Vraag

Experiabox vervangen door FritzBox

  • 11 June 2021
  • 16 reacties
  • 1292 keer bekeken

Al enige tijd geleden heb ik mijn Experiabox V10 compleet vervangen door een FritzBox 7360. Dit ging altijd prima maar gisteren heb ik een belangrijke Fritzbox update uitgevoerd maar nu werkt internet niet meer. Ik heb Telfort glasvezel

 

Alle instellingen zijn vlgs KPN goed dus het moest aan mij liggen. De FB weer vervangen door de Experiabox en alles doet het weer. Ik wil toch graag gebruik maken van mijn FritzBox. Weet iemand een tutorial die aangeeft hoe ik toch mijn FritzBox kan gebruiken met een Telfort / KPN account


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

16 reacties

Reputatie 5
Badge +1

Al enige tijd geleden heb ik mijn Experiabox V10 compleet vervangen door een FritzBox 7360. Dit ging altijd prima maar gisteren heb ik een belangrijke Fritzbox update uitgevoerd maar nu werkt internet niet meer. Ik heb Telfort glasvezel

 

Alle instellingen zijn vlgs KPN goed dus het moest aan mij liggen. De FB weer vervangen door de Experiabox en alles doet het weer. Ik wil toch graag gebruik maken van mijn FritzBox. Weet iemand een tutorial die aangeeft hoe ik toch mijn FritzBox kan gebruiken met een Telfort / KPN account

Telfort glasvezel bestaat niet meer. Telfort staat ook niet meer als provider in de toegangsgegevens. Als voormalige telfort klant heb ik de toegangsgegevens op kpn met glasvezel staan. Toen ik nog een vdsl verbinding van telfort had, stond die op telfort.

Wanneer dat goed staat, zou je eens een gehele reset kunnen proberen. Mijn FRITZ!Box 7590 was ooit eens zo in de war (waarschijnlijk door eigen schuld) dat ik helemaal niet meer in de interface kon komen. Even een telefoontoestel aansluiten en #901*15901590* kiezen en even wachten tot dat het hele apparaat naar de fabrieksinstellingen is gegaan.

NTO of ONT-kastje al even uit en weer aangezet? Bij mij zit er onder de ONT een schakelaar. Maar ook even de stroom met de adapterplug eraf halen werkt als reset.

Hi grensnet,

Thanks voor de info. Morgen ga ik het eens proberen met de optie KPN met glasvezel.

Mijn Frirtz heb ik inderdaad gereset mbv een telefoon. De NTO/ONT heb ik nog niet gereset en dat ga ik morgen eens proberen.

​​​​​​Mvg,

Peter

 

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +11

Telfort glasvezel bestaat niet meer. Telfort staat ook niet meer als provider in de toegangsgegevens. Als voormalige telfort klant heb ik de toegangsgegevens op kpn met glasvezel staan. Toen ik nog een vdsl verbinding van telfort had, stond die op telfort.

Telfort-verbinding via de glasvezel bestaat nog wel, er zijn nog een hoop verbindingen die bouwen op VLAN 4 voor tv en VLAN 34 voor internet en tv. Daarbij zitten alle wholesale-providers die ook KPN-hardware leveren ook op diezelfde constructie (of dit ook gaat veranderen weet ik eigenlijk niet).

 

Op ons GPON-netwerk zoals jij dat hebt bestaat Telfort internet inderdaad niet en vandaar dat bij GPON  actief modems gewisseld worden als deze geen autohunt hebben en geen software-update naar KPN configuratie heeft hebben gehad (de V8 bijvoorbeeld). Op GoF en EoF (beide AON) zijn er echter nog steeds een hoop verbindingen actief die volgens de Telfort-structuur werken. Het worden er minder maar ze zijn er wel degelijk.

Reputatie 7
Badge +10

In de Fritzbox heb je de optie om voor zowel een Telfort connectie te kiezen als KPN.

Is er achterliggend nog steeds een “Telfort” internet structuur actief heb je het Telfort profiel nodig.
In het andere geval het KPN profiel. Een van die twee zou moeten werken.
Lijkt me makkelijk uit te proberen tussen 2 opties.

(Zelf zit ik tot nu toe nog steeds op een “Telfort” structuur - met gebruik eigen router, wat werkt).

