ExperiaV10 instellingen naar andere pc

• 30 oktober 2015
  • 11 reacties
  • 484 keer bekeken

NA installatieproblemen en een reset door de helpdesk leek alles goed te gaan, tenminste zolang ik netwerkzaamheden deed vanaf PC's met Windows 10.
Toen ik na een kleine week de derde pc, een HP-Pavilion met Windows7-ult, opstartte had deze pas na 10 minuten een verbinding opgebouwd.
Daags daarna viel op mijn Win10 pc kort na het opstarten de verbinding weg, zo ook bij de 2e Win10-pc. De experia gedroeg zich weer net zo grillig als bij de 1e installatie:
Zoeken, instellingen aanpassen, zoeken, geen wifi verbinding en daarna ook geen vaste verbindingen meer: "kan de Experia niet vinden"
Uiteindelijk maar een reset, met een pen in het gaatje, gedaan. Na 20 minuten alles weer ok.
Dat gebeurde enkele dagen later weer, nadat ik op mijn Win7 pc aan het werk was geweest.
Ik ben bang dat dat elke keer weer gebeurd. De vraag is dus:
Hoe kan ik een Windows7 pc dwingen de Experia instellingen over te nemen, die ook gelden voor de netwerkkaarten van W10 pc's? En waar vind ik die?

Waarom laat de Experia zich sowieso van de wijs brengen door een (voor hem) nieuw apparaat?

11 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Welk kanaal gebruikt de Experiabox? Heb je WiFi repeaters? Extra routers of noem maar op?

Mijn V10 accepteert gewoon nieuwe apparaten en heeft nergens problemen mee. Van iPad tot Smartwatch, alles heeft WiFi

Robin
Kanaal? ik zie alleen:

LAN=IPv4  DHCP = On  LAN IP=192.168.2.254  DHCP= van 1 t/m 252   ISP DNS=Off 

er zijn 3 vaste pc's, die soms tegelijk aan staan, een netwerkprinter en (nu) een Freecom NAS, die niet altijd aan staat.

De vaste pc's zijn 2x een NUC met Win10 en die Pavillion met Win7. Upgraden naar Win10 durf ik nu niet.

ik heb (nog) geen repeater of extra router (de vorige Experia was een V8 waarop overigens de USB opslag wél werkte)

De WiFi werkt redelijk en de FON heb ik nog niet ingeschakeld.

WiFi was ook op de V8 niet zo sterk en ook daarom heb ik liever vaste verbindingen.

Meer weten?

Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Waarom is ISP DNS off? Of heb je je eigen DNS daar gedefinieerd?

Als je naar Netwerk centrum > Netwerk adapters > LAN > IPv4 > Instellingen gaat staat alles op automatisch?

Naar mijn idee is de WiFi van de V10 erg sterk en beter dan de V8 en V9.

USB opslag werkte inderdaad niet. Als deze aan gaat werken andere dingen niet (goed) en daarom is deze uit. Echter was de USB poort op de Experiabox nooit de sterkste en snelste.

Robin
Reputatie 7
RobinFlikkema schreef op 30 okt '15 om 22:16u
Hoi,

Dat staat bij mij ook off! Heb ik niet zelf gedaan maar alles werkt naar behoren.

Reputatie 7
Henk2304 schreef op 30 okt '15 om 22:21u
RobinFlikkema schreef op 30 okt '15 om 22:16uHoi,

Dat staat bij mij ook off! Heb ik niet zelf gedaan maar alles werkt naar behoren.

En bij mij ook, waarbij de primary DNS gevuld is met het IP adres van de V10.

Dat is volgens mij de standaard instelling en zorgt er voor dat het IP adres van de V10 als DNS server aan DHCP cliënts gegeven wordt i.p.v. de IP adressen van de DNS servers van KPN.

Voordeel: De DNS cache van de V10 doet mee in "name resolving" en de V10 gaat toch wel naar de DNS servers van KPN als de opgevraagde URL nog niet in de eigen DNS cache staat.

RobinFlikkema schreef op 30 okt '15 om 22:16u
Hoi,

Als je naar Netwerk centrum > Netwerk adapters > LAN > IPv4 > Instellingen gaat staat alles op automatisch?

Naar mijn idee is de WiFi van de V10 erg sterk en beter dan de V8 en V9.

USB opslag werkte inderdaad niet. Als deze aan gaat werken andere dingen niet (goed) en daarom is deze uit. Echter was de USB poort op de Experiabox nooit de sterkste en snelste.

Robin 
|ISP| DNS Off = net als bij Henkxxx en wjb: dat is volgens mij door de KPNtool zo ingesteld. IPv4 en IPv6 staan allebei op automatisch.

WiFi van de V10 erg sterk?? Nou, ietsje beter dan de V8 wel maar na een tijdje zakt dat weer in. Oorzaak???

De USB op de V8 was misschien niet sterk, maar het werkte wél en nu de NAS via het netwerk aangesloten is krijg ik vaak geen verbinding. Moet ik 'm soms een vaste IP geven?

