Experian Box en Apple

• 12 mei 2015
  • 7 reacties
  • 573 keer bekeken

Goedendag, 

Na meerdere malen al met de klantenservice contact gehad te hebben adviseerde mij om hier een bericht op te plaatsen omdat dit tot een beter resultaat zou moeten komen.

Onlangs overgestapt van Ziggo naar KPN Glasvezel, 500/500. Na lang gepraat te hebben met KPN toch overstag gegaan. De experiabox zou geen problemen meer hebben met apple apparatuur, vpn servers, ftp etc etc.

Enige wat ik nog moest doen waren wat extra kabels aanleggen voor het IPTV, geen probleem want heb een 24 Poorts switch staan.

Nou helemaal blij met nieuw te verwachten snelheid en "veel stabielere" internet verbinding.

Alles keurig binnen gekregen van KPN en ben alles gaan aansluiten. irritatie 1, IP adress experiabox (EB) niet aan te passen???? waarom niet?...zucht alle apparatuur maar omzetten naar de iprange van EB. irriratie 2, naast mijn timecapsule (TC) die ook al wifi repeater functioneerd geen internet via de wifi van de TC, mijn 2e airport express (AE) die ook als wifi repeater functioneerd ook geen internet, wel allebij keurig ip adres uitdelen via de EB maar geen internet. zucht..begon al spijt te krijgen.

Maarja lang verhaal kort te maken.

1 waarom kan ik maar 1 extra EA aansluiten? elke keer als de 2e wordt aangesloten geen internet.

2 waarom moet mijn TC nu direct via de EB aangeslotenworden? voorheen via de 24 poort switch.

3 waarom is het ip adres van de EB niet aan te passen?

4 Waarom DNS niet aan te passen in EB?

5 Waarom kan de EB niet in bridge?

6 Regelmatig snelheid drops in de upload, 2,3 MB ipv 500? moet dan weer de EB resetten.

7 Icloud backups, ipad iphones etc werken vaak niet?

Enzo kan ik nog wel aantal punten opnoemen, bij Ziggo nooit last gehad, Wordt langzamerhand behoorlijk gefrustreerd van de EB, wat een K*T ding is dat zeg. En ja alles is geupdate tot laatste firmwares etc. Alles is bedraad aangesloten, Cat5e/6/7.

Nu richt ik eneigsinds mijn hoop op de V10, wanneer komt deze uit? is die ook zo dichtgetimmerd?

Menig uur al versleten om het in oude glorie draaien te krijgen, KPN service desk geeft niet het gewenste resultaat of informatie, monteur die langs is geweest kon niks voor me betekenen, KPN expert, ja dat moet je zelf betalen...haha lachertje product van KPN voldoet niet aan de wensen van klant, kan jezelf gaan betalen om het op te lossen voorheen nooit last gehad, wat een omgekeerde wereld.

Al met al toch een  lang verhaal geworden. zal ter verduidelijking even netwerk overzichtje toevoegen.

Home Network.png

7 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hallo,

U zal uw Airport Express als access point moeten gebruiken, volgensmij.
Wat is het probleem precies als de TimeCapsule via de switch wordt aangesloten? Dit zou geen probleem moeten zijn
Het IP Adres range is alleen aanpasbaar bij KPN Zakelijk.
DNS is op dit moment helaas nog niet aanpasbaar.

Robin
Time Capsule via switch resulteert wel in een verbinding met wifi uiteraard krijg ook netjes een IP adres alleen geen internet.

Waarom is DNS niet aan te passen? snap de redenatie niet.

Reputatie 7
Badge +30
Hallo,

U kunt ook de experiabox anders aansluiten zie: http://netwerkje.com/eigen-router

Robin
Reputatie 7
,

Met de introductie van routed-iTV wordt die netwerk configuratie van netwerkje.com weer een stuk complexer.

Persoonlijk blijf ik dus ver weg van de inzet van een eigen hoofdrouter.

,

Ondersteunen jouw switches IGMP snooping?

De airport routers van Apple hebben als vervelende eigenschap de TV streams (IGMP Multicasts) vrolijk te broadcasten over wifi.

Daardoor wordt de wifi onwerkbaar traag en ik heb het vermoeden dat je tegen dit probleem aanloopt.

