Vraag

Experiabox v9 - Ethernetpoort niet hoger dan 100 Mbit/s

  • 9 December 2019
  • 22 reacties
  • 1467 keer bekeken

Op mijn experiabox v9 blijft de snelheid van de ethernetpoorten sinds 3 weken op 100mb staan. Inmiddels all kabels vervangen en de box teruggezet naar fabrieksinstellingen maar hij blijft maar 100mb aangeven. Ook de speedtest over lan en wlan komen niet boven de 100mbm, terwijl het 200/200 moet zijn...

De output van mijn switch die er achter zit geeft aan dat de Link Parnter Speed 100 Mbps is:

Link partner:
Link mode: Full-duplex, Flow control: Symmetric, Remote fault: OK, Link partner Speed: 100 Mbps.

 

Is het mogelijk mijn box om te ruilen voor een neiuwe…?

 


22 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Hoi Eric en welkom op het forum! Ik heb de titel van dit topic aangepast voor de vindbaarheid. Je doet de speedtest dus bekabeld, loopt de internetkabel dan via de switch of heb je de internetkabel rechtstreeks op één van de poorten van de Experiabox aangesloten? Als het via de switch gemeten is, zou je dan een bekabelde speedtest rechtstreeks bekabeld op de Experiabox willen doen? Ik ben benieuwd welk resultaat je dan krijgt. Als je dan wel op de 200 Mbit/s uitkomt raad ik je aan om de instellingen van je switch te doorlopen. 

Reputatie 7
Badge +24

Ik kan me niet voorstellen dat door een defect in de Experiabox de poorten nu 100 mb geven ipv 1000 gb.

Is glasvezel abo denk ik. Is er te zien op de kabel tussen WAN poort en Genexis glasvezel-convertor (FTU) wel op 1000 Mbps staat?

Een e.v.t. als test even de switch ertussenuit halen, en direct op een PC aansluiten, waarop je hopelijk bij de LAN-poort instellingen de snelheid op Gbit-only kan vastzetten.

@Sanne_M, dank voor je reactie, maar heb voordat ik de melding heb gemaakt, heb ik natuurlijk al wel het een en ander getest en uitgesloten. Met de laptop direct aan de Experiabox gehangen en ook dan heb ik een snelheid van 100mb. De WAN poort staat wel op 1000Mbps.
 


Misschien handig om te vermelden het probleem is ontstaan nadat er op 28/11 door KPN onderhoud is gepleegd in de wijk. Daarbij komt…. Hij heeft het altijd goed gedaan, dus het zou ook gewoon een keertje stuk kunnen zijn…. 😎

 

Reputatie 7
Badge +24

Onderhoud aan de wijkcentrale heeft geen invloed op uw lan poorten.

Over de wifi zal je nooit 200 mb halen. De v9 heeft alleen 2,4 GHz wifi, en daarbij is het al knap als je 80 - 90 mb haalt.

Wat betreft de lan: vanaf welk apparaat test u deze snelheid? Merk en type?

Misschien gebruik ik een ander AP dan die in de v9 zit waardoor ik wel die snelheden haal…. Maar gelukkig onthoud de speedtest oude meetingen. Dus hierbij de resultaten van voor het probleem en de snelheid nu. Aangezien je hier alles moet bewijzen!!

 

Bekabelde meetingen worden gedaan vanaf een HP Z-book, draadloos vanaf iphone.

Reputatie 7
Badge +24

"Misschien"? Dat weet u dan toch zeker zelf wel? 193 mb rechtstreeks op de v9 via WiFi is gewoon onmogelijk. Zo simpel is dat.

Een meting op de lan hoor je te doen met een kabeltje vanaf laptop rechtstreeks naar de Experiabox zonder tussenliggende apparatuur. En zonder wandcontactdozen en allerlei ander gerommel. Met een officiële utp kabel waar de stekkertjes aangesmolten zitten. En waarbij je zeker weet dat wifi op die laptop uit staat. Alleen dan is zo meting echt betrouwbaar.

Lees de specs even op https://www.arubanetworks.com/assets/ds/DS_AP220Series.pdf dan weet je wat voor snelheden met een echt AP kan halen op een KPN abonnement van 200/200.

 

 

Reputatie 7
Badge +24

Lees de specs even op https://www.arubanetworks.com/assets/ds/DS_AP220Series.pdf dan weet je wat voor snelheden met een echt AP kan halen op een KPN abonnement van 200/200.

 

 

Dat doet er niet toe. Zo'n externe accespoint is ook weer verbonden met een kabel op de Experiabox, waarmee het feitelijk een lan meting word. Een lan meting waarbij allerlei extra externe factoren een rol kunnen spelen. Nutteloos dus.

