Beantwoord

Externe antenne 4G buitengebied binnenshuis

• 9 september 2017
  • 23 reacties
  • 11080 keer bekeken

Reputatie 2
Hallo,

Voor "sneller internet buitengebied" wil ik graag de 4G ontvangst via onze Huawei E5186 verbeteren met een externe antenne zoals aanbevolen (https://www.wifi-shop24.com/JARFT-4G-Directional-Panel-Antenna-14dBi-800/1800/2600MHz-Multiband-Outdoor).
De ontvangst is nu redelijk en lijkt stabiel volgens de lampjes op het apparaat en via de webinterface 192.168.8.1 (2 streepjes 4G+), maar als gebruiker ervaar je regelmatig dat tijdens het browsen de verbinding hapert. Alles blijft even hangen of de pagina die je probeert te openen kan niet gevonden worden, terwijl een 10-tal seconden daarvoor en daarna volle snelheid beschikbaar is.

Ik heb over een externe antenne een aantal vragen:
1) bij ons kan deze moeilijk buiten worden opgehangen. Indien de externe antenne binnen en op dezelfde plaats als het modem wordt geplaatst, zal deze dan significant sterkere ontvangst geven dan de antenne die ingebouwd zit in het modem zelf ?

2) is het te verwachten dat de genoemde haperingen verbeteren met de buitenantenne of zit zoiets qua oorzaak meer op het netwerk zelf dan in de verbinding die ik heb met dit netwerk (zie huidige ontvangst sterkte) ?

Ben benieuwd naar ervaringen en alvast bedankt,
William
icon

Beste antwoord door williamb 18 september 2017, 18:51

Hallo,

een kleine update, zodat we hier geen open einde hebben..
Ondertussen is de bovengenoemde externe antenne binnen gekomen en aangesloten.
Ik heb hem binnen en op dezelfde plaats en in zelfde richting als de Huawei modem gezet (is in een kleine meterkast, dus niet echt andere opties als ik hem binnen wil houden). Het resultaat is positief. Ping tijden naar beneden, alle andere via LTE gemeten waarden beter en de download snelheid hoger (gaat tot 85 mbps nu) : dus bij deze bewezen dat het weldegelijk zin heeft de externe antenne te gebruiken.

Al met al ben ik zeer tevreden en KPN dankbaar voor dit cadeau, want anders kan ik het niet noemen dat je dit gratis krijgt bij de abonnement. Het was voor ons een zeer welkome aanvulling, want 5mbps wat we tot nu toe hadden, is toch echt niet meer van deze tijd.

Vriendelijke groeten,
William
Bekijk origineel

23 reacties

Reputatie 7
1) Nee, dit zal geen verbetering geven. Het is niet zozeer een betere antenne, dat maakt niet uit, als wel het feit dat ie buiten (kan ook bij het raam) wordt gemonteerd. Indien bij het raam dan wel een raam aan de kant van de zendmast.
Er is ook niet ineens meer signaal van de zendmast in de buurt v.h. modem als je de buitenantenne daar plaatst. 😉

2) Bij montage / plaatsing bij het modem zal hier geen enkel resultaat van te verwachten zijn.

Er is voor 4G buitengebied al veel op 't forum te vinden.
Reputatie 7
Badge +30
Verander het APN eerst even naar advancedinternet.
Reputatie 2
Hallo,

Bedankt PeterG en RobinFlikkema voor jullie antwoorden.

Lijkt me duidelijk dan dat antenne alleen helpt om op een betere plek het signaal te ontvangen en dat deze niet beter in staat is/gevoeliger is om op dezelfde plek het signaal op te pakken. Had ik niet verwacht, maar het zij zo.

Ik heb de APN van internet veranderd naar advancedinternet (stond origineel op fastinternet, maar internet bleek iets stabieler). Ik had hier dus eerder al mee getest en toen was de verbinding heel traag op advancedinternet, maar op 1 of andere manier haal ik nu dezelfde snelheden als op internet, dus gaan we dit een tijdje proberen.

Als iemand nog ideeën heeft hoor ik het graag..

Vriendelijke groeten,
William
Reputatie 3
Badge +2

Lijkt me duidelijk dan dat antenne alleen helpt om op een betere plek het signaal te ontvangen en dat deze niet beter in staat is/gevoeliger is om op dezelfde plek het signaal op te pakken. Had ik niet verwacht, maar het zij zo.

