Experiabox V8 - WLAN via WiFi traag en instabiel

• 4 maart 2014
  • 8 reacties
  • 5858 keer bekeken

Badge
Een aantal jaar geleden ben ik met glasvezel overgestapt van XMS naar KPN Glasvezel. We kregen toen de Experiabox ZTE in de meterkast. Deze heeft geruime tijd probleemloos gewerkt. Bij een storing aan de telefoon is de ZTE vervangen door een Experiabox V8.

Sinds de Experiabox V8 is ons WLAN via wifi traag en zeer instabiel. Voor ons gezin met diverse smart phones, Ipads, Ipods en laptops is het een drama. Ook een nieuwe Nefit Easy thermostaat, die via wifi en internet contact onderhoudt met de smart phones werkt niet naar behoren door de wifi problemen. Wanneer ik met WiFi tool inSSIDer het signaal bekijk zie ik duidelijk dat het signaal niet stabiel is en het signaal geregeld enkele seconden in sterkte behoorlijk terugvalt.

Naar aanleiding van opmerkingen op dit forum heb ik KPN om een Experiabox V9 gevraagd. In eerste instantie werd dit verzoek gehonoreerd. Maar gisteren, een maand later, werd ik gebeld met de mededeling dat ik geen V9 ga ontvangen en werd verwezen naar de update.

Wat denken jullie gaat de update de wifi problemen van de V8 oplossen? Zal een V9 de wifi problemen oplossen en moet ik voet bij stuk houden.

8 reacties

Reputatie 7
Ik heb van diverse forumgebruikers vernomen dat KPN is begonnen met het uitrollen van een firmwareupdate voor de V8. Daarin zou ondermeer de stabiliteit van Wi-Fi verbeterd zijn. Meestal duurt het enkele weken voordat alle modems aan de beurt geweest zijn. Ook worden naar verluid alle instellingen teruggezet naar de fabriekswaarden. Als je nooit wat aan je modeminstellingen hebt veranderd is dast geen probleem en anders moet je dat weer opnieuw doen. Ik weet nog niet of je de instellingen via back-up/restore weer kunt hersellen.

Badge
Kun je er zelf voor zorgen dat de firmware van de V8 wordt bijgewerkt? Bijvoorbeeld door reboot of reset?

Reputatie 7
Naar verluid door een fabrieksreset (paperclip achterin het betreffende gaatje duwen en vasthouden totdat de reset begint). Wellicht eerst even een back-up maken als je veel instellingen hebt aangepast. Ik hoop (heb nog nergerns bevestigd gekregen) dat je de back-up na de update weer kunt restoren. En anders de meest essentiele instellingen opschrijven en naderhand weer aanbrengen.

Badge
Ik wilde vanavond de V8 resetten om een update te verkrijgen. Maar dat was niet nodig want de V8 staat al op versie 02.00.130v2.

Ik weet niet wanneer de update heeft plaats gevonden. Alle instellingen zoals SSID, kanaal, etc. zijn ongewijzigd gebleven.
Reputatie 7
Da's mooi, want ik heb begrepen dat een back-up geen zin heeft omdat met de nieuwe firmware een oude back-up niet meer te lezen is :(

Na update werkt alles perfect !!! Dus geen v9 nodig
Reputatie 7
Begrijp ik van jou Drift88, dat ook bij jou de instellingen na de update behouden zijn gebleven of heb je alles opnieuw ingesteld?

Badge
Wij hebben geen spelcomputers waarvoor een verbetering is doorgevoerd. Wel een mooie verbetering voor de gammers!

Zelf merk ik na de update geen enkele verandering van de kwaliteit van het WiFi signaal. Met de Ipod surfen op Internet gaat nog steeds traag en met horten en stoten.

Ook met WiFi tool inSSIDer ziet het signaal er nog steeds hetzelfde uit. Het signaal is niet stabiel. In plaats van een strakke lijn is het visueel een rafelige lijn die regelmatig een korte periode naar bijna nul terugvalt. Het lijkt op een motor die slecht stationair loopt en om de zoveel tijd bijna afslaat.

Reageer