Externe router

• 4 augustus 2014
  • 25 reacties
  • 1534 keer bekeken

Hallo, momenteel heb ik een ExperiaBox TG787. Vanwege de lage snelheid en het kleine bereik, overweeg ik om een externe router aan te schaffen. Klopt het dat de ExperiaBox een router en een modem ineen is? Als dat zo is, is het dan nog wel mogelijk om een externe router te gebruiken? Hoe doe je dit dan?

Groeten,

Tim

25 reacties

Reputatie 4
Badge +3
Hoi, & Welkom op het KPN Forum 🙂!

Je huidige modem is verouderd en aan vervaning toe. Je kunt je verouderde modem kosteloos omruilen voor een nieuwere. Dit kun je zelf het snelst regelen door de KPN KlantenService te bellen met de opmerking dat je huidige modem defect is. Vraag om een nieuwe.

Probeer eerst eens een nieuwe modem, als het bereik van het nieuwe modem je bevalt hoef je geen externe router achter de ExperiaBox te hangen. Indien ook op het nieuwe modem het WiFi bereik tegenvalt, kun je altijd een Externe router op de ExperiaBox aansluiten. Hoe je dat doet vind je hier: http://forum.kpn.com/t5/Internet/Gebruik-een-eigen-router-achter-de-Experia-Box/td-p/164983

ADSL/VDSL: 0800 - 0402
Glasvezel: 0800 - 0404

24/7, 7 dagen per week beschikbaar.

Bellen is geheel kosteloos.

Laat je even weten of het is gelukt?
Ik ben vergeten te melden dat ik ook online wil kunnen gamen op de PS4 op het oude modem lukte dit na veel proberen wel. Nu lees ik op het forum dat ik waarschijnlijk een Experiabox v8 thuisgestuurd zal krijgen. V8 schijnt alleen niet goed te werken met online gamen. Moet ik dus om een V9 vragen? En als ik geluk heb en een V9 krijg, heb ik dan nog wel een snelle verbinding, want daar lees ik ook nogal een aantal dingetjes over. Momenteel heb ik een abbonement van 8MB en ligt de snelheid gemiddeled rond de 6

Reputatie 4
Badge +3
Na de laatste Update voor de ExperiaBox v8 zijn alle problemen opgelost. En sowieso krijg je een ExperiaBox v9 (meestal) omdat de voorraad van de v8 (bijna) leeg is.

Dus je kunt gerust een nieuwe aanvragen.
Ik ga zo ff bellen dan! ;)

Reputatie 4
Badge +3
Laat je ook even weten of het is gelukt 🙂?
Daarstraks gesproken met iemand van de Klatenservice. Het was de eerste keer dat ik echt goed geholpen werd! Morgen krijg ik een nieuw modem binnen. Hij kon niet zeggen of het een V8 of een V9 zou zijn. En wat betreft het online gamen, daarvoor moet ik waarschijnlijk wat poorten open zetten. Duimen maar!:D

Zojuist een Experiabox v8 binnengekregen. Ik heb alles netjes geinstalleerd en ik heb het modem ook op een wat gunsterige plek gezet. Ik ben er zeer tevreden over. Uit de speedtest bleek dat de snelheid inderdaad iets gestegen was en ook was de verbinding stabieler. Dit neemt natuurlijk niet weg dat de snelheid nog steeds laag is (met het instap-pakket krijg je natuurlijk ook niet zoveel). Is een externe router hiervoor de oplossing? Het budget ligt rond de 130 euro. Weet iemand een goede externe router voor dit bedrag?

Reputatie 4
Badge +3
Allereerst, mijn excuses voor de late reactie.

Een router heeft geen zin om je internet snelheid te verhogen. Voor een goed dekkend WiFi Signaal raad ik je aan een Accespoint te kopen.

Wat is dan het verschil tussen een externe router en een accesspoint?

Reputatie 4
Badge +3
Dat antwoord vindt je hier: http://www.allesoverdraadloosinternet.nl/access-point/verschil-tussen-accesspoint-en-router/

Nu zie ik op de site van KPN dat er ook een zogenaamde internetupgrade beschikbaar is. Voor 5 euro per maand extra zou je 80 mb download en 8mb upload krijgen. Deze waardes zullen in werkelijkheid altijd iets lager liggen. Is dit de moeite waard?

Oeps foutje, dat is alleen als je alles in 1 hebt. Dan kan je nog wel voor 10 euro 50 mb krijgen, maar dat vind ik teveel van het goede worden. Op de site staat nog wel dit (bij opzeggen): "We willen je graag behouden als klant en een aantrekkelijk aanbod doen." Wat houdt dit "aantrekkelijke aanbod" in?

Reputatie 4
Badge +3
Dat aantrekkelijke bod, is een hele mooie korting.