Elke antenne heeft een bepaalde versterking (gain) en de antenne die jij noemt heeft zeker een hogere versterking dan de ingebouwde antenne van de Huawei en zal dus op dezelfde plek normaal gesproken een sterker signaal geven.

Uiteraard kan de antenne er niet voor zorgen dat er meer signaal aanwezig is, maar de antenne vangt meer op van dat signaal. Vergelijk het met een koffiekopje en een emmer die je buiten zet in de regen, voor beiden regent het even hard maar de emmer zal meer water opvangen. Ook bij antennes is er een direct verband tussen omvang en versterking.

Daarnaast is de antenne die je noemt richtinggevoelig en dat zorgt voor extra versterking in een bepaalde richting (en juist minder versterking in de andere richtingen).

Het signaal is buiten sterker dan binnen en als je de antenne buiten monteert geeft dat nog meer signaal. Als de kabel tenminste niet te lang is, afhankelijk van de frequentie en de kwaliteit van de kabel kan een kabel zo maar 0,5 tot 1 dB verlies per meter geven en bij lange kabels kun je een groot deel van het effect van de antenne verliezen of zelfs meer dan dat.
Reputatie 2
Hallo,

bedankt voor je reactie.
"Uiteraard kan de antenne er niet voor zorgen dat er meer signaal aanwezig is, maar de antenne vangt meer op van dat signaal."
Dat klink meer wat ik had verwacht dan dat het niet uit zou maken zoals eerder genoemd.

Dan lees ik "Daarnaast is de antenne die je noemt richtinggevoelig en dat zorgt voor extra versterking in een bepaalde richting (en juist minder versterking in de andere richtingen)."
Ik lees hier dan uit dat de ingebouwde antenne niet of minder richtingsgevoelig is, daar zijn lagere gain. Enig idee hoe nauw dit komt bij de genoemde externe antenne ? Als het op een paar graden draairichting nauwkeurig komt, is het misschien bijna niet mogelijk hem goed afgesteld te krijgen met alleen kijken naar de lampjes op het modem..?!

Vriendelijke groeten,
William
Een buitenantenne verbeterd je ontvangst mits goed afgesteld.
Hier een programma waar je de antenne mee kunt richten,
http://www.lte-anbieter.info/ltewatch/huawei.php

en neem dit eens door:
https://forum.kpn.com/internet-9/overstappen-kpn-buitengebied-naar-t-mobile-4g-voor-thuis-430764/index2.html
Reputatie 3
Badge +2

Dan lees ik "Daarnaast is de antenne die je noemt richtinggevoelig en dat zorgt voor extra versterking in een bepaalde richting (en juist minder versterking in de andere richtingen)."
Ik lees hier dan uit dat de ingebouwde antenne niet of minder richtingsgevoelig is, daar zijn lagere gain. Enig idee hoe nauw dit komt bij de genoemde externe antenne ? Als het op een paar graden draairichting nauwkeurig komt, is het misschien bijna niet mogelijk hem goed afgesteld te krijgen met alleen kijken naar de lampjes op het modem..?!

Dat valt wel mee, volgens de specificaties heeft die antenne en openingshoek van 30 graden horizontaal en 25 graden verticaal. Dus een paar graden naar links/rechts of naar boven/beneden zou geen verschil mogen maken.

Daarnaast kun je meer informatie zien over de signaalwaardes dan alleen de lampjes in het genoemde LTEWatch programma. Die signaalwaardes kun je trouwens ook zien als je met een webbrowser contact maakt met de Huawei, tenminste bij de B525:

http://192.168.8.1/html/deviceinformation.html
Reputatie 7
Badge +30
Dat de openingshoek zo groot is betekent niet direct dat er geen verschil is, maar dat er een kleiner verschil is. Het zou dus geen groot verschil maken, maar het is wel het best om hem zo goed mogelijk te richten.
Reputatie 2
Hartelijk dank voor alle info!

Ik ga me er eens in verdiepen, vooral in alle waardes die nu te meten zijn en kom er hopelijk binnen een paar dagen op terug.

Trouwens wel al even snel LTE watch gedownload en dat werkt 😉 Enige wat me opvalt is dat hij in het downloadsnelheidsschermpje / grafiekje ongeveer 1,7x zo veel downloadsnelheid laat zien als dat de kpn speedtest laat zien op hetzelfde moment van meten (67mbps versus 114 mbps), maar goed..