Reputatie 5
Badge +1

Een beetje verwarrend vind je niet? Toen ik overgegaan ben van telfort naar de kpn moest ik in de toegangsgegevens van de FRITZ!Box 7590 “telfort” kiezen. “Kpn” werkte niet. Maar ik heb dan wel een “echt” ip-adres van de “kpn”. Vanaf het moment op glasvezel staat “telfort” nog steeds in de toegangsgegevens van de FRITZ!Box 7590 maar moet dan "kpn” kiezen want “telfort” doet het dan echt niet meer. Ik heb nu een FRITZ!Box 5530 fiber en daar staat telfort al helemaal niet meer in. “Kpn” kiezen met gebruik van glasvezel aanvinken in de router en dan werkt het weer als vanouds zoals met de FRITZ!Box 7590.

Reputatie 7
Badge +10

Een beetje verwarrend vind je niet?

Nee hoor.  Wat is er moeilijk om twee opties uit te proberen, als je niet weet welke achterliggende structuur nog geldig is?  Tenzij Fritzbox voorbarig reeds met de nieuwe firmware update het Telfort profiel eruit heeft gehaald, terwijl die nog actief is.

(Zou niet handig zijn, want er zijn ook nog andere providers zoals YouPhone en BudgetThuis die van die “Telfort structuur” → dat specifieke profiel gebruik maken).

Of het er wel of niet inzit is een kwestie van in het lijstje van providers kijken die je kunt kiezen.

Reputatie 7
Badge +10

Al enige tijd geleden heb ik mijn Experiabox V10 compleet vervangen door een FritzBox 7360.
Dit ging altijd prima maar gisteren heb ik een belangrijke Fritzbox update uitgevoerd maar nu werkt internet niet meer. Ik heb Telfort glasvezel...

Misschien ligt daar wel het probleem in het model Fritzbox??

Ik heb nog eens even bij Fritzbox op de website, en (via VPN connectie) in de Fritzbox van mijn ex gekeken naar de versies firmware. En de opties die daarin te kiezen zijn.

Die FritzBox 7360 is al een redelijk oud model.
De laatste firmware update zou volgens de Fritzbox website uit 2018 dateren. Dus komt me dan vreemd over dat je daar nu een “belangrijke Fritzbox update” voor hebt kunnen uitvoeren??
 

 

De firmware versie van het model bij mijn ex heeft vorige maand een update gehad.
(Automatisch naar een nieuwe versie, had dat eerder ook in de logfiles terug kunnen vinden):
 

 

 

Dat is overigens dezelfde versie dan @gensnet zou moeten hebben,
maar die dateert slechts van enkele dagen terug.

 

Vreemd is dan wel dat @gensnet het Telfort profiel niet zou kunnen kiezen?
In de Fritzbox bij mijn ex, met dezelfde firmwareversie kan ik dat namelijk wel. (Overigens heeft zij een abonnement via Solcon 200/200 Mbps. Die leveren standaard daar een Fritzbox bij).

@Babylonia , @gensnet  heeft het over de 5530 en niet over de 7530, die profielen verschillen nog wel eens per model, @gensnet  zei ook dat de 7590 hem nog wel heeft.

Reputatie 7
Badge +11

Een beetje verwarrend vind je niet? Toen ik overgegaan ben van telfort naar de kpn moest ik in de toegangsgegevens van de FRITZ!Box 7590 “telfort” kiezen. “Kpn” werkte niet. Maar ik heb dan wel een “echt” ip-adres van de “kpn”. Vanaf het moment op glasvezel staat “telfort” nog steeds in de toegangsgegevens van de FRITZ!Box 7590 maar moet dan "kpn” kiezen want “telfort” doet het dan echt niet meer. Ik heb nu een FRITZ!Box 5530 fiber en daar staat telfort al helemaal niet meer in. “Kpn” kiezen met gebruik van glasvezel aanvinken in de router en dan werkt het weer als vanouds zoals met de FRITZ!Box 7590.

Nee hoor, je moet alleen even weten hoe het zit. Toen de overname van Telfort gerealiseerd werd is er technisch niets veranderd, de abonnementen zijn administratief omgezet naar KPN maar de netwerkstructuur is gelijk gebleven. Je hebt inderdaad wel internet van KPN op zo'n moment maar de configuratie blijft Telfort. Daarbij is het vrij gemakkelijk, klanten weten zelf wel dat ze ooit bij Telfort zaten en dan is het een kwestie van beide profielen eens uittesten. Gelukkig gaan alle Telfort-klanten over op de netwerkstructuur van KPN en dit gebeurd niet allemaal tegelijk maar in batches. Een echt tijdsframe waarin de migraties afgerond moeten zijn weet ik niet maar ik gok dat we het hebben over enkele maanden.

