Beantwoord

Experiabox V9 in combinatie met TP-link 8-port Gigabit desktop switch TL-SG108

  • 17 January 2020
  • 14 reacties
  • 1602 keer bekeken

Ik heb een Experiabox V9 aangesloten op de glasvezel, vanaf het overnamepunt naar de WAN poort van mijn Experiabox. Deze staat in de meterkast.

Vanaf de Experiabox in de meterkast loopt bekabeling naar diverse punten in huis. De telefoon vanaf de telefoonpoort, twee TV-ontvangers vanaf twee van de ethernet poorten. De TV’s zitten dus rechtstreeks op de Experiabox.

Nu wil ik het aantal poorten uitbreiden voor bedrade aansluitingen voor laptops. Ik heb daarom een TP-link 8-port Gigabit desktop switch TL-SG108 gekocht die ik ook in de meterkast plaats. Een kabeltje tussen een Ethernet poort van de Experiabox en de TP-link switch zou voldoende moeten zijn; “plug and play”.

Vanaf de TP-link Switch gaan ook weer de kabels vanuit de meterkast naar diverse plekken in het huis voor de laptops.

Dit lijkt ook te werken, maar sinds ik de TP-link Switch in gebruik heb, zijn er regelmatig problemen.

De TV “bevriest” en geeft vervolgens de foutcode 303; geen verbinding met het modem. Op dat moment start het modem compleet opnieuw op. Ook alle andere verbindingen op bedrade laptops en WiFi ben ik op dat moment dus kwijt.

Heeft de storing te maken met het bijplaatsen van de TP-link switch? KPN biedt zelf een Netgear GS105E Switch aan, maar die lijkt mij toch redelijk vergelijkbaar?

Op ligt het met het gerommel in de meterkast er gewoon aan dat ergens een draad beschadigd is?

Ik ben een leek op dit gebied dus ik hoor graag een reactie. Alvast bedankt!

icon

Beste antwoord door wjb 19 January 2020, 11:59

Bekijk origineel

14 reacties

Nog wat verder getest. Het ligt niet aan de bekabeling. Als ik de TP-link switch weer los koppel heb ik weer een probleemloze verbinding. Wat is het probleem dan wel???

Badge +19

Het probleem zal zijn dat de switch geen igmp snooping ondersteunt. En dat heb je wel nodig. Dat doet ie van kpn wel.

Omdat die TL-SG108 geen IGMP snooping doet, worden de TV streams naar alle switches en apparaten verzonden. Daardoor mag een ExperiaBox niet crashen, want dat lijkt de reden dat de TV ‘bevriest’.

Maar ook al mag de ExperiaBox niet crashen, dat aan alle apparaten sturen van de TV stream kan zeer nadelig uitpakken voor b.v. WiFi. Dat zit dan continue ook te zenden naar smartphones enz, en die kunnen dan steeds actief blijven waardoor de batterij zo leeg is.

breng/stuur deze switch terug

ga voor de netgear versie en let op de E op het eind

bijvoorbeeld deze :

https://www.coolblue.nl/product/764695/netgear-gs108e.html

die switch van kpn kan maar kom je gouw poorten te kort

als je in de toekomst uit wil breiden ga dan voor de 16 poort

ik heb zelf in de meterkast 24 poort en op de verdieping 16 poort

allemaal netgear en dat zijn goede switchen

Reputatie 4
Badge +1

Ik begrijp dat je je TV ontvangers rechtstreeks op de Experia Box aangesloten hebt. Ook de switch heb je rechtstreeks op de Experia Box aangesloten. Klopt dat?

Zo ja, dan verwacht ik niet dat de TV ontvangers de oorzaak van het probleem zijn zoals hierboven beweerd wordt (de Experia Box v9 ondersteunt voor zover ik weet gewoon IGMP snooping; KPN noemt het ook wel ‘flex’ poorten), maar ik vermoed wel dat het met multicast verkeer te maken heeft. Heb je bijvoorbeeld nog andere apparatuur die gebruik maakt van multicast en die niet rechtstreeks op de EB maar op de TP-Link switch aangesloten zijn? Denk aan Sonos etc. Hoogstwaarschijnlijk is dat de oorzaak van de problemen. Een switch met IGMP snooping (GS108Ev3 of GS105Ev2 bijvoorbeeld) i.p.v. de huidige switch kan dan inderdaad een oplossing zijn.

Heb je de TV ontvangers wel op de switch aangesloten dan is dat hoogstwaarschijnlijk de oorzaak van het probleem met multicast flooding tot gevolg

Ik heb een Experiabox V9 aangesloten op de glasvezel, vanaf het overnamepunt naar de WAN poort van mijn Experiabox. Deze staat in de meterkast.

Vanaf de Experiabox in de meterkast loopt bekabeling naar diverse punten in huis. De telefoon vanaf de telefoonpoort, twee TV-ontvangers vanaf twee van de ethernet poorten. De TV’s zitten dus rechtstreeks op de Experiabox.

Nu wil ik het aantal poorten uitbreiden voor bedrade aansluitingen voor laptops. Ik heb daarom een TP-link 8-port Gigabit desktop switch TL-SG108 gekocht die ik ook in de meterkast plaats. Een kabeltje tussen een Ethernet poort van de Experiabox en de TP-link switch zou voldoende moeten zijn; “plug and play”.

Vanaf de TP-link Switch gaan ook weer de kabels vanuit de meterkast naar diverse plekken in het huis voor de laptops.