Tsja… Ik ben er klaar mee, ik zal wel gek zijn…. Feit is dat er niets gewijzigd in de infrastructuur en dat de Experiabox bij alle testen uitwijst dat de poort op 100mb staat. Iedereen zal het allemaal wel beter weten maar wil gewoon een antwoord van KPN wat we gaan doen om het op te lossen. 

Tsja… Ik ben er klaar mee, ik zal wel gek zijn…. Feit is dat er niets gewijzigd in de infrastructuur en dat de Experiabox bij alle testen uitwijst dat de poort op 100mb staat. Iedereen zal het allemaal wel beter weten maar wil gewoon een antwoord van KPN wat we gaan doen om het op te lossen. 

Dat lijkt mij zo te lezen ook dat KPN aan zet is. Het lijkt erop dat er een klantprofiel verwisselfout is gemaakt in samenhang met die actie op 28/11.

Het heet dan onderhoud, maar als je zo links en rechts KPN/KPNnetwerkNL, dus inclusief alle WBA resellers etc een beetje volgt, kan dat net zo goed een volledige herconfiguratie zijn, waar je dan als klant niks van dient te merken, maar de praktijk is soms anders. Het onderhoud kan net zo makkelijk betrekking hebben op administratieve processen, voorvloeiend uit een reeks aan Merger&Aquisties in het verleden. Denk aan Planet, recent Telfort. Op het T-Mobile Thuis forum is er ook een klant van wie het providermodem op WAN 1000Mbps is maar op LAN ook steevast 100Mbps. Die heeft overigens een 100Mbps abo, maar als je providermodem maar op 100Mbps gaat zitten voor LAN, is ook b.v. je NAS via het provider modem traag. Nu heb jij een switch, dat is dan een workaround daarvoor.

Andere oorzaak kan zijn dat de profielfout thuis in het providermodem zit. Dan zou je zelf je eigen router kunnen inzetten, anders maar gewoon afwachten tot KPN tijd heeft om er naar te kijken. Je hebt nog werkend internet. Men zal eerst grovere fouten proberen te herstellen, er zijn ook mensen die dagen of soms weken met niet-werkend internet en/of TV zitten.

wel raar ja een v9 moet wel 200/200 aan kunnen

je geeft aan dat je een switch er tussen hebt is deze wel gigabit ?

test de test pc even direct op de experiabox met een utp kabel

gebruik je glasvezel zo ja

maak dan de nt glasvezelkastje even stroom loos reset

 

 

maak dan de nt glasvezelkastje even stroom loos reset

Alles is al geprobeerd, behalve dit. Het kan inderdaad zijn dat de fiberkant van de FTU op 100Mbit is gaan zitten, hoewel me dat onwaarschijnlijk lijkt.

maak dan de nt glasvezelkastje even stroom loos reset

Alles is al geprobeerd, behalve dit. Het kan inderdaad zijn dat de fiberkant van de FTU op 100Mbit is gaan zitten, hoewel me dat onwaarschijnlijk lijkt.


het lijkt mij ook raar maar het kan met overzetten verkeerd zijn aangesloten

ik zat toen pilot glasvezel in het buitengebied op de aansluiting van de overburen

daar kwam ik achter dat ik door mensen voor hun ik gebeld werd

deze glaskabel heb ik toen samen met toen reggefiber overgezet in het pop station

met een soort laserpen op de glasader van het glasvezel basis plaat (zonder nt) door te meten

ik bedoel het is mogelijk

vooral als je geen huistelefoon gebruikt en toevallig het zelfde tv pakket kom je er haast niet achter

 

het lijkt mij ook raar maar het kan met overzetten verkeerd zijn aangesloten

ik zat toen pilot glasvezel in het buitengebied op de aansluiting van de overburen

Het verkeerd ompatchen kan maar zo inderdaad. Ook lees je wel eens van lijnkaping of dat ze de verkeerde aderparen hebben gebruikt (rood-blauw versus orange-wit) bij DSL. Bij mij voor glasvezelbuitenaf waren 5 monteursbezoeken (4 verschillende personen) nodig voordat ‘er licht op zat’. Weet nu wel hoe je een glasvezel moet lassen, ook al heb ik niet zo’n (duur) lasapparaat :) 

Om over het werk buitenshuis/gegraaf nog maar te zwijgen, die spraken noch duits noch engels. Ik heb 2x als een soort micromanager of schaduwprojectmanager de echte projectmanager moeten bellen, anders kan je lang wachten tot het werkt.