Dus zodra de TC op een switch aangesloten wordt waar ook een TV ontvanger op aangesloten is en die switch ondersteunt geen IGMP snooping, dan is het afgelopen met de wifi van de TC. 

Dit probleem wordt veroorzaakt door de TC waarop blijkbaar een slechte of geen IGMP snooping op geïmplementeerd is.

De Experia Box bevat wel IGMP snooping, vandaar ook dat de wifi van de TC wel werkt als deze op een aparte LAN poort van de Experia Box aangesloten wordt. (De TV stream komt dan geeneens aan op de TC en kan dus ook niet via wifi gemulticast worden.)

Het gaat om een BlackBox LGB2003A-R2.

Deze heeft IGMP snooping aan staan.

Reputatie 7
Die switch ondersteunt dus IGMP snooping en dat zou moeten betekenen dat je die TC ook rustig op die switch zou moeten kunnen aansluiten.

Ik neem aan dat de poorten op die switch voorzien zijn van ledjes.

Als jij een TV ontvanger, die aangesloten is op de switch, aan zet, knipperen de ledjes bij de poort richting TV ontvanger en richting Experia Box zo ongeveer synchroon terwijl de andere poorten waarop een apparaat actief is een ander "knipperpatroon" hebben?

Er zijn vele anderen die hun TC op een switch achter de Experia Box aangesloten hebben.

Reputatie 2
1 waarom kan ik maar 1 extra EA aansluiten? elke keer als de 2e wordt aangesloten geen internet.

Dat moet gewoon werken.
2 waarom moet mijn TC nu direct via de EB aangeslotenworden? voorheen via de 24 poort switch.

Met IGMP snooping op jouw switch zouden er geen problemen moeten zijn en kan de TC gewoon op de switch.
3 waarom is het ip adres van de EB niet aan te passen?

Nooit geweest bij KPN, dat had je kunnen weten bij inlezen van te voren, wel eens dat dat niet handig is.
4 Waarom DNS niet aan te passen in EB?
Zie antwoord 3 idd ook niet handig, maar ok, misschien ooit.

5 Waarom kan de EB niet in bridge?

De EB v8 kan wel in bridge via "hidden menu"  de v9 niet volgens mij.
6 Regelmatig snelheid drops in de upload, 2,3 MB ipv 500? moet dan weer de EB resetten.

Lijkt me niet goed, of je hebt echt last van multicasting.
7 Icloud backups, ipad iphones etc werken vaak niet?

Lijkt me ook niet goed, nooit problemen hier.

Ik heb hier ook een netwerk met EB v8 en Airport Extremes (meerdere) en geen problemen tot nu toe.

Mij vallen wel een paar dingen op in jou configuratie.

Ik neem aan dat je airplay devices (rood) je Airport Express apparaten zijn en IPTV (blauw) je TV ontvangers zijn.

Welke switch is de 6 poorts switch? Op deze switchen heb je beide een IPTV kastje staan, dat betekend dat ze dus de multicast voor de kiezen krijgen, je hebt hier ook een airplay device op en de blackbox switch zal daar dus het multicast signaal voor IPTV heen sturen, dat is al 1 probleem.

De TC en de andere airport express moet het gewoon doen, ik weet niet hoe je ze hebt ingesteld maar hier werkt het zonder problemen?

Ik denk dat er toch nog ergens iets niet goed staat, zijn je settings in de Apples ok? welke generatie TC heb je (vanaf de 6gen zit er ook een IGMP setting op) (maar ok bij jou config zou het sowieso moeten werken)

Alle Apples praten met elkaar dus het lijkt me wel verstandig om ze alle 3 in de juiste poort en config te hebben.

Wat je hebt moet gewoon willen werken.

Oh ja en vergeet het maar dat de V10 open wordt, die wordt ook dichtgetimmerd dan kan ik nu wel vast voorspellen, dat is nl. ook voor 80 a 90% van de gebruikers de beste oplossing en zal voor de KPN de minste problemen geven. 

aanvulling: Hier heb ik DHCP aanstaan op de EB en die geeft een range uit van ...2-50, alles bekabeld en de vaste computers, airports enz enz allemaal op fixed ipadress staan.

De DHCP wordt gebruikt voor uitgifte Wifi naar de laptops en telefoons enz. in de airports heb ik dat dus ook allemaal uitstaan. Die staan hier in bridge, eigenlijk alleen als AP.

Reageer