Vraag

Experiabox v9 channel width 20 of 40 MHz

• 11 juli 2015
  • 23 reacties
  • 21217 keer bekeken

Reputatie 1
Badge
In Experiabox v9 onder tabblad network kun je kiezen channel width 20 of 40 MHz.

Standaard is deze ingesteld op 20MHz. Is dat goed of kun je beter 40MHz kiezen voor een groter bereik of een beter signaal om, los van een ander kanaal, minder problemen met een hoop andere wifi-routers in de buurt te hebben.

Ik hoop trouwens dat v10 snel leverbaar is voor klanten want dan is ook de hoge band beschikbaar.

23 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hallo,

De 40Mhz gebruikt twee keer zoveel kanaal ruimte als 20Mhz. Hierdoor kan je een iets hogere snelheid halen (?) en een hogere stabiliteit.

Je kan hem wel op 40Mhz zetten maar dan zullen er weinig kanalen in gebruik moeten zijn. In een dorp zal 40Mhz waarschijnlijk nooit werken en altijd terug schakelen naar 20Mhz.

Ik zou zeggen probeer de 40Mhz en kijk of het beter of slechter is.
Je kan het verschil tussen 20Mhz en 40Mhz heel goed zien met de WiFi analyzer app voor Android.

Robin
Reputatie 7

De 40Mhz gebruikt twee keer zoveel kanaal ruimte als 20Mhz. Hierdoor kan je een iets hogere snelheid halen (?) en een hogere stabiliteit.

Je kan hem wel op 40Mhz zetten maar dan zullen er weinig kanalen in gebruik moeten zijn. In een dorp zal 40Mhz waarschijnlijk nooit werken en altijd terug schakelen naar 20Mhz.

Ik zou zeggen probeer de 40Mhz en kijk of het beter of slechter is.
Je kan het verschil tussen 20Mhz en 40Mhz heel goed zien met de WiFi analyzer app voor Android.

Het instellen van 40MHz verdubbelt de capaciteit van jouw wifi en heeft dus een positieve invloed op de snelheid.

De routers van KPN houden zich echter wel aan de internationale richtlijnen en dat houdt in dat ze automatisch terugschakelen naar 20MHz als zich op één van de twee kanalen die gebruikt worden bij 40MHz een andere wifi zender bevindt. De gebruikte kanalen liggen vier kanalen uit elkaar. Als jij jouw kanaal dus op 1 hebt ingesteld dan wordt dus ook kanaal 5 gebruikt.

Als er dus veel wifi zenders bij jou actief zijn, dan kan je wel 40MHz instellen, maar de kans dat je toch maar 20MHz krijgt is groot.

Admin: edit i.v.m. volledig antwoord
Reputatie 1
Badge
ik gebruik wel een kpn wifi versterker die dual band is. maakt dat iets uit?

Reputatie 7
Nee, het principe blijft hetzelfde.

Ik neem overigens aan dat je die KPN Wifi "versterker" als wifi accesspoint geconfigureerd hebt en dus ook bedraad op de Experia Box hebt aangesloten.

Zo niet, overweeg dat dan wel te doen anders gooi je de voordelen van 5GHz in de prullebak en haal je op 2.4GHz ook nog eens maximaal 50% van de haalbare snelheid.

Reputatie 1
Badge
bedraad aangesloten. ik heb het net getest maar 20 of 40MHz maakt geen verschil. Misschien als de V10 leverbaar wordt over paar maanden, dat het dan wat uitmaakt?

Reputatie 7
Nee, ook de V10 respecteert de internationale richtlijnen. (Ik heb de V10 en ook ik heb op 2.4GHz maar één kanaal van 20MHz.)

Dan heb je de voorgaande berichten van Robin en mij blijkbaar niet goed begrepen.

De kans dat je ook werkelijk 40MHz zult krijgen is klein als er veel wifi zenders zichtbaar zijn in jouw woning.

40MHz lukt alleen als er geen andere wifi zenders op de gebruikte kanalen zitten.