Al met al staat nog steeds mijn vraag: Waarom laat de Experia-V10 toe dat Windows 7Ult zijn instellingen verruïneert?

Bram

Reputatie 7
Ik heb het vermoeden dat IPv6 hier de boosdoener is.

Helaas zijn er vele netwerkadapters die in combinatie met Windows niet goed met IPv6 overweg kunnen.

Als je op de V10 IPv6 uit kunt zetten, doe dat dan eens en kijk of het probleem daarmee verholpen is.

Zet anders de IPv6 ondersteuning in de netwerkadapter van die Windows 7 PC eens uit en test ook hiermee.

Niet geschoten is altijd mis. ;)

wjb schreef op 31 okt '15 om 00:10u
Ik heb het vermoeden dat IPv6 hier de boosdoener is.

Helaas zijn er vele netwerkadapters die in combinatie met Windows niet goed met IPv6 overweg kunnen.

Als je op de V10 IPv6 uit kunt zetten, doe dat dan eens en kijk of het probleem daarmee verholpen is.

Zet anders de IPv6 ondersteuning in de netwerkadapter van die Windows 7 PC eens uit en test ook hiermee.

wjb schreef op 31 okt '15 om 00:10uIk heb het vermoeden dat IPv6 hier de boosdoener is.

Niet geschoten is altijd mis. Smiley Knipoog

dank je wjb, maar het heeft niet geholpen. Integendeel, bijna alles is weer net zo fout als bij de 1e installatie. Vlgs de Experia is alleen IPv4 actief. IPv6 kan ik nergens vinden, ook niet hoe je dat aan of uit moet zetten in de box. Firewall staat op HIGh, dat is ook niet te veranderen. Ik had wel IPv6 uit op de pc: "Experia niet gevonden";foutcode W411201 E1201 zegt dat iets?Zelfde mededeling nu ook op de ander W10 pc maar geen foutcode.

En weer geprobeerd de pc's rechtstreeks aan de Experia box te hangen met een directe 5E kabel: maakt geen verschilOh ja Robin, ik heb iets gevonden over "kanaal", wat ik gisteren niet begreep: Channel 2.4Hz gebruikt kanaal 9 en 5Hz kanaal 100. Helpt dat bij de oplossing?Of zal ik maar vast weer een totale reset uitvoeren (pen in't gaatje):@
bramMH9 schreef op 31 okt '15 om 14:45u
wjb schreef op 31 okt '15 om 00:10uIk heb het vermoeden dat IPv6 hier de boosdoener is.

Zet anders de IPv6 ondersteuning in de netwerkadapter van die Windows 7 PC eens uit en test ook hiermee.dank je wjb, maar het heeft niet geholpen. Integendeel, bijna alles is weer net zo fout als bij de 1e installatie. Vlgs de Experia is alleen IPv4 actief. IPv6 kan ik nergens vinden, ook niet hoe je dat aan of uit moet zetten in de box. Firewall staat op HIGh, dat is ook niet te veranderen. Ik had wel IPv6 uit op de pc: "Experia niet gevonden";foutcode W411201 E1201 zegt dat iets?

Zelfde mededeling nu ook op de ander W10 pc maar geen foutcode.

En weer geprobeerd de pc's rechtstreeks aan de Experia box te hangen met een directe 5E kabel: maakt geen verschilOh ja Robin, ik heb iets gevonden over "kanaal", wat ik gisteren niet begreep: Channel 2.4Hz gebruikt kanaal 9 en 5Hz kanaal 100. Helpt dat bij de oplossing? 
3 dagen later.. Ondertussen de NAS van vast-192.168.1.75 naar dynamisch; dat werd 192.168.2.9. Werkt weer.
Internetten gaat nog steeds met wisselend succes. Verbinding naar internet kan zo maar wegvallen, maar ook kan de ExperiaV10 plots uit het zicht verdwenen zijn. Weinig stabiel dus.
Gisteren na een Reset de mededeling: "Pairbonding not active". Foutcode W610111 E1205; snelheid down ongeveer ~13Mbps ipv ~31.
Niet opgelost na een 2e totale reset dus even laten rusten.
Vandaag overdag goed gegaan, totdat een derde Windows10 in gebruik kwam: Geen internet; KPNtools meldt alleen dat er beperkte verbinding is (no pairbonding) maar internetten lukt niet.
Na 3keer Reset: (1:"pen in gaatje" / 2:Stroom onderbroken etc / 3: Uit met de knop rechts) was ExperiaBox wel zichtbaar maar pas na 20 minuten wachten plots weer verbinding naar buiten. Ik word hier erg moe van.

Opmerkelijk: Servicetool meldt, schakelend tussen de items, op Home: "Je internetverbinding werkt goed!" - op Experia Box: "bij Status geen bijschriften - en bij Herstel Verbinding staat "Geen verbinding met internet" en heel cynisch daaronder: "probleem opgelost". KPN wordt bedankthttps://

OOK Opmerkelijk: ISP DNS stond weer op Off. Die heb ik weer op On gezet en overal IPv6 uitgeschakeld. Ik denk dat ik deze box maar weer ga omruilen of KPN moet met een nerd van een monteur komen opdraven.