 

Zoals ik al eerder heb gezegd, met het GPON-netwerk zoals jij die hebt is er nooit een Telfort-configuratie geweest. Toen je overging naar GPON zit je dus automatisch op de KPN-configuratie. Naast andere VLANs werkt het ook heel anders, Telfort via DHCP, KPN via PPPoE.

 

Dat Telfort niet meer in de toegangsgegevens staat van de 5530 is aan AVM. Dat deze hier standaard niet in staat betekent echter niet dat het niet kan, je kan zelf ook toegangsprofielen toevoegen voor zover ik weet.

Reputatie 7
Badge +10

@Babylonia@gensnet  heeft het over de 5530…..

Vandaar dat ik ook die firmware versie toon van dat model.
Die heeft hetzelfde firmware versienummer als van een 7530

Reputatie 5
Badge +1

Ik heb in tweakersnet gelezen dat al wat oudere FRITZ!Box modems een update kregen en dat zal dan wel weer om beveiligingsredenen zijn. Ik kan me nu best voorstellen dat zulke modems niet goed werken met de “moderne” software en dan vreemd gaan doen. Je kunt dit vergelijken met een programma dat met xp goed werkt en wanneer je dat dan gaat gebruiken met bijv. win8 of win10 weet het programma niet meer wat het voor zijn kiezen krijgt. Wanneer ik tijd heb zal ik eens op zoek naar dat bericht in Tweakesnet. Heb nu even geen tijd……...

@Babylonia@gensnet  heeft het over de 5530…..

Vandaar dat ik ook die firmware versie toon van dat model.
Die heeft hetzelfde firmware versienummer als van een 7530


Het versie nummer kan hetzelfde zijn, maar voor elke Fritzbox word de firmware aangepast, mijn 5490 heeft ook 7.27 maar mist ook zaken die de 7530 wel heeft, en soms lukt het om je profiel toegevoegd te krijgen op een bepaald model, en met de JS tool.kun je zelf ook zaken aanpassen en terug flashen.😉😉

Reputatie 7
Badge +10

Het versie nummer kan hetzelfde zijn, maar voor elke Fritzbox word de firmware aangepast,

Uiteraard aan de hardware vereisten van het betreffende model, waarbij er “hardwarematig” wellicht onderling wat kleine verschillen zullen zijn. Maar ik mag toch aannemen dat “niet” hardware gerelateerde zaken zoals provider profielen zoveel mogelijk gelijk gehouden worden??

Anders wordt het wel een heel moeilijke uitzoekerij om alles onder “dezelfde” firmware versie te benoemen.

@Babylonia Is mij al vaker opgevallen dat er provider profielen worden toegevoegd en/of missen in bepaalde versies van routers, heeft ermee te maken denk ik voor welke provider ze worden ingezet en of individuele klanten om profielen vragen in principe kun je alles ook zelf instellen.

Er komen ook wel een dezelfde versie uit met een kleine aanpassing, bij de 5530 is dit heel vaak gebeurt, was er van de 7.24 4 verschillende uitgaven om kleine lekjes te dichten.

Kijk net even, ik heb ook geen Telfort meer in de 5490, was er wel met versie 7.12:fearful:

Reputatie 7
Badge +10

....heeft ermee te maken denk ik voor welke provider ze worden ingezet en of individuele klanten om profielen vragen in principe kun je alles ook zelf instellen.

Zou mooi zijn als je profielen zelf zou kunnen toevoegen. (Eerder door @NHendriks aangehaald).

Reputatie 7
Badge +11

Ik ben nog even wat verder gaan zoeken, hoe het in de praktijk precies in elkaar zit weet ik niet maar dit kwam ik tegen in de Knowlegde Base van AVM: If your internet service provider is not displayed in the drop-down list, select "other internet service provider". Bron: https://en.avm.de/service/knowledgebase/dok/FRITZ-Box-7581-int/635_Setting-up-the-FRITZ-Box-as-a-DSL-router-standard/

 

Geen idee hoe het traject er dan uit ziet maar ik ben wel benieuwd wat de wizard je dan gaat vragen. Geen idee of ik er vandaag nog aan toe kom maar ik kan wel even kijken hoe die wizard dan werkt en wat er allemaal gevraagd wordt.