Dit lijkt ook te werken, maar sinds ik de TP-link Switch in gebruik heb, zijn er regelmatig problemen.

De TV “bevriest” en geeft vervolgens de foutcode 303; geen verbinding met het modem. Op dat moment start het modem compleet opnieuw op. Ook alle andere verbindingen op bedrade laptops en WiFi ben ik op dat moment dus kwijt.

Heeft de storing te maken met het bijplaatsen van de TP-link switch? KPN biedt zelf een Netgear GS105E Switch aan, maar die lijkt mij toch redelijk vergelijkbaar?

Op ligt het met het gerommel in de meterkast er gewoon aan dat ergens een draad beschadigd is?

Ik ben een leek op dit gebied dus ik hoor graag een reactie. Alvast bedankt!


nog even door gelezen maar dit is duidelijk een defect van de experiabox v9

je hebt op die switch alleen de laptops aangesloten

dat een experiabox eruit klapt is niet normaal

wacht even af tot een kpn webcare het hier op pakt deze zou je verder helpen

 

Inderdaad bij lezen van berichten van RedlumH lijkt het erop alsof TV/IGMP/multicast niet de hoofdreden van de problemen is, maar eerder dat er in de rest van het netwerk/subnet een fout situatie is ontstaan. Door het ompluggen van ethernetkabels en snel verwijderen en toevoegen van switches kan makkelijk een out-of-sync situatie ontstaan.

1 apparaat ‘denkt’ b.v. dat al zijn info over het netwerk nog klopt, terwijl die net wat heeft gemist omdat er even geen verbinding was met de router. Zaken m.b.t. ARP verkeer heb ik nogal eens zien falen daardoor.

Een oplossing is om voor alle apparaten in het netwerk/subnet ervoor te zorgen dat ze in sync zijn. Doorgaans forceer je dat al door de netwerkkabel aan het apparaat even uit en in te pluggen. Dan zal doorgaans een restart van het netwerkgedeelte in dat apparaat worden gedaan, maar hoeft niet. Gewoon uit en weer aan geeft meer zekerheid wat dat betreft.

Je kan helaas niet in detail zien waarom de ExperiaBox een restart doet, maar dat is eigenlijk nog het meest belangrijke.

Reputatie 4
Badge +1

Ik zou inderdaad alles eens herstarten. TV kastjes eerst uitschakelen met het schakelaartje (of de adapter eruit halen als je een VIP5202 hebt), switches uit en de EB uit. Even een minuut laten rusten en dan beginnen met de EB (wacht totdat ‘ie volledig opgestart is). Vervolgens de rest van de netwerkapparatuur starten.

Reputatie 7

Ik neem aan dat je geen TV ontvanger via die switch aangesloten hebt.

Als dat zo is dan maakt het niet uit of die switch nu wel of geen IGMP snooping ondersteunt. In die situatie zou die GS108 gewoon moeten werken.

 

Zet de TV ontvanger uit en wacht een minuutje.

Hoe knipperen de ledjes bij de poorten op de GS108?

"Rustig" en ongelijk van elkaar?

Zet de TV ontvanger nu aan.

Is er een significante verandering in het knipperpatroon van de ledjes op de GS108? (Knipperen nu allemaal hetzelfde en "als een razende")

Zo ja, er is iets mis met de IGMP snooping functionaliteit van de V9.

Zo nee, de GS108 lijkt de boosdoener.

Beste mensen,

Dank voor jullie hulp!

Als service heeft KPN me nog een Netgear ProSAFE Plus sSwitch GS105E in bruikleen gratis toegezonden (super service van KPN). Deze gaf dezelfde problemen, dus toen was de kans dat het aan de switch lag een stuk kleiner.

Ik heb daarna met de TP-link switch alles eens rustig één voor één opnieuw opgestart, beginnend met de TV’s. Vervolgens een half uurtje gewacht wat er gebeurde. Pas bij het laatste wat ik aan sloot ging het mis. Dit was een Sitecom Wi-Fi Range Extender N300 (WLX-2006 v1 001). Deze had ik bedraad aangesloten op de switch in de verste slaapkamer. Met het weer verwijderen van de Wi-Fi versterker was het probleem weer opgelost.

Een Experiabox V9 in combinatie met TP-link 8-port Gigabit desktop switch TL-SG108 werkt dus gewoon.

 

Reputatie 7
Badge +24

Heb je die range extender ook nieuw? Of had je die eerder al?

Heb je die range extender ook nieuw? Of had je die eerder al?

De range extender was een oude die ik eerder onbedraad had aangesloten.

Reputatie 7
Badge +24

Heb je die range extender ook nieuw? Of had je die eerder al?

De range extender was een oude die ik eerder onbedraad had aangesloten.

Ow, aha. En niet gereset? Dat zou dan dus betekenen dat die nu zowel draadloos als bedraad tegelijk aangesloten is. Dat zou een oorzaak kunnen wezen dat het niet goed gaat. Resetten dat ding.

Heb je die range extender ook nieuw? Of had je die eerder al?

De range extender was een oude die ik eerder onbedraad had aangesloten.

Ow, aha. En niet gereset? Dat zou dan dus betekenen dat die nu zowel draadloos als bedraad tegelijk aangesloten is. Dat zou een oorzaak kunnen wezen dat het niet goed gaat. Resetten dat ding.

Dank voor de tip. 

Reageer