Goeie tips blijven overigens welkom.

bramMH9 schreef op 3 nov '15 om 23:07u
bramMH9 schreef op 31 okt '15 om 14:45uwjb schreef op 31 okt '15 om 00:10uIk heb het vermoeden dat IPv6 hier de boosdoener is.

Zet anders de IPv6 ondersteuning in de netwerkadapter van die Windows 7 PC eens uit en test ook hiermee.dank je wjb, maar het heeft niet geholpen. Integendeel, bijna alles is weer net zo fout als bij de 1e installatie. Vlgs de Experia is alleen IPv4 actief. IPv6 kan ik nergens vinden, ook niet hoe je dat aan of uit moet zetten in de box. Firewall staat op HIGh, dat is ook niet te veranderen. Ik had wel IPv6 uit op de pc: "Experia niet gevonden";foutcode W411201 E1201 zegt dat iets?

Zelfde mededeling nu ook op de ander W10 pc maar geen foutcode.

En weer geprobeerd de pc's rechtstreeks aan de Experia box te hangen met een directe 5E kabel: maakt geen verschilOh ja Robin, ik heb iets gevonden over "kanaal", wat ik gisteren niet begreep: Channel 2.4Hz gebruikt kanaal 9 en 5Hz kanaal 100. Helpt dat bij de oplossing? 3 dagen later.. Ondertussen de NAS van vast-192.168.1.75 naar dynamisch; dat werd 192.168.2.9. Werkt weer.
Internetten gaat nog steeds met wisselend succes. Verbinding naar internet kan zo maar wegvallen, maar ook kan de ExperiaV10 plots uit het zicht verdwenen zijn. Weinig stabiel dus.
Gisteren na een Reset de mededeling: "Pairbonding not active". Foutcode W610111 E1205; snelheid down ongeveer ~13Mbps ipv ~31.
Niet opgelost na een 2e totale reset dus even laten rusten.
Vandaag overdag goed gegaan, totdat een derde Windows10 in gebruik kwam: Geen internet; KPNtools meldt alleen dat er beperkte verbinding is (no pairbonding) maar internetten lukt niet.
Na 3keer Reset: (1:"pen in gaatje" / 2Gefrustreerde smileytroom onderbroken etc / 3: Uit met de knop rechts) was ExperiaBox wel zichtbaar maar pas na 20 minuten wachten plots weer verbinding naar buiten. Ik word hier erg moe van.

Opmerkelijk: Servicetool meldt, schakelend tussen de items, op Home: "Je internetverbinding werkt goed!" - op Experia Box: "bij Status geen bijschriften - en bij Herstel Verbinding staat "Geen verbinding met internet" en heel cynisch daaronder: "probleem opgelost". KPN wordt bedankt

OOK Opmerkelijk: ISP DNS stond weer op Off. Die heb ik weer op On gezet en overal IPv6 uitgeschakeld. Ik denk dat ik deze box maar weer ga omruilen of KPN moet met een nerd van een monteur komen opdraven.

Goeie tips blijven overigens welkom.

Vandaag een monteur op bezoek gehad. Na enig zoeken en wegstrepen hebben we de (of een?) oplossing gevonden: De NAS heeft een eigen serverfunctie en die overruled die van de Experia box. Had box V8 kennelijk geen probleem mee, deze V10 raakt er ernstig van in de war. Ook al omdat deze standaard niet in de range 192.168.1.xxx bezig is maar alleen in 192.168.2.xxx. Met als gevolg dat de IPv4 telkens werd gezet op 192.168.1.254. en dan komt er geen verbinding, ook al “ziet” de pc de ExperiaV10. Misschien is dat wat RobinFlikkema bedoelde op 30-10-15 21:55u.

Een ander probleem was dat ik op elke pc de KPNtools had geïnstalleerd. De handleiding geeft niet aan dat dat tegenstrijdige oplossingen veroorzaakt omdat aanpassingen niet aan de andere pc’s worden doorgegeven. KPNtools dus op één pc installeren en gebruiken.

En nu de Experia maar eens even gaan plagen en kijken of het probleem echt verholpen is.

Bram

Het is een maand goed gegaan, maar vanavond (pakjesavond??) ineens geen verbinding halvewege het gebruik.

De verbinding stond op 169.195.?.? een heel vreemd adres. De servicetool bleek niet in staat dit te corrigeren. Jammer. Uiteindelijk de box maar gereset en nu werkt het weer. Kan dat komen omdat de update van Win10 hiervan de boosdoener is? Er waren nl. ook andere pc-instellingen gewijzigd of verwijderd en elders las ik dat Microsoft die update heeft teruggetrokken (nadat mijn pc was geupdate) vanwege allerlei bugs in die update?

Reageer