Experiabox V9

• 17 mei 2015
  • 12 reacties
  • 837 keer bekeken

Hallo KPN,

Ik ben in het bezit van alles in één van jullie met de experiabox v9.

Nu heb ik veel last van het feit dat mijn aardlek schakelaar eruit klapt op de meest vreemde momenten. Er zit totaal geen logica in.

Nu dacht ik eerst dat de internet adaptors KPN DVS200 de oorzaak hiervan waren (na het aanzetten van de tv en Motorola, op de slaapkamer, klapte de stroom er weer van af) maar deze zijn nu enkele weken niet meer in gebruik en vanmorgen klapte weer de aardlek eruit nadat ik kort op internet actief was via Wifi. Na heel lang zoeken (maanden) en uitschakelen van allerlei apparatuur lijkt het nu dat de storing zit in de modem. Want ook bij het weer opstarten van de modem klapte deze er vanmorgen weer uit. Vreemd toch? Is een soortgelijke klacht bekend bij jullie?

Ik ben een beetje radeloos aan het worden.

M.vr.gr.

Erik

12 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hallo,

Vreemd! Ik neem aan dat als het aan het modem ligt dat KPN deze voor je omwisselt of des noods repareert.
Je vertelt dat je het modem 's ochtends opstart. Waarom is dat? Of lees ik het verkeerd? In de meeste gevallen resulteert dit in een snelheidsverlaging.

Robin
Reputatie 7
Het zou eigenlijk helemaal niet mogelijk kunnen zijn dat de Experia Box de oorzaak is van het "er uit klappen" van de aardlekschakelaar immers de voeding van de Experia Box is helemaal niet geaard en kan dus ook niet zorgen voor een lekstroom richting aarde.

Zo'n jaar geleden hadden wij ook last van een aardlekschakelaar die er uit klapte en de oorzaak bleek het koffiezet apparaat in de keuken.

Eigenlijk moet de oorzaak gezocht worden in een geaard apparaat of een hoge luchtvochtigheid cq vocht in een geaarde wandcontactdoos waar een al dat niet geaard apparaat op aangesloten is.

Hallo Robin,

Bedankt voor je reactie.

Ik heb KPN nog niet gebeld. Ik heb niet zoveel vertrouwen meer in een telefoontje naar hun en probeer eerst via dit forum wat meer zekerheid te krijgen want ik ben nog steeds niet 100% zeker dat het aan de modem ligt maar daarnaast zou ik nu niet meer weten waar het probleem dan wel zit, vandaar.

Misschien niet helemaal duidelijk geschreven maar mijn modem staat altijd aan maar ik vond het wel toevallig dat ik weer even wifi gebruikte vanmorgen en de aardlek eruit klapte. Daarna alles uitgezet en weer opgestart. Bij het opstarten van de modem, weer eruit. Daarna voor de derde keer wel goed. (?)

Gr. Erik

Hallo wjb,

Bedankt voor je reactie.

Duidelijk verhaal. 

Dan berust het gebruik van internet en de stroom uitval op toeval?

Wordt een lastig verhaal om de storing dan te achterhalen.

Bedankt.

Gr. Erik

Reputatie 7
Het is inderdaad een vervelend probleem waarbij het best lastig kan zijn de veroorzaker te vinden, met name als het ook nog eens een overslag lek is, afhankelijk van luchtvochtigheid en dus niet altijd optreedt.

Ook wij hebben langere tijd moeten zoeken voordat we er bij toeval achter kwamen dat het koffiezetapparaat de boosdoener was.

Wij hebben drie aardlekschakelaars (elk voor vier groepen) en alle ruimten in huis zijn minstens twee groepen aanwezig die ook op verschillende aardlekschakelaars zitten.

Zo ook in onze keuken. Precies rond koffietijd vloog de aardlekschakelaar er uit en omdat wij toch koffie wilden (verslaaft :$) sloten wij het koffiezetapparaat op een nog wel werkende wandcontactdoos aan.

De rest kan je denk ik raden, daar ging de tweede aardlekschakelaar en wij waren blij, problem solved.

Reputatie 7
Ik heb een probleem gehad met het verwarmingselement van een wasdroger. Als je de droger inschakelde was er niets aan de hand. Alleen zodra de droger het element inschakelde klapte de aardlekschakelaar eruit. Het element is twee keer (binnen - verlengde - garantie) vervangen en bij de derde keer (droger toen zo'n 12 jaar oud) hebben het ding maar vervangen (meteen een warmtepompdroger aangeschaft, scheelt ook nog eens ruim de helft in stroomkosten).

Hallo allemaal,

Ik begin toch sterk de Modem te verdenken want nu was niet de aardlek eruit maar de gewone zekering van de woonkamer waar de modem staat. Ik weet het even niet meer.

Alle stekkers eruit en opnieuw één voor één weer erin. Geen probleem, alles doet het weer. Om gek van te worden.

Maar toch bedankt voor alle reacties.Wie heeft nog een idee?

Gr. Erik

Reputatie 7
Ik wil je niet bezorgd maken, maar dit behoeft wel een degelijk onderzoek.

Gezien jouw bevindingen begin ik steeds meer een geaard apparaat te verdenken waarvan het netsnoer zich aan het begeven is en waarbij het isolatiemateriaal langzaam aan het wegsmelten is.

Elke sluiting naar de aarde (aardlekschakelaar klapt) leverde natuurlijk warmte (hitte) waarbij het er op lijkt dat nu ook de isolatie van de tweede fase draad aan het wegsmelten is, waardoor er nu zelfs sluiting ontstaat tussen de fase draden.

Ik zou apparaten die je niet gebruikt, maar wel op die groep zitten eens loskoppelen en één voor één weer aansluiten en een keer aanzetten.

Dezelfde groep wordt vast en zeker ook elders in de woning gebruikt. Zit er toevallig ook buitenverlichting op die groep?

Reputatie 7
Het kan eventueel ook nog de netspanningsadapter van de ExperiaBox maar ook van een iTV-ontvanger zijn (met dat laatste heb ik ook ervaring).

Hallo wjb,

Bedankt voor je antwoord en bezorgheid.

Het loskoppelen van apparaten en één voor één aanzetten heb ik al vaker gedaan maar zal dit alsnog een keer herhalen. Er zit geen buitenverlichting op deze groep.

Ik blijf het vreemd vinden dat enkele dagen geleden bij het opstarten van het modem de aardlek eruit ging en daarna de zekering. Bij wegsmelten zou je ook iets moeten ruiken en/of zien maar helaas, was dat maar zo dan was het misschien wel sneller gevonden.

Wordt vervolgd.

Gr. Erik

Hallo Henk,

Dat is interessant om te horen.

Veroorzaakte die kortsluiting? De Experiabox en de iTV ontvanger zitten nl. op dezelfde groep en worden meestal kort naar elkaar opgestart. Ik ga dit eens verder onderzoeken en in de gaten houden.

Bedankt.

Gr.

Erik

Reputatie 7
Ja, de betreffende automatische zekering sprong uit. Ik weet niet meer of ook de aardlekschakelaar eruit geklapt was. Het betrof een netspanningsadapter van een HMB2260 ontvanger, die ik nieuw had gekregen ter vervanging van een 1853.

Reageer