Vraag

Experiabox V9 en trage WiFi

  • 7 July 2021
  • 17 reacties
  • 498 keer bekeken

Beste KPN.

Ben woonachtig sinds 2018 in mijn nieuwe woning.

Deze is voorzien van glasvezel. Maximaal kan er 1000Mbs binnen komen.

heb een abonnement voor 50Mbs.

de wifi heeft nooit na behoren gewerkt, heb de wifi manager al talloze keren gebruikt. En telkens zegt de app dat de instellingen gewijzigd moeten worden.

Wat ook typisch is wanneer ik mijn wifi snelheid check de KPN app zegt dat mijn snelheid goed is, wanneer ik echter een onafhankelijke site mijn snelheid check de snelheid niet eens boven de 10Mbs komt. En de snelheid nooit stabiel is.

Als ik tv wil kijken via mijn smartbox  de kwaliteit nog slechter is dan VHS kwaliteit. En nog niet eens te spreken of het laden van app in de box

alleen wanneer ik mijn Imac bekabeld aansluit (in de gang naast de meterkas) de snelheid wel goed is.

heb ook al talloze keren gebeld met de klantenservice en telkens de mededeling dat wanneer zij mijn internet uitlezen er niets aan de hand is. En de enige oplossing in hun ogen is een monteur sturen die ik zelf moet betalen. Terwijl ik nog nooit goede wifi heb gehad maar wel iedere maand boven de 50€ betaal.

Dus om een lang verhaal kort te maken, ligt dit niet aan de experiabox?

met vriendelijke groet


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

17 reacties

Reputatie 6

Klinkt alsof je de DSL kabel en de WAN kabel naar de NT (Glasvezel kastje) beide in het modem hebt..
Omdat jouw modem nu 2 signalen binnenkrijgt denkt hij: Hey dat glasvezel verbinding is voor mij onbekend ik ben veel bekender met de DSL verbinding die ik altijd gebruik. Trek je DSL kabel eruit en wacht tot je modem online komt op je glasvezel. Check nu op speedtest.net

Vanuit mijn NT zit alleen maar 1 kabel in mijn modem, en op de WAN ingang. Is ook de enige uitgang op de NT.

Gisterenavond na je bericht wou ik om mijn IMac nog ff de wifi checken. Kreeg geen verbinding en in instellingen bij wifi stond, zelftoegekende IP, nu net hetzelfde resultaat, eerst geeft hij aan geen IP en daarna zelftoegekende IP

 

Reputatie 7
Badge +24

U haalt bekabeld wel een goede snelheid begrijp ik. Dus aan de verbinding vanaf buiten mankeert niets. Het is puur binnenshuis, de draadloze WiFi verbinding. 

Heeft u nog andere accespoints in huis? WiFi repaeters ofzo?

Als u de WiFi manager wat verder bij de Experiabox vandaan doet? Wat krijgt u dan? Een lagere snelheid? 

Heb twee Experia wifi points een tijdje geleden ontvangen van KPN, een boven de meterkast aan de buitenkant en een op zolder die in verbinding stond met Devolo 500Mbps. Die uiteraard op dezelfde spannings groep staat als waar de hoofd Devolo op staat. Nu heb ik de wifi point naar beneden gehaald en die met Lan kabel direct op de Experiabox v9 gezet en midden in de woonkamer gezet. Snelheid is nog steeds niet hoger dan 8.88Mbps, bekabeld op de Imac is hij 69.10

wifi manager weer uitgeprobeerd en weer hetzelfde resultaat.

Resultaat van wifi aanzetten op de Imac weer dat IP adres zelftoegekend is en dus geen verbinding 

Reputatie 6

Heb twee Experia wifi points een tijdje geleden ontvangen van KPN, een boven de meterkast aan de buitenkant en een op zolder die in verbinding stond met Devolo 500Mbps. Die uiteraard op dezelfde spannings groep staat als waar de hoofd Devolo op staat. Nu heb ik de wifi point naar beneden gehaald en die met Lan kabel direct op de Experiabox v9 gezet en midden in de woonkamer gezet. Snelheid is nog steeds niet hoger dan 8.88Mbps, bekabeld op de Imac is hij 69.10

wifi manager weer uitgeprobeerd en weer hetzelfde resultaat.

Resultaat van wifi aanzetten op de Imac weer dat IP adres zelftoegekend is en dus geen verbinding 

Heb je in de DHCP settings een IP adres uit je pool gereserveerd voor het mac adres van je iMac?

Trouwens op Experia WiFi meerdere apparaten aansluiten met een Devolo gaat IP problemen geven.
Devolo's kunnen maar 1 IP adres uitgeven. Als je dan 2 apparaten op een Experia WiFi aansluit conflict dat met elkaar.

 

Reputatie 7
Badge +15

@r3b Welkom op het forum. 

Wat irritant dat je zo'n slechte wifi verbinding ervaart. Ik begrijp dus dat je al 2 Experia wifi's hebt aangesloten op de Experiabox V9.

Zijn deze beide bekabeld aangesloten op de Experiabox? Zonder tussenliggende apparatuur? Daarmee zou het wifi signaal van de Experiabox V9 uit moeten gaan en de Experia Wifi’s dit signaal moeten overnemen. 

 

Heb twee Experia wifi points een tijdje geleden ontvangen van KPN, een boven de meterkast aan de buitenkant en een op zolder die in verbinding stond met Devolo 500Mbps. Die uiteraard op dezelfde spannings groep staat als waar de hoofd Devolo op staat. Nu heb ik de wifi point naar beneden gehaald en die met Lan kabel direct op de Experiabox v9 gezet en midden in de woonkamer gezet. Snelheid is nog steeds niet hoger dan 8.88Mbps, bekabeld op de Imac is hij 69.10

wifi manager weer uitgeprobeerd en weer hetzelfde resultaat.

