.
KPN komt met onzin oplossingen zoals testjes voor vrije kanalen etc. Andere draadloze router werkt perfect op dezelfde kanalen.

Dit is een Experia V8 probleem en KPN weet dat allang.

Beste Jeroen,

Ik heb hetzelfde probleem. 

Als ik het 802.11n uitschakel, daalt mijn (download) internetsnelheid van zo'n 70mB/s naar nog geen 30mB/s, dus geen oplossing lijkt mij, hiervoor ben ik niet op glasvezel over gegaan. Ik betaal op dit moment veel meer dan mijn eerdere (stabiele) ADSL abbo, en verwacht dan ook niet meer dan een stabiel werkend internet via glasvezel. 

Ik zou graag zien dat er een andere oplossing komt.

PS: ik heb een alles-in-een pakket van KPN en over TV en bellen ben ik overigens wel tevreden.

Met vriendelijke groet, een ontevreden internet-klant.

Jan A.

Reputatie 7
WiFi repeaters zijn over het algemeen niet aan te raden.

Als je PC, tablet, telefoon, etc. verbinding heeft met de repeater dan betekent dit in ieder geval al dat je snelheid al gehalveerd is. Repeaters werken namelijk half-duplex in plaats van full-duplex.

Beter is het om (bijvoorbeeld op zolder) een tweede WiFi accespoint bedraad aan de router te koppelen en dit WiFi accesspoint percies dezelfde instellingen te geven als de router. (Dezelfde SSID en security settings incl. WiFi sleutel, het kanaal mag wel afwijken).

Jouw draadloze apparaten zullen automatisch contact maken met het accesspoint met het sterkste signaal. Zelfs als je dan bijvoorbeeld van de begane grond naar zolder loopt zal hij automatisch met het andere accespoint verbinden.

Er zijn ook powerline adapters (via lichtnet) met ingebouwd WiFi accesspoint.

Dan hoef je dus ook geen kabel meer te trekken.

Reputatie 7
Helaas, je zal als het nog kan, deze router moeten inruilen voor een router zonder ingebouwd DSL modem. De WAN poort van de aan te schaffen router moet een "gewone" 8 polige (rj45) aansluiting hebben voor UTP kabels.

Reputatie 7
@marcelb, helemaal eens, ik ben ook één van de weinige "gelukkigen" die in het bezit is van een V9 en deze draait nu ongeveer een maand vlekkeloos en zonder dat hij ook maar één keer gereset hoefde te worden.

Reputatie 7
Wat een onzin verhaal van die "aardige KPN dame".

Sinds 8 oktober 2013 staat er bij mij een Experia Box V9 te draaien.

En tot op vandaag (en ik hoop nog lang daarna) foutloos!!!

Reageer