De gebruikte kanalen liggen hierbij 4 kanalen uit elkaar. (1 en 5, 2 en 6, 3 en 7, etc.)

Als dus op één van de twee kanalen een andere wifi zender actief is, dan zal de Experia Box (welke dan ook) en ook de KPN Wifi "versterker" automatisch terugschakelen naar 20MHz.

Met dit terugschakelen bedoel ik dan dat er maar 1 kanaal van 20MHz gebruikt wordt, die instelling voor 40MHz blijft gewoon staan.

Je zult dan dus geen verschil ervaren.

Als je een Android telefoon of tablet hebt, installeer dan eens de app Wifi Analyzer en kijk op welke kanalen geen andere wifi zenders actief zijn.

Als je een combinatie van twee kanalen kunt vinde die vier kanalen uit elkaar liggen, stel dan jouw Experia Box in op het laagste kanaal van de twee. Alleen dan is 40MHz mogelijk.

Reputatie 4
Badge +3

Geld dit ook met kan 3 en 8.

En hoe stel je dit op de KPN wifi in.

Dus experia op 3 40mhz

KPN wifi op 8 40 mhz

Reputatie 7
De Experia Box op kanaal 3 en 40MHz houdt is dat je alleen 40MHz van de Experia Box krijgt als er geen andere wifi zenders zijn op kanaal 3 en 7.

De KPN Wifi "versterker" op 8 en 40MHz houdt in dat je alleen 40MHz van de KPN Wifi "versterker" krijgt als er geen andere wifi zenders zijn op kanaal 8 en 12.

Reputatie 2
Ik heb een Asus Rt-n66u aan mijn EB V10 hangen. Als ik op de 2.4ghz band 40 mhz activeer is de snelheid waarmee ik via WiFi data kan transporteren substantieel hoger. Ik bereik ipv 10 mb per seconde wel 15-20 mb per seconde. Ik ben er wel achter gekomen dat dit tot storingen is gaan leiden. Vaak een keer per dag was het via de 2.4ghz band niet mogelijk het Internet op te gaan. Blokkade door de Asus Router.. Op de 5GHz band was er niks aan de hand. Voortaan geen 40 maar 50 mhz op de 2.. 4ghz band voor mij. De V10 is een AC Router, maar de Asus Router is bijna 2 keer zo snel.
Reputatie 7
Badge +30
Ik snap er vrij weinig van van de 20/40Mhz waar je het over hebt is 2.4Ghz waarschijnlijk een ac heeft alleen betrekking op 5Ghz.
Reputatie 7
Die Asus RT-N66U zal nooit sneller kunnen zijn dan de Experia Box V10 en dat is puur door het feit dat die Asus maximaal 802.11n wifi ondersteunt op 5GHz i.p.v. 802.11ac dat door de V10 ondersteunt wordt.
Via de wifi van onze V10 haal ik snelheden tot zo'n 350Mbps.
Reputatie 2
Op 40mhz scoorde de Asus strak 300mbps. Ik haalde met transformeren van data gemiddeld 15mb per seconde. De EB V10 met een laptop met een netwerk kaart die AC ondersteunt, ligt de snelheid amper op 5mb per seconde.
Nou hangt de V10 en staat de Asus in mijn meterkast. De Asus Connect met 50dbm terwijl de V10 op 60dbm ligt. Het gekke wil alleen dat het Internet bij 40mhz er uit klapt. Reboot router is dan nodig om de 2.4ghz in bedrijf te houden. De 5ghz band gaat echter wel onverstoorbaar verder.
Reputatie 7
Met welke tool heb jij gemeten dat jouw Asus strak 300Mbps scoorde?
Meet jij die dBm waarden op 2.4GHz of op 5GHz?
Reputatie 2
Windows 10 geeft bij Netwerk energie aan dat de WiFi verbinding 300mbps bedraagt. Dat geldt voor de Asus Router op de 2.4 Ghz. Vandaar dat ik bij het kopiëren van data snelheden van 15-20 mb per seconde haal.
Reputatie 5
Badge +5
Het is niet te adviseren om 40mhz (channel-bonding) te gebruiken als je in een drukke omgeving zit.
Je verbreedt als het ware wel je snelweg, maar tegelijkertijd verhoog je de interferentie (co-channel en adjacent-channel interferentie). Woon je ergens achteraf en heb je geen buren netwerken, go for 40mhz 🙂
Reputatie 2
Klopt. Uit eigen ervaring wijzer geworden. Een keer per dag storing op de 2.4ghz band om van Internet gebruik te kunnen maken. Enkele keer ging het wonderwel een dag goed. Het Lan verkeer verliep wel goed. De 5 Ghz band ondervindt geen problemen met kanaal reedt van 40mhz.Maar ja niemand bij mij in de omgeving gebruikt deze band.
Jammer dat het WiFi signaal van de V10 in de praktijk achterblijft bij mijn Asus Rt-n66u. Ik had van de WiFi AC Router van de KPN meer verwacht. 🆒
Reputatie 7
Badge +30
Het is niet te adviseren om 40mhz (channel-bonding) te gebruiken als je in een drukke omgeving zit.
Je verbreedt als het ware wel je snelweg, maar tegelijkertijd verhoog je de interferentie (co-channel en adjacent-channel interferentie). Woon je ergens achteraf en heb je geen buren netwerken, go for 40mhz :)