Resultaat van wifi aanzetten op de Imac weer dat IP adres zelftoegekend is en dus geen verbinding 

Heb je in de DHCP settings een IP adres uit je pool gereserveerd voor het mac adres van je iMac?

Trouwens op Experia WiFi meerdere apparaten aansluiten met een Devolo gaat IP problemen geven.
Devolo's kunnen maar 1 IP adres uitgeven. Als je dan 2 apparaten op een Experia WiFi aansluit conflict dat met elkaar.

 

De mac had altijd internet op de zolder via de Experia wifi, die kreeg zijn internet bekabeld via de devolo die op het stopcontact zat, sinds mijn eerste reactie op dit forum heb ik de devolo’s niet meer in gebruik. Nu heb ik mn mac beneden in de gang staan. Omdat ik mijn internet bekabeld (rechtstreeks op de Experiabox) wou testen. Maar nu werkt de wifi hier niet meer op. Hoe stel ik een IP adres uit mn pool in hiervoor. Want als ik mijn eigen IP ingeef zegt wifi wel dat hij verbonden is maar heb nog steeds geen internet.

 

@r3b Welkom op het forum. 

Wat irritant dat je zo'n slechte wifi verbinding ervaart. Ik begrijp dus dat je al 2 Experia wifi's hebt aangesloten op de Experiabox V9.

Zijn deze beide bekabeld aangesloten op de Experiabox? Zonder tussenliggende apparatuur? Daarmee zou het wifi signaal van de Experiabox V9 uit moeten gaan en de Experia Wifi’s dit signaal moeten overnemen. 

 

Voorheen was er heen bekabeld op de Experia box en een via de devolo, nu dat alles beneden staat heb ik de tweede experia wifi bekabeld op de experia box. Inderdaad is nu de Experiabox niet meer wireless. Heb nu de tweede wifi point in de woonkamer staan. Vreemde is echter dat via de App van Speedtest.net mn wifi 8.8 Mbps is en via het web 50Mbps of meer is. Zelfde met fast.com, ook snelle wifi snelheid.

Maar als ik via bijv. een spelletje op de iphone xr iets moet downloaden. Er niet meer dan 2.5 Mbps gehaald word. En iets kijken via de smartbox gaat nog slechter.

Dus ik ben het spoor bijster, in hoeverre mijn kennis omtrent dit hele gebeuren 

Reputatie 7
Badge +15

@r3b Begrijp ik het goed als ik zeg dat de verbinding bekabeld wel goed werkt? 

Wel vind ik het bijzonder dat het dus via de tv ontvanger ook niet goed lukt om iets te kijken. 

Zou je daarom voor mij je forumprofiel willen invullen en een seintje kunnen geven als dit is gelukt? Dan kan ik je gegevens er bij pakken en een aantal metingen uitvoeren! 

Beste Rutger,

Profiel is bijgewerkt.

TV kijken via de ontvanger gaat wel prima,

bedoelde dat mijn eigen smartbox via de wifi zo slecht loopt dat er niets op te kijken valt.

Reputatie 7
Badge +15

@r3b Bedankt voor het invullen van je profiel. Ik meet geen vreemde dingen, dus de bekabelde verbinding is inderdaad wel in orde. 

Je hebt dus ook 2 Experia wifi’s in gebruik. is de wifi verbinding in de buurt van de Experia wifi's beter? Of maakt dit geen verschil?

Er zijn idd twee Experia wifi in gebruik. Heb er eentje boven de meterkast aan de buitenkant hangen. En had er eentje boven op zolder via de devolo, nu heb ik de devolo er helemaal uit gehaald, en die experia wifi bekabeld midden in de woonkamer neer gezet. Als ik dan via speedtest.net mijn wifi check, heb ik via .net meer dan 70Mbps maar via de speedtest.net app maar 8Mbps. 
ook als ik iets wil kijken via mijn eigen smart box kan ik nog niet eens een film normaal kijken. Dit is dus niet het kastje van KPN. 
dus mijn wifi via de experia in de buurt ervan is nog steeds niet goed

Reputatie 7
Badge +15

@r3b Helder, ik durf nog niet met zekerheid te zeggen waar het aan ligt. Maar ik zou graag het modem willen vervangen. 

Ik stuur je een privé bericht met meer informatie. 

heb ik via .net meer dan 70Mbps

Dat is bij een abo van 50 Mb/s inderdaad de download snelheid die kpn je geeft. Dat is dus prima. Upload zou ca. 30 Mb/s moeten zijn.

maar via de speedtest.net app maar 8Mbps

Die app lijkt me dus niet betrouwbaar.

KPN 'gebruikt’ de speedtest van speedtestcustom. Zie https://www.kpn.com/internet/speedtest.htm

Nou heb ik sinds afgelopen vrijdag de experia box V10, maar nu is Wifi nog slechter! Dit word toch echt bijna de druppel! En tussen 40 en 57€ per maand betalen al 47 maanden.

En als je een monteur wilt moet je er nog zelf voor betalen! 
moet niet gekker worden

vraag me af waar ik eigenlijk voor betaal, terwijl kpn zijn afspraak niet nakomt al die tijd

Reputatie 7
Badge +24

Wat voor kabels gebruikt u naar de Experia WiFi's? De originele bijgeleverde kabel? Dat is een korte. Wat ik er van begrijp heeft u 1 Experia WiFi in de woonkamer staan? Daar gebruikt u een langere kabel voor?

Wat voor snelheid meet je dan nu via wifi? Doe dit met deze www.kpn.com/speedtest .