Wil je eerst je Postcode + Huisnummer invoeren via de volgende website: http://kpndotcom.fpi-info.fourstack.nl/

En de uitkomst posten hier op het forum? Dank.
Actuele Beschikbaarheid

Wat: KoperBeschikbaar: Small green check Max.Pakket: PremiumInternet Snelheid: 55 Mbit/siTV: - Wat: FttHBeschikbaar: Small red crossMax. Pakket: -Internet Snelheid: -iTV: - Technologie: Internet SnelheidADSL2+: 13 Mbit/sVDSL2*: 28 Mbit/sBonding*: 55 Mbit/s
Reputatie 4
Badge +3
Je kunt sneller internet krijgen! Middels pairbonding kun je 55 Mb/s behalen!

Je kunt indien gewenst, een upgrade van je abonnement doorvoeren. Om dit te doen, raad ik je aan om de KPN KlantenService te bellen en te vragen om een mooi aanbod!

ADSL/VDSL: 0800 - 0402

24/7, 7 dagen per week beschikbaar.

Bellen is geheel kosteloos.

Laat je even weten of het is gelukt?
Heb net even gebeld en ik denk ook wel dat dit wel de beste oplossing is. 10 euro per maand extra valt best mee en dat heb ik er best voor over. Wat houdt pairbonding dan precies in? Want volgens mij hebben we nu nog gewoon ADSL.

Nog een keer gebeld en de upgrade besteld. A.s. vrijdag komt de brief binnen en 11 september komt de monteur langs en wordt de snelheid verhoogd. Tegen die tijd laat ik nog wel iets weten.

Vandaag is de monteur langsgeweest. Het kastje is aangelegd en alles werkt mooi. Downloadsnelheid ligt nu rond de 25MB en uploadsnelheid rond de 4,9MB. Hier ben ik al ontzettend blij mee! Ik vraag me alleen af, of de snelheid niet naar 50MB kan, aangezien die ene test liet zien dat dmv pair bonding de snelheid naar de 50MB kan.

Uhm, plot twist. Snelheid schommelt tussen de 10 en 15 MB. De monteur zei wel dat het ongeveer 24 uur kon duren, voordat alles goed was ingesteld op het modem. Hoop maar dat dat inderdaad ook gebeurd

Reputatie 4
Badge +3
Het klopt inderdaad dat het een tijdje duurt (maximaal 1 week) voordat je snelheid naar behoren is en werkt. (Dit heeft te maken met DLM)

Het klopt inderdaad dat er sneller internet mogelijk is middels pairbonding. Dit kun je op verzoek aanvragen.
@KPN WebCare,

Kan een van de WebCare dit verzoek oppakken? Dank!
Fijn dat de snelheid daadwerkelijk naar 50 MB zou kunnen. Heeft dit dan nog enige invloed op het bereik?

Reputatie 7
Nee. Het Wi-Fi bereik van je EB is onafhankelijk van je abo en van de DSL-snelheid (de snelheid die de EB aangeboden krijgt). Het Wi-Fi bereik is afhankelijk van de hoeveelheid andere Wi-Fi routers om je heen, van magnetrons, koelkasten, DECT-telefoons etc., niet alleen van jezelf maar ook van de buren. Alleen bekabeld krijg je ongeveer de maximumsnelheid van je abo, mits je DSL-verbinding dat aankan.

Aha, oké. Bekabeld zit ik ongeveer op 25 MB, maar dat is dan ook het uiterste. Het is nu een week geleden dat de monteur is langsgeweest, maar de snelheid zit nog niet op 50MB

Ik heb op verschillende plaatsen in het huis speedtest gedaan (onbekabeld) en de snelheid is binnen ±6 meter 58 MB. 1 verdieping hoger en met 1 dragende muur ertussen is de snelheid ±5 MB. Dit is hetzelfde op zolder. Het bereik is dermate klein.

Reputatie 7
Begrijp ik goed dat je ook draadloos een snelheid van meer dan 50 Mb/s haalt? Dat zou mooi zijn! Dat het op de eerste en tweede verdieping (veel) minder is, is verklaarbaar en heeft niet alleen te maken met de betonnen vloer(en) maar ook met de al maar groter wordende invloed van externe factoren naarmate de afstand toeneemt (zoals koelkasten, magnetrons, lichtdimmers en natuurlijk Wi-Fi van je buren). Wellicht dat experimenteren met kanalen (bijvoorkeur 1, 6 of 11, maar anderen mogen ook als je buren die al gebruiken). De tool InSSIDer (ff zoeken op internet) zou je daarbij kunnen helpen. Verder levert KPN een Wi-Fi Assistent die ook adviezen kan geven over het beste kanaal (door metingen met je laptop uit te voeren op verschillende plekken in je huis); de Assistenet kan desgewenst ook het optimale kanaal instellen). Maar 50 Mb/s op een verdieping moet je echt niet verw8en. Suc6!

Reageer