Maar als je een goede accesspoint / (router) hebt. Of te wel, geen sitecom. Dan zal er geen 40Mhz geactiveerd worden als er andere kanalen in de buurt zijn warmee de 40Mhz stoort.
Reputatie 2
Asus is gewoon top. Klopt er is een stand 20-40 en een stand keihard 40. Op de 40mhz was hij retesnel maar na enige tijd gaf dit problemen. Ben ooit met Draytek begonnen en later DLink en vervolgens TP-Link. In de beginperiode was ik de enige in de wijk die een router had. Geweldige performance. Bij de start van Glasvezel het avontuur met de Experiabox aangegaan. Dat kan niet op tegen een losse router. Met soms 8-1.0 apparaten in de lucht, stel ik ook aardige eisen.
Reputatie 7
Asus is gewoon top. Klopt er is een stand 20-40 en een stand keihard 40...Dat is dan toch niet zo "top" van Asus. Die stand "keihard 40" had er conform de internationale richtlijnen helemaal niet mogen zijn en van een topmerk zou je verwachten dat ze zich daar dan ook aan houden. Op mijn Experia Box (V10) zijn overigens ruim dertig apparaten aangesloten waarvan meer dan de helft via wifi en nog steeds haal ik snelheden van tegen de 350Mbps op 802.11ac via 5GHz.
Reputatie 2
Op de 5 Ghz met een kanaalbreedte van 40mhz haal ik vanuit de meterkast nog een aardige snelheid. De V10 blijft hierop achter. Met de V10 in de woonkamer zou ik de Asus mogelijk toch gebruiken voor alle handzame instellingen. Voor snel Internet volstaat de V10 ruimschoots.
Reputatie 7
Op 5GHz gebruik je toch gewoon kanaalbreedtes van 80MHz, waarom zou je die beperken?
Reputatie 7
Badge +30
Op 5GHz gebruik je toch gewoon kanaalbreedtes van 80MHz, waarom zou je die beperken?
Is die 80Mhz er niet alleen met 802.11ac? En max 40 voor 802.11n?
Reputatie 7
Op 5GHz gebruik je toch gewoon kanaalbreedtes van 80MHz, waarom zou je die beperken?Is die 80Mhz er niet alleen met 802.11ac? En max 40 voor 802.11n?Zou best kunnen, ik gebruik uiteraard geen 802.11n op 5GHz, dat is mij veel te langzaam. 😛
Reputatie 5
Badge +5
Klopt 80mhz heb je nodig voor 802.11ac (wave1).
Wave 2 gebruikt zelfs 160mhz, maar dat is net zo'n verhaal als 40mhz op de 2.4ghz als het druk wordt op de 5ghz band

Reageer