Beantwoord

extern ip-nummer buitenland

• 20 november 2017
  • 28 reacties
  • 803 keer bekeken

Ik heb internet buitengebied en krijg regelmatig een ander extern ip nummer. Ik heb nu een ipnummer dat als locatie London heeft. Vervelend bij bepaalde games om dat je dan andere contacten krijg. Herstarten van het modem heeft niets opgeleverd.
iemand een idee hoe dit op te lossen

Admin: topic verplaatst naar juiste categorie
icon

Beste antwoord door Erwin_ 28 november 2017, 13:11

Goed nieuws! Men heeft onderzoek gedaan naar aanleiding van de berichten op het forum. Daarbij werd inderdaad herkend dat een aantal IP-adressen de verkeerde status heeft. Vervolgens is er een change ingediend om dit te verhelpen. Dat heeft wat tijd nodig. Zoals het nu lijkt worden de 'verkeerde' ip's vanavond/vannacht geblocked en dus automatisch vervangen door Nederlands ip adressen.
Hou me even ten goede - we verwachten dus dat het morgen is afgelopen maar ik wil graag volgende week aanhouden als moment waarop dit probleem niet meer mag voorkomen. Stel jullie ervaren dán nog steeds issues dan zal ik het doorsturen .
Ik wil jullie bedanken voor jullie alertheid. 🙂 Zo lossen we dit soort zaken samen op.

( Mocht je ondertussen gewend zijn aan de Engelse content op netflix dan zul je weer je heil moeten zoeken in een proxy of VPN ben ik bang 😉 )
Bekijk origineel

28 reacties

Reputatie 7
Je bent niet de eerste die dit fenomeen meldt.
Ik hoop dat er snel iemand van het KPN Webcare team navraag zal gaan doen om de oorzaak hiervan te achterhalen.
Hier ook hetzelfde probleem, zit zo nu en dan ook met een IP nummer uit het Vereningd Koninkrijk.
Soms wil het wel helpen om het modem te herstarten.
Reputatie 3
Badge +2
Dit lijkt me een beetje een omgekeerde redenering.

Wie is er nu fout ? KPN ?
Of het stukje software van de geolocatie provider dat ten onrechte beweert dat dit IP adres in London zit ?

Als ik in Amsterdam sta en Google Maps beweert dat ik in Rotterdam sta. Ben ik dan fout (en moet ik maar naar Rotterdam gaan) of is Google Maps fout ?

Die geolocatie databases zitten vol fouten. Deze site probeert er 5 verschillende:
https://www.iplocation.net/index.php

Als ik die loslaat op mijn IP adres krijg ik 3 verschillende antwoorden en ze zijn alle 3 fout. Wel allemaal in Nederland, dat wel. Maar ook dat kan dus fout zijn.
Reputatie 7
Als een abonnee geconfronteerd wordt met het feit dat hij/zij ineens geen iTV van KPN meer kan kijken omdat hij thuis in het buitenland is, of het Engelse aanbod van Netflix voorgeschoteld krijgt omdat Netflix denkt dat hij/zij in Engeland is, dan maakt het mij niet zoveel uit wiens fout dat is.
Wat ik dan verwacht is dat ik mijn provider (KPN) kan aanspreken om dit te verhelpen.
Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

KPN geeft bij RIPE netjes aan dat dit IP uit Nederland komt (in iedergeval bij de vorige gevallen die ik gezien heb). Echter bestaan er diensten die locaties van IP-adressen "beter weten". Die hebben het in dit geval fout en diensten zoals Netflix die de locatie van die diensten afnemen schatten dus de locatie fout in.

Ik ben zelf dan ook niet van mening dat KPN dit moet oplossen. Het zou ze wel sieren als ze dit oplossen.

Zelf kan je in iedergeval de betreffende diensten benaderen. Vaak zijn dat MaxMind, IP2Location en EurekAPI maar er zijn nog een paar kleinere.
Hoi,

KPN geeft bij RIPE netjes aan dat dit IP uit Nederland komt (in iedergeval bij de vorige gevallen die ik gezien heb). Echter bestaan er diensten die locaties van IP-adressen "beter weten". Die hebben het in dit geval fout en diensten zoals Netflix die de locatie van die diensten afnemen schatten dus de locatie fout in.

Ik ben zelf dan ook niet van mening dat KPN dit moet oplossen. Het zou ze wel sieren als ze dit oplossen.

Zelf kan je in iedergeval de betreffende diensten benaderen. Vaak zijn dat MaxMind, IP2Location en EurekAPI maar er zijn nog een paar kleinere.