Groeten,
William
Reputatie 7
Badge +30
Die 1.7 kan ik niet verklaren, maar als LTE Watch een verbindingssnelheid aangeeft dan klopt het dat die hoger is dan wat een speedtest heeft.
Je Sinr waarde is de belangrijkste snelheid is afhankelijk van afstand zender en frequentie. Ledjes zeggen weinig....zie waarden in BigMode
Verder de link gebruiken welke ik je stuurde. Betere handleiding Kun je niet vinden!!
Reputatie 2
Bedankt voor alle reacties, ik waardeer het zeer dat jullie je kennis willen delen en mij een hoop leergeld/tijd daarmee besparen.

De antenne is besteld, dus die hoop ik binnenkort binnen te hebben.

Doorgaand op wat u mij verteld: "... Je Sinr waarde is de belangrijkste snelheid is afhankelijk van afstand zender en frequentie ..." , begrijp ik het dan goed dat:

a) qua snelheid (nu ergens tussen de 60 en 70 mbps volgens KPN en Ookla test) de antenne eigenlijk geen verschil gaat maken, omdat ik de afstand tot de zender niet kan veranderen en ook zijn frequentie niet en ik nu eigenlijk zonder antenne al best wel goede ontvangst heb ?

b) ik straks bij het afstellen van de antenne vooral de SINR waarde optimaal moet zien te krijgen en dat de andere 3 waardes (RSRP, RSSI, RSRQ) dan " zijn wat ze zijn" bij de optimale SINR of zit er misschien nog een wat diepere logica achter die bijvoorbeeld verteld dat SINR best 10% mag zakken als de RSRP daar 30% beter van wordt ?

Vriendelijke groeten,
William
Reputatie 2
Hallo,

een kleine update, zodat we hier geen open einde hebben..
Ondertussen is de bovengenoemde externe antenne binnen gekomen en aangesloten.
Ik heb hem binnen en op dezelfde plaats en in zelfde richting als de Huawei modem gezet (is in een kleine meterkast, dus niet echt andere opties als ik hem binnen wil houden). Het resultaat is positief. Ping tijden naar beneden, alle andere via LTE gemeten waarden beter en de download snelheid hoger (gaat tot 85 mbps nu) : dus bij deze bewezen dat het weldegelijk zin heeft de externe antenne te gebruiken.

Al met al ben ik zeer tevreden en KPN dankbaar voor dit cadeau, want anders kan ik het niet noemen dat je dit gratis krijgt bij de abonnement. Het was voor ons een zeer welkome aanvulling, want 5mbps wat we tot nu toe hadden, is toch echt niet meer van deze tijd.

Vriendelijke groeten,
William
Reputatie 7
Badge +30
Bedankt voor de update!
Reputatie 1
Ik ben al een tijdje aan het zoeken, maar kan het niet vinden. Wat zijn nu de ideale of in ieder geval goede waarden in LTEwatch.
Ik moet mijn antenne nog uitrichten, het valt me op dat deze waarden heel erg schommelen.
Zie de foto's.

Als ik nu ga uitrichten, waar dien ik op te letten. Ik neem aan dat de RSRP's een stuk lager moeten. dus -70 bijvoorbeeld en de SINR zo hoog mogelijk.

Overigens behaal ik nu een 50-80mb/s
Reputatie 6
Badge +7
@Redwood Het is niet even met een paar woorden te zeggen wat goede waarden zijn, er zijn erg veel complexe factoren in het spel, de meeste ervan heb je als gebruiker geen invloed op. Verder is vrijwel altijd de perceptie en focus van mensen op 'ontvangen', terwijl ook voor alleen internet data ontvangen, een klein deel zenden nodig is van jouw modem, ook als b.v. alleen UDP IP verkeer is.

De door KPN aanbevolen buitenantenne lijkt betere specs te hebben dan de standaard van T-Mobile (die in eerste instantie kostenloos was), maar o.a. hier is veel info te vinden m.b. buitenantenne
https://forum.t-mobile.nl/installatie-en-andere-technische-vragen-480/buitenantenne-binnen-zorgt-niet-voor-beter-bereik-270779?postid=1335573
Reputatie 1
@tmoesel

Heb je wellicht een verklaring waarom het lijkt alsof na de update het internet een stuk minder is geworden? Mijn buurman heeft nagenoeg dezelfde waardes met dezelfde buitenantenne. Echter zit hij rond de 70-100mbit zonder storingen.
Reputatie 6
Badge +7
@Redwood Ik weet niet wat de update waarover je het hebt omvat, er zal ergens wel een changelog moeten zijn van wat er exact veranderd is mag ik hopen. Ik heb met mijn 4Gmodemrouter (van T-Mobile) nog nooit een update doorgevoerd, subversienumer is wel iets hoger dan in die van KPN zag ik eind 2016, maar ik heb nergens een fatsoenlijke changelog kunnen vinden. Huawei (of derde partij in naam van Huawei) laten hier veel te wensen over.

