Experiabox v9 - DHCP problemen

  • 11 november 2015
  • 6 reacties
  • 914 keer bekeken

Sinds een aantal weken maak ik gebruik van glasvezel voor internet en televisie. Achter mijn Experiabox v9 heb ik twee switches geplaatst, 1 voor data en 1 voor televisie. Vervolgens aangesloten op een patchkast. Alle verdiepingen zijn voorzien van ethernetaansluitingen.

Waar ik tegen problemen aanloop is met de DHCP-server van de v9. Na verloop van tijd geeft deze geen IP-adressen meer uit. Apple devices geven dan aan een zelf toegekend IP adres te gaan gebruiken. Het probleem is te verhelpen door de Experiabox te herstarten maar na 24 uur is het probleem meestal weer actueel.

Zit echt met de handen in het haar hoe ik dit moet oplossen, het probleem zit in de Experiabox maar de telefonische helpdesk gaf aan mij niet verder te kunnen helpen gezien het grote aantal apparaten dat er aan gekoppeld is (circa 25).

Wie o wie heeft een oplossing? Of zit er iets structureel mis in de Experiabox v9 en moet ik deze vervangen door een v10?


6 reacties

Reputatie 7
Badge +30
De DHCP Server staat wel aan in de V9? Heb je op de apparaten de netwerk instellingen op automatisch?
Ik vrees inderdaad dat als je 25+ mogelijke point of failures hebt kpn je hier niet mee kan of gaat helpen nee. Maar met zo'n opstelling en deze omschrijving wordt het zowiezo moeilijk voor wie dan ook om je een goede oplossing te bieden.

DHCP is een oud protocol (internet tijd) wat nauwelijks (niet?) aan verandering onderhevig is, dus het is aannemelijk dat ZTE gewoon een standaard dhcp implementatie gebruikt, en dhcp als protocol kan behoorlijk wat meer aan als 25 computers.

Je stelt dat het door de experia box moet komen, ik zou zelf voorzichtig zijn met deze conclusie als mijn netwerk topologie er ook maar een beetje uit zou zien als die van jou, je zal dan toch echt eerst het probleem met honderd procent zekerheid uit moeten sluiten door zelf een dhcp server op je netwerk te draaien (kan tijdelijk op een windows desktop, is niet bijster ingewikkeld) en die van de experia box te omzeilen.

Het lijkt mij op z'n minst aannemlijk dat de dhcp implementatie tussen twee apparaten van ZTE niet tot nauwelijks zal verschillen, dus ik zou er niet al te veel hoop op pinnen dat een v10 hier het verschil gaat maken.

En als ik zo bot mag zijn, ik neem aan de jij niet in je eentje 25 apparaten gebruikt op een netwerk, en dan is er altijd nog een menselijke factor; wie weet draait een van deze 25 apparaten zonder jouw weet een eigen dhcp server om wat voor reden dan ook, als er 2 actief zijn krijg je volgens mij vreemde resultaten.

M'n eerste post ... hopelijk kan je er iets mee ... haha :D

DHCP server staat aan, en de eerste 24 uur na een herstart gaat het uitdelen van IP-adressen ook goed. 25 lijkt veel, maar dat gaat best snel met smartphones, tablets, tv, decoder, pc, laptop, nas etc. Zoals ik al aangaf is het probleem direct opgelost als ik de Experiabox herstart, maar doet het euvel zich voor als later een nieuw apparaat zich aan wil melden.

25 adressen zou geen probleem moeten zijn voor de dhcp server, ik kom zelf niet verder als een vijftal apparaten (3 bedraad), maar ik ben maar een alleenstaande dus het getal verbaast me niet zozeer hoor.

Dat het probleem tijdelijk verholpen wordt door je experia box opnieuw op te starten is niet onlogisch; bij het opstarten deelt de dhcp server aan alle dan vindbare apparaten een ip adres uit, deze zijn geldig voor 24 uur.

Wat natuurlijk heel vreemd is; is dat het hierna nog mis gaat. Als het probleem niet bij de experia box zit maar ergens anders op je netwerk is het heel waarschijnlijk dat een andere dhcp server ook in de war zal raken, vandaar mijn suggestie om dit als eerste te proberen.

Werkt deze nu vlekkeloos dan is er inderdaad een of ander bizar probleem met die experia box, vertoont deze  andere dhcp ook problemen dan moet het probleem wel ergens anders zitten - en wordt het of een netwerk specialist inschakelen of jezelf voorbereiden op een gezellig weekendje/weekje sherlock holmes spelen. :)

Reputatie 7
Badge +21
Goedenavond Michiel,

Welkom op het forum!

Vervelend om te lezen dat je Experiabox na verloop van tijd stopt met het uitdelen van IP-adressen!

Ik heb je net een privébericht gestuurd. Als je me er een reactie op stuurt help ik je verder!

Met vriendelijke groet,

Koen

Reputatie 7
Badge +21
Goedemiddag Michiel,

Bedankt voor je privébericht! Ik heb je er net een reactie op gestuurd.

Met vriendelijke groet,

Koen

Reageer