Als gebruiker van G4 buitengebied heb je geen vast IP nummer.
Wat is dat voor onzin "Zelf benaderen" ?
Reputatie 7
...Ik ben zelf dan ook niet van mening dat KPN dit moet oplossen. Het zou ze wel sieren als ze dit oplossen...Ik ben van mening dat KPN hiervoor wel het aanspreekpunt is voor de abonnee. KPN is de "beheerder/eigenaar" van het IP adres en is mijns inziens dan ook de aangewezen partij om de organisaties achter bijvoorbeeld MaxMind, IP2Location en EurekAPI aan te spreken op de foutieve registratie.
Reputatie 3
Badge +2
Het lijkt me wel van belang wiens fout het is, omdat degene die de fout heeft gemaakt ook degene is die de fout kan oplossen. KPN kan er helemaal niets aan doen dat een geolocatie provider een fout in zijn database heeft.

Ja, als de ITV app niet meer zou werken, dat zou inderdaad iets zijn wat KPN zelf zou moeten oplossen. Maar als Netflix het verkeerde land aangeeft, dan kan ik me niet voorstellen dat KPN dat kan oplossen.

Ik ben wel benieuwd of bij degenen die hier last van hebben deze website:
https://www.iplocation.net/index.php

in alle 5 gevallen zegt dat de geolocatie in Engeland is of dat er ook providers zijn die in ieder geval het correcte land aangeven.
Reputatie 7
Het lijkt me wel van belang wiens fout het is, omdat degene die de fout heeft gemaakt ook degene is die de fout kan oplossen. KPN kan er helemaal niets aan doen dat een geolocatie provider een fout in zijn database heeft...Toch is en blijft dat IP adres eigendom van KPN. Als dat IP adres voor mij als klant beperkingen met zich meebrengt, zoals bijvoorbeeld het Engelse aanbod in Netflix, dan is het mijns inziens KPN die de geolocatie provider(s) moet aanspreken op de correcte registratie, niet de abonnee.
Reputatie 7
Badge +30
Het lijkt me wel van belang wiens fout het is, omdat degene die de fout heeft gemaakt ook degene is die de fout kan oplossen. KPN kan er helemaal niets aan doen dat een geolocatie provider een fout in zijn database heeft...Toch is en blijft dat IP adres eigendom van KPN. Als dat IP adres voor mij als klant beperkingen met zich meebrengt, zoals bijvoorbeeld het Engelse aanbod in Netflix, dan is het mijns inziens KPN die de geolocatie provider(s) moet aanspreken op de correcte registratie, niet de abonnee.Maar, dat is toch wel gek. Tuurlijk is dat IP van KPN. Maar KPN heeft netjes bij RIPE aangegeven dat dat IP Nederlands is. Er zijn echter bedrijven die denken dat het niet Nederlands is en een andere locatie meegeven. Maar KPN heeft eigenlijk niets van doen met die bedrijven.

Strikt gezien zou je moeten zijn bij de diensten die dingen blokkeren/veranderen omdat jouw IP zogenaamd niet Nederlands is.

Robin
Reputatie 7
...Maar KPN heeft eigenlijk niets van doen met die bedrijven.Ik heb als abonnee nog minder van doen met die bedrijven.

Strikt gezien zou je moeten zijn bij de diensten die dingen blokkeren/veranderen omdat jouw IP zogenaamd niet Nederlands is...In principe zou je inderdaad bijvoorbeeld Netflix moeten aanspreken echter mijn stelling is dat ik mijn provider hier op moet kunnen aanspreken opdat mijn provider er zorg voor draagt dat het door haar aan mij toegewezen IP adres bij Netflix als Nederlands gezien gaat worden. Het moet niet zo zijn dat ik het hele circus overmorgen opnieuw moet gaan doorlopen omdat ik dan wellicht van KPN weer een ander IP adres toegewezen heb gekregen.
Reputatie 3
Badge +2
Het is me na een paar keer proberen (verbinding verbreken en weer opbouwen) ook gelukt om een "Engels" IP adres te krijgen via het Huawei 4G modem.

Zie bijlage, 2 van de 5 geolocatie providers zien het adres terecht als Nederlands en de andere als Engels. Dit ging om 188.207.x.x

Netflix zag het ook als een Engels adres, ik kon probleemloos naar een serie kijken die alleen in Engeland te zien is.

Ik denk toch dat je echt bij Netflix moet klagen, want daar zit de fout. KPN kan hier niets aan doen.

Ondertussen is de oplossing denk ik ook vrij eenvoudig, je verbreekt de verbinding en bouwt die opnieuw op en dan kijk je hier:
https://www.iplocation.net/

of alle 5 providers het adres als Nederlands zien, zo niet, dan probeer je het gewoon nog een keer.

En als je graag naar Engelse Netflix content wil kijken, dan lukt dat zo ook 😉 (zolang het duurt, maar van mij hoef je niet te klagen bij Netflix) .
Reputatie 7
...Ik denk toch dat je echt bij Netflix moet klagen, want daar zit de fout. KPN kan hier niets aan doen...Dat KPN deze fout niet veroorzaakt moge duidelijk zijn, echter ik denk wel dat het KPN is die dit bij Netflix aanhanging zou moeten maken. Het betreft waarschijnlijk hele IP ranges van KPN die te onrechte als Engels gezien worden.
Mensen, voor de duidelijkheid het gaat hier om een IP nummer wat door de KPN wordt uitgegeven aan het 4G Modem m.a.w. de verantwoordelijkheid ligt toch bij de KPN.
Het is wel raar dat nog niemand van de KPN heeft gereageerd op deze vraag van de gebruikers.
Reputatie 7
Badge +30
Nou dat is niet raar. Dit topic is maar 1 dag oud en het is nou niet speciaal een geval met spoed ofzo.

