Beantwoord

ExperiaBox valt steeds weg / VPN verbinding verbreekt

  • 14 juli 2016
  • 13 reacties
  • 701 keer bekeken

Beste KPN,

Ik ben onlangs overgestapt naar KPN alles-in-één glasvezel. De internetverbinding werkt echter nog niet optimaal. Het internet valt met een onregelmatige interval weg voor 15-30 seconden. Dit zorgt ervoor dat de VPN verbinding met mijn kantoor verbreekt en ik steeds opnieuw moet inloggen, wat buitengewoon irritant is aangezien mijn werkgever twee-staps verificatie vereist en ik veel vanuit huis werk.

Ik vermoed dat het een en ander aan de router (Experiabox v8) ligt:
* Alles werkt uitstekend als ik over 4G (iphone hotspot) verbind; dit is echter geen structurele oplossing: remote desktop icm databundel.
* De ping times zijn buitengewoon hoog en de router stopt met reageren wanneer de VPN connectie wegvalt (of eigenlijk visa versa): Zie beneden een typische ping dump.


macbook:nasdaq-fix-proto chris$ ping -s 1500 192.168.2.254
1508 bytes from 192.168.2.254: icmp_seq=218 ttl=64 time=4.946 ms
1508 bytes from 192.168.2.254: icmp_seq=219 ttl=64 time=5.467 ms
1508 bytes from 192.168.2.254: icmp_seq=220 ttl=64 time=15.607 ms
1508 bytes from 192.168.2.254: icmp_seq=221 ttl=64 time=32.261 ms
1508 bytes from 192.168.2.254: icmp_seq=222 ttl=64 time=59.880 ms
1508 bytes from 192.168.2.254: icmp_seq=223 ttl=64 time=5.073 ms
1508 bytes from 192.168.2.254: icmp_seq=224 ttl=64 time=25.163 ms
Request timeout for icmp_seq 225
Request timeout for icmp_seq 226
Request timeout for icmp_seq 227
Request timeout for icmp_seq 228
Request timeout for icmp_seq 229
Request timeout for icmp_seq 230
Request timeout for icmp_seq 231
Request timeout for icmp_seq 232
Request timeout for icmp_seq 233
Request timeout for icmp_seq 234
Request timeout for icmp_seq 235
Request timeout for icmp_seq 236
Request timeout for icmp_seq 237
Request timeout for icmp_seq 238
Request timeout for icmp_seq 239
Request timeout for icmp_seq 240
Request timeout for icmp_seq 241
Request timeout for icmp_seq 242
Request timeout for icmp_seq 243
Request timeout for icmp_seq 244
Request timeout for icmp_seq 245
Request timeout for icmp_seq 246
Request timeout for icmp_seq 247
Request timeout for icmp_seq 248
Request timeout for icmp_seq 249
Request timeout for icmp_seq 250
Request timeout for icmp_seq 251
Request timeout for icmp_seq 252
Request timeout for icmp_seq 253
Request timeout for icmp_seq 254
Request timeout for icmp_seq 255
Request timeout for icmp_seq 256
Request timeout for icmp_seq 257
1508 bytes from 192.168.2.254: icmp_seq=258 ttl=64 time=33.246 ms
1508 bytes from 192.168.2.254: icmp_seq=259 ttl=64 time=31.698 ms
1508 bytes from 192.168.2.254: icmp_seq=260 ttl=64 time=1.544 ms
1508 bytes from 192.168.2.254: icmp_seq=261 ttl=64 time=2.405 ms
1508 bytes from 192.168.2.254: icmp_seq=262 ttl=64 time=19.609 ms
1508 bytes from 192.168.2.254: icmp_seq=263 ttl=64 time=12.265 ms
icon

Beste antwoord door chrismaroud 25 juli 2016, 13:29

Ik heb de nieuwe router inmiddels ontvangen en geïnstalleerd. De problemen zijn verholpen (en bovendien is het wifi bereik véééél beter).

Dank!
Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Hey Chris, welkom op het forum, en welkom bij KPN 🙂 Ik kan me voorstellen dat je niet op deze onderbrekingen zit te wachten. Ik neem aan dat je Experia Box goed is aangesloten of het glasvezelkastje? Goed aangeduwd, niet te lange kabel etc...

Ik wil graag je verbinding doormeten om te zien of ik deze onderbrekingen ook aan deze kant terugzie. Je krijgt een privébericht van me. Reageer daarop, dan ga ik aan de slag.
Reputatie 7
Badge +30
Maar Erik, geeft TS niet juist aan dat de ping heel erg veranderd tussen zijn apparaat en de Experiabox?
Zoals RobinFlikkema aangeeft, lijkt het probleem inderdaad te zitten tussen pc en router en niet tussen router glasvezel modem of router internet.

Ik heb je de gevraagde gegevens gestuurd per privebericht.
Reputatie 7
Badge +28
Dank voor je gegevens, Chris. Je geeft aan dat de Experia Box de verbinding verliest. Dat zit hem inderdaad over het algemeen in de Experia Box of wat daarna komt. Maar het is goed om uit te sluiten dat er niet iets vanuit het netwerk invloed uitoefent. Ik zie hier bij het doormeten van je verbinding geen issues.