@Sanne_M, dank voor je reactie, maar heb voordat ik de melding heb gemaakt, heb ik natuurlijk al wel het een en ander getest en uitgesloten. Met de laptop direct aan de Experiabox gehangen en ook dan heb ik een snelheid van 100mb. De WAN poort staat wel op 1000Mbps.
 


Misschien handig om te vermelden het probleem is ontstaan nadat er op 28/11 door KPN onderhoud is gepleegd in de wijk. Daarbij komt…. Hij heeft het altijd goed gedaan, dus het zou ook gewoon een keertje stuk kunnen zijn…. 😎

Het kan nog steeds zo zijn dat je Laptop de reden is van een instelling op 100Mbps. De eerste speedtest datum is 24-10-2019, dan onderhoudsdatum 28-11-2019 en laatste speedtest 05-12-2019. Het is nog niet gezegd dat er een causaal verband is. Er zijn genoeg oorzaken waarom een apparaat zichzelf op 100Mbps gaat instellen. B.v. al een vuiltje op 1 van de vele RJ45 ethernetpoorten die in het geding zijn.

Zoals gezegd, probeer in de laptop eens 1000Mbps Full-Duplex te forceren. En laat eerst KPN en speedtest erbuiten als het kan. Klinkt misschien onmogelijk, maar je kan een snelheidstest doen tussen 2 apparaten. Het makkelijkst is b.v. een bestand van een NAS downloaden naar je laptop. Bestandsgrootte en tijdsduur van de download geven wel aan of het 100Mbps of 1000Mbps verbinding is.

Misschien gebruik ik een ander AP dan die in de v9 zit waardoor ik wel die snelheden haal…. Maar gelukkig onthoud de speedtest oude meetingen. Dus hierbij de resultaten van voor het probleem en de snelheid nu. Aangezien je hier alles moet bewijzen!!

 

Bekabelde meetingen worden gedaan vanaf een HP Z-book, draadloos vanaf iphone.


het kan van alles zijn maar als het betreft dezelfde laptop is ga ik er niet van uit dat de netwerkkaart in een keer terug gaat naar 100mbit

je kunt even een andere "korte” utp kabel gebruiken en de laptop testen bij de meterkast (plek waar de v9 staat) en aan pluggen op de v9 direct zonder switch en testen

 

zou jij eens een speedtest willen doen met de zelfde server Routit BV

Reputatie 7
Badge +17

@Sanne_M, dank voor je reactie, maar heb voordat ik de melding heb gemaakt, heb ik natuurlijk al wel het een en ander getest en uitgesloten. Met de laptop direct aan de Experiabox gehangen en ook dan heb ik een snelheid van 100mb. De WAN poort staat wel op 1000Mbps.
 


Misschien handig om te vermelden het probleem is ontstaan nadat er op 28/11 door KPN onderhoud is gepleegd in de wijk. Daarbij komt…. Hij heeft het altijd goed gedaan, dus het zou ook gewoon een keertje stuk kunnen zijn…. 😎

 

Ik begreep inderdaad dat je het een en ander al getest had, ik wilde alleen nog zeker weten of het zonder apparatuur hetzelfde resultaat gaf en dat lijkt wel het geval te zijn. :slight_smile: Zou je dan inderdaad je FTU willen herstarten? Als je hem van de stroom haalt, even wacht en daarna weer aansluit ben ik benieuwd of je daarna wel de goede snelheid haalt. Zeker als er onderhoud is geweest wil dit nog wel eens helpen. Ik wacht je bericht vol spanning af! 

Vandaag alle testen nog maar eens gedaan.. UPT cat6 kabel van 2 meter direct aan de experiabox aangesloten. Maar helaas hetzelfde resultaat. Ook het stroomloos zetten van de FTU geeft hetzelfde resultaat. Denk dat ik maar ga bellen met de klantenservice in hoop dat dat sneller gaat.

 

Reputatie 7
Badge +24

Heeft u ook al eens een andere laptop geprobeerd? 

Dank voor al het meedenken…. :hushed:  Vandaag telefonisch contact gezocht met de klantenservice… en zo moeilijk lijkt het allemaal niet te zijn. Na het uitlezen van de Experiabox heeft KPN aangegeven dat er een storing is en dat er een nieuwe opgestuurd wordt… Het lag dus niet aan de kabel / laptop / switch / het weer of weet ik veel wat nog meer.

Het kan dus toch...

Reputatie 7
Badge +17

Ah super dat mijn collega dit heeft geregeld! :smile:  Ik vraag deze zaken altijd uit zodat ik zeker weet dat het aan onze apparatuur/de aansluiting ligt. Vandaar de vragenronde. :slight_smile:  Hopelijk haal je met de nieuwe Experiabox de juiste snelheid, ik hoor graag of het geholpen heeft! 

Reageer