Binnenkort zal er wel gereageerd worden.
Bepaald dhr Flikkema wat spoed is of niet ?
Reputatie 3
Badge +2
Het kan wel even gaan duren voor dit is opgelost. Want zelfs als KPN direct in actie zou komen (dat hoeven ze niet want het wordt niet door KPN veroorzaakt, maar het zou wel aardig zijn), dan betekent dat nog niet dat alle geolocatie providers hun database snel gaan aanpassen.

Volgens mij gebruikt Netflix Akamai Edgescape voor hun geolocatie. Hier kun je zien wat voor resultaat dat geeft voor jouw IP adres:
http://whatismyip.akamai.com/advanced

De makkelijkste manier om dit voorlopig op te lossen is dan toch om in het Huawei modem de 4G verbinding te verbreken en weer op te bouwen, tot de locatie die je hierboven ziet in Nederland zit.

En zolang je de verbinding niet verbreekt blijft het modem dat adres houden, dus het gedoe valt best mee.

Dit zou trouwens sowieso een tijdelijk probleem moeten zijn, want uiterlijk 20 maart 2018 gaat de regel in dat je overal in de EU de content krijgt van het land waar je woont.

Dit zou trouwens sowieso een tijdelijk probleem moeten zijn, want uiterlijk 20 maart 2018 gaat de regel in dat je overal in de EU de content krijgt van het land waar je woont.

En dat is volgens mij juist het probleem, dat kan toch alleen maar traceerbaar zijn door een gegeven IP adres of vergis ik me daarin ?
Overigens het IP Nummer wat ik regelmatig krijg van de KPN mast, dat zou in hartje London zijn.
Reputatie 3
Badge +2

En dat is volgens mij juist het probleem, dat kan toch alleen maar traceerbaar zijn door een gegeven IP adres of vergis ik me daarin ?

Volgens de EU regels die binnenkort ingaan krijg je overal in de EU de content van het land waar je woont, in de praktijk van het land waar het abonnement is afgesloten (en van waar de betaling wordt gedaan).

Dus als je dan met je Nederlandse Netflix abo in bijvoorbeeld een Frans hotel zit en daar met de wifi verbinding maakt, dan krijg je de Nederlandse content.
@jrxs4all

Oke, op die manier, dat is wat duidelijker omschreven.
dank voor de info.
Reputatie 7
Badge +17
Dag allen! In het bijzonder de topicstarter, Ruud.

Ik had zojuist een andere case en die heb ik doorverwezen naar het service nummer van 4g buitengebied. Ik wil het, nu ik dit lees toch even anders aanpakken. De discussie is interessant en ik zal deze naar een aantal beheerders van het platform sturen. Wie weet kunnen we invloed uitoefenen. Ik houd jullie op de hoogte! Garanties heb ik niet. Ik hoop wel dat ik uiteindelijk duidelijkheid kan bieden. :-)

Reputatie 3
Badge +2
Je kunt het "probleem" ook heel simpel omzeilen door een andere APN te kiezen.

Elke APN behalve advancedinternet is goed.

Ik heb internet, fastinternet en portalmmm.nl geprobeerd.
Reputatie 7
Badge +17
Goed nieuws! Men heeft onderzoek gedaan naar aanleiding van de berichten op het forum. Daarbij werd inderdaad herkend dat een aantal IP-adressen de verkeerde status heeft. Vervolgens is er een change ingediend om dit te verhelpen. Dat heeft wat tijd nodig. Zoals het nu lijkt worden de 'verkeerde' ip's vanavond/vannacht geblocked en dus automatisch vervangen door Nederlands ip adressen.
Hou me even ten goede - we verwachten dus dat het morgen is afgelopen maar ik wil graag volgende week aanhouden als moment waarop dit probleem niet meer mag voorkomen. Stel jullie ervaren dán nog steeds issues dan zal ik het doorsturen .
Ik wil jullie bedanken voor jullie alertheid. 🙂 Zo lossen we dit soort zaken samen op.

( Mocht je ondertussen gewend zijn aan de Engelse content op netflix dan zul je weer je heil moeten zoeken in een proxy of VPN ben ik bang 😉 )
werkt dit nu ook bij kpn advanged?
Goedenavond,

Hier ook hetzelfde probleem, ik maak gebruik van Advanced Internet en heb een Engels/Britse IP-Adress en krijg ik dus problemen met Netflix, ed.
Moet ik nog een actie doen om dit te herstellen, modem herstarten of iets dergelijks?

Alvast bedankt!

Reageer