Beantwoord

Experiabox verplaatsen naar woonkamer?

  • 13 January 2021
  • 16 reacties
  • 926 keer bekeken

Ik heb een alles in 1 pakket van KPN, daarbij staat mijn Experiabox in de meterkast in de gang. Nu is het probleem dat de WiFi verbinding in de woonkamer simpelweg slecht is. Ik heb dit ook niet kunnen oplossen met de KPN WiFi superpunten.

 

Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik een leek ben op het gebied van dergelijke aansluitingen, maar ik zou graag de experiabox naar de woonkamer verplaatsen zodat de verbinding daar optimaal is. Nu kan ik dat doen door een extra lange telefoonkabel te kopen en die door te trekken naar de woonkamer. Echter zijn de langste vaak 15 meter en dat is eigenlijk te kort.

 

De tweede oplossing die volgens mij zou moeten kunnen is dat ik de experiabox aansluit op mijn telefooningang (hiermee bedoel ik de aansluiting welke op de tweede foto staat). Echter als ik hem daar op aansluit krijg ik geen verbinding op mij experiabox. Het is op dit moment als volgt aangesloten zoals op foto 1, waarbij de telefoonkabel in de experiabox gaat.

 

Heeft iemand enig of ik iets kan doen zodat ik de experiabox kan aansluiten op het telefoonaansluitpunt?

 

Hoop dat iemand mij kan helpen en alvast bedankt!

 

Jeroen

 

 

icon

Beste antwoord door Nick83 14 January 2021, 09:38

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

16 reacties

Reputatie 6
Badge +9

Hallo @DSRIM

Als U SuperWiFi heeft gaat de WLAN van de Experia box uit. Verplaatsen heeft dan geen zin. 15 meter kabel achter het ISRA punt is vragen om problemen. Volgens de richtlijnen maximaat 1,5 meter.

Er is verschil tussen een telefoonsignaal en een DSL lijnsignaal (ISRA punt) de “tweede oplossing” gaat dus niet werken.

Er is bericht over trage WiFi :

maar die heeft U waarschijnlijk al gezien.

Een speedcheck zal bekabeld altijd beter zijn dan via WiFi Speedtest voor (glasvezel) internetsnelheid | KPN

Groet Bart

 

Reputatie 7
Badge +24

Ik denk ook dat je beter de SuperWiFi bekabeld aangesloten in de woonkamer kunt plaatsen. De kabel die vanuit de meterkast naar het aansluitpunt op foto 2 loopt zou daarvoor vervangen moeten worden door een netwerkkabel. De lengte van deze kabel maakt niet uit. Mag 100 meter zijn. Het dekseltje op foto 2, die met die 4 gaatjes, die moet dan vervangen worden door zoiets:

Daar kun je dan de SuperWiFi op aansluiten met bijgeleverde platte kabel.

De kabel voor de Experiabox, daarvan is het wel van belang dat die liefst zo kort mogelijk is. Zoals @Bart_2020 ook al zegt. Dus je kunt beter die Experiabox in de meterkast houden.

Dank voor jullie reacties. Ik heb inderdaad praktisch alle mogelijke pagina’s bekeken om mijn WiFi signaal sterker te krijgen, helaas lukt dit niet dus moet ik inderdaad proberen om een WiFi versterker bekabeld naar de woonkamer te verplaatsen. Daar zal ik dan ook een nieuwe langere kabel voor moeten halen. Neem aan dat de lengte van die kabel dan dus ook niet uitmaakt? En bij het de WiFi punten van KPN is een platte netwerkkabel geleverd, maakt het nog uit als ik deze vervang door een gewone netwerkkabel of dient deze plat te zijn?

 

Mochten er nog mensen zijn die toch een andere ingeving krijgen dan houd ik mij natuurlijk aanbevolen.

Reputatie 6
Badge +9

Hallo @DSRIM,

Een netwerkkabel (CAT5e) voldoet, de maximum lengte is 100 meter. De platte kabel is ook oké maar misschien niet lang genoeg. Een platte kabel is niet vereist wel een geschikte (CAT 5e) kabel.

 

Groet Bart

 

Badge +19

U heeft geen bekabelde tv ontvanger in de woonkamer staan?

@Bart_2020 dank voor je reactie!

 

@Joep1965 ja ik heb een bekabelde tv ontvanger in mijn woonkamer staan, kan ik hier iets mee?

Reputatie 6
Badge +9

Hallo @DSRIM,

Joep1965 heeft wel een punt. Op die aansluiting kan een switch tussen dan zijn er 4 netwerk poorten beschikbaar. Dus voor de TV ontvanger en één of meerdere Superwifi punten.  De KPN levert die ook Switch – Netgear GS105E (kpn.com), ook grote zijn er te krijgen, zoals de Netgear GS108E.

Andere merken/uitvoeringen zijn er ook het is wel belangrijk dat de switch ondersteuning heeft voor ”IGMP snooping” anders wordt het een verstorend kastje.

Groet Bart

Hallo @Bart_2020 ,

 

En zo kastje gaat niet ten koste van de snelheid van internet? Of levert vertraging op met tv kijken? Er vanuitgaande dat ik dus in dat kastje ook de kabel van de tv kan doen?

 

Excuses voor de vele vragen, ik heb er gewoon bar weinig verstand van.

 

Jeroen

Zie dit eerdere (een vd veeeele) gesprekken hier over :

https://forum.kpn.com/internet-9/ik-wil-graag-mijn-telefoonkabel-verlengen-voor-modem-welke-soort-kabel-is-het-beste-511474?postid=1095615#post1095615

Reputatie 6
Badge +9

Hallo @DSRIM,

 

Een goede switch is geen “bottleneck” voor het netwerk, ook al zou de tv ontvanger een 4k beeld moeten leveren. Beter een vraag te veel dan geen.:grinning:

 

Groet Bart

@Bart_2020 dank voor al je uitleg en hulp. Dan ga ik de door jou geadviseerde switch bestellen. Hopelijk dat ik daarmee in combinatie met een super WiFi punt in de woonkamer de problemen de baas kan.

Reputatie 7
Badge +24

U heeft geen bekabelde tv ontvanger in de woonkamer staan?

Goede vraag 😄

Badge +19

Nog even voor de goede orde..De tv ontvanger is dus met een kabel aangesloten op de experiabox . Zo is het toch?

@Joep1965 ja er loopt een kabel van mijn experiabox naar de woonkamer waar deze in de tv ontvanger gaat.

Badge +19

Top!! Dan komt het helemaal goed.

Reputatie 7
Badge +19

@DSIRM, zie dat je al veel tips en adviezen hebt gekregen van mede-gebruikers. Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust. De KPN community staat klaar zoals je ziet om je te helpen/