Valt het internet alleen uit als je gebruik maakt van de VPN of ook bij regulier, privé internetgebruik?

Ook zonder VPN valt de connectie met de router weg. Bovendien hebben alle apparaten er last van: telefoon, appleTV (netflix), pc, etc.

Als de verbinding vanaf het glasvezelmodem in orde is, dan denk ik dat andere oorzaken kunnen uitsluiten?

Thanks!
Nog even voor de volledigheid:

64 bytes from 192.168.2.254: icmp_seq=15888 ttl=64 time=571.589 ms
64 bytes from 192.168.2.254: icmp_seq=15889 ttl=64 time=703.454 ms
64 bytes from 192.168.2.254: icmp_seq=15890 ttl=64 time=286.261 ms
64 bytes from 192.168.2.254: icmp_seq=15891 ttl=64 time=118.862 ms
64 bytes from 192.168.2.254: icmp_seq=15892 ttl=64 time=91.325 ms
64 bytes from 192.168.2.254: icmp_seq=15893 ttl=64 time=451.999 ms
64 bytes from 192.168.2.254: icmp_seq=15894 ttl=64 time=139.557 ms
64 bytes from 192.168.2.254: icmp_seq=15895 ttl=64 time=98.402 ms
64 bytes from 192.168.2.254: icmp_seq=15896 ttl=64 time=136.133 ms
64 bytes from 192.168.2.254: icmp_seq=15897 ttl=64 time=171.568 ms
64 bytes from 192.168.2.254: icmp_seq=15898 ttl=64 time=227.917 ms
64 bytes from 192.168.2.254: icmp_seq=15899 ttl=64 time=201.648 ms
64 bytes from 192.168.2.254: icmp_seq=15900 ttl=64 time=423.664 ms
64 bytes from 192.168.2.254: icmp_seq=15901 ttl=64 time=2.845 ms
64 bytes from 192.168.2.254: icmp_seq=15902 ttl=64 time=8.634 ms
64 bytes from 192.168.2.254: icmp_seq=15903 ttl=64 time=1.362 ms
Reputatie 7
Badge +30
Nog even voor de volledigheid:

64 bytes from 192.168.2.254: icmp_seq=15888 ttl=64 time=571.589 ms
64 bytes from 192.168.2.254: icmp_seq=15889 ttl=64 time=703.454 ms
64 bytes from 192.168.2.254: icmp_seq=15890 ttl=64 time=286.261 ms
64 bytes from 192.168.2.254: icmp_seq=15891 ttl=64 time=118.862 ms
64 bytes from 192.168.2.254: icmp_seq=15892 ttl=64 time=91.325 ms
64 bytes from 192.168.2.254: icmp_seq=15893 ttl=64 time=451.999 ms
64 bytes from 192.168.2.254: icmp_seq=15894 ttl=64 time=139.557 ms
64 bytes from 192.168.2.254: icmp_seq=15895 ttl=64 time=98.402 ms
64 bytes from 192.168.2.254: icmp_seq=15896 ttl=64 time=136.133 ms
64 bytes from 192.168.2.254: icmp_seq=15897 ttl=64 time=171.568 ms
64 bytes from 192.168.2.254: icmp_seq=15898 ttl=64 time=227.917 ms
64 bytes from 192.168.2.254: icmp_seq=15899 ttl=64 time=201.648 ms
64 bytes from 192.168.2.254: icmp_seq=15900 ttl=64 time=423.664 ms
64 bytes from 192.168.2.254: icmp_seq=15901 ttl=64 time=2.845 ms
64 bytes from 192.168.2.254: icmp_seq=15902 ttl=64 time=8.634 ms
64 bytes from 192.168.2.254: icmp_seq=15903 ttl=64 time=1.362 ms

Is dit WiFi of bedraad?
De hoge pingtijden is alleen over WIFI. Bedraad lijkt goed te gaan.
Reputatie 7
Badge +28
Met deze toevoegingen (alle apparaten, wifi) begin ik een vermoeden te krijgen van oorzaak. Zou je eens op de Experia Box willen inloggen en kijken of je de optie kunt vinden om IPv6 uit te zetten? We zien af en toe glasvezelklanten voorbij komen waarbij de verbinding (en dan voornamelijk wifi) niet helemaal goed samengaat met de V8 als IPv6 daarop enabled is. Als het probleem dan ook verholpen is als je IPv6 uitzet, kan ik de Experia Box met je omruilen voor een ander exemplaar.
Ik zie geen optie om IPv6 uit (of aan) te zetten. Ook de firewall setting e.d. zijn IPv4 only.
Reputatie 7
Badge +28
Jammer, ik kon het hier in de simulatie ook al niet terugvinden. Oké, ik stel voor dat we je Experia Box dan maar gaan omruilen voor een ander type. Eens zien of het daar beter van wordt. Je krijgt een privébericht van me. Reageer daarop met je gegevens, dan regel ik dat verder.
Ik heb de nieuwe router inmiddels ontvangen en geïnstalleerd. De problemen zijn verholpen (en bovendien is het wifi bereik véééél beter).

Dank!
Reputatie 7
Badge +28
Mooi om te horen, Chris! Dank je dat je het hier nog even meld 🙂

Reageer