Zelfde signaalwaardes kan op een andere cell-ID (mast/sector) zijn, de load op een andere cell kan totaal anders zijn per tijdstip etc etc.
Storingen kunnen ook op hoger niveau in de network stack zitten, APN in ieder geval op advancedinternet zetten voor zover je dat nog niet had. APN fastinternet, wat standaard bij dataSIM stond ingesteld bij mij, is een ramp (corrupte data).

@williamb De datarates/grafieken in LTEwatchH kunnen op LTE physical layer niveau zijn (OSI layer 1) , wat nogal anders is dan TCP/IP, waarin LTE signalling en IP overhead in zitten, maar om dat zeker te weten zal je de auteur of anderszins moeten vragen/zoeken.
Reputatie 1
Ik heb het modem gisteren een reset naar fabrieksinstellingen gegeven, op zicht apart, ik had geen custom instellingen. Het profiel op advanced gezet en nu staat mijn SINR rond de 21. Het lijkt nu beter te zijn!
Reputatie 6
Badge +7
Bij zwabbert de SINR rond de 0, met aangesloten buitenantenne buitenshuis, gericht op de 'meest logische mast'. Gevoeligheidshoek is 70 graden is mij ooit vertelt door iemand in naam van T-Mobile, maar het staat nergens in de datasheet. Naast SINR vind ik RSRP een betere indicator, maar als je echt naar oorzaken van (mindere) RF performance wil kijken, zijn beide waardes en meer details nodig, over langere tijd. Ik heb een linux script lopen die op seconde-basis waardes uit de E5186s-22a trekt. Dan zie je in de loop der tijd heel wat verschillende cell-ID's ('masten/sectoren') voorbij komen. Het kan zijn dat de cell-handovers bij KPN anders en/of moeizamer gaat dan bij Tele2 of T-Mobile_NL, wat tot haperingen kan leiden. Ik heb er geen getallen bij, maar het is wel te merken aan gedrag van diverse IP connecties (afgelopen maanden, mijn locatie).
Reputatie 3
Badge +2
Antenne uitrichten op een zo hoog mogelijke RSRP geeft normaal gesproken ook de beste RSRQ en SINR.

RSRP is hier -93, RSRQ -5 en SINR +13. Geeft een download van 30-40 Mbit en upload van 7-8 Mbit op een mast die alleen 4G doet, geen 4G+.

Afstand tot de mast is 3,5 KM en dat is zonder buitenantenne, de B525 staat hoog in de nok van het huis, tegen het dakbeschot. De ingebouwde antenne van de B525 is best wel goed. Een buitenantenne zal meer signaal oppikken, maar je verliest ook weer signaal door de kabel en dat loopt hard op als de kabel meer dan een paar meter lang is.

SINR rond de 21 is een prima waarde, een SINR van 0 niet, dat zit tegen het randje van een betrouwbare verbinding. Het verbaast me ook dat het modem vaak wisselt van mast, want dat betekent dat soms de ene mast een sterker signaal geeft en soms de andere. Je zou toch zeggen dat je door de antenne uit te richten een duidelijke voorkeur zou moeten krijgen voor 1 mast.
Reputatie 6
Badge +7
@jrxs4all Waarom de SINR zo slecht is bij mij kan ik niet zeggen. Er komt blijkbaar veel interferentie en ruis binnen.
Een KPN dataSIM met Huawei USBstick ligt naast mijn bureau en heeft SINR van -9. Is al ruim 41 uur ononderbroken met KPN 4G netwerk verbonden. Dat zal met T-Mobile nooit gebeuren omdat T-Mobile Zwangstrennung toepast: Elke mobiele link wordt minimaal 1x per etmaal gereset. Dat is ook de reden dat ik in weken tot maanden tijd zoveel verschillende cell-IDs zie.
Verder is het niet zo dat alleen op beste signaalwaardes wordt geselecteerd. Als dat zo zou zijn, zou je in buitengebied altijd wel op band8 (900MHz, TMO) of band20 (800Mhz, KPN) gezet worden. Dat geeft n.l. ruim 10dB betere RSRP, maar vaak lagere snelheden omdat TMO daar maar 10MHz spectrum/bandbreedte